Visar resultat 1 till 24 av 24

Diskussion: Flashning vs chip

  1. #1
    Registrerade
    Jan 2004
    Inlägg
    19
    Respekt
    0

    Flashning vs chip

    Hur går det till att flasha? behöver man öppna lådan?
    och om man inte tänker spela live, behöver man chip då?
    Jag tänkte mest spela film (dvd & divx, mpg) på den, och lite spel.
    Vad finns det för risker med flashning eller chippning?
    Och visst kan man flasha själv? enklare på en chippad box va?

    Och funkar det att tweaka dvd spelaren så den tar cd-r?

  2. #2
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Om du inte bryr dig om live så kan du låta oss flasha boxen. Det kostar 600:-
    Uppgradering av bios fixar du enklast genom att låta oss göra det någon gång då och då, annars måste du lära dig flasha med "linux" och "raincoat".

    Har du en thompson dvdläsare så strunta i det där med cd-r. Har du philips eller samsung så brukar det fungera.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  3. #3
    Registrerade
    Jan 2004
    Inlägg
    19
    Respekt
    0
    Sitter det vilken somhelst i nya x-boxar?
    jag har nämligen inte köpt nån än. Och jag VILL kunna spela mina cd-r....
    vad vinner man på att uppgradera bioset "då & då"?

  4. #4
    Registrerade
    Dec 2000
    Från
    Sthlm
    Inlägg
    2 386
    Respekt
    28
    Lämna in boxen för flashning (eller gör det själv) och lär dig använda Raincoat. Det är inga som helst problem att använda det. Kolla på xbox-scene för guide...

  5. #5
    Registrerade
    Jan 2004
    Inlägg
    19
    Respekt
    0
    Hade du tweakat din dvd-snurra? funkade det? märke?

  6. #6
    Registrerade
    Dec 2000
    Från
    Sthlm
    Inlägg
    2 386
    Respekt
    28
    Ja.
    CD-RW läser den perfekt nu.
    CD-r läser den två av typ 15 testade märken.
    Thomson i en v1.4.

  7. #7
    Registrerade
    Jan 2004
    Inlägg
    19
    Respekt
    0
    så om man sitter med en trave divxrullar på cd-r så bör man inte blir för hoppfull kanske?
    vad är det som gör att cd-rw funkar bättre?

  8. #8
    Registrerade
    Dec 2000
    Från
    Sthlm
    Inlägg
    2 386
    Respekt
    28
    Spela roll...
    Streama dom genom din dators cd-spelare som står i ett annat rum. Det gör jag endå. Man orkar ju inte höra skivsurret när man ser på film...

  9. #9
    Registrerade
    Jan 2004
    Inlägg
    19
    Respekt
    0
    ja det får väl kanske bli så, men jag skulle gärna slippa dra en kabel... Men när man streamar, är det enkelt? typ bara att skicka i en skiva i cd-spelaren på datorn?
    Och hur är det med dvd fjärren, kan man använda den för divx och mp3? eller ska man kanske satsa på en trådlös handkontroll?

  10. #10
    Registrerade
    Dec 2000
    Från
    Sthlm
    Inlägg
    2 386
    Respekt
    28
    Va? Trodde alla hade boxen kopplad till ett nätverk/Internet...
    Ja, det är enkelt att streama...

    Fjärren funkar i xbmp/xbmc men inte i dongle free dvd player men det är bara patcha orginal XBOXDASH så får man orginal dvdspelaren reg. fri och kan använda fjärren...

  11. #11
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    Man skall INTE patcha ORGINAL XBOXDASH.XBE utan göra en kopia av den & döpa den till regfridvd.xbe & patcha den. Låt sedan XBOXDASH.XBE vara i fred i sitt orginal utförande, gå sedan in i evox.ini & hänvisa DVDn till regfridvd.xbe. på detta sätt kan du använda din fjärr med att spela upp i DVD filmer

  12. #12
    Registrerade
    Jan 2004
    Inlägg
    19
    Respekt
    0
    Vad sitter det för spelare i nya x-box? vilken som helst?
    Vad ska man försöka hitta?

  13. #13
    Registrerade
    Jan 2004
    Inlägg
    19
    Respekt
    0
    Om man köper en ny box nu, då har den bara 256k bios? är det bättre att köpa en chippad då? jag kommer nog inte att spela live, sitter ju bara på modem.
    jag vill ju mest ha den till att spela film på, och en del spel.
    Och vad jag förstår så är det väl ingen skillnad på en flashad box och en chippad då?
    Kan nån berätta "på svenska" hur man gör när man flashar?

    "Om du inte bryr dig om live så kan du låta oss flasha boxen. Det kostar 600:-
    Uppgradering av bios fixar du enklast genom att låta oss göra det någon gång då och då, annars måste du lära dig flasha med "linux" och "raincoat".

    Varför ska man uppgradera bios? funkar det nu så borde det väl funka framöver också?

  14. #14
    Registrerade
    Jan 2004
    Inlägg
    173
    Respekt
    21
    De flesta Xboxarna som gjordes under hösten/senhösten har Thomson DVD.

    Håller du på att programmera på din Xbox? Då behöver du debuggBIOS som är 512kb. Om inte räcker 256kb.
    Skall du inte köra Live, kan du flasha direkt på moderkortet, men skulle nog rekommendera BIOS på LPC ändå. Vad händer t.ex. om man får bad flash?

    Har du BIOS på LPC är det väldigt enkelt att flasha själv, med t.ex. Xflash. EvoX har också en flash funktion, men risken för bad flash är större med den.

    Lägg över den BIOS du vill flasha i flash-katalogen på xboxen (ligger där du lade Xflash). Kör sedan igång xflash och följ instruktionerna på skärmen. Har du flera BIOS i den katalogen får du välja vilken du vill flasha. Stäng sedan INTE av strömmen under själva flashningen.

    Anledningen till att man vill kunna flasha kan t.ex. vara som när man knäckte 137GB spärren, när det hände flashade jag om, eller att det kommer något nytt kopieringsskydd, BIOS plockar ju bort sådant i realtid när man kör igång spelet. Det har funnits, och kommer säkert finnas många andra bra anledningar till att vilja flasha om lite då och då. Nu senast var det ju disabling av Live i senaste Xecuter2 BIOSet.

    Skulle du komma på att du vill spela på internet, behöver du ju inte köra live, det finns massvis med gratisprogram som det går att spela över internet med, t.ex Bo-Xlink (Xlink messenger körs då på PCn och tunnlar mot andra spelare).

    För DivX, Xvid, MP3 mm så kan man med fördel köra Relax och streama över det man vill, guide ligger i XBMP-tråden här i forumet.
    Last edited by odin; 2004-01-30 at 13:19.

  15. #15
    Registrerade
    Jan 2004
    Inlägg
    19
    Respekt
    0
    jag har ingen xbox än, men jag är på väg att köpa... hur beter man sig med en orginalbox, som man vill flasha?

    och en annan sak, man får ju garanti på ett år om man köper boxen här, gäller den även om man sätter i en hårddisk själv senare?

  16. #16
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Garantin bryts om du öppnar boxens själv.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  17. #17
    Registrerade
    Jan 2004
    Inlägg
    19
    Respekt
    0
    och flashning?

  18. #18
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Det är bara att komma in till någon av våra butiker eller skicka hit den så fixar vi flashningen för 600:-
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  19. #19
    Registrerade
    Jan 2004
    Inlägg
    19
    Respekt
    0
    men hur gör man? ifall man behöver göra det flera gånger sen så kanske det är ide att man lär sig...

  20. #20
    Registrerade
    Dec 2000
    Från
    Sthlm
    Inlägg
    2 386
    Respekt
    28
    Om du inte köpt ännu tycker jag du ska köpa en av PSXCARE (oavsett om du köper en flashad eller chippad) för då får du garanti på hela boxen, även fast den är öppnad, av PSXCARE...

  21. #21
    Registrerade
    Jan 2004
    Inlägg
    19
    Respekt
    0
    måste man öppna boxen om man bara ska flasha?

  22. #22
    Registrerade
    Jan 2004
    Inlägg
    19
    Respekt
    0
    är era chip bättre än dom billigare akira? och hur isf?

  23. #23
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Akira har ingen som helst hantering av att dela upp sitt minne i olika banker osv, det är billigast möjliga kvalitet, ingen snygg lösning för att stänga av chippet m.m.

    Största problemet är iofs att det är många oseriösa leverantörer av just det chippet.

    http://forum.psxcare.com/support/showthread.php?t=12084

    Du behöver inte öppna boxen för att flasha om (svar på din förra fråga)
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  24. #24
    Registrerade
    Jan 2004
    Inlägg
    19
    Respekt
    0
    Om man inte ska spela live, kan det då kanske vara en bättre ide att köpa en flashad box? det är ju iaf en sak (chippet) mindre som kan krångla!
    Och eftersom dom nya boxarna bara har 256k bios, är det nån ide med bara flashad då? när behöver man större bios?
    Och är det lika enkelt att byta bios på en chippad box som på en vanlig?

    Planerar ni att justera priserna nånting? eftersom boxarna blir väl billigare med tiden?

Liknande diskussioner

  1. Flashning
    By Max in forum BIOS versioner och flashning
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2003-10-17, 15:30
  2. Flashning av chip
    By Pappa-Scan in forum X-ecuter 2 LITE support
    Inlägg: 4
    Senaste inlägg: 2003-08-21, 18:52
  3. Vilka chip passar "homebrew" chip?
    By turbofreddan in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2003-02-11, 22:34
  4. PlayStation 2 Multi-X chip NEO2.2 för svensk/amerikansk PS2 - 250:- Behöver HJÄLP!
    By Bastjeman in forum Playstation 2 - produktsupport övrigt
    Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2002-10-22, 17:08
  5. MATRIX chip för PS2?
    By Darkchild in forum Playstation 2 - produktsupport - MULTI-X CHIP
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2002-10-07, 23:31

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •