Visar resultat 1 till 3 av 3

Diskussion: Frågor ang. bios:ar + bioshantering.

  1. #1
    Registrerade
    Sep 2003
    Inlägg
    78
    Respekt
    21

    Frågor ang. bios:ar + bioshantering.

    Jag fick hem en xbox chippad med xbit i förra veckan och har inte hunnit samla på min speciellt mycket kunskaper ännu och har därför några frågor angående olika bios:ar.

    1. För det första undrar jag hur man kan se vilket bios man har inne på xboxen för tillfället samt om man kan se om det finns fler än ett installerat?

    2. Finns det flera bios installerat på chippet/xboxen ska man ju kunna switcha mellan dessa med hjälp av den externa switchen som xbit har och det är detta jag undrar hur man gör?

    3. Jag undrar även om man behöver göra något särskilt om man ska lägga in ett nytt eller byta bios på xbox:en, är det bara att skriva över eller hur fungerar det? Man behöver väl inte ta någon backup innan man flashar (finns väl ingen risk att allt försvinner från xbox:en vid installation av bios på ett xbit.?)

    4. Om man vill ha två bios på xbox:en och vill kunna switcha mellan dessa, vilka bör man välja, vilka är bäst?


    Nu blev det många frågor efter varandra men jag försökte att inte skriva ner för mycket. All hjälp är varmt välkommen, jag behöver verkligen få koll på detta område.

    Tack på förhand!

  2. #2
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    1: Det borde du se om du startar xboxen så att evolution-x dashboard startas. Ser du inte längst ner på bilden pga tv:ns overscan, så gå in i system utils->settings och scrolla ner lite.

    2: Vi brukar bara lägga bios på bios#4.

    3: Ladda hem xbit.exe (finns i forumet) för att hantera biosarna på chippet. Du ser även hur switcharna skall stå för att välja olika bios

    4: X-ecuter 2 4981 räcker för alla vanliga behov, enda anledningen att ha fler är om man behöver ett separat debug-bios för programutveckling, eller om man med hjälp av programmet xbtool ändrar t.ex. vilken dashboard som skall starta när man slår på xboxen. Man kanske vill starta xboxen med xbox media player när familjen använder den, och Avalaunch eller evo-x när man själv använder den.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  3. #3
    Registrerade
    Sep 2003
    Inlägg
    78
    Respekt
    21
    Största anledningen till att jag vill kunna switcha bios är att inte counter-strike som jag har på hårddisken laddar vidare efter valveloggan med mitt nuvarande så jag ville testa med ett annat och se om problemet löser sig.

    Om inte detta har med bios att göra, vad kan felet bero på? Har läst igenom inlägget under guider men problemet löste sig inte.

    Det kanske mest konstiga är att en kompis med exakt samma chip och bios (vi lämnade in och chippade samtidigt) kan köra min counter-strike iso utan problem.

Liknande diskussioner

  1. Biosar av olika storlek på samma chip?
    By hkman in forum X-ecuter 2 LITE support
    Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2003-12-15, 16:41
  2. Köra olika biosar? IGR?
    By Clarky in forum X-ecuter 2 PRO support
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2003-05-08, 11:51
  3. olika biosar i 1 mb bios?
    By pemani in forum BIOS versioner och flashning
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2003-01-01, 12:37
  4. Var kan jag ladda hem BIOS:ar?
    By Sand in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2002-09-13, 23:40

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •