Visar resultat 1 till 8 av 8

Diskussion: Hjälp med version !

Registrerade
    Apr 2003
    Respekt
    0

Hjälp med version !

Hej !
    på Xboxen står det:
    2003-09-02
    6103524 33605

Har sökt överallt och kommit fram att boxen är tillverkad i China (05).
    Vecka 36 år 2003.
    Hittar inte sätt att bestämma versionen för på
    http://xbox-linux.sourceforge.net/do...nsfinding.html
    är senast vecka 32 där man kan identifiera boxen.
    Kan någon hjälpa mig med versionen så är jag tacksam...
    Tack på förhand !
    Vladimir !

Registrerade
    Jan 2004
    Respekt
    21
    Med stor sannolikhet är det en 1.4 du har, men utan att öppna och titta kan man inte säga mer med någon större säkerhet.

Varför vill du veta detta? Spelar väl ingen större roll, alla modchip är ju multi nuförtiden.

Registrerade
    Apr 2003
    Respekt
    0
    Men , är det samma ritning för alla versioner ?
    Tänkte montera aladdin advance chip ...
    Tack odin !

Registrerade
    Jan 2004
    Respekt
    21
    Njae, beteckningarna på moderkorten är desamma, men komponenterna kan sitta en aning annorlunda beroende på modell.

Xbox 1.0 & 1.1 har i stort sett samma moderkort.
    Xbox 1.2 till 1.5 har i stort sett samma moderkor.

Har du en 1.5 saknar du jord på ben 2 på LPC-bussen, och ström (3.3v) på ben 9.

Rekommenderar att nyttja alternativ D0 för din lödning, den sitter här (titta på bilden längst ned på sidan): http://www.xbox-scene.com/modchips/x...t=Submit+Query

Du kan ju kolla med en ohmmeter mot D0 på ovansidan innan du löder.

För BT (eller D1 som den ibland heter) rekommenderar jag att du använder Power/ejectknappens kontakt och ben 2 på den, här är en bild (mitt i tråden):
    http://forums.xbox-scene.com/index.p...hl=troed&st=75
    Återigen kan det vara smart att kolla med en ohmmeter att man hittat rätt, jämför med höger sida på R3G3.

För L2 verkar det ju simpelt, men för L1 har jag inga tips, men mät lite innan du löder för att se om du hittar en lättare lödpunkt.

Övriga bilder hittar du på http://www.aladdin*********

Tänk på att inte ha en för varm lödkolv, då ledningarna på moderkortet är mycket känsliga för värme. Alt D0 kan med fördel preppas med ett suddegummi typ det som sitter i änden på en gammaldags blyertspenna i trä. Sudda lite försiktigt tills punkten byter färg. Förtenna sedan gärna punkten innan du löder dit ledningen.

Kom dock ihåg, om du inte har hyffsade lödkunskaper, vet vad ESD är, vet hur man använder en ohmmeter, eller har svårt att förstå ovanstående, så kan det nog vara smart att ge katten i att modda själv och lämna in boxen för att få någon anna att göra jobbet.
    Det är ju en ganska dyr "lödskola" med en sönderlödd Xbox.

Tänk på att detta är tips och inget facit för detta chip. Jag tar inget ansvar för eventuella skador på fellödda boxar.

Lycka till!

Registrerade
    Apr 2003
    Respekt
    0
    Tack så hemskt mycket odin.
    Det var verkligen detaljerat.
    Har just monterat chipet enligt v4.
    Har inget problem med självna lödning. Är elektroniker och jobbar under mikroskop.
    Har gjort många PS2 men på Xbox är jag inte riktigt hemma.
    Men, jag har problem med chipet. Först startade det normalt. Men om man stänger av och försöker starta igen då går det inte. Boxen försöker starta i en sekund och lägger av. Sedan försöker det själv igen och efter tredje gången startar det men då utan chip och eject knappen blinkar rött.
    Kan det ha något att göra med att jag inte ställt tiden ? Det är en box från en jobbarkompis så att jag inte fått kontrollen...
    Tack än en gång.
    Hälsning Vladimir !

Registrerade
    Apr 2003
    Respekt
    0
    Glömde säga att jag måste dra ur nätkabeln och vänta i ca 20sek och då kan jag starta normalt (hålla start knappen intryckt i 3 sek). Men om jag stänger av då går det inte att starta direkt utan måste man upprepa proceduren...

Registrerade
    Jan 2004
    Respekt
    21
    Om inte klockan är ställd, och du inte har ändrat något på hårddisken, då hamnar du i klockinställningen på dashboarden oavsett om mod är aktiv eller inte. Verkar inte som om du gör det, eller? Får du upp den normala MS dashboard när den bootar första gången? Ställ i så fall klockan, så slipper du tänka mer på det.

Vet du om modden är aktiv eller inte?

Låter som om du har lött något fel, eller tappat lite lödtenn på moderkortet. Kanske en kallödning på L1? (Löd försiktigt!) För mycket lödtenn någonstans?

Frag (blinka rött-grönt för att sedan inte boota) brukar vara tecken på något sådant.

Registrerade
    Apr 2003
    Respekt
    0
    Har öppnat och kollat men inte hittat nåt konstigt.
    Har märkt om jag först trycker och håller eject och sedan trycker power då startar boxen varje gång. Men som sagt, har jag inte handkontrollen hemma så att jag inte kan ställa klockan eller göra nåt annat. Får väl ta boxen till jobbet imorgon och han killen som äger boxen skall ta handkontrollen till jobbet så får vi testa där.
    Blir det inte bra då får jag väl ta loss chipet och göra om det hela. Hade mätt jorden och de 3,3v som är skillnaden på v1.4 och v1.5 och så hade jag jorden dvs det är v1.4.
    Men tack så länge , jag hör av mig och berättar hur gick det.
    Hälsningar Vladimir !

Liknande diskussioner

1. Snälla, hjälp mig med mitt RGB-problem innan jag slår sönder mitt PS2!!!!
    By degas in forum Playstation 2 - produktsupport - MULTI-X CHIP
    Senaste inlägg: 2003-08-06, 02:51
  2. TV'n krånglar med min NTSC/US PS2!! HJÄLP
    By Goro in forum Playstation 2 - Övrigt
    Senaste inlägg: 2003-07-13, 23:37
  3. Hjälp mig med mitt origa chip
    By Tuppen in forum Playstation produktsupport - Multi-X
    Senaste inlägg: 2003-01-02, 11:47

Bookmarks

Behörigheter

• Du får inte starta nya diskussioner