Visar resultat 1 till 30 av 30

Diskussion: Problem med 2.3b Lite, kan inte hitta felet

  1. #1
    Registrerade
    Aug 2003
    Inlägg
    20
    Respekt
    0

    Unhappy Problem med 2.3b Lite, kan inte hitta felet

    Installerade ett xecuter 2.3b Lite men när den startar så startar den om sig 2-3ggr och sedan blinkar den röd/grön. Jag har testat chippet i en annan xbox och det funkar. Har mätt med multimeter på alla LPC punkter till alternativa punkter på moderkortet och de har alla kontakt. Iom den hänger sig så funkar också d0.

    Någon som har någon idé?

    Såg på xbox-scenes forum att två andra har exakt samma problem, och de har också kollat lödpunkterna och testat med andra chip.

    Edit: Glömde nämna att om jag stänger av chippet så bootar den upp utan problem.
    Last edited by jamo365; 2004-01-30 at 06:46.

  2. #2
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Prova utan switchmodulen inkopplad.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  3. #3
    Registrerade
    Aug 2003
    Inlägg
    20
    Respekt
    0
    Det funkar utan switchmodulen inkopplad. Men då är inte chippet på.

  4. #4
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Ahh, nu tänkte jag fel, när vi kör x2lite utan switchen inkopplad så är det ju på en xbox med en fast kabel dragen mellan d0 och jord. Du kan ju testa att koppla d0 till jord istället för chippet till d0 för att utesluta att det var fel på dina switchar.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  5. #5
    Registrerade
    Aug 2003
    Inlägg
    20
    Respekt
    0
    Du menar att både jordkabeln och d0 kabeln ska kopplas till jord, och sedan koppla bort kabeln till switcharna?

  6. #6
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    vad menar du med jordkabeln?
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  7. #7
    Registrerade
    Aug 2003
    Inlägg
    20
    Respekt
    0
    Har hittat/kommit fram till att detta fel kan bero på 5 saker:

    1. Dålig lödning på LPC punkt(erna).
    2. Skada på ledningsbana till någon/några LPC-punkter.
    3. Ingen BIOS.
    4. Dåligt chip.
    5. Fel på switchmodul.

    1. Kollat alla lödningar och mätt med multimeter så de har kontakt.
    2. Ingen visuell skada, och mätt till alternativa punkter på moderkortet från LPC punkterna.
    3. Programmerat in ett BIOS och testat chippet på annan xbox.
    4. Testat chippet i annan xbox.
    5. Testat switcharna i annan xbox och testat med annan switchmodul i min xbox.

    Jag vet inte vad jag mer skulle kunna testa.

    Tror inte det har någon betydelse, men xboxen är från 03-11-14.
    Det kan väl inte vara att den inte tycker om xecuter 4979/4981 biosen,
    så man ska använda en annan bios. Jag vet, jag är ute och cyklar, men jag börjar bli desperat.

    Som sista utväg blir väl att köpa en helt ny xbox för 1500kr.

  8. #8
    Registrerade
    Jan 2004
    Inlägg
    173
    Respekt
    21
    Verkar vara en väldigt ny xbox, kanske är en 1.5 utan ström och jord på LPC?
    Har du kollat så att ben 2 är jordat, och du har +3.3v på ben 9?

    Kolla bilden längst ned på denna sida, så har du en bild på hur man fixar ström: http://www.aladdin*********/

    Du hittar även ström på höger sida (när man tittar på bilden) på C7D1 (den sidan inte texten står på).

    Mät med en voltmeter lite försiktigt när boxen är igång, och akta för guds skull nätaggregatet!

    Berätta gärna hur det gick.

  9. #9
    Registrerade
    Aug 2003
    Inlägg
    20
    Respekt
    0
    Xecuter 2.3b använder inte ben 2 och 9, så jag förmodar att det kvittar.

  10. #10
    Registrerade
    Jan 2004
    Inlägg
    173
    Respekt
    21
    Citat Original inlägg av jamo365
    Xecuter 2.3b använder inte ben 2 och 9, så jag förmodar att det kvittar.
    Kan du nog ha rätt i, tänkte inte på det!

    Försökte i alla fall, kunde ju ha hjälpt.

  11. #11
    Registrerade
    Aug 2003
    Inlägg
    20
    Respekt
    0
    Det kunde det, men tyvärr inte denna gång.
    Men tack för förslaget iaf.

  12. #12
    Registrerade
    Jul 2003
    Från
    Nordic
    Inlägg
    4
    Respekt
    0

    Problem med 2.3b lite, samma som ovan

    Tjenare,

    Vi har exakt samma problem som du nämnt ovan, vi provade också att följa "tipset" som fanns på Aladdin sidan om pinne 2 och 9. Dock ingen skillnad. Det funkar bra utan chippet på.

    Vi använder oss av d0 på baksidan och allt verkar funka, vi har lött om LPC punkterna flera gånger men samma beteende som du nämner.

    En skillnad vi märker är att många av lödpunkterna kring LPC plattan är målade med grön färg. Vi var alltså tvungen att skrapa bort färgen för att kunna löda. Misstänker att detta är en v1.5, 2003-10-27.

    Hansi, hur ska vi göra? Är det kört för en v1.5 med 2.3B lite.?? Tack för snabbt svar...
    "Do'h, I mean X-box!"

  13. #13
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Påstå inte att du har en version 1.5 om du inte mätt dig fram till det med multimeter. Jag är lite led på att höra om alla 1.5r som folk tror dom har, INGEN av våra kunder har haft någon 1.5 efter att det kontrollerats.

    Är du osäker på om chippet fungerar så skicka in det för kontroll.

    Vi har aldrig haft några problem att få x-ecuter 2.3B att fungera i någon xbox, om det inte varit fel på chipet vid leverans eller om någon kund brännt sönder chippet genom att t.ex. ha 1 cm långa kabelstumpar hängande på undersidan av moderkortet efter att ha stoppad ner kablarna i lpc-hålen. Fritz säger det nämligen då när allt kortsluter mot plåten under moderkortet.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  14. #14
    Registrerade
    Jul 2003
    Från
    Nordic
    Inlägg
    4
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av jamo365
    Det kunde det, men tyvärr inte denna gång.
    Men tack för förslaget iaf.
    Hej Jamo365,

    Har du löst problemet? Vi har fått samma problem som dig.
    Vi har gjort ca 20 maskiner innan utan problem med samma chip.
    "Do'h, I mean X-box!"

  15. #15
    Registrerade
    Aug 2003
    Inlägg
    20
    Respekt
    0
    Nope, har tyvärr inte löst det. Har iofs inte hållt på så mycket med det under helgen, tänkte skulle kolla lite djupare på det ikväll.

  16. #16
    Registrerade
    Dec 2003
    Från
    sweden
    Inlägg
    4
    Respekt
    0
    Om det känns bättre så finns det nu en xbox till med samma problem 2003-10-27
    tacksam för en lösning snarast. har kört slut på alla ideér nu.

  17. #17
    Registrerade
    Feb 2004
    Inlägg
    1
    Respekt
    0
    Hej Jamo365!
    Hehe, jag har samma problem som du
    Min låda är från 2003-11-08.

  18. #18
    Registrerade
    Oct 2003
    Inlägg
    30
    Respekt
    21
    jag HADE samma problem som er (fast med x2.2Lite) och det visade sig vara mina ofelbara perfekta lödningar som var defekta Mätte dem flera gånger och då även uppe från chippets baksida ner till "alternativa punkter" på moderkortet och allt verkade kanon så jag lödde om och lödde om igen och till slut fungerade det.

  19. #19
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Gör inte den klassiska varianten och stoppa ner chippets kablar så långt i hålen när ni löder fast dom så det blir kortslutning mot plåten under moderkortet...sist lyckades en kund elda upp 2st x-ecuter 2 lite chip innan han gjorde det som borde ha gjorts från början och skickade in boxen till oss.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  20. #20
    Registrerade
    Feb 2004
    Inlägg
    1
    Respekt
    0
    Jag har exakt samma problem med ett X2Lite 2.3b på en gammal xbox version 1.1. Chippet är det inget fel på det fungerar som det ska på en verson 1.4 av xbox. Jag har testat både pinhead och wire men får alltid fel om chippet är på... :-(

  21. #21
    Registrerade
    Aug 2003
    Inlägg
    20
    Respekt
    0
    Kör med pinhead installationen så det är ingen risk för att trycka ner dem för långt. Har tyvärr inte kunnat felsöka så mycket som jag viljat, för jag är förkyld och har feber. Blir mest liggandes i sängen. Ska felsöka lite djupare när jag blivit bättre.

  22. #22
    Registrerade
    Dec 2003
    Från
    sweden
    Inlägg
    4
    Respekt
    0
    Det som jag kommit fram till med det här fenomenet, är att "alla" som har felet, har en box av version 1.4 eller 1.5.

    felet har knappt funnits innan, kan då någon tala om för mig varför det på team xecuters hemsida och här m.m. finns mängder av folk som har löddat ett flertal boxar, men på senare tid har slutat kunna lödda.

    har man ens hållit i en lödkolv förut så är det omöjligt att stoppa ner trådarna för långt.

    undrar hur lång tid det tar för de som säljer korten, att kolla upp problemet, och inte bara tar för givet att folk som kan själv, inte kan.

  23. #23
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    X-ecuter 2.3 chippen var en riktig "pain in the ass" med långa kablar överallt för att ta ström från USB osv. X-ecuter 2.3b fungerar normalt utan problem alls.

    Har man fått defekta switchar så är det inte så kul, men det går ju att utesluta genom att bara ta bort dom och istället löda d0 direkt till jord istället för att ansluta chipets kabel till d0.

    Har man fått ett defekt chip så är det lätt för oss att verifiera om det fungerar eller inte.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  24. #24
    Registrerade
    Aug 2003
    Inlägg
    20
    Respekt
    0
    Lyckades lösa problemet. Det var en av LPC-punkterna som hade dålig kontakt. Mätte till alla punkter på moderkortet som var kopplade till LPC-kontakterna, och till slut hittade jag en som inte hade kontakt.

  25. #25
    Registrerade
    Nov 2003
    Inlägg
    40
    Respekt
    21

    jepp samma här

    Citat Original inlägg av general_mk2
    Om det känns bättre så finns det nu en xbox till med samma problem 2003-10-27
    tacksam för en lösning snarast. har kört slut på alla ideér nu.

    jepp samma här med lpc bussen boxen tillverkad2003-10-24 samt att det står Fucus på xboxens chip.

    när jag tagit av alladin advance chippet så blinkar den fortfarande samt den startar upp 3ggr innan den börjar blinka.
    Kan det vara så att det är lödbanan mellan pin 5 och ja den banan ni vet kolla här :
    http://www.xbox-scene.com/articles/red-orange.php
    kanske den är skadad. men är tacksam för hjälp ,,fattar inte varför alladin chippet inte ville starta ,,,kan det vara så att dem måste ha ström?? vad händer om man provar att bygla dit 3.3 volt och det visar sig att jag inte har en 1.5 version.??

    mkt tacksam för svar.

    m.v.h Hampa

  26. #26
    Registrerade
    Jan 2004
    Inlägg
    18
    Respekt
    0
    Jag undrar om det finss något chip till xbox som man inte behöver öppna xboxen för att de ska funka???
    Nån som vet så skicka gärna med en länk!

  27. #27
    Registrerade
    Dec 2003
    Från
    sweden
    Inlägg
    4
    Respekt
    0

    Talking Lösning

    Tjena!

    Vill nu bara tala om att min box också löste sig. och i mitt fall var det så enkelt att jag bara bytte ut mitt xecuter 4979 bios mot evox m7. sedan small den igång problemfritt.

    vill bara tacka alla för hjälpen och de goda tipsen

  28. #28
    Registrerade
    Nov 2003
    Inlägg
    40
    Respekt
    21

    M7

    Jag tycker att det är konstigt att så fort man bara tar M7 bioset så krånglar det aldrig . M7 rules
    (3 dagars ban, kringgått *-filtret)

  29. #29
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Prova lägga in filen "x2_IGR_disabled" i c:\ och se vad som händer.
    Det behöver inte vara något i filen, bara det finns en fil med det namnet så stängs igr i x2-biosarna av.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  30. #30
    Registrerade
    Mar 2004
    Inlägg
    2
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av general_mk2
    Tjena!

    Vill nu bara tala om att min box också löste sig. och i mitt fall var det så enkelt att jag bara bytte ut mitt xecuter 4979 bios mot evox m7. sedan small den igång problemfritt.

    vill bara tacka alla för hjälpen och de goda tipsen
    Hur lade du in bioset då? Min cd-rom åker inte ut när jag startar med chippet, och den åker inte ut när jag trycker på eject heller. Kan man uppdatera genom FTP även fast man har det problemet att det blinkar grönt/rött

Liknande diskussioner

  1. Kan fortfarande inte starta med originalbios
    By nathorst in forum X-ecuter 2 LITE support
    Inlägg: 9
    Senaste inlägg: 2003-09-15, 08:54
  2. NTSC/US PS2 - Problem med TV'n - blir färg med ljudet; skumt
    By Goro in forum Playstation 2 - produktsupport övrigt
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2003-07-08, 22:48
  3. Hjälp med xbox executer 2 lite problem
    By adbchsu in forum X-ecuter 2 LITE support
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2003-06-23, 10:09
  4. Vill ha svar...
    By Calle_A in forum Ris & Ros
    Inlägg: 19
    Senaste inlägg: 2003-04-08, 16:23
  5. Kan inte hitta det här ftp-problemet i tidigare inlägg
    By Game_Freak_se in forum X-BOX Spel/Mjukvara
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2003-02-16, 23:11

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •