Visar resultat 1 till 4 av 4

Diskussion: Det snurrar...

Registrerade
    Mar 2001
    Respekt
    0

Question Det snurrar...

Jag har läst i ett gäng olika forum och på en del sidor nu i ett par månader, och jag måste säga att jag blir bara mer förvirrad för varje dag som går. Alltså, jag snackar om backuper till PS2, Multi-X och allt som hör därtill.

Det är extremt rörigt med allt som står och sägs om detta, med olika format, multi-x chip, regioner, playstation 2 modeller, swap trick, patchning och brännarprogram. Så jag tänkte fråga lite här och försöka få mer klarhet i ämena.

Om jag har en Europeisk PS2:a med NEO2-chip på, och AR 2 v 1.3, vad gäller om följande format, vad måste jag göra för att få dom att funka med min maskin:

Backuper av Europieska (pal) spel.

Backuper av Amerikanska (ntsc) spel.

Backuper av Japanska (ntsc?) spel.

Importerade original(pal/ntsc)spel.

Måste dom patchas? Swap trick? Om det är NTSC-spel, måste jag på nått sätt centrera(?) bilden eller någon liknande omformatering?Vad gäller för samma typ av spel för PS1?

Om jag ska göra en kopia av ett spel, funkar det med vilket brännarprogram som helst? Jag har sett en del sidor med massor av olika iso-busters och liknande, behövs verkligen sådant? Har tillverkarna massa olika nya svåra kopieringsskydd hela tiden så att man måste använda en uppsjö av olika program?

Tja, det vart en del text.. Det var allt jag kunde få ur min förvirrade hjärna för tillfället, har säkert glömt nått väsentligt jag undrar, men, men.

Vore trevligt om någon kunde svara på mina knäppa frågor! Tack på förhand.

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10

Det är mer komplicerat än så, du måste skilja på:

Original Europeiska PS2 spel = fungerar såklart
    Original import (USA/JAPAN) PS2 spel = fungerar inte vad vi vet, men det kanske går på något sätt
    Backup PS2 spel (USA/JAPAN/Europa fungerar likadant) = fungerar med AR2, man behöver inte patcha.

Original Europeiska PS1 spel = fungerar såklart
    Original import (USA/JAPAN) PS1 spel = fungerar med ett swaptrick vi inte rekommenderar
    Pressade "silverskivor) = fungerar med ett swaptrick vi inte rekommenderar
    Backup PS1 spel (europeiska) = startar direkt
    Backup PS1 spel (import USA/JAPAN) = fungerar med ett swaptrick vi inte rekommenderar

Importerade PS1 spel (original/kopia/silverpirat)startar direkt om man bränner om dom samt patchar till europeisk bootkod.

Kopieringsskyddade samt modchipavkännande spel måste patchas.

Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Registrerade
    Dec 2000
    Från
    Sthlm
    Respekt
    29

<font face="Verdana, Arial" size="2">Originally posted by Hansi:
    Original import (USA/JAPAN) PS1 spel = fungerar med ett swaptrick vi inte rekommenderar</font>
    Vad är det för swaptrick?
    Jag spelar mina orginal importerade PSX spel med EA sättet fast med AR2 skiva 2. Funkar utmärkt.

[This message has been edited by ktd (edited 22 March 2001).]

Registrerade
    Mar 2001
    Respekt
    0

Lightbulb

Tack! Det förklarade saker och ting.

Konstigt att man ska behöva göra en backup av sitt spel, om man köpt ett importerat, för att det ska funka. Men sånt är livet, konstigt.

8bit

Liknande diskussioner

1. SMB +hack(t.e.x. 007) är det framtiden istället för modchip.
    By Swampie in forum BIOS versioner och flashning
    Senaste inlägg: 2003-07-21, 19:43
  2. Vill ha svar...
    By Calle_A in forum Ris & Ros
    Senaste inlägg: 2003-04-08, 17:23
  3. Betyder detta att det är något fel, eller?
    By ate-bitt in forum Playstation 2 - produktsupport övrigt
    Senaste inlägg: 2001-11-11, 22:35
  4. Hur går deT?
    By Olle in forum Playstation 2 - produktsupport - MULTI-X CHIP
    Senaste inlägg: 2000-12-28, 19:36

Bookmarks

Behörigheter

• Du får inte starta nya diskussioner