Jag har läst i ett gäng olika forum och på en del sidor nu i ett par månader, och jag måste säga att jag blir bara mer förvirrad för varje dag som går. Alltså, jag snackar om backuper till PS2, Multi-X och allt som hör därtill.
Det är extremt rörigt med allt som står och sägs om detta, med olika format, multi-x chip, regioner, playstation 2 modeller, swap trick, patchning och brännarprogram. Så jag tänkte fråga lite här och försöka få mer klarhet i ämena.
Om jag har en Europeisk PS2:a med NEO2-chip på, och AR 2 v 1.3, vad gäller om följande format, vad måste jag göra för att få dom att funka med min maskin:
Backuper av Europieska (pal) spel.
Backuper av Amerikanska (ntsc) spel.
Backuper av Japanska (ntsc?) spel.
Importerade original(pal/ntsc)spel.
Måste dom patchas? Swap trick? Om det är NTSC-spel, måste jag på nått sätt centrera(?) bilden eller någon liknande omformatering?Vad gäller för samma typ av spel för PS1?
Om jag ska göra en kopia av ett spel, funkar det med vilket brännarprogram som helst? Jag har sett en del sidor med massor av olika iso-busters och liknande, behövs verkligen sådant? Har tillverkarna massa olika nya svåra kopieringsskydd hela tiden så att man måste använda en uppsjö av olika program?
Tja, det vart en del text.. Det var allt jag kunde få ur min förvirrade hjärna för tillfället, har säkert glömt nått väsentligt jag undrar, men, men.
Vore trevligt om någon kunde svara på mina knäppa frågor! Tack på förhand.
Bookmarks