Visar resultat 1 till 6 av 6

Diskussion: Mystiskt switch(?)problem

Registrerade
    Nov 2003
    Respekt
    0

Mystiskt switch(?)problem

Har äntligen lyckats få mitt x-bit att funka. Nästan iaf. Jag har lagt xecuter 4981.46 på bank 1 (konfigurationen med 2 512k och 1 1Mb). Chippet sitter i lådan, lampan på den lilla dongeln lyser och lådan startar. Saken är bara den att den startar oavsett hur jag ställer switcharna, och säger till mig att den inte kan läsa skivan. Har testat att bränna på massa olika sätt. DAO, TAO, 1x hastighet etc. Inget funkar. Det är en CD-RW förresten, eftersom jag inte har någon DVD-brännare.

Någon som har en aning om vad som står på?

Registrerade
    Nov 2003
    Respekt
    0
    Vidare på samma ämne..

Har haft ett litet helsike här. Föröskte först installera med pogopins, vilket jag inte fick att funka bra. Så till sist bet jag i det sura äpplet och plockade fram lödgrejerna och multimetern. Allt gick bra, ända tills jag skulle löda D0 (på baksidan). Naturligtvis lyckades jag lyfta ledningsbanan och sabba ledaren. Sååå ännu mer lödjobb med att löda förbi avbrottet. Jag tycker att min lösning borde funka: Lödde helt enkelt en kabel från D0-punkten på framsidan till punkten längst till höger (ja, eller motsatt ände av banan) på baksidan. Lödde därefter kabeln från chippet till denna kabel. Borde väl fungera, eller har jag tänkt helt fel? Multimetern visar att jag får kontakt på rätt ställen iaf.

Men nu när jag startar boxen så kommer den traditionella startskärmen upp, och därefter blir det svart. Ljudet fortsätter funka, men ingen bild. Det är problem ett.

Problem två är att det fortfarande står microsoft på startskärmen. Jag har hört att det ska stå xecuter istället? Kan det ha att göra med att jag la ett 256k bios på en 1Mb bank på chippet? Eller är det något annat som är skumt? Jag är i det närmaste övertygad om att alla lödningar är som de ska, eftersom jag har kontrollmätt dem.

Någon som kan hjälpa??

Registrerade
    Feb 2004
    Respekt
    0
    Storleken på bios *måste* matcha stoleken på banken du flashar till.

Registrerade
    Nov 2003
    Respekt
    0
    Ok. Men förklarar det fenomenet med att jag inte får någon bild efter startbilden? BTW så är det precis likadant om jag avaktiverar chipet: jag ser startbilden, men sen blir det svart.

Registrerade
    Nov 2003
    Respekt
    0
    Ytterligare info: Det funkar perfekt sålänge som datorn är ansluten med usb-kabeln. Om inte, ingen bild! Vad tusan kan detta bero på? Någon måste väl ha en aning?

Registrerade
    Feb 2004
    Respekt
    0
    Ett förslag kan vara att strömförsörjningen är felaktig ifrån boxen. Med usb-kabeln inkopplad kommer kommer spänning därifrån. Kontrollmät därför lödningnen.

Liknande diskussioner

1. Pal 60/NTSC flimmrar mkt mystiskt...
    By lattjolajban in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Senaste inlägg: 2003-12-02, 02:29
  2. Mycket mystiskt fel?
    By ekke in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Senaste inlägg: 2003-11-21, 09:28

Bookmarks

Behörigheter

• Du får inte starta nya diskussioner