Visar resultat 1 till 15 av 15

Diskussion: Hjälp en nybörjare!

  1. #1
    Registrerade
    Jan 2004
    Inlägg
    3
    Respekt
    0

    Hjälp en nybörjare!

    Jag kan INTE något om detta med Biosar, dashboards o allt va ni skriver om, men det låter fint!

    Mitt problem är följande!
    Jag har 1 st Xbox med 1 st Xenium monterat!
    O jag har provat att hämta hem några biosar, men inte vill Chippet som jag vill,
    Utan det bootar om o lever rövare med mig...

    Jag har läst på detta forum utan att bli något klokare!.
    O får jag snart inte hjälp, så åker det i HINKEN i köket!

    Exakt vad behöver jag för att få ordning på mitt spel!
    Säg inte EN bios, för det vet jag. men inte vilken! mm

    Tacksam för alla hjälp jag kan få!

  2. #2
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    X-ecuter 2 4981.06 t.ex.

    http://forum.psxcare.com/support/showthread.php?t=7231

    Jag skall snart skriva en bra svensk guide för xenium, men i korthet...

    Bränn en CD med ditt bios, det skall heta BIOS.BIN och vara 256K (för detta exempel)
    Bränn med sådana inställningar att det bara är "8+3" tecken långa filnamn. Inget Joliet stöd. Och skivan skall "avslutas" så att det inte går att lägga till nya sessioner. CD-RW eller DVD-R bör användas, även om vissa boxar kan läsa CD-R

    Ställ in chippet på 4x256K banker
    Välj bank#1
    Välj "Load d:\bios.bin"
    Välj "Flash bios"

    Exakt hur detta görs har jag inte i huvudet just nu, som sagt, det får bli en bättre guide när jag har tid att sätta mig ner med en xenium-chippad box och skriva samtidigt.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  3. #3
    Registrerade
    Feb 2004
    Inlägg
    11
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Hansi
    X-ecuter 2 4981.06 t.ex.

    http://forum.psxcare.com/support/showthread.php?t=7231

    Jag skall snart skriva en bra svensk guide för xenium, men i korthet...

    Bränn en CD med ditt bios, det skall heta BIOS.BIN och vara 256K (för detta exempel)
    Bränn med sådana inställningar att det bara är "8+3" tecken långa filnamn. Inget Joliet stöd. Och skivan skall "avslutas" så att det inte går att lägga till nya sessioner. CD-RW eller DVD-R bör användas, även om vissa boxar kan läsa CD-R

    Ställ in chippet på 4x256K banker
    Välj bank#1
    Välj "Load d:\bios.bin"
    Välj "Flash bios"

    Exakt hur detta görs har jag inte i huvudet just nu, som sagt, det får bli en bättre guide när jag har tid att sätta mig ner med en xenium-chippad box och skriva samtidigt.

    Hej

    Jag antar att denna fråga går under "RTFM" men jag frågar iallafall, vart hittar jag detta bios?
    Jag har laddat hem superdisc 1.6, ligger allt jag behöver där eller behöver jag ladda hem ytterligare filer?

    Om jag har fattat detta rätt så bootar jag upp xboxen med ett BIOS på CD, och flashar. Sedan bootar jag om med superdisc och installerar resten?

    Saknar en "punktlista" om hur man går tillväga med superdisc, finns säkert här på forumet men jag hittar den inte, en länk kanske? snälla

    Mvh Zappafan

  4. #4
    Registrerade
    Dec 2003
    Inlägg
    499
    Respekt
    21
    Citat Original inlägg av zappafan
    Hej

    Jag antar att denna fråga går under "RTFM" men jag frågar iallafall, vart hittar jag detta bios?
    Jag har laddat hem superdisc 1.6, ligger allt jag behöver där eller behöver jag ladda hem ytterligare filer?

    Om jag har fattat detta rätt så bootar jag upp xboxen med ett BIOS på CD, och flashar. Sedan bootar jag om med superdisc och installerar resten?

    Saknar en "punktlista" om hur man går tillväga med superdisc, finns säkert här på forumet men jag hittar den inte, en länk kanske? snälla

    Mvh Zappafan
    Starta XBoxen med superdisc(senaste 3.7 rc8) i & välj PSXCARE menyn.Beror lite på vilken BIOS du har.Har du en Xecuter 2 4979.06 el nån som slutar på .06 & du har en ny tom hårddisk så gör du detta:
    1.Formatera C,E,F (& G om du har ett .67 bios)
    2.Install Evox large (stor hdd) eller Install Small (liten hdd,typ original).
    3.Install Original MS Dashboard.När den e klar ta ut skivan & starta om.
    4.Gå in i Apps,Config Magic & lås hdd.
    5.Gå in i System Utils,Settings & gör dina inställningar.
    6.Gå in i System Utils,Backup (som du kan FTP:a över till din PC,bra att ha.Innehåller backup på hdd nyckel etc.
    KLART!

  5. #5
    Registrerade
    Feb 2004
    Inlägg
    11
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Nijo
    Starta XBoxen med superdisc(senaste 3.7 rc8) i & välj PSXCARE menyn.Beror lite på vilken BIOS du har.Har du en Xecuter 2 4979.06 el nån som slutar på .06 & du har en ny tom hårddisk så gör du detta:
    1.Formatera C,E,F (& G om du har ett .67 bios)
    2.Install Evox large (stor hdd) eller Install Small (liten hdd,typ original).
    3.Install Original MS Dashboard.När den e klar ta ut skivan & starta om.
    4.Gå in i Apps,Config Magic & lås hdd.
    5.Gå in i System Utils,Settings & gör dina inställningar.
    6.Gå in i System Utils,Backup (som du kan FTP:a över till din PC,bra att ha.Innehåller backup på hdd nyckel etc.
    KLART!
    Ok. tack! precis vad jag efterlyste. Nu till nästa "dumma" fråga. Var hittar jag en BIOS att ladda hem?

    Mvh zappafan

  6. #6
    Registrerade
    Dec 2003
    Inlägg
    499
    Respekt
    21

  7. #7
    Registrerade
    Feb 2004
    Inlägg
    11
    Respekt
    0

    Thumbs up

    Nu har jag äntligen varit hos en kompis och fått chipet på plats, har även flashat biosen samt kört super-disc. Allt fungerar!
    Ville bara tacka för hjälpen Nijo!!

    Nu ska jag bara hitta runt bland alla menyer och lära mig lite.....

    Mvh Zappafan
    "Never underestimate the power of very stupid people in large groups"

  8. #8
    Registrerade
    Dec 2003
    Inlägg
    499
    Respekt
    21
    Citat Original inlägg av zappafan
    Nu har jag äntligen varit hos en kompis och fått chipet på plats, har även flashat biosen samt kört super-disc. Allt fungerar!
    Ville bara tacka för hjälpen Nijo!!

    Nu ska jag bara hitta runt bland alla menyer och lära mig lite.....

    Mvh Zappafan
    Det var så lite,kul att man kunde hjälpa till

  9. #9
    Registrerade
    Jan 2004
    Inlägg
    8
    Respekt
    0
    Hej jag har bränt en cd-rw nu med superdisk 3.7 rc8 på och försöker boot med den men det går inte. Ingenting händer... vad skall man göra? Xenium chippet fungerar bara bra, Xboxen startar fint med orginal Evox'et.
    Last edited by toska; 2004-02-25 at 12:57.

  10. #10
    Registrerade
    Feb 2004
    Inlägg
    11
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av toska
    Hej jag har bränt en cd-rw nu med superdisk 3.7 rc8 på och försöker boot med den men det går inte. Ingenting händer... vad skall man göra? Xenium chippet fungerar bara bra, Xboxen startar fint med orginal Evox'et.
    Superdisc 3.7 får inte plats på en CD, utan ska brännas på DVD. Så du borde fått en varning innan du började bränna den. Jag antar att i och med du försöker bränna en DVD-image på en CD blir det skit av det hela.

    /zappafan
    "Never underestimate the power of very stupid people in large groups"

  11. #11
    Registrerade
    Jan 2004
    Inlägg
    8
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av zappafan
    Superdisc 3.7 får inte plats på en CD, utan ska brännas på DVD. Så du borde fått en varning innan du började bränna den. Jag antar att i och med du försöker bränna en DVD-image på en CD blir det skit av det hela.

    /zappafan

    Ooops sorry mitt fel det skall vara Superdisk 3.7 LITE... men är det ändå en DVD-image? och den går inte på cd-rw? vilken superdiskversion skall man då ha?
    Last edited by toska; 2004-02-25 at 13:57.

  12. #12
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Använder du samma typ av media som du använde för att bränna bios.bin så borde det fungera tycker jag...
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  13. #13
    Registrerade
    Jan 2004
    Inlägg
    8
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Hansi
    Använder du samma typ av media som du använde för att bränna bios.bin så borde det fungera tycker jag...
    Ja det är samma skiva till och med, men det händer ingenting... fungerar 3.6 bättre för cd-rw?
    Last edited by toska; 2004-02-25 at 16:17.

  14. #14
    Registrerade
    Feb 2004
    Inlägg
    9
    Respekt
    0
    Har märkt det där på vissa boxar. De kan variera beroende på vad du har för DVDläsare i ditt xbox. Strulade för mig hela tiden, brände skivan flera gånger. När jag stoppade skivan i en box med samsungläsaren så slukade han skivan direkt, men thomson-läsaren vill inte läsa skivan. Kika ifall du har en annan CD-RW skiva att bränna den på. Bränn helst i 1x eller 2x . Då ska du nog se att de löser sig. Lycka till!

  15. #15
    Registrerade
    Jan 2004
    Inlägg
    8
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av hakke
    Har märkt det där på vissa boxar. De kan variera beroende på vad du har för DVDläsare i ditt xbox. Strulade för mig hela tiden, brände skivan flera gånger. När jag stoppade skivan i en box med samsungläsaren så slukade han skivan direkt, men thomson-läsaren vill inte läsa skivan. Kika ifall du har en annan CD-RW skiva att bränna den på. Bränn helst i 1x eller 2x . Då ska du nog se att de löser sig. Lycka till!
    Tackar så mycket, typiskt nog så har jag en Thomson DVD, och min cd-brännare kan inte skriva långsammare än 4 ggr. Jag får nog släpa mig ner på jobbet och bränna där istället.

Liknande diskussioner

  1. En nybörjare behöver hjälp!
    By skippy in forum X-BOX Spel/Mjukvara
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2003-02-13, 19:55
  2. Jag e nybörjare... hjälp mig
    By Snuffe in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2002-10-12, 17:02
  3. Evo-X hjälp en stackars vilsen nybörjare
    By Chuppa in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2002-08-15, 18:27

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •