Visar resultat 1 till 14 av 14

Diskussion: Knappar för att starta DMS3

  1. #1
    Registrerade
    Jan 2004
    Inlägg
    9
    Respekt
    0

    Knappar för att starta DMS3

    hej undrar bara lite om dms3... har läst lite ang. chippet att man kan starta upp det i olika lägen .... har dock bara hittat X,Cirkel,Fyrkant,triangel. dock läst i poseter att starta upp på select, start, r och l knapparna, starta i sleep mode och så vidare... är det någon som kan detta som kan lista alla knapp starter som finns till Dms3 så skulle jag vara jätte glad ...

  2. #2
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Select = quick boot
    R/L = någon av dom tvingar konsollen att använda t.ex. PAL färgbärvåg i compositevideosignalen. Eller på svenska => Det blir färg om man annars får svartvit bild.
    Sleep mode = Starta från standby med ett långt tryck på eject så startas PS2 med chippet avstängd.
    Recovery mode = Resetta konsollen 4 ggr i rad med någon sekunds mellanrum så laddas chippets "backup" firmware istället för den uppdatering man flashat in.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  3. #3
    Registrerade
    Jan 2004
    Inlägg
    9
    Respekt
    0
    man tackar

  4. #4
    Registrerade
    Feb 2004
    Inlägg
    10
    Respekt
    0
    En fråga, När man satt chippet i standby läge, behöver man göra något specielt för att det ska gå UR standby läget och fungera igen? Eller brjar det fungera så fort man resetar konsollen på ett vanligt sätt?

  5. #5
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Stäng av konsollen helt och slå på den igen. Det kanske räcker med att gå till standby också.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  6. #6
    Registrerade
    Feb 2004
    Inlägg
    7
    Respekt
    0

    50Hz 60Hz ?

    Går det att boota ett PAL spel i NTSC läget? Så man får 60Hz istället för 50Hz. Det är ju att föredra om man tycker bilden flimmrar.

    Finns det någon bra sida där allt är dokumenterat? Dms3.com är ju helt värdelös!

  7. #7
    Registrerade
    Feb 2004
    Inlägg
    10
    Respekt
    0
    smygarn, vad jag vet så går det enbart på ett sätt, du patchar spelen.

  8. #8
    Registrerade
    Feb 2004
    Inlägg
    7
    Respekt
    0
    Okej! Jag trodde det var enklare med DMS3.. t.ex. att hålla någon knapp nedtryckt..

  9. #9
    Registrerade
    Feb 2003
    Inlägg
    65
    Respekt
    22

    Unhappy Hjälp!

    Hej!
    Jag har problem med färgen på NTSC filmer på dvd(brända). Jag har provat allt jag kan komma på men det är bara stabil svartvit bild. Nån som har nåt tips? Vilken av L/R knapparna ska man hålla inne osv. Jag har en RGB men e inte 100% på att den funkar, nån som vet var man kan köpa en som funkar till 100%?

  10. #10
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  11. #11
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10

    Lista på funktioner efter uppdatering till firmware 2.x

    Översättning från HypERSoniC:s instruktioner i DMS3 forumet:
    (oops, måste springa ut ett tag, jag sparar den icke översatta versionen så länge...)

    Termer:

    [START] - Startknappen
    [SELECT] - Selectknappen
    [X] - Kryss / X-knappen
    [O] - Cirkelknappen
    [[]] - Fyrkantsknappen
    [/\] - Triangelknappen

    HDD - Hårddisk
    MC - Minneskort
    F/W - Firmware (eller 'flash')
    H/B - Homebrew/Hemgjorda program (t.ex. SNES station)
    DEV - Devolution mode

    DMS3 Funktioner
    Most functions are accessed by holding down a button on [Controller A] and booting the console.

    PS2 GAMES : hold [X] and power on. (NOTE: The PS2 defaults to this mode if no button is pressed. The default can be reconfigured using the DMS3 config screen
    FAST PS2 : hold [SELECT] and power on. (skips ps2 logo to increase boot speed)
    PSX GAMES : hold [O] and power on.
    DVD MOVIES : hold [[]] and power on(square).
    AUDIO CD : although there is no audio CD mode, for best results, the chip should be booted in DISABLE or DVD mode. Some users report skipping if audio cds are played in PS2 mode.
    DEV HDD* : hold [START] and power on.
    DEV MC* : hold [/\] and power on.
    DISABLE : hold down the eject button for 1 second or so to disable the chip
    RESET F/W : Power-on the console using reset. When the blue light comes on, press reset. Repeat this procedure 4 times. The firmware will then be reset temporarily for this session.
    ERASE F/W : Insert the upgrade utility disc, and hold R1+R2+L1+L2 during boot-up to erase the flashable portion of the modchip.
    UPGRADE F/W : Burn the appropriate firmware upgrade onto a CDR, and boot it using the PS2 mode [X]
    CONFIG F/W : To access the in-built configuration mode of the DMS3, simply press L1 + L2 + R1 + R2 during bootup with no CD in the drive.
    INSTALL H/B : To install a home-brew application to the memory card or hard drive, simply boot the appropriate software CD in the appropriate DEV mode ([START] for HDD, [/\] for MC) and press [SELECT] at the Explorer screen (provided that an appropriate install script is included on the CD)

    * These features allow you to execute programs without using a CD. It achives this by booting programs off the memory card, or the hard drive. To access these functions, you must install the appropriate software before use. When you activate the function with [START] (HDD) or [/\] (MC), you are really launching a program made by DMS on the hard drive or memory card respectivly. Because of this, you must install the appropriate programs before use.
    For Devolution Hard Drive mode, you must install the HDD Explorer. ([...])
    For Devolution Memory Card mode, you must install the MCC Explorer. ([...])


    Example 1: Install PS2Reality Media Player to the memory card(DMS Explorer allready installed)
    1) Burn the BIN/CUE to a CDR. (must be DMS3 compatible build! ask around)
    2) Insert the CDR into your PS2, and turn your console off.
    3) Turn on your console holding the [/\] button.
    4) The DMS3 Explorer screen should appear. If not, install DMS3 explorer.
    5) Press [SELECT] to install the media player.
    6) Highlight the now installed media player using the arrow keys, and press [X] to execute it.

    Example 2: Botched modchip flash! (ps2 won't boot)
    1) Burn a good clean copy of the appropriate firmware to CDR.
    2) Put the CD into your ps2, and turn the power off.
    3) Reset your firmware to the default temporarily. Do this by: Power-on the console using reset. When the blue light comes on, press reset. Repeat this procedure 4 times.
    4) Wait until the flashing program is launched, and the chip is reflashed (hopefully sucessful this time!)

    Hope it helps guys, i know the official instructions are out of date.

    Regards,
    hypersonic
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  12. #12
    Registrerade
    Dec 2008
    Inlägg
    2
    Respekt
    0

    Problem att byta skiva in-game

    Jag ber om ursäkt om det här ämnet är behandlat tidigare men jag hittar ingenting.

    Jag har ett dms3-chip sittandes i min ps2 och för någon månad sen införskaffade jag the essential metal gear solid collection från Kanada.

    Problemet jag har är att när jag spelar första delen i serien (Metal Gear Solid till PSX) så ska man byta skiva när man spelat några timmar och jag kan inte begripa hur jag ska göra. Byter jag bara direkt så står det att mitt playstation inte kan läsa skivan, bootar jag hela min ps2 så begriper den inte var jag befann mig i spelet(självklart).

    Så frågan är hur tusan ska jag göra, någon måste ha tänkt på det här problemet?? Det borde gälla alla spel med flera skivor(FF VII, FF IX osv.).

    Tack på förhand för all tänkbar hjälp.

  13. #13
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Multi-Disc skivor har alltid varit ett problem för vissa chip/andra lösningar till PS1 och PS2.

    Med ett nyare chip borde det fungera helt utan problem. Eller så så lånar man en annan PS1/PS2 om klarar skivbytet och spelar vidare till nästa gamesave, sedna skall det gå att boota direkt från skiva#2 även på din DMS3-chippade PS2.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  14. #14
    Registrerade
    Dec 2008
    Inlägg
    2
    Respekt
    0
    Okej, det borde vara att bara byta skiva när den frågar efter den så ska det flyta på?

    Då verkar det vara kört för min del. Det hjälper inte att uppdatera mitt dms3 eller liknande? Det känns som det borde vara tillräckligt nytt för att det ska fungera.

    Jag får fundera vidare på om jag kan lösa det på det viset du sa så länge..

Liknande diskussioner

  1. 5.1 Vilket chip/vilken modifikation skall man välja egentligen!
    By Hansi in forum XBOX / Evolution-X FAQ och Guider
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2004-03-08, 11:09
  2. Installationsanvisning Multi-X 4-in-one version 10.0
    By Hansi in forum Installationsanvisningar
    Inlägg: 7
    Senaste inlägg: 2003-05-30, 14:51
  3. Vill ha svar...
    By Calle_A in forum Ris & Ros
    Inlägg: 19
    Senaste inlägg: 2003-04-08, 16:23
  4. 3.1 Installation av Evolution-X BETA 1.8.458
    By Hansi in forum XBOX / Evolution-X FAQ och Guider
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2002-08-20, 21:49

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •