Visar resultat 1 till 9 av 9

Diskussion: Playstation SCPH 1002 laserproblem

  1. #1
    Registrerade
    Jan 2004
    Inlägg
    87
    Respekt
    21

    Playstation SCPH 1002 laserproblem

    hej hej har kommit över 2 st deffekta playstation skitbilligt. fick igång 7502:a. men 1002:a va de värre med. felet är följande...... när man trycker i skivan så börjar linsen att lysa. men skivan vill inte snurra. jag antar att det är så att moderkortet eller transformator "kretskortet inte levererar ström till motorn. har prövat med 3 linser utan resultat. finns det något bra krets shema. eller är det någon som vet om man kan sno ström från moderkrtet någon annanstans... om jag säger så här, vad kan felet bero på?

    tack på förhand för alla svar.
    /gump

  2. #2
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Det är antagligen bias och gain pottarna som är skruvade åt helvete fel.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  3. #3
    Registrerade
    Jan 2004
    Inlägg
    87
    Respekt
    21
    vilken pott är det som styr motorn. för det verkar vara så att jag inte får någon respons alls har testat skruva på båda pottarna. bias, gain ? "push pull" potten vad gör den ?

  4. #4
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Om bios/gain står fel så snurrar den inte ens cd:n.

    Jag hade en sida en gång i tiden som beskrev hur det där fungerade, den kom nog inte med när vi bytte webshop och flyttade till ny server. Skall se om jag inte hittar mitt gamla worddokument som jag gjorde en gång i tiden med bra beskrivningar.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  5. #5
    Registrerade
    Jan 2004
    Inlägg
    87
    Respekt
    21
    okey shysst!, nästa problem är nog att två av linserna inte orkar snurra skivorna. varken när jag testade linserna i 7502:an lr i en 5502:a... vad kan jag göra åt linserna ? om du har en något så när fungerande lins och 1002:an fungerar vad tar du för en sådann isåfall ? passande till 1002 isåfall.... dom linserna som inte funkar tillhör 7502 och 1002 som jag kom över..

  6. #6
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Det kan vara någon som skruvat på laserstyrkan (skruven på den orange flatkabeln), då måste man ha laserstyrkemätare för att få det rätt om man inte vill ägna 2 dagar åt det.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  7. #7
    Registrerade
    Jan 2004
    Inlägg
    87
    Respekt
    21

    Smile

    jag e inte så noga med hur laserstyrkan står. har ändå 2 fungerande playstation. vore trevligt att ha 3 av 4 st fungerande play iaf .jag har ställt laserstyrkan själv förut å fått det fungera fast det har nog lett till att linsen slets onödigt mycket. tog mig någon timme att ställa in typ. ställde laserstyrkan när inte ett av mina backupspel fungerade. pajsaren som hade playen innan vet jag inte vad har hållit på med för inget va som det skulle. den oranga flatkabeln va fastlimmad t.ex. fick löda dit en annan kontakt från ett trasigt 9002 moderkort.


    tack för himmla bra support!! har handlat några gånger av dig förut och har alltid varit nöjd. kom just på en sak att klaga lite över bara. Ta en titt på bilden över 9002 moderkortet. den som används för lödning av multi-x chip. pinne nummer 7 är otydlig. jag fick på ren chansning och minnet av att jag lött ett 9002 innan (de trasiga 9002 som jag äger) löda på rätt ställe dära. en ny bild vore trevligt. eller zoom bild som pinne 6 har. försökte verkligen zooma med diverse program utan att verkligen se vart den skulle sitta. å andra sidan tänker jag nog aldrig löda 9002 modeller mer. just för risken att förstöra dom.


    tänkte bara fråga om du hittade det där word dokumentet så man kan börja skruva lite?

    jag har tillgång till en multimeter och lödpenna

    mvh gump
    Last edited by gump; 2004-02-13 at 13:54.

  8. #8
    Registrerade
    Jan 2004
    Inlägg
    87
    Respekt
    21
    ey. HANSI!. hitta du dokumentet eller? annars lär jag juh leta reda på nått sådant själv ? tacksam för svar /gump

  9. #9
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Har glömt bort att leta...
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Liknande diskussioner

  1. Inlägg: 24
    Senaste inlägg: 2005-04-12, 11:35
  2. Min Playstation är DÖD / Trasig etc...
    By Hansi in forum FAQ / Vanliga frågor och svar
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2003-05-31, 16:03
  3. Multiplayer kommer till Playstation 2!!!!!!!!
    By Unknown_PsxMaster in forum Playstation 2 - Övrigt
    Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2003-03-21, 13:38
  4. Laserproblem..
    By johne in forum Playstation produktsupport - övrigt
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2002-04-14, 20:58
  5. hur är multi-x supporten för amerikanska playstation version scph 7501
    By nybörjaren in forum Playstation produktsupport - Multi-X
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2001-08-13, 09:45

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •