Visar resultat 1 till 16 av 16

Diskussion: Mitt x-bit fungerar inte...

  1. #1
    Registrerade
    Feb 2004
    Inlägg
    13
    Respekt
    0

    Angry Mitt x-bit fungerar inte...

    Hej, jag har köpt ett x-bit chip som jag först flashade med Xecuter 2 4981.06 och sedan installerade jag det med hjälp av Pogo-pinnarna. Problemet var att den vägrade läsa superdisc eller en skiva med XBMP. Ok dålig kontakt tänkte jag och tvättade av kontakterna och pinnarna, samma sak.... Provade att flasha 4981.67 & 4979.06 för att kolla om det var fel på biosen, hjälpte inte... Jag var fortfarande säker på att det var problem med kontakten mellan chippet och boxen så jag tog fram lödkolven och lödade fast kablarna på sina platser, skruvade ihop lådan och startade xboxen som fortfarande vägrar att ta skivorna. Flashade ett par gånger till, hjälper inte. Gick in på forumet och läste att det inte ska stå microsoft under x-box loggan när man startar men det gör det så det verkar som om xboxen inte fattar att den är chippad. Vet inte riktigt vad jag ska försöka nu... någon som har någon idé om vad som kan vara fel??
    Det är v1.1 på boxen.

    Ps. org.spel och reg.2 dvd funkar som det alltid har gjort.
    Last edited by mBe; 2004-02-13 at 03:07.

  2. #2
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Använd xbtool för att ändra färgen på x:et vid uppstart så ser du säkert om det är chippet eller originalbios som startar.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  3. #3
    Registrerade
    Feb 2004
    Inlägg
    13
    Respekt
    0
    Skumt, provade att starta xboxen idag utan att ändra på något och då funkade allt som det skulle... hmm...

  4. #4
    Registrerade
    Dec 2003
    Inlägg
    55
    Respekt
    21
    Vilken version av XBtool är den nyaste och vart kan man få tag på den?

  5. #5
    hej kolla in xbin där står det mesta om olika apps till xbox hur och vart står där med men prova även andra ställen

  6. #6
    Registrerade
    Feb 2004
    Inlägg
    13
    Respekt
    0
    Hej, jag har köpt ett x-bit chip som jag först flashade med Xecuter 2 4981.06 och sedan installerade jag det med hjälp av Pogo-pinnarna. Problemet var att den vägrade läsa superdisc eller en skiva med XBMP. Ok dålig kontakt tänkte jag och tvättade av kontakterna och pinnarna, samma sak.... Provade att flasha 4981.67 & 4979.06 för att kolla om det var fel på biosen, hjälpte inte... Jag var fortfarande säker på att det var problem med kontakten mellan chippet och boxen så jag tog fram lödkolven och lödade fast kablarna på sina platser, skruvade ihop lådan och startade xboxen som fortfarande vägrar att ta skivorna. Flashade ett par gånger till, hjälper inte. Gick in på forumet och läste att det inte ska stå microsoft under x-box loggan när man startar men det gör det så det verkar som om xboxen inte fattar att den är chippad. Vet inte riktigt vad jag ska försöka nu... någon som har någon idé om vad som kan vara fel?? Det är v1.1 på boxen.
    Allt har fungerat bra tills igår när jag skulle byta fläkt. Nu vägrar den starta något annat än orginalbios (kvittar hur switcharna står, använder rad 5 med x-ecuter 4981.06 på bank 2,3,4,5). Eftersom jag bytte disk för ett par veckor sen och glömt låsa disken får jag upp felmeddelande 16 (kan inte ladda dashboard). Tänkte att det kanske var någon dålig lödning som glappade så jag lödade loss alla kablar och lödade dit dem igen, kontrollmätte så att det är kontakt som det ska. Tejpade med eltejp överallt där skulle kunna komma i kontakt med något annat. Har även provat med evox M7 bios men inget hjälper. Boxen laddar bara org bios och sen rött/grönt blink och felkod 16.
    Vad göra??

    PS har inte kvar orginaldisken...

  7. #7
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    Installera om MSDASH fr en SD

  8. #8
    Registrerade
    Feb 2004
    Inlägg
    13
    Respekt
    0
    Orginal bios botar väl inte SD'n, eller???
    Ska testa...

  9. #9
    Registrerade
    Feb 2004
    Inlägg
    13
    Respekt
    0
    nej det gjorde den inte...

  10. #10
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    Boota med chip på med SD i.

    16 - dashboard - Fel som beror på inställningar i ms dashboard, eller filer som används av ms dashboard.

    Installera om MSDASH för ovan felkod

  11. #11
    Registrerade
    Feb 2004
    Inlägg
    13
    Respekt
    0
    Problemet är att den INTE använder bioset på chippet (xbit) den envisas med att ladda ORGINAL BIOS. Kvittar hur man ställer switcharna (provat med olika bios på alla banker).
    Alla stift på kontakten (som man sätter i chippet) har kontakt med resp. lödpunkt. Även D0 sitter perfekt på den alternativa lödpunkten. Har provat att byta plats på den gula och svarta kablen mellan chippet och usb-prylen (på båda ställen) för att se om det blir någon skillnad (kanske klämt sönder någon av dessa när man satt på locket) men det hjälpte inte/ingen förändring.
    Ändå tyder allt på att det är glapp någonstans (slutade fungera när jag öppnade boxen för att byta fläkt).
    Har hört att spolarn kan störa signalen i kablarna men dessa ligger (tejpade) 3cm från närmsta spole.

  12. #12
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    ta väck kablarna till den nya fläkten funkar den då är felet där i

  13. #13
    Registrerade
    Feb 2004
    Inlägg
    13
    Respekt
    0
    Det har jag redan provat men det hjälper inte...

  14. #14
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    Så här i efterhand kan man vara klok med att säga, ge fan i att pela i xboxen ny fläkt varför det , den har redan en ju. väsnas & väsnas man väsnas mer när man spelar själv & med andra vem hör fläkten då & ljudet är ju på högsta volym ändå som vem hör en fläkt då?
    Undrar om NGN sitter tyst som en mus & spelar & utan ljud desutom för att koncentrera sig på att höra fläkt ljud, jag bara undrar vem?????

    sorry har aldrig råkat ut för det kan ej komma på ngt nu

  15. #15
    Registrerade
    Feb 2004
    Inlägg
    13
    Respekt
    0
    Det har ordnat sig. Det var lite glapp i kontakten där kablarna från moderkortet går in i chippet.

  16. #16
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    Ibland lönar det sig att vara mer nogran än snabb med sådana jobb

Liknande diskussioner

  1. Knapp för DvDn fungerar inte
    By J15 in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 9
    Senaste inlägg: 2003-12-16, 13:16
  2. Brända DVD-spel fungerar inte
    By theworst in forum Messiah - Teknisk support
    Inlägg: 8
    Senaste inlägg: 2003-12-04, 22:15
  3. Mitt "Multi X" fungerar inte (snabb hjälp tack)
    By Carpenter in forum Playstation 2 - produktsupport övrigt
    Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2003-06-21, 22:50
  4. Mina DVD-R skivor fungerar inte längre!
    By Empfmil in forum Playstation 2 - backup/patchar
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2003-01-11, 19:51
  5. Inlägg: 6
    Senaste inlägg: 2002-12-09, 08:29

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •