Visar resultat 1 till 29 av 29

Diskussion: aladdin adv.32 i en Xbox 1.4 problem

  1. #1
    Registrerade
    Feb 2004
    Inlägg
    10
    Respekt
    0

    aladdin adv.32 i en Xbox 1.4 problem

    Hej,
    Har lött i Aladdin adv.32 3 ggr nu. och jag menar att alla trådar sitter som dom skall. (borde ju fått olika fel från gång till gång annars). Jag menar att det är en 1.4 med Focus, men jag har provat att löda enl. 1,5 för säkerhets skull.

    Den startar normalt och allt fungerar som det skall med lätt tryck på power. tid och datum är sparat som det skall i detta läge.

    Vid 1sec. tryck så blinkar den grön gul röd, boxen slocknar sedan, för att automatiskt starta om med blinkande grön lampa efter 1 sec. Den stannar sedan alltid på tids-inställningen.

    Är det då riktigt monterat? Och jag bara saknar flashning?
    Eller är det något som är fel?
    Tacksam för svar då jag kan läsa att fler har liknande problem.
    MVH / Gigante
    Last edited by Gigante; 2004-02-14 at 00:35.

  2. #2
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Varför monterar du som på en 1.5 när du inte har en 1.5? Montera chippet som det skall monteras istället!

    Enligt en av våra medlemmar i forumet som mätt upp de publicerade 1.5-ritningarnas 3.3V punkt så har den punkten visserligen 3.3V MEN det är en stigtid (dvs det tar ett tag innan det blir 3.3V) vilket får chippen att balla ur.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  3. #3
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Prova även att skippa alla kablar från chippet förutom de som löds direkt till lpc-punkterna. Löd sedan från d0 (på moderkortet) till jord (på moderkortet). Den kabeln skall alltså inte gå till chippet alls.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  4. #4
    Registrerade
    Feb 2004
    Inlägg
    10
    Respekt
    0
    Har nu provat detta.
    Resultat:
    Grön lampa, stängs av...blinkande grön, stängs av...rödgrön blink....och ingen bild på tv´n.
    Altså samma problem som ett tidigare inlägg (9 rader längre ner): http://forum.psxcare.com/support/showthread.php?t=12681

    Hoppas vi löser detta....Fler förslag?

  5. #5
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Löd lpc-punkterna bättre.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  6. #6
    Registrerade
    Nov 2003
    Inlägg
    40
    Respekt
    21

    SAmma jag Gigante

    Hej Gigante ,jag har exakt samma problem jag,, och jag har Väldigt bra lödvana ,,jobbar som elektriker ,vad är nu detta Stänger av sig 3ggr sedan startar den blinkar rött grönt.jag har lödit lpc punkterna klockrent både ytlödning samt testat kablar, lödit D0 från moderkortets baksida till jord. ,,Måste kommit ut ngn konstig revision av boxar nu ,jag ser alldeles för mkt av detta problem ute på nätet nu,OCH DETTA MÅSTE LÖSAS,Då jag nu köpt chipp för ca 1000kr.
    Snälla var med och hjälp alla som kan jag har en xbox 1.4 med videochippet FOCUS,,Maskinen är tillverkad i China ,,Samt mitt orginal bios gjort i Singapore bioset heter M29F002BT7ON1.
    Kolla din Orginal bios Gigante om du har samma som jag kretsen ovanför Lpc bussen,kolla om det står samma som jag.

    m.v.h Hampus
    (3 dagars ban, kringgått *-filtret)

  7. #7
    Registrerade
    Feb 2004
    Inlägg
    10
    Respekt
    0
    Det står M29F002BT7ON1 på min också.
    Köpt i på Elgiganten om dom nu importerar från egna kanaler?
    Jag har också mätt lödningar och kablar till LPC, provat att löda om dom kollat överledning.
    Desperat som man är så börjar man leta och prova andra saker (t.ex. 1.5-beskrivningen) Men inget verkar hjälpa...

  8. #8
    Registrerade
    Nov 2003
    Inlägg
    40
    Respekt
    21

    hej

    kan du adda mid på din icq???vad har du för icq nr så kan vi lösa dett problem
    (3 dagars ban, kringgått *-filtret)

  9. #9
    Registrerade
    Nov 2003
    Inlägg
    40
    Respekt
    21

    Orginal bioset

    Hansi ,du som jobbar med detta kan du kolla upp om de maskinerna som vill krångla har detta orginal bios M29F002BT7ON1
    Verkar ju vara ngt riktigt skumt med dessa maskiner,, har 3st Alladin advance chipp hemma nu he he (trodde det var fel på chippen).

    m.v.h Hampus
    (3 dagars ban, kringgått *-filtret)

  10. #10
    Registrerade
    Feb 2004
    Inlägg
    10
    Respekt
    0
    Har inte ICQ, och du har ju samma problem som mej, utan att lyckats lösa det, förstår inte varför chatt mellan oss skulle lösa problemet (blind leder en blind)? I forumet hoppas man ju på att någon som löst problemet svarar.
    Har du MSN? min adress är a@svgo.com .

  11. #11
    Registrerade
    Feb 2004
    Inlägg
    10
    Respekt
    0
    Hur skulle den bete sig, om det nu bara är Aladdin-chippet som är blankt och måste flashas?

  12. #12
    Registrerade
    Feb 2004
    Inlägg
    11
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Gigante
    Hur skulle den bete sig, om det nu bara är Aladdin-chippet som är blankt och måste flashas?
    Ni måste låsta upp hårdisken först för att det ska funka. min polare hade samma problem han har alladin chipet
    han med
    Last edited by q_x2; 2004-02-14 at 14:59.
    Är det Nån Som Har Swap Magic Disc v3
    Breaker Pro eller vet vart man få tag på dom cd skivorna... Jaget är Kanska intresserad Finns det nån affär i sverge .?


  13. #13
    Registrerade
    Feb 2004
    Inlägg
    11
    Respekt
    0
    ifall ni använder config macig för att låsa upp hårddisken :OBS
    lås ej med samma program utan använd evoloution x för då kan ni låsa när ni vill
    boxen bör va mer lätt hanterlig nu .. Alladin chip är mer anpassat för privat flashing

    Viktigt :lås disken sen
    Är det Nån Som Har Swap Magic Disc v3
    Breaker Pro eller vet vart man få tag på dom cd skivorna... Jaget är Kanska intresserad Finns det nån affär i sverge .?


  14. #14
    Registrerade
    Feb 2004
    Inlägg
    10
    Respekt
    0
    Jag har letat lite...
    För att låsa upp den med Config magic, så måste jag väl få igång den först? (rätta mej om jag har fel)

  15. #15
    Registrerade
    Feb 2004
    Inlägg
    10
    Respekt
    0
    Har nu också provat att montera i en annan tom PC-hd (som inte är låst av Xbox) och den beter sig exakt lika (startar 3ggr,blinkar gult/grönt, för att sedan blinka rött/grönt).

  16. #16
    Registrerade
    Feb 2004
    Inlägg
    11
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Gigante
    Jag har letat lite...
    För att låsa upp den med Config magic, så måste jag väl få igång den först? (rätta mej om jag har fel)
    Jag ber om ursäkta jag antog att du hade fått igång den ...Min vän hade nämligen strull med hd och xboxen.
    och den va nyligen chipad alladin chipet .Men det ordnade sig när han låste upp och stängde . med dom program som jag sa förut.
    Jag kan bara lite om lödning men inte tillräckligt, men jag kan kolla ifall nån av mina vänner vet nåt om det problemt som du ni har eller ifall dom har haft det problemet... Och i så fall hur dom löste det
    Är det Nån Som Har Swap Magic Disc v3
    Breaker Pro eller vet vart man få tag på dom cd skivorna... Jaget är Kanska intresserad Finns det nån affär i sverge .?


  17. #17
    Registrerade
    Feb 2004
    Inlägg
    10
    Respekt
    0
    OK, det låter snällt !

    Om jag löder tillbaka D0, L1, L2, och BT på Aladdin så laddar den ju original AVI-fil men stannar på tids-inställning. Se längst upp i denna tråd, och jag misstänker då att chippet är aktivt men inte kommer åt den sparade tiden? (vilket den gör om jag startar normalt). Så i det läget kan det kanske ha med låsning att göra?

  18. #18
    Registrerade
    Feb 2004
    Inlägg
    11
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Gigante
    Har nu också provat att montera i en annan tom PC-hd (som inte är låst av Xbox) och den beter sig exakt lika (startar 3ggr,blinkar gult/grönt, för att sedan blinka rött/grönt).
    Jag vet riktig hur du ska gör men jag kan fråga runt lite

    Har du använt hdprepare för att göra i ordning hårdisken inan du sätter in den i xboxen . "hprepare nollställer hårdisken för xboxen"

    Om den är ny köpt hårdisken så
    behövs man inte tänka på det, eller anväda det programet
    Är det Nån Som Har Swap Magic Disc v3
    Breaker Pro eller vet vart man få tag på dom cd skivorna... Jaget är Kanska intresserad Finns det nån affär i sverge .?


  19. #19
    Registrerade
    Feb 2004
    Inlägg
    11
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Gigante
    OK, det låter snällt !

    Om jag löder tillbaka D0, L1, L2, och BT på Aladdin så laddar den ju original AVI-fil men stannar på tids-inställning. Se längst upp i denna tråd, och jag misstänker då att chippet är aktivt men inte kommer åt den sparade tiden? (vilket den gör om jag startar normalt). Så i det läget kan det kanske ha med låsning att göra?
    köpte du chipet gbg på *********
    ifall inte
    kan du kolla på adressen http:www.*********.se
    bara så jag vet om det är samma chip
    som dom har
    Är det Nån Som Har Swap Magic Disc v3
    Breaker Pro eller vet vart man få tag på dom cd skivorna... Jaget är Kanska intresserad Finns det nån affär i sverge .?


  20. #20
    Registrerade
    Feb 2004
    Inlägg
    11
    Respekt
    0
    Oj får man inte skriva adresser Soory
    Är det Nån Som Har Swap Magic Disc v3
    Breaker Pro eller vet vart man få tag på dom cd skivorna... Jaget är Kanska intresserad Finns det nån affär i sverge .?


  21. #21
    Registrerade
    Feb 2004
    Inlägg
    11
    Respekt
    0

    den bytter läge för att du ska kunna ha live tjänsten om du väntar ett tag ska jag fråga min vän som har samma chip

    MVH / Gigante[/QUOTE]
    Är det Nån Som Har Swap Magic Disc v3
    Breaker Pro eller vet vart man få tag på dom cd skivorna... Jaget är Kanska intresserad Finns det nån affär i sverge .?


  22. #22
    Registrerade
    Nov 2003
    Inlägg
    40
    Respekt
    21

    Låsa upp hårddisken?

    varför ska det behövas då? jag har ju aldrig behövt gjort det förr med boxar jag moddat?? Men säger du det så ska jag göra det men hur kan jag göra det när maskinen står och blinkar?
    (3 dagars ban, kringgått *-filtret)

  23. #23
    Registrerade
    Nov 2003
    Inlägg
    40
    Respekt
    21

    nytt tips jag fått

    man ska jucka (detta är inget skämt) på strmsladden så kan man tvinga igång maskinen så man kan flasha om den via tex super disk till M7 man ska hålla in power knappen samt jucka med strökabeln så den tömmer dashboarden på ngt underligt sätt.,,,detta är ett tips jag fått ska testa det själv sedan
    (3 dagars ban, kringgått *-filtret)

  24. #24
    Registrerade
    Feb 2004
    Inlägg
    11
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av q_x2

    den bytter läge för att du ska kunna ha live tjänsten om du väntar ett tag ska jag fråga min vän som har samma chip

    MVH / Gigante
    [/QUOTE]

    Ifall D u håller power knappen i mer än 2 sec startar du aladdin chipet
    (och kan spel alla ike orginal spel m.M)


    Trycker bara på power så startar xboxen ut chipet Och går till
    microsoft xbox standard ( Om du har orginal xbox spel så kan du spela xbox online
    utan att xboxen känner av att du chipat den)
    OBS glöm ej att låsa hårdisken med evoltion"För updater evlotion eller flasha måste xboxen va uplåst"Om du inte har program som gör det åt dej"
    ConfiG MagiC funkar ifall du vill göra det manuelt.Eller med evolution x ...
    Glöm Bara inte att lås hd inan går online inan du går online
    Last edited by q_x2; 2004-02-15 at 15:20.
    Är det Nån Som Har Swap Magic Disc v3
    Breaker Pro eller vet vart man få tag på dom cd skivorna... Jaget är Kanska intresserad Finns det nån affär i sverge .?


  25. #25
    Registrerade
    Feb 2004
    Inlägg
    10
    Respekt
    0
    Frågan är då i mitt läge om 1sec-tryck verkligen hamnar i Aladdin-läge? (då den startar om automatiskt och normal AVI-fil visas).
    Eller om jag nu låter D0 sitta jordad, och har konstant-blink mellan röd/grön.
    ???

  26. #26
    Registrerade
    Nov 2003
    Inlägg
    40
    Respekt
    21

    AVI fil

    AVI fil???
    (3 dagars ban, kringgått *-filtret)

  27. #27
    Registrerade
    Feb 2004
    Inlägg
    10
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Hampa
    AVI fil???
    I beskrivningen står det att den skall spela upp en annan AVI-fil när man trycker 1sec resp. 2 sec. än original som normalt startar (X-box-logon/intro)

  28. #28
    Registrerade
    Feb 2004
    Inlägg
    11
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Gigante
    I beskrivningen står det att den skall spela upp en annan AVI-fil när man trycker 1sec resp. 2 sec. än original som normalt startar (X-box-logon/intro)



    1. Normal start (original bios)
    Tryck snabbt se intro 1. normal start

    Grön
    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx xx

    2. Chip start
    (Med skydd för skrivning)

    Tryck en sekund
    För att starta vänta på att den röda lampan tänds
    Se intro 2. start chip skyddat

    Röd, gul, grön
    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx xx
    3. Chip start
    (utan skydda)
    Tryck två sekunder

    För aktivera inget skydd tryck tills
    Lampan blinkar snabbt
    Se intro 3.start chip utan skydd

    Röd gul ?.Blinka ?.grön

    När chipet är aktiverat kommer den gröna
    Lampan att blinka (eller lysa) när hårddisken funkar
    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
    Jaget Hoppas det Hjälper

    Last edited by q_x2; 2004-02-16 at 03:57.
    Är det Nån Som Har Swap Magic Disc v3
    Breaker Pro eller vet vart man få tag på dom cd skivorna... Jaget är Kanska intresserad Finns det nån affär i sverge .?


  29. #29
    Registrerade
    Jun 2003
    Från
    In this old world..
    Inlägg
    813
    Respekt
    22
    Lödde en alladinkort åt en polare med ver 1.4 och Focus och fick precis samma problem. När man försökte starta boxen chippad så verkade den boota om och sedan istället starta ochippad. I slutändan var det dock lödningarna i allafall. Vi testade och mätte och allting verkade ok. Men inte förrän vi lödde in pinnar (gjorda av lite grövre skalad enledarkabel) i hålen på moderkortet och därefter lödde fast chippet en 5mm ovanför moderkortet fick vi boxen att köra ok i chippat läge..

    Lycka till
    Whopper

Liknande diskussioner

  1. dvd+R i xbOx?
    By oskarthekungen in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 10
    Senaste inlägg: 2004-09-10, 10:06
  2. Varför så'n stor skillnad mellan montering på PS2 och XBox?
    By Gasbananen in forum Playstation 2 - produktsupport - MULTI-X CHIP
    Inlägg: 25
    Senaste inlägg: 2004-06-08, 00:21
  3. Linux på omidifierad XBOX med direkt boot
    By Hansi in forum Linux på XBOX
    Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2004-03-31, 00:28
  4. Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2002-08-05, 20:24
  5. MULTI X PROBLEM
    By JULIA in forum Playstation produktsupport - Multi-X
    Inlägg: 4
    Senaste inlägg: 2000-12-19, 21:25

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •