Sida 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Visar resultat 31 till 60 av 106

Diskussion: Alladin Advance - jättetråd flyttad från "xbox produkter"

  1. #31
    Registrerade
    Mar 2003
    Inlägg
    148
    Respekt
    0

    Question Hur uppdatera bios på Aladdin Advance 64?

    Hur gör man för att uppdatera bioset på ett Aladdin Advance 64 chip? Är det bara att göra som vanligt? Har nämligen hört att man ska bränna en skiva med bios.bin på...
    Nån som kan göra en liten kort guide om hur man gör?

  2. #32
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10

    Re: Hur uppdatera bios på Aladdin Advance 64?

    Originally posted by jEjK
    Hur gör man för att uppdatera bioset på ett Aladdin Advance 64 chip? Är det bara att göra som vanligt? Har nämligen hört att man ska bränna en skiva med bios.bin på...
    Nån som kan göra en liten kort guide om hur man gör?

    Det är bara att köra flash bios från evolution-x som med alla andra chip. Men kör det inte från cd/dvd, då har det iaf hänt oss att proceduren "hänger sig" och då måste man peta loss minneskretsen och skicka till oss för omprogrammering.

    Det är bara första gången man måste använda en cd med "bios.bin" ifall chippet har "cromwell flashbios" på sig.

  3. #33
    Registrerade
    Mar 2003
    Inlägg
    148
    Respekt
    0

    Re: Re: Hur uppdatera bios på Aladdin Advance 64?

    Originally posted by Hansi
    Det är bara att köra flash bios från evolution-x som med alla andra chip. Men kör det inte från cd/dvd, då har det iaf hänt oss att proceduren "hänger sig" och då måste man peta loss minneskretsen och skicka till oss för omprogrammering.

    Det är bara första gången man måste använda en cd med "bios.bin" ifall chippet har "cromwell flashbios" på sig.
    Okej, tack för det snabba svaret!

  4. #34
    Registrerade
    Dec 2003
    Inlägg
    11
    Respekt
    0

    Aladin advanced som inte funkar ?

    Jag har själv installerat ett Aladin Advanced chip.
    Jag får det inte till att fungera.
    Jämmer & elände.
    Det sägs att det skall vara en annan typ av logo när man startar med chippet aktiverat.
    Jag har monterat ca 20 DMS3 chip till PS2 & det har funkat klockrent.
    Lödningarna är kollade ca 20ggr.
    Jag har monterat chippet med kablar i stället för att löda fast det direct på moderkortet.
    Kan det ha någon betydelse.
    Det är ju busenkelt att löda dit,
    När jag startar så blinkar det rött gult sedan falshande grönt.
    Vad kan det vara för fel .
    Är det inget bios på chippet ?

  5. #35
    Registrerade
    Dec 2003
    Inlägg
    4
    Respekt
    0

    Aladdin svårt att löda?

    Jag undrar om aladdin är svårt att löda & om man behöver löda fast den i xboxet eller om det funkar om man bara löder fast kablarna?
    Jag undrar också om det går bra att löda på en 1.5 xbox hittar inga Guider där det står hur man löder chippet? Maila mig gärna en guide till mig simpanz@msn.com eller berätta om det var något problem med att löda det? /mvh Simon

  6. #36
    Registrerade
    Dec 2003
    Inlägg
    11
    Respekt
    0
    kolla psx cares hemsida den är perfect.
    Det är inte enkelt om man aldrig har gjort den typen av lödningar förut
    Troligen fins det inget bios på mitt utlänska chip, så det funkar inte

  7. #37
    Registrerade
    Dec 2003
    Inlägg
    4
    Respekt
    0

    Aladdin schemat

    Vart på PSX cares hemsida finns Guiden till hur man löder aladdin chippet hittar det ingenstans? skicka gärna in en länk

  8. #38
    Registrerade
    Dec 2003
    Inlägg
    7
    Respekt
    0

    Alladin Advance v3

    Hej.
    Jag beställde ett Alladin chipp och lödde in det funkar klockrent. Jag hittade bra bilder på nätet, det skulle ju vara två extra kablar med om man hade en ver 1.5 box. LPC bussen har inte 3.3 volt och jord.
    Hur laddar man upp två bilder samtidigt???
    Vad är Alladin Chippet proggad med för mjukvara???
    Vad kan man göra med boxen när jag monterat Alladin Chippet???
    Attached Images Attached Images
    //MickeFree\\

    Xbox v.1.5
    Aladdin Advance 64 chip

    Game Cube
    Viper

    AMD 64 3 Ghz
    Socket 939

    GameBoy SP

  9. #39
    Registrerade
    Oct 2003
    Inlägg
    18
    Respekt
    0

    version 1.4 eller 1.5??

    Hej.
    Jag beställde ett Alladin chipp och lödde in det funkar klockrent. Jag hittade bra bilder på nätet, det skulle ju vara två extra kablar med om man hade en ver 1.5 box. LPC bussen har inte 3.3 volt och jord.
    Hur laddar man upp två bilder samtidigt???
    Vad är Alladin Chippet proggad med för mjukvara???
    Vad kan man göra med boxen när jag monterat Alladin Chippet???
    Det är riktigt att det skall vara två extra kablar om man har en ver 1.5 men jag vet ingen än i sverige som stötit på 1.5 versioner på XBoxen. Det står på olika sidor att om video chipet är av märket Focus så skall det vara ver 1.5. Det är inte riktigt sant, version 1.4 har också Focus chipet. Enda säkra sättet jag sett att man kan kolla om det är en version 1.5 XBox är att mäta om pine 2 på LPC bussen har kontakt med jord eller inte, exempelvis igenom att mäta med en multimeter. Har den inte kontakt ja då är det en version 1.5 för då har dom tagit bort jorden ifrån LPC bussen, vilket medför att du även måste tillföra spänning till chipet.
    Det du kan göra med boxen när du chipat den är att installera program exempelvis de som finns på Super Disken. Kolla på filmer, spela säkerhetskopior av spel, importerade spel etc..

  10. #40
    Registrerade
    Dec 2003
    Inlägg
    7
    Respekt
    0

    Question Till

    och börja med vill jag titta på Dvd filmer utan fjärr kontroll, måste jag gå in och förändra boxens Hd då???
    //MickeFree\\

    Xbox v.1.5
    Aladdin Advance 64 chip

    Game Cube
    Viper

    AMD 64 3 Ghz
    Socket 939

    GameBoy SP

  11. #41
    Registrerade
    Oct 2003
    Inlägg
    18
    Respekt
    0
    och börja med vill jag titta på Dvd filmer utan fjärr kontroll, måste jag gå in och förändra boxens Hd då???
    Jag vet inte vad du har gjort hittils med din box mer än sättit i ett aladdin chip. Chipet är inte lösningen på allt, utan boxen blir inte bättre än program varorna du installerar. Det enklaste sättet i dag att installera något på hdd i XBoxen efer att du chipat om den är att skaffa Super Disken. Det är en Botbar skiva som installerar allt du kan tänka behöva på din box bland annat program som gör att du kan titta på dvd filmer utan fjärrkontroll. Super Disken finns att hämta hem ifrån internet på IRC på EFnet på en kanal som heter #super-disc eller gå in på kanalen på IRC EFnet som heter #psxcare så får du hjälp där hur du skall göra. Mer om IRC kan du läs på www.mirc.com
    Lycka till

  12. #42
    Registrerade
    Dec 2003
    Inlägg
    7
    Respekt
    0

    Question Alladin Advance

    Jag har bara lött in Alladin Advance chippet och spelat lite säkerhetskopierde skivor.

    Jag har en 40 giggare liggande hemma. Om jag ska sätta den i Xbox:en och köra in SuperDisc måste jag förbereda den på nått sätt? just nu är den NTFS formatertad i windiws XP.
    //MickeFree\\

    Xbox v.1.5
    Aladdin Advance 64 chip

    Game Cube
    Viper

    AMD 64 3 Ghz
    Socket 939

    GameBoy SP

  13. #43
    Registrerade
    Jun 2003
    Från
    In this old world..
    Inlägg
    813
    Respekt
    23
    Goddagens,

    Har precis lött in ett Aladdin Advance 64 i en XBOX 1.4 till en polare. Lödningarna är kontrollerade med mätverktyg och inspekterade under lupp! - allt ok!

    Dock verkar chippet inte fungera! Det inhandlades hos er (psxcare) för några dagar sedan. Min fråga är nu om detta kort är flashat och klart från er eller måste man lägga in det första bioset själv ?

    Whopper

  14. #44
    Registrerade
    Oct 2003
    Inlägg
    18
    Respekt
    0
    Originally posted by whopper
    Goddagens,

    Har precis lött in ett Aladdin Advance 64 i en XBOX 1.4 till en polare. Lödningarna är kontrollerade med mätverktyg och inspekterade under lupp! - allt ok!

    Dock verkar chippet inte fungera! Det inhandlades hos er (psxcare) för några dagar sedan. Min fråga är nu om detta kort är flashat och klart från er eller måste man lägga in det första bioset själv ?

    Whopper

    Chippen som PSXCare tillhanadahåller skall ha ett bios. Men du berättar inget varför du inte tror att chipet fungerar?! Enklaste sätttet att se att chipet är aktiv är när du startar boxen efter att du lödit dit det kolla på LED lampan, lyser den grönt-orange när du trycker in power knappen lite längre så funkar nog chipet. Då skall det bara vara att installera Super Disken. Men jag antar att det inte går eftersom du tror att chipet inte fungerar. Skulle det vara så att biosen är dåligt på chipet brukar det bara vara att höra av sig till psx om chipet kommer därifrån så hjälper dom dig!

  15. #45
    Registrerade
    Jun 2003
    Från
    In this old world..
    Inlägg
    813
    Respekt
    23
    Lampan blinkar inte som den skall! Lyser endast grön oberoende hur länge jag än håller in knappen. Har testat med superdisc 3.5 (som jag använt till min egen box) samt ett antal olika brända CDRW/DVD-R/DVD+RW utan att lyckas. Boxen säger att skivan är oläslig eller från fel region !

    Får välan plocka ur chippet och traska över till psxcare.

    Whopper

  16. #46
    Registrerade
    Jan 2004
    Inlägg
    30
    Respekt
    21
    Hej
    Jag ska snart chippa min xbox men får inte riktigt grepp om skillnaderna mellan de olika chippen. Är nyfiken på Alladin just p.g.a. det låga priset men som alltid så tippar jag på att det är skillnader på detta chippet och de dyrare. Det som jag har lyckats luska fram är att biosen är mindre. Vad är då nackdelen med det?
    Sen så undrar man vad kan/kan inte chippet? Det jag är ute efter är följande: montera större hdd, spela backuper från den och från brända skivor, kunna spela dvd filmer oavsett region, ftp:a mot boxen, kunna köra divx filmer och andra format, köra mp3 från boxen. Kommer inte på mera för stunden. Givetvis förstår jag att det har mycket med mjukvaran man stoppar in på hdd:n att göra. Man brukar använda Evo-x dashboard på andra chip, går det även på Alladin? Kort och gott, är Alladin något att rekommendera eller bör man satsa på ett Executer chip? Stödjer Alladin hdd-swap?

  17. #47
    Registrerade
    Jun 2003
    Från
    In this old world..
    Inlägg
    813
    Respekt
    23
    Det du vill kan göras med alla kort!

    Det som är avhängit på de olika korten är:
    Hur enkelt monterar man dem ? - Alladin är rätt krånglig att löda! Rekommenderar att du även köper monteringen av PSX.
    Är de uppgraderingsbara ? - Alladin är detta.
    Hur många bios kan man köra ? (mest för dem som pysslar med Linux på boxen) - Alladin har plats för ett bios.
    Och så till sist : Priset!

    Lycka Till
    Whopper

  18. #48
    Registrerade
    Jan 2004
    Inlägg
    30
    Respekt
    21
    Tackar för svaret! =)

  19. #49
    Registrerade
    Jan 2003
    Inlägg
    21
    Respekt
    0
    Har precis fått ett alladinchip monterat i en v1.4 box.

    Jag har några frågor om färgerna på ejectknappen? som det snackas om och hur det ska vara.

    1) Min box startas upp med med grön lampa som efter någon sekund blir orange. Ska det vara så?
    Spelar ingen roll om jag bara trycker på startkanppen, håller den inne 1 sekund eller 2.

    2) Fick för mig att om jag bara trycker på startknappen så ska den starta upp ms dashboard och skippa alladinchipet, är det rätt?
    När man håller kanpen intryckt längre så ska chipet aktiveras och man kommer in i evo-x eller liknande?

  20. #50
    Registrerade
    Oct 2003
    Inlägg
    18
    Respekt
    0
    Originally posted by Balzary
    Har precis fått ett alladinchip monterat i en v1.4 box.

    Jag har några frågor om färgerna på ejectknappen? som det snackas om och hur det ska vara.

    1) Min box startas upp med med grön lampa som efter någon sekund blir orange. Ska det vara så?
    Spelar ingen roll om jag bara trycker på startkanppen, håller den inne 1 sekund eller 2.

    2) Fick för mig att om jag bara trycker på startknappen så ska den starta upp ms dashboard och skippa alladinchipet, är det rätt?
    När man håller kanpen intryckt längre så ska chipet aktiveras och man kommer in i evo-x eller liknande?
    Ejektknappen skall lysa först grönt sen orange om du har ett chip så långt är det rätt. För chipet funka så att "duttar" du till på knappen skall den starta med chipet av aktiverat. Håller du inne knappen i ca en secund startar det med chippet på och skriv skyddat och håller du in knappen mer än 2 secunder skall den starta med chipet igång och inte skriv skyddat.

    För att svara på fråga 2 Det stämmer att den skall starta ms dashbord om du trycker snabbt (se svar ovan) men för att du skall kunna boota en annan dashbord evo-x exempel vis måste den installeras. Deshborden är ett program presis som alla andra finns det inte installerat så funkar det inte! Enlkaste sättet att installera xboxen efter chippning är att göra det med en skiva som kallas Superdisk, den finns att ladda ner på IRC EFnet på kanalen #super-Disc

  21. #51
    Registrerade
    Jan 2003
    Inlägg
    21
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av zewen
    För att svara på fråga 2 Det stämmer att den skall starta ms dashbord om du trycker snabbt (se svar ovan) men för att du skall kunna boota en annan dashbord evo-x exempel vis måste den installeras.
    Tack, skrev lite slarvigt dock.
    Jag har fått alla program från superdiscskivan installerade. Så evo-x dashboarden startas alltid vid boot oavsett hur länge jag håller kanppen intryckt.
    Så jag undrar lite om chipet funkar som det bör?
    Kan det vara ett gammalt chip som inte funkar till hundra i en nyare box?

  22. #52
    Registrerade
    Oct 2003
    Inlägg
    18
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Balzary
    Tack, skrev lite slarvigt dock.
    Jag har fått alla program från superdiscskivan installerade. Så evo-x dashboarden startas alltid vid boot oavsett hur länge jag håller kanppen intryckt.
    Så jag undrar lite om chipet funkar som det bör?
    Kan det vara ett gammalt chip som inte funkar till hundra i en nyare box?
    Nä chipet fungerar nog som det ska. Det chipet gör är att det tillåter dig att köra osingerad kod på Xboxen, mer gör inte chippet (enklet förklarat). Därför handlar det i många fall om att boxen inte har blivit konfugurerad rätt, alltså programvararn. Jag hade det där problemet på min första box jag ägde och det var ett simpelt fel men nu mins jag inte riktigt vad det var. Har för mig att det hade något med evox.ini att göra att sökvägarna inte stämde. Eller att hdd inte var låst men jag blandar säkert ihop dem. Du nämner inte om du bytt hdd i din Xbox.

  23. #53
    Registrerade
    Jan 2003
    Inlägg
    21
    Respekt
    0
    Ser att man är lite knapphändig i info, känner mig grön på området och då kan det bli så...

    Jo, jag har även fått disken bytt. och en massa program inlagt, de har använt senaste superdisc, heter den så?

    Skal luska lite i det där med ini-filen.
    Har det med den här strängen att göra?
    [Misc]
    MSDashBoard = "c:\xboxdash.xbe"


    Finns det bra 'manualer' till de vanliga applikationerna som installerats på boxen någonstans?

    Då går det alltså inte att köra xbox live med det här chipet? Jag menar om det alltid aktiveras oavsett hur länge jag trycker in powerknappen.

  24. #54
    Registrerade
    Dec 2003
    Inlägg
    389
    Respekt
    21
    Måste ju finnas alternativa punkter för L1 & BT åtminstonde BT borde kunna lokaliseras på undersidan av kontaktstycket till Powerknappens anslutningssladd, risken är nog rätt så stor att bränna sönder dom pyttesmå transistorerna (el vad det nu är) när man försöker löda dit L1 & BT, ingen som har testat att mäta lite efter alternativa punkter ?

  25. #55
    Registrerade
    Jan 2004
    Inlägg
    12
    Respekt
    0
    Hej!
    Jag undrar om Superdiscen 3.7 funkar på Aladdin chippet som ni säljer. Jag undrar också om jag behöver flasha chippet när jag får de eller de kanske superdiscen med gör?

  26. #56
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Citat Original inlägg av Beavah
    Hej!
    Jag undrar om Superdiscen 3.7 funkar på Aladdin chippet som ni säljer. Jag undrar också om jag behöver flasha chippet när jag får de eller de kanske superdiscen med gör?

    Superdisc fungerar hur bra som helst. Chippen levereras med "cromwell" bios, du måste sätta i en cd med "bios.bin" där bios.bin är ett 256K stort bios.

    Ibland händer det att chippen kommer med ett vanligt bios från fabrik, om vi inte märker det så kan det även komma med ett "vanligt" bios som du kan använda direkt. Det märker du när du startar boxen med chippet, cromwellbioset kör ut cd-luckan och förväntar sig att du sätter i en cd med bios.bin. På nya boxar är skärmen svart, på äldre ser man på tv:n vad som är på gång.

  27. #57
    Registrerade
    Jan 2004
    Inlägg
    12
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Hansi
    Superdisc fungerar hur bra som helst. Chippen levereras med "cromwell" bios, du måste sätta i en cd med "bios.bin" där bios.bin är ett 256K stort bios.

    Ibland händer det att chippen kommer med ett vanligt bios från fabrik, om vi inte märker det så kan det även komma med ett "vanligt" bios som du kan använda direkt. Det märker du när du startar boxen med chippet, cromwellbioset kör ut cd-luckan och förväntar sig att du sätter i en cd med bios.bin. På nya boxar är skärmen svart, på äldre ser man på tv:n vad som är på gång.
    Tack så mycket Hansi!
    Men ytterligare en fråga.. När jag får chipet så löder jag in det jag drar igång de och i sitter det en skiva med bios (vilket bios ska jag ha?). Efter jag har gjort de byter jag ut HD:n och kör igång superdiscen. Är jag på rätt väg?

  28. #58
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Sätt igång med chippet aktiverat (tryck lite längre tid än du brukar på powerknappen)
    Är det svart bild eller en bild som inte alls liknar det du är van vid och släden åker ut efter några sekunder, sätt i cd med bios.bin.

    Läs guiden för hårddiskbyte.

    http://forum.psxcare.com/support/showthread.php?t=7238

  29. #59
    Registrerade
    Jan 2004
    Inlägg
    12
    Respekt
    0
    Tack igen
    Vet du också vart jag hittar bios x-ecuter 2 4980? Det funkar väl till Aladdin?

  30. #60
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10

Sida 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista

Liknande diskussioner

  1. Inlägg: 9
    Senaste inlägg: 2004-06-13, 09:23
  2. alladin (igen)
    By wrc in forum Aladdin Advance Support
    Inlägg: 30
    Senaste inlägg: 2004-05-11, 23:04
  3. Alladin Advance
    By Iceman_10 in forum X-BOX Spel/Mjukvara
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2004-03-18, 12:14
  4. Röd bild med Alladin advace
    By pala in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2003-10-04, 16:39
  5. Ingen bild med advance scart
    By Kaiser in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2003-07-20, 19:34

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •