Sida 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Visar resultat 61 till 90 av 106

Diskussion: Alladin Advance - jättetråd flyttad från "xbox produkter"

  1. #61
    Registrerade
    Dec 2003
    Inlägg
    8
    Respekt
    0

    Flashen

    jag undrar mest hur man plockar bort flash modulen..... skulle uppgradera biosen men den stannade mitt i.. så nu behöver ja ta bort flashen....

    tacksam för svar snarast....

  2. #62
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Hmm, mycket försiktigt med något verktyg som kommer in under chippet via urgröpningarna i hörnen av sockeln. För mycket våld = sockeln lossnar från chippet.

  3. #63
    Registrerade
    Dec 2003
    Inlägg
    8
    Respekt
    0
    Åkajj... Tackar

  4. #64
    Registrerade
    Dec 2003
    Inlägg
    8
    Respekt
    0
    förresten.... d e bara å skicka in flashen och ange kundnummer va? eftersom ja beställde chippet från er....

  5. #65
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Ja. Skicka med en 20:a eller ett par frimärken för returportot.

  6. #66
    Registrerade
    Dec 2003
    Inlägg
    8
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Hansi
    Ja. Skicka med en 20:a eller ett par frimärken för returportot.
    åkajj.. tackat för hjälpen.....

  7. #67
    Registrerade
    Jan 2004
    Inlägg
    5
    Respekt
    0
    Vilka bios funkar till alladin chippet som ni säljer? Vill absolut undvika att ladda in fel bios så att boxen slutar fungera.

  8. #68
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Citat Original inlägg av Force
    Vilka bios funkar till alladin chippet som ni säljer? Vill absolut undvika att ladda in fel bios så att boxen slutar fungera.
    Alla 256K bios fungerar på CHIPPET. Däremot är det väldigt viktigt att du använder ett BIOS som inte är för gammalt för din XBOX.

    Använd X-ecuter 2 4979 eller senare.

  9. #69
    Registrerade
    Jan 2004
    Inlägg
    5
    Respekt
    0
    OK tack för svaret Hansi. Jag har ännu inte köpt chippet men planerar att beställa i veckan av er. Första gången då jag startar boxen med chippet installerat måste jag om jag förstått det rätt ladda in ett BIOS för att kunna köra in program osv från ex superdisc.

    Jag har fått tag på "Xecuter2.4980.rar" som innehåller två 4980 256kb bios ett .06 och ett .67 vad är skillnaden på dessa?! Vilket skall jag välja

    Sen för att flasha in detta så är det väl bara att döpa om ex. "4980.06_256k.bin" till BIOS.BIN och lägga på en CD-RW skiva och starta boxen i skrivbart mode?

    Är jag rätt på det?

  10. #70
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10

  11. #71
    Registrerade
    Jan 2004
    Inlägg
    5
    Respekt
    0

    Alladin nollar klockan!!!

    Har ett problem! Har satt i ett alladin i min box och allt fungerare bra under första dagen men sedan pörjade det plötsligt att krångla hejvilt. Det började med att Msdash laddades och ville ställa klockan trots att jag aktiverat chipet vid start. Detta hände vid varannan uppstart, jag ställde klockan och startade om och evoxdash laddade. Nu är det stört omöjligt, boxen vill ställa klockan vid VARJE omstart vilken gör det lite knepigt att få igång chipet och därmed evoxdash Vad är det som hänt?? Jag har ju strömsladden i hela tiden så nog måste väl boxen komma ihåg vad klockan är. Nån som vet vad det kan bero på som hör av er.
    Vet inget

  12. #72
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    Citat Original inlägg av Force
    OK tack för svaret Hansi. Jag har ännu inte köpt chippet men planerar att beställa i veckan av er. Första gången då jag startar boxen med chippet installerat måste jag om jag förstått det rätt ladda in ett BIOS för att kunna köra in program osv från ex superdisc.

    Jag har fått tag på "Xecuter2.4980.rar" som innehåller två 4980 256kb bios ett .06 och ett .67 vad är skillnaden på dessa?! Vilket skall jag välja

    Sen för att flasha in detta så är det väl bara att döpa om ex. "4980.06_256k.bin" till BIOS.BIN och lägga på en CD-RW skiva och starta boxen i skrivbart mode?

    Är jag rätt på det?
    Har du en F: partion använder du .06 vers, har du även en G: part använder du .67 vers.
    Det är bara första gången du flashar in ett bios som du måste använda dig av en skiva med bios.bin, när du en gång har flashat in ett bios kan du använda dig av evoxdashen inbyggda flash.

  13. #73
    Registrerade
    Jan 2004
    Inlägg
    12
    Respekt
    0
    Hej!
    Jag ringe in till er tekniker kundtjänst angående mitt xbox aladdin chip. Problemet är att så fort jag pluggar i strömsladden så går den igång, jag kan stänga av den på power knappen men jag kan inte sätta på den där. Jag måste sätta på den på utmatningsknappen vilket gör det omöjligt att aktivera chippet. Vad kan vara fel? Är det någon som har stött på det här problemet innan? Jag har dubbel kollat alla lödningar och det ser ut att stämma, jag har även kontrolerat så jag inte har version 1.5 genom att mäta mellan jord och LPC.

    Snälla hjälp mig någon!

    M.V.H Beavah

  14. #74
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    Vet inte om detta hjälper så mycket !

    Chipets funktioner styrs genom att man startar xboxen på olika sätt:

    1: Ett snabbt tryck på xboxens powerknapp gör att xboxen startar UTAN att aktivera chipet. Då fungerar xboxen precis som vanligt, man kan använda XBOX Live osv.

    2: Håll in xboxens powerknapp i en sekund vid uppstart så startar boxen med chipet aktiverat. Beroende på vilket BIOS du använder så kan du nu köra Linux, Evolution-X, XBOX Media player osv. I detta läge är chipet "skyddat" mot biosuppdatering.

    3: Håll in xboxens powerknapp i två sekunder. Nu aktiveras chipet precis som punkt 2, men det är även "öppnat" för biosuppdatering.

  15. #75
    Registrerade
    Jan 2004
    Inlägg
    12
    Respekt
    0

    Powerknappen problemet

    Jag har lyckats fixa det! Det var ett väldigt simpelt fel och om ni får ett likadant problem kolla resistorn som du kopllar BT på. Jag ohm mätte den och märkte att värdet var ganska högt cirka 1MOhm. Jag lödde om den och fick ett bättre värd, 100KOhm. Nu funkar powerknappen som den ska!
    Tack till alla som har hjälpt mig!

  16. #76
    Registrerade
    Jan 2004
    Inlägg
    16
    Respekt
    0

    Alladin Advance

    Köpte ett alladin chip av er och lödde i, vet nu inte om de fungerar som de ska...den ändrar inte färg förutom just när man trycker på knappen sen blir den grön igen(röd vi snabbt tryck annars orange). märket som kommer upp på tvn vid start är blåfärgat om man håller knappen inne längre...verkar bara finnas två lägen dock (utan o med). Ett problem är att när man ska spela med chippet så hänger den sig efter man har startat ett spel och ska ladda en sparning.

  17. #77
    Registrerade
    Jan 2003
    Inlägg
    21
    Respekt
    0

    Question

    Har några frågor som jag ställt tidigare men ej fått svar på + någon ny.

    Har fått ett alladinchip monterat i en v1.4 box. De senaste programmen är installerade (men det har säkert kommit nyare version de senaste veckorna) + senaste bioset.

    1) Chippet ska ju aktiveras om man håller knappen intryck + kunna flashas vid intryckt en längre tid. Vid vanlig knapptryckning ska originalbioset aktiveras.
    Jag märker ingen som helst skillnad oavsett hur jag trycker på power. evo-x dashboard laddas, jag kan spela spel från hdd vilket inte ska funka om orginalbioset används och inte alladinchippet?

    2) När jag kollar på disken med boxplorer eller liknande så har jag även diskar X: Y: Z. på vardera 650 MB eller liknande, varför och ska det vara så.

    3) Är det fel på min chipinstallation?

    4) Kan man verkligen köra LIVE med alladinchippet? Har hört olika saker så någon som vet att det funkar/inte funkar får gärna svara.


    Tack på förhand...

    //Magnus

  18. #78
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Citat Original inlägg av Balzary
    Har några frågor som jag ställt tidigare men ej fått svar på + någon ny.

    Har fått ett alladinchip monterat i en v1.4 box. De senaste programmen är installerade (men det har säkert kommit nyare version de senaste veckorna) + senaste bioset.

    1) Chippet ska ju aktiveras om man håller knappen intryck + kunna flashas vid intryckt en längre tid. Vid vanlig knapptryckning ska originalbioset aktiveras.
    Jag märker ingen som helst skillnad oavsett hur jag trycker på power. evo-x dashboard laddas, jag kan spela spel från hdd vilket inte ska funka om orginalbioset används och inte alladinchippet?

    2) När jag kollar på disken med boxplorer eller liknande så har jag även diskar X: Y: Z. på vardera 650 MB eller liknande, varför och ska det vara så.

    3) Är det fel på min chipinstallation?

    4) Kan man verkligen köra LIVE med alladinchippet? Har hört olika saker så någon som vet att det funkar/inte funkar får gärna svara.


    Tack på förhand...

    //Magnus
    1 & 3) Chipet verkar inte korrekt monterat
    2) Dom finns där för att spelen skall kunna använda dom för lagring av temporära filer. Prova att ladda en ny bana i HALO t.ex. så tar det en stund första gången när allt läses från dvd-läsaren. Nästa gång man spelar samma bana laddas den blixtsnabbt.
    4) När du fixat monteringen så att du kan stänga av chippet kan du använda xbox live med originalspel.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  19. #79
    Registrerade
    Jan 2003
    Inlägg
    21
    Respekt
    0
    Tack och bock, mycket bra svar

  20. #80
    Registrerade
    May 2003
    Från
    Norrköping
    Inlägg
    17
    Respekt
    0

    Alladin Advance

    Jag är i tagen att beställa ett Alladin Advance för v1.0. När jag kollar in Team Ankarahs hemsida/installationsguide verkar det som om bara D0 är nödvändig att löda. Vad händer om jag skippar t.ex. L2 på baksidan (skönt att slippa ta bort hela moderkortet). VIlken funktion har HDD-Led funktionen. Och om jag skippar den, behöver jag löda L1?? Taxam för svar.

  21. #81
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Du kan skippa HDD led funktionen. Faktum är att vår senaste leverans var "Alladin Advance +" istället för "Alladin Advance 64", och på "+" används inte ens HDD led.

    Jag vågar inte svara med säkerhet på hur mycket det går att skippa i övrigt, antagligen går det bra att skippa kabeln som styr ejectknappens lampa om man inte bryr sig om att chippet ändrar färg på den. Och jordar du d0 istället för att löda från chippet till d0 kan du ju skippa kabeln till resetknappen (chippet startar alltid om d0 är jordad)
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  22. #82
    Registrerade
    Jan 2004
    Inlägg
    16
    Respekt
    0

    alladin

    hej!
    Om man får en blå logga när man startar xboxen funkar chippet då? vad är det för fel om lampan inte ändrar färg? den är grön oavsett hur länge man hållt knappen inne

  23. #83
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Vi har råkat skicka några chip med en bios som ger blå logotyp, så ditt chip fungerar.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  24. #84
    Registrerade
    Dec 2003
    Inlägg
    389
    Respekt
    21
    Citat Original inlägg av tuba
    Jag är i tagen att beställa ett Alladin Advance för v1.0. När jag kollar in Team Ankarahs hemsida/installationsguide verkar det som om bara D0 är nödvändig att löda. Vad händer om jag skippar t.ex. L2 på baksidan (skönt att slippa ta bort hela moderkortet). VIlken funktion har HDD-Led funktionen. Och om jag skippar den, behöver jag löda L1?? Taxam för svar.
    Du kan skippa både L1 & L2 om du vill, och vill man ansluta L1 & BT så rekomenderar även att man använder dom alternativa punkterna på undersidan moderkortet då alltför många verkar bränna sönder dom små transistorerna "el vad det nu är" när dom försöker löda dit L1 & BT

  25. #85
    Registrerade
    Jan 2004
    Inlägg
    16
    Respekt
    0

    Alladin

    Citat Original inlägg av Hansi
    Vi har råkat skicka några chip med en bios som ger blå logotyp, så ditt chip fungerar.
    Tack för svaret, men jag har ett problem till: När man startar med chippet aktiverat så "hänger sig" xboxen när man laddar ett sparat spel, från orginalskiva har inte testat bränd än. Varför blir det så?

  26. #86
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  27. #87
    Registrerade
    Feb 2004
    Inlägg
    10
    Respekt
    0

    noob i nöd

    ja e lessen om jag upprepar någon fråga, men nu ere så att jag e en idiot på detta, och allt tekniskt snack e rena grekiskan för mig. så, here goes...:

    jag har beställt ett aladdin advance +, har inte den blekaste om d e flashat lr inte (inte beställt från psxcare) - hur tar man reda på om d e flashat lr inte? vidare: hur flashar man? om d e som ja tror att d är så ska man slänga in ett bios på en cd, döpa om d till bios.bin, å trycka in skiten i boxen.

    för att få in en massa användbara program så tankar man alltså super disc, från #super-disc @ efnet. vad innehåller discen exakt? finns där t.ex. ett bios som man kan använda till första flashningen av chippet? lr bör man först flasha med ett annat bios (bios.bin-historian) och sen kan man flasha om (genom evoX) från super-discen?

    ett annat problem jag har e att jag inte kan ta reda på vilken version jag har. min xbox är gjord i china 2002-09-22 i vecka 39 och line 3.

    rätt å slätt så vill jag bara veta vad jag behöver göra med min xbox efter att ha chippat för att kunna göra följande:

    * spela upp filmer (avi, mpeg, xvid o.s.v.)
    * spela upp "brända" (kopierade, iso) spel
    * brända dvd-filmer, och filmer från annan region

    e tacksam för all hjälp, men som sagt: försök förklara det som om d vore för ett barn!

  28. #88
    Registrerade
    Jun 2003
    Från
    In this old world..
    Inlägg
    813
    Respekt
    23
    En rekommendation vore direkt att låta PSXCare sköta monteringen av chippet! De tar en 500 bagis tror jag. Aladdin är rätt krångligt att montera och vet du inte säkert vilken Xbox version du har är det lätt att göra fel.

    Betänk även att detta med chippning & flashning är en hobbyverksamhet.. man bör ha ett visst mått av kunnande och tålamod för att hålla på med det.

    Det finns inget supportåtagande eller något utan denna site bygger på allas intresse av Xbox och chippning och välvilja att dela med sig...

    Superdisc är en samling bra program till Xboxen..

    För att spela upp filmer behöver du t.ex. Xbox media Player - finns med i Superdisc-paketet.

    För att spela kopierade spel från brända DVDs behöver du inte superdisc.. räcker med en chippad box.

    För att spela kopierade spel från hårddisken på boxen behöver du någon typ av alternativt menysystem - finns på Superdiscen..

    Lycka till.
    Whopper

  29. #89
    Registrerade
    Jan 2004
    Inlägg
    9
    Respekt
    0

    Får ingen kontakt med datorn

    Hej har installerat Alladin advace och superdisk 3.6 på mitt xbox ver 1.4.
    Bios har jag inte ändrat men det bör väll funka ändå.
    När jag startar xboxet så står det på datorn att jag är ansluten med 100Mbit i lokalt nätverk men jag kan ändå inte pinga eller hitta xboxet.


    mvh oskar

  30. #90
    Registrerade
    Jun 2003
    Från
    In this old world..
    Inlägg
    813
    Respekt
    23
    Kan du installera Superdisc så funkar chippet!

    Har du kollat dina IP inställningar i Boxen.. stämmer de överens med PCns? Hur har du kopplat ihop boxen och PCn via en hub/switch eller med en nätverkskabel direkt? Om du kör på endast kabel så måste du ha en korsad nätverkskabel går inte med en vanligt..

    Lycka till
    Whopper

Sida 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista

Liknande diskussioner

  1. Inlägg: 9
    Senaste inlägg: 2004-06-13, 09:23
  2. alladin (igen)
    By wrc in forum Aladdin Advance Support
    Inlägg: 30
    Senaste inlägg: 2004-05-11, 23:04
  3. Alladin Advance
    By Iceman_10 in forum X-BOX Spel/Mjukvara
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2004-03-18, 12:14
  4. Röd bild med Alladin advace
    By pala in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2003-10-04, 16:39
  5. Ingen bild med advance scart
    By Kaiser in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2003-07-20, 19:34

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •