Sida 1 av 4 123 ... SistaSista
Visar resultat 1 till 30 av 106

Diskussion: Alladin Advance - jättetråd flyttad från "xbox produkter"

  1. #1
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10

    Alladin Advance

    (Den här tråden är den urprungliga tråden från "xbox produkter" forumet, som länken från produkten i webshoppen leder till. Eftersom den växte sig lite väl stor har jag stängt den, ni får starta nya trådar för nya frågor)

  2. #2
    Registrerade
    Jan 2002
    Från
    ploghult
    Inlägg
    16
    Respekt
    0

    Alladin Advance

    Hej jag undrar är Alladin advance ett bra chip om man bara vill kunna köra backupp kopior o sånt?
    Jag undrar oxå om det är svårmonterat har inte hittat några bilder på hur man monterar på eran hemsida kan ni inte lägga upp det så man vet.


    Hype

  3. #3
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Chipet fungerar bra för att "köra backukopior och sånt"

    Det är lika lätt att montera som vilket annat xboxchip som helst, är du minsta tveksam så skall du låta oss montera det.

  4. #4
    Registrerade
    Sep 2003
    Inlägg
    5
    Respekt
    0
    Självklart är det lika lätt att installera som alla andra chip. Men utan karta över vad som ska sitta var så är det likväl omöjligt. Följer det med karta när man köper chipset? Annars kan ni väl lägga upp instruktioner så att man kan göra det själv.

  5. #5
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Man får med en installationsanvisning.

  6. #6
    Registrerade
    Aug 2003
    Inlägg
    12
    Respekt
    0

    Alladin advance (dålig manual)

    Hej
    Jag köpte ett alladin advance chip och skulle sätta i det åt en kompis men tyckte att installations manualen inte var någon höjdare pga bristande detaljer av bilder (suddiga) samt dålig steg-för-steg anvisning. Står inget om vart man ska löda fast kablarna på chipset, men antar att det är på dom större blanka ytorna. Jag skulle vilja ha en klar beskrivning av vart man ska löda fast kablarna, typ en pil direkt till vilket hål. Nu står det istället t.ex. att ena kabeln ska sitta till hål G1L30 (exempel) och tittar man på morderkortet efter G1L30 så är texten placerad mellan 4,5 hål.
    Visst jag är ingen elektriker men jag har tidigare satt i ett X-Ecuter 2 Lite 2.2 utan några som helst problem. Den manualen som följde med var mycket bättre.

    MVH Stefan

  7. #7
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Anvisningen skall göras om, den blev inte alls bra då teknikern som gjorde den bara använde de officiella bilderna och missade att klargöra att chipet skall lödas fast på lpc-punkterna.

    Det är en ny anvisning på gång där vi scannat egna bilder.

  8. #8
    Registrerade
    Aug 2003
    Inlägg
    12
    Respekt
    0
    Kanon! Vet du något när anvisningarna blir klara? Xboxen som chipset ska sitta i är verision 1.0 eller 1.1 och bilderna som ni skickat med är troligtivs från 1.2 för moderkorten ser tyvärr inte likadana ut speciellt på dom punkterna där kablarna ska lödas fast (R2G10 och R3G3)

    http://www.xbox-scene.com/versions.php

    bra länk, för moderkortet jag använder har en "enkel" ström port och på bilderna i manualen är det en dubbel

    (det heter nog inte ström port men jag kom då inte på riktiga namnet )
    mvh stefan

  9. #9
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Använd d0-punkten på undersidan så skall det inte vara någon skillnad mellan olika xbox-versioner. Anvisningen bör vi kunna fixa imorgon. Idag blev det inte mycket gjort, jag var tvungen att ägna mig åt privata saker hela dagen.

  10. #10
    Registrerade
    Aug 2003
    Inlägg
    12
    Respekt
    0
    Okey, men hur är det med L1 (R2G10) och BT (R3G3)
    på mitt moderkort är dom hålen placerade annorlunda än i era anvisningar (när kommer om nya föresten och vart kan man iså fall ta hem dom?)
    sä här ser det ut på mitt moderkort med L1 och BT
    --------------------------------------
    X=hål
    . = utfyllnad (ignorera)
    --------------
    ...X
    X.....X
    R2G10
    ..X
    -----------------
    ..X.....X
    X.......R2G3
    ..................X
    -----------------
    Vilket hål är det då som gäller? Hoppas det här förenklar något iaf

    MVH Stefan[PHP][CODE][PHP]

  11. #11
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Här är en bild på xbox version 1.4 iallfall. Det skiljer lite på de äldre boxarna, jag lägger upp en bild så fort den blir färdig.
    Attached Images Attached Images

  12. #12
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    BT och L1 på en äldre xbox (borde vara samma på 1.0-1.3)
    Attached Images Attached Images

  13. #13
    Registrerade
    Aug 2003
    Inlägg
    12
    Respekt
    0
    det gick bra att sätta i det. Tack! Men nu när jag sätter i störmkabeln i boxen så startar den atumatiskt. det fungerar inte varken att trycka på power kanppen eller eject kanappen, vad kan ha gått fel? jag har haft liknande problem på min egen dator förut men kommer inte ihåg hur jag löste det, har kollat så allt sladdar sitter rätt osv

  14. #14
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Ring oss på 08-6152160 under dagtid så får vi hjälpa dig felsöka. Eftersom det är just de punkter vi diskuterat som styr uppstart av chipet osv så borde det vara något fel där.

  15. #15
    Registrerade
    Jun 2003
    Från
    Gävle, Sweden
    Inlägg
    63
    Respekt
    21

    Fel på era ritningar PSXCARE !!!

    Tjena grabbar !
    Efter att ha kikat på dom senaste ritningar PSXCARE har jag konstaterat att ni har bytt plats på L1 & BT.

    Ändra det så fort ni kan innan ni har en skara missnöjda kunder som inte får sina alladin chip att fungera.

    Om ni vill se dom korrekta löd sheman kolla här »
    http://www.aladdin-*********/

    Tack för en annars bra sida/forum ...
    H78 iXtreme 1.2
    XBOX LIVE Gamertag: QuBaR

  16. #16
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Tack för infot, jag skall kolla med teknikerna så att det blir rätt.

  17. #17
    Registrerade
    Jun 2003
    Från
    Gävle, Sweden
    Inlägg
    63
    Respekt
    21

    Lite strul,,,

    Hej igen PSXCARE CREW !

    Efter att ha lyckats helt felfritt med att installera det första Chippet i ena xboxen v .1.3, har jag fått lite mer strul nu när jag ska installera ett likadan chip i en xbox v.1.0.

    Det som händer är att xbox går att köra med ms dashboard, lite strul med att handkontrollerna disconnectar sig då & då.. Vet inte om det beror på chippet eller annat fel. Har testat att byta ut det kontroll chip som handkontrollerna styr med ifrån en fungerande xbox v.1.1. Det blev samma prob dock.

    Sedan när man ska starta med chippet lyser dioden rött och piper till 1 gång och sedan slockanr xboxen. Vad kan detta bero på ?

    Ringde supporten och dom sa att det kan bero på att chippet inte är flashat ifrån leverans, men eftersom det andra chippet var flashat och fungerade verkar detta skumt.

    Jag ska försöka köra en OzXBios flashning av bioset nu, har gjort mig en CD-RW cdmed en BIOS.BIN 256K (flash v. Xecuter2.Build.4977. 256k).

    Är det bara att försöka boota xboxen med chippet aktiverat för flashning med denna cd och sedan vänta på att den ska flasha sig själv eller hur gör man igentligen ?

    Om man nu inte kan lösa problemet själv, kan ni hjälpa en med detta och vad kostar det om man nu köpt chippet av er...

    Eventuellt har jag vägarna förbi PSXCAE i helgen, kanske kan ta med mig xboxen då och kika in..

    Alla svar/ideér är varmt välkommna, börjar tappa tålamodet nu...

    // QuBaR

  18. #18
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Du kan pilla loss det lilla chippet ur sockeln och lämna in så flashar vi det. Eller lämna in hela boxen så kontrollerar vi din montering - men då får du räkna med att det kan kosta c:a 500:- om vi måste löda om chipet.

  19. #19
    Registrerade
    Jun 2003
    Från
    Gävle, Sweden
    Inlägg
    63
    Respekt
    21

    angående chippet....

    Hansi !

    Jag tycker man borde få ett bättre pris och hjälp på en produkt som man köpt av er som ni skickar med en felaktig bruksanvisning till och i övrigt är allmänt krånglig.

    Hur har ni öppet i helgen och vart håller ni hus om man kommer förbi med xboxen.
    H78 iXtreme 1.2
    XBOX LIVE Gamertag: QuBaR

  20. #20
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10

    Re: angående chippet....

    Originally posted by QuBaR
    Hansi !

    Jag tycker man borde få ett bättre pris och hjälp på en produkt som man köpt av er som ni skickar med en felaktig bruksanvisning till och i övrigt är allmänt krånglig.

    Hur har ni öppet i helgen och vart håller ni hus om man kommer förbi med xboxen.
    Javisst, men om vi ser att lödarbetet inte är acceptabelt och allt måste göras om så tar vi betalt för arbetet. Sannolikheten är stor att chipet inte överlever en demontering, så i priset ingår eventuellt ett helt nytt chip också. Måste chipet bara flashas om så tar vi ingenting betalt, bara om du misslyckats med dina lödningar.

  21. #21
    Registrerade
    Jun 2003
    Från
    Gävle, Sweden
    Inlägg
    63
    Respekt
    21

    hej igen Hansi !

    OK, då förstår jag..

    Felet verkar väldigt msyko tycker jag och jag kan inte se något fel på någon lödning direkt.
    Har felmätt alla lödningar, mm med multimeter och jämfört med de värden som jag har på den andra fungerande xbox:en med ett likadant fungerande chip i.

    Men om man nu inte kan lösa detta själv och bestämmer sig för att komma förbi och lämna in xboxet på reparation under måndagen.

    Har ni tid för en liten reparation då och hur lång tid behöver ni?
    H78 iXtreme 1.2
    XBOX LIVE Gamertag: QuBaR

  22. #22
    Registrerade
    Oct 2003
    Inlägg
    18
    Respekt
    0

    Aladin Chipet

    Jag köpte Nyligen ett Aladdin Advance 32 chip. Nu köpte jag det inte från PSXCARE men det har väl mindre betydelse om jag skall skriva min åsikt om chipet. När jag beställde chipet visste jag inte att det fanns två versioner på chipet, ver 32 och ver 64, lite olika funktioner på dom.(Jag antar att det chipet ni har här på PSXCARE som ni kallar ver3 igentligen är ver 32.) Sidan jag köpte ifrån hade ingen som helst information om versions nr, men å andra sidan så var det billigt.. man får vad man betalar för som det så ironiskt heter , fick i mitt fall inte ens med instruktioner om hur chipet skulle lödas. Så det var bara att leta runt på nätet, många versioner hur det löds finns det, men något som saknades på nästan alla instruktioner var de 8 punkter som löds direkt till boxens moder kort. Det tog mig ett tag att hitta en vettig instruktion, eller jag hittade ingen vettig version för den jag hittade var på italienska och mina kunskaper i italienska skall jag nämna är obefintliga, men bilderna var bra och en bild säger mer än 1000 ord.
    Se nedan
    http://www.mixotron.com/areaxbox/aladdin/aladdin.html

    Nu lödde inte jag fast chipet direkt mot moderkortet iallfall utan satte en 2x6 stiftlist på kortet som jag ryckte stiften ur som var ivägen. Skall jag någon gång byta chip (varför vet jag inte?) är det enklare att demontera det från stiftlisten än ifrån "kladdiga" lödningar direkt på kortet.
    Vidare får jag inte lampan i eject knappen att blinka som den skall göra enligt aladdins hemsida, http://www.aladdin-*********/
    men chippet funkar och det är väl det som räknas. Mitt chip var redan chipat vid leverans så om det går att chippa efter min installation har jag heller ingen aning om. Men hitills har det fungera. Sen är det väl givetvis upp till var och en vad man har för krav på ett chip. Aladdin uppfylde mina krav.

    Sen tänkte jag påpeka lite snällt att bilden du Hansi har lagt upp på ver 1,4 inte är riktigt korrekt, tror du förväxlat L1 och BT för på alla andra sidor jag sett sitter kablarna tvärs om vad du ritat ut. Jag misstänker även att mitt moderkort i min box är version 1.3 och det verkar vara likasom ver 1.4. Men jag skall inte svära på att mitt är ver 1.3. Men mycket sannolikt.

    Funktionalitet..
    Så vad kan man säga? chipet funkar, men det är upp till vad och en vad man har för krav på chipet, vill man bara köra x box, sätta i större hdd se film/dvd, lägga in spel osv tycker nog jag att det räcker.

    Hur var det att löda i då?
    När jag väl visste hur det skulle lödas så var det inga krångligheter, möjligtvis kan jag nämna att punkten D0 som löds i ett via hål kan vara besvärligt att löda för någon som är ovan att hanter en lödkolv (kan nog var knepig för en van lödare också). Men annars är det inga konstigheter. Gör man det själv bör man kanske även tänka på ESD riskerna, alltså statisk electricitet, den kan göra stor skada.

    Lycka till om ni som jag väljer Aladdin.


    The Price of living has´t affect it´s popularity!!

  23. #23
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Ahh, jag har ju glömt uppdatera bilderna i den här tråden. Bilderna vi skickar med när vi levererar chipet är korrekta, och innehåller alla lödpunkter.

    D0 löder man med fördel på en alternativ punkt på undersidan av moderkortet.
    Attached Images Attached Images

  24. #24
    Registrerade
    Apr 2003
    Från
    Uppsala, Sweden
    Inlägg
    7
    Respekt
    0

    vilket bios?

    vilket bios kan man flasha alladin advance chippet med?
    evox m7 bios går den bra? med eller utan ejectfix?
    eller ska jag köra executer2 4977

    har en xbox ver. 1.4

  25. #25
    Registrerade
    Nov 2003
    Från
    Ängelholm
    Inlägg
    7
    Respekt
    0
    Finns det någon anledning till att man inte ska köpa ett chip, typ Alladin, som bara har 256k flash? Jag kommer aldrig att köra live, utan är bara intresserad av att köra backup och byta HDD. Är det bara när man vill ha flera bios samtidigt, för att kunna välja mellan tex linux-bios och vanligt, som det behövs mer plats i flashen än 256k?

  26. #26
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10

    Re: vilket bios?

    Originally posted by ThirdEye
    vilket bios kan man flasha alladin advance chippet med?
    evox m7 bios går den bra? med eller utan ejectfix?
    eller ska jag köra executer2 4977

    har en xbox ver. 1.4
    Du måste använda EVO-X M7 eller X-ecuter 2 4979 på en så ny box (senare tillverkad än c:a 2003-07.20)

  27. #27
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Originally posted by Bullseye
    Finns det någon anledning till att man inte ska köpa ett chip, typ Alladin, som bara har 256k flash? Jag kommer aldrig att köra live, utan är bara intresserad av att köra backup och byta HDD. Är det bara när man vill ha flera bios samtidigt, för att kunna välja mellan tex linux-bios och vanligt, som det behövs mer plats i flashen än 256k?
    Japp, om du av någon anledning nu eller i framtiden vill använda mer än ett bios eller bios som är större än 256K. X-ecuter 2 4978.03 är ett användbart bios med inbyggd ftp-server vilket man kan ha nytta av om boxen vägrar boota både från hårddisk och dvd-läsare.

  28. #28
    Registrerade
    Nov 2003
    Från
    Ängelholm
    Inlägg
    7
    Respekt
    0
    Med andra ord klarar man sig fin-fint med ett 256k bios. Men jag ska nog ändå leta efter ett prisvärt chip som klarar 1024k, eftersom jag är lite sugen på att även köra linux på boxen.

  29. #29
    Registrerade
    Nov 2003
    Från
    Ängelholm
    Inlägg
    7
    Respekt
    0

    SST flash

    Om man mot förmodan skulle behöva skicka flashen till er för omflashning, vad kostar det i så fall?

  30. #30
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10

    Re: SST flash

    Originally posted by Bullseye
    Om man mot förmodan skulle behöva skicka flashen till er för omflashning, vad kostar det i så fall?
    Skicka med 20:- för returfrakt om du köpt chippet av oss.

Sida 1 av 4 123 ... SistaSista

Liknande diskussioner

  1. Inlägg: 9
    Senaste inlägg: 2004-06-13, 09:23
  2. alladin (igen)
    By wrc in forum Aladdin Advance Support
    Inlägg: 30
    Senaste inlägg: 2004-05-11, 23:04
  3. Alladin Advance
    By Iceman_10 in forum X-BOX Spel/Mjukvara
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2004-03-18, 12:14
  4. Röd bild med Alladin advace
    By pala in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2003-10-04, 16:39
  5. Ingen bild med advance scart
    By Kaiser in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2003-07-20, 19:34

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •