Visar resultat 1 till 28 av 28

Diskussion: Subs i XBMC

  1. #1
    Registrerade
    Dec 2003
    Inlägg
    22
    Respekt
    0

    Subs i XBMC

    Hejsan alla! Jag har lite problem med subtitles i XBMC. Sista textraden hamnar så långt ner att den knappt går att läsa. Kan man ställa in det på nåt sätt?

    Det var problem nr 1 Nu till problem nr2:

    Vobsubfiler har alltid funkat fint för mig i XBMP men nu helt plötsligt så börjar den cacha för att sedan hänga sig vid 100%. Vad vara detta?

    Tack!

  2. #2
    Registrerade
    Dec 2003
    Inlägg
    256
    Respekt
    21
    Gå in på inställningar -> bildskärm -> Kalibrering film

    Där ställer du in vart du vill undertexterna ska hamna, detta kan du göra medan filmen går också. Så det blir mer exakt för just den filmen du tittar på.

    Problem nr kan jag tyvärr inte hjälpa dig med. Vet inte om jag använt just vobsub-filer själv, men all överig undertext har funkat bra för mig iaf.

  3. #3
    Registrerade
    May 2004
    Inlägg
    158
    Respekt
    20
    Hej. Jag kör XBMC 2004-05-26 och jag har samma problem med undertexterna. Men nu är det så att jag hittar inte var jag kan ställa in placeringen av texten. Har kollat efter tipset i svaret ovan, men hittar bara en kalibrering - "GUI", är det där, har provat men det blev ingen skillnad.

  4. #4
    Registrerade
    May 2004
    Inlägg
    158
    Respekt
    20
    Hittade nu kalibrering film, men där kan jag bara ändra font och storlek, inte placering.

  5. #5
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    du skall trycka på A tror jag det är flera ggr så ändras du till ringarna är i mitten/nederst sen tar du upp dom till önskat läge

  6. #6
    Registrerade
    Dec 2000
    Från
    Sthlm
    Inlägg
    2 386
    Respekt
    28
    Citat Original inlägg av zlazk
    Hittade nu kalibrering film, men där kan jag bara ändra font och storlek, inte placering.
    Du ska inte gå in i subs... Du ska in i Settings/My Videos/Calibrate. Då ska en svart skärm komma upp med en vit hörnmarkering uppe till vänster. Styr den så den ligger i vänster hörn. Tryck A så flyttas markeringen till höger nedre hörn. Flytta den på samma sätt. Tryck A så kommer ett sträck nere i mitten. Det är sub placerigen...

  7. #7
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    Japp så ska man göra orkade inte skriva all det bara tack KTD

  8. #8
    Registrerade
    May 2004
    Inlägg
    158
    Respekt
    20
    Japp, nu funkar det. Kanon, tack så mycket.

  9. #9
    Registrerade
    Nov 2004
    Inlägg
    16
    Respekt
    0

    problem ändå här

    jag har flyttat upp text raden i calibrering men i filmen så är den fortfarande för långt ner....
    vad göres nu??
    jag har provat starta om .
    Samma sak med hörnen som jag ställt in så är filmen för bred ändå....kollar jag calibrering så är det som jag vill ha det!

  10. #10
    Registrerade
    Dec 2004
    Inlägg
    5
    Respekt
    0
    Någon som har löst detta problem?

    För mig visas bara den övre textraden, trots att jag ändra i video settings så att texterna visas så högt upp det bara går. Hur ska jag göra?

  11. #11
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    När du har tryckt 3 ggr tror jag det är ska du komma till en rad nere på TV rutan som motsvarar textraden i subs flytta upp den mer så ser du neder raden åxå.
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  12. #12
    Registrerade
    Dec 2004
    Inlägg
    5
    Respekt
    0
    Tackar för svaret.
    Jag har dock redan provat att flytta upp subsen så högt det går i "video calibration", men det hade ingen som helst effekt på texten i fråga. :-(

  13. #13
    Registrerade
    Mar 2004
    Inlägg
    53
    Respekt
    21

    hmm

    Har exakt samma problem..nån som vet?

  14. #14
    Registrerade
    Nov 2004
    Inlägg
    84
    Respekt
    20
    Orkar inte läsa allt.
    Använder XBMP istället. Där funkar det klockrent, både placering och storlek.
    Sedan har den samma kontroller som man är van vid från Windows mediaspelare

  15. #15
    Registrerade
    Nov 2003
    Inlägg
    137
    Respekt
    21
    Kalibreringen är väl individuell för PAL/PAL60/NTSC. Kalibrerar man i PAL läge har detta ingen effekt på NTSC tex.

    Kommer inte ihåg hur man ändrar det men det är nån knapp man trycker när man är i kalibreringsläge.

    Alternativt starta filmen i fråga och gå ut i menyn och kalibrera medan filmen är igång, då kalibreras det i det läge filmen körs.
    /Mr Walker - Xbox n00b

  16. #16
    Registrerade
    Mar 2004
    Inlägg
    53
    Respekt
    21

    hmm

    Tack för de snabba svaren,men behålls de inställningarna till nästa gång? Eller måste man göra samma sak varje gång?

  17. #17
    Registrerade
    Nov 2004
    Inlägg
    14
    Respekt
    0
    ron! hur ändrar man storlek i xbmp???

  18. #18
    Registrerade
    Nov 2004
    Inlägg
    84
    Respekt
    20
    Citat Original inlägg av nitti
    ron! hur ändrar man storlek i xbmp???
    ´


    Motfråga:
    Vilken version på XBMC har du? Senaste är från 17/5-05

    (Tror att XBMP följer med när man installerar nya versioner på XBMC)

  19. #19
    Registrerade
    Nov 2003
    Inlägg
    978
    Respekt
    22
    Citat Original inlägg av ron
    ´


    Motfråga:
    Vilken version på XBMC har du? Senaste är från 17/5-05

    (Tror att XBMP följer med när man installerar nya versioner på XBMC)
    XBMP följer inte med XBMC..och senaste ändringen i XBMC är fån den 19 (när jag skrev detta) http://cvs.sourceforge.net/viewcvs.p...xt?view=markup


    hur du ändra storleken ...Prova sök i forumet med sökfunktionen.
    Last edited by mysiskatten; 2005-05-20 at 09:26.
    Läs XBMC Manual och FAQ

  20. #20
    Registrerade
    Nov 2004
    Inlägg
    14
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Antigonos24
    Du väljer svenska som språk i "config.xml" filen. För att byta font storlek så får du nog byta ut en av .xpr font filerna. Testa dig fram till vilken. För att skapa en .xpr fint fil, så får du be någon som har sdk att göra en åt dig.
    Detta var vad jag hittade när jag sökte i forumet. Går det inte att fixa det på något lättare sätt??

    Jag har xbmp 2.4. Finns det någon nyare.
    Last edited by nitti; 2005-05-20 at 10:17.

  21. #21
    Registrerade
    Dec 2003
    Inlägg
    256
    Respekt
    21
    Citat Original inlägg av nitti
    Detta var vad jag hittade när jag sökte i forumet. Går det inte att fixa det på något lättare sätt??

    Vart får jag tag på en nyare xbmp om den inte följer med xbmc?
    Finns det dem som kör XBMP längre? Ja, om du kör det så måste jag tyvärr säga att det kommer inte komma nå nytt XBMP, den sista versionen kom väl för mer än ett år sen. Det är den nyaste du kan hitta. Men som sagt, det är inte farligt att förnya sig, XBMC är ju ljusår mycket bättre.

  22. #22
    Registrerade
    Nov 2004
    Inlägg
    14
    Respekt
    0
    Jag har och kan tänka mig att köra xbmc men problemet är fontsizen. Den går bara ställa till högst 28. Visserligen har jag inte uppdaterat xbmc utan kör med den som kom med senaste superdiscen. Vet du om det går att köra större fonsize i senare versioner.

  23. #23
    Registrerade
    Nov 2004
    Inlägg
    84
    Respekt
    20
    Citat Original inlägg av rikkarden
    Finns det dem som kör XBMP längre? Ja, om du kör det så måste jag tyvärr säga att det kommer inte komma nå nytt XBMP, den sista versionen kom väl för mer än ett år sen. Det är den nyaste du kan hitta. Men som sagt, det är inte farligt att förnya sig, XBMC är ju ljusår mycket bättre.
    Visst är den det. Men då får jag strul med .srt-filerna. De blir förkrympta och lägger sig utanför synbar yta längst ner (utanför bild för det mesta

  24. #24
    Registrerade
    Dec 2003
    Inlägg
    256
    Respekt
    21
    Citat Original inlägg av nitti
    Jag har och kan tänka mig att köra xbmc men problemet är fontsizen. Den går bara ställa till högst 28. Visserligen har jag inte uppdaterat xbmc utan kör med den som kom med senaste superdiscen. Vet du om det går att köra större fonsize i senare versioner.
    Nu vet jag inte, men jag tror rätt säkert att versionen som följer med superdisc är rätt gammal.
    Du kan ha font size 28, men sen kan du förstora den 100%, då blir det rejält stor undertext och behöver man större än så är det optikern som gäller.

  25. #25
    Registrerade
    Nov 2003
    Inlägg
    978
    Respekt
    22
    du kan även ha nu köra med TTF fontar Arial, Verdana, Tahoma osv osv osv så stoppa bara över en TTF font typ jumbosupersize.ttf och kör den på 28 och bokstäverna är lika stora som tvn om du vill..

    TTF fontarna lägger du under mappen /xbmc/media/fonts/ (du måste skapa en mapp som heter fonts)

    TTF fontarna ser bättre ut än bitmap ...du måste ha en ny XBMC från 18maj för att det ska fungera perfekt.

    Själv tycker jag vanlig Arial.ttf ser bäst ut och är nog stor i 22, testade sätta vanlig arial till 28 tå blir det ju så stort att texten blir tre rader och går utan för ibland.
    Last edited by mysiskatten; 2005-05-20 at 11:58.
    Läs XBMC Manual och FAQ

  26. #26
    Registrerade
    Sep 2004
    Inlägg
    302
    Respekt
    20
    Precis, testa att ändra storleken på undertexten, man kan också zooma undertexten i "inställningar--mina filmer--undertexter"

  27. #27
    Registrerade
    Nov 2004
    Inlägg
    14
    Respekt
    0
    Tack för alla tips.

  28. #28
    Registrerade
    Nov 2004
    Inlägg
    14
    Respekt
    0
    Nu får jag bra storlek på texten men jag får inte TTF fontar att funka. Jag fick inte tag på någon XBMC från 18:e maj så jag kör en från 11:e. Arial.ttf låg med under /xbmc/media/fonts/ men väljer jag den så får jag ingen textning.

Liknande diskussioner

  1. XBMC - Dåligt Ljud - inga Mp3 Filer
    By Mikael71 in forum XBOX Media Player / Media Center
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2003-12-24, 01:15
  2. subs i xbmp 2.4
    By 7ohan1 in forum XBOX Media Player / Media Center
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2003-12-04, 09:58
  3. Xbmc 29/10, 30/10
    By GertLind in forum XBOX Media Player / Media Center
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2003-11-02, 20:13
  4. XBMP 2.3 + SUBS
    By ogga in forum XBOX Media Player / Media Center
    Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2003-04-20, 21:07
  5. DVD med MP3/DVD+RW/SVCD Subs stöd
    By Rasunda in forum Produktsupport - DVD-spelare
    Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2002-09-21, 16:06

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •