Sida 1 av 2 12 SistaSista
Visar resultat 1 till 30 av 51

Diskussion: >>> Allt du behöver veta om att modda din xbox!

  1. #1
    Registrerade
    Feb 2004
    Inlägg
    4
    Respekt
    0

    >>> Allt du behöver veta om att modda din xbox!

    Du vill modifiera din xbox men vet inte hur. Så här gör du.

    Det här är en guide jag hittade på nätet som jag tycker är väldigt bra då den riktar sig till alla oss dummies . Låt dig inte förvirras av alla inlägg som finns, att modifiera din xbox är mycket enklare än du tror. Guiden kan verka lite LÅNG men det är det värt, läs noga!


    Förberedelser
    Beställ en xbit chip till din xbox (600-700kr).
    X-bit chip fungerar på samtliga x-box versioner och den är lödfri.
    Installationen verkar krångligare än vad det är men det är väldigt simpelt.

    Verktyg som behövs: Torx 10 samt 20.

    Ladda ner superdisc 3.7rc8 (.rar filen) från DC och bränn den på en CDRW eller DVD (ej DVD-RW). ISO filen får egentligen inte plats på en CDRW men om du först packar upp filen med t ex programmet "ISO Craxtion", tar bort innehållet i mappen GAMES under F katalogen, packar om filen med samma program så får det plats utan problem.


    Installation
    Det första du ska göra, när ditt chip dyker upp, är att öppna xboxen:
    http://xbox-scene.com/articles/open1.php

    Guiden visar hur du först öppnar xboxen, tar ut hårddisk samt DVDn. Det är det enda du behöver göra. Guiden fortsätter sedan med att visa hur du tar ut moderkortet men det är inget du behöver göra!

    Nu ska du installera chippet på rätt plats, följ anvisningarna:
    www.dms3.com/xbit_pogopin_install.htm

    När du är klar kan du sätta ihop xboxen igen men se till att du skruvat fast chippet ganska hårt (men försiktigt!) så den får kontakt på rätt ställen.

    Nu ska du använda USB-kabeln som medföljde chippet. Anslut kabeln, från chippet till din dator. Så här ska det se ut:
    www.dms3.com/diagrams/xbit_external2.jpg

    Det är alltså nu vi ska förbereda chippet genom att bl a formatera den med speciell mjukvara i PCn som du hittar här: www.dms3.com/download/tools/X-BIT.zip

    När du startar programmet ser det ut så här:
    www.dms3.com/diagrams/xbit_sw01.jpg
    1) Klicka på connect
    2) Klicka på formatera och välj sedan kolumn 4
    3) Klicka på YES när du blir tillfrågad
    När formateringen är klar kommer det att högst upp till vänster stå: DONE!
    Det tar ett par minuter så var lugn.

    I kolumn 4 kan du nu välja någon av de LEDIGA minnesplatser.
    4) Välj den överesta platsen, BIOS4 256k
    5) Klicka på WRITE
    Nu frågar datorn vilken BIOS fil du vill använda.

    BIOS filen du kan använda heter "Xecuter 2 4981" och finns här:
    http://uk.f2.pg.briefcase.yahoo.com/...uter2.4981.rar
    Om filen inte finns kvar på denna plats kan du söka efter bios filen via google.

    Packa upp filen på din hårddisk. I filen finns det lite olika saker men de två filer som är viktiga är 4981.06_256k.bin samt 4981.67_256k.bin. Om du tänker använda en ny hårddisk i din xbox som är större än orginalet som sitter i ska du använda bios 4981.67_256k.bin. I det här exempelet använder vi orginal hårddisken som medföljer xboxen och väljer alltså att använda 4981.06_256k.bin.

    Gå tillbaka till BIOS programmet där du senast valde WRITE, bläddra till mappen där du packade upp filen och dubbelklicka på filen 4981.06_256k.bin
    Nu överförs denna fil till chippet. Tar ett tag.
    När det är klart står det DONE!

    6) Klicka på DISCONNECT.
    Koppla från USB sladden från chippet.

    Starta din xbox, stoppa i SUPERDISC skivan som nämndes i början på denna guide.

    I huvudmenyn väljer du "www.psxcare.com" och sedan "Install Evo-X (SMALL Drive)". Om du har bytt ut hårddisken till en större ska du istället välja "Install Evo-X (LARGE Drive)".

    Nu installeras det nya "operativsystemet".
    När det är klart kan du ta ut skivan och starta om xboxen.

    Klart!
    Du får själv leka med mjukvarudelen =)
    Make sticky?
    Last edited by eriksson; 2004-02-21 at 13:45.

  2. #2
    Registrerade
    Mar 2004
    Från
    Kalmar
    Inlägg
    5
    Respekt
    0
    Ajdu Eriksson, det här skulle jag läst tidigare :-( Jag installerade en större hårdisk än orginalet men använde fel bios, asså 4981.06_256k.bin. Jag får väl börja med att sätta i orginal HD, kan jag byta bios senare tror du?
    Novis

  3. #3
    Registrerade
    Feb 2004
    Inlägg
    139
    Respekt
    21
    Så här ska en guide se ut!
    Beröm till en newbiehjäpare :-)

  4. #4
    Registrerade
    Nov 2002
    Från
    STHLM
    Inlägg
    8
    Respekt
    0
    Vänta lite... Man kan väl använda båda biosen till större hårdisk än orginalet skilnaden är väl att man får fler partitionen(en extra) med 4981.67_256k.bin än med 4981.06_256k.bin.
    Alltså om man använder .67 får man både f och g partition och med .06 bara f. Då vissa prog på superdisk verkar ha svårt att hajja att man har en g tycker jag att det är bäst med bara en stor f partion.

  5. #5
    Registrerade
    Feb 2004
    Inlägg
    47
    Respekt
    21
    Vilket är nyaste xecuter 2 bioset i dagens läge??...

  6. #6
    Registrerade
    Dec 2000
    Från
    Sthlm
    Inlägg
    2 386
    Respekt
    28
    4983

    Vad ska jag skriva nu för att fylla ut till 10 tecken...

  7. #7
    Registrerade
    Apr 2004
    Inlägg
    47
    Respekt
    20
    Måste man använda brännare för att få in evox? Alltså jag har ingen möjlighet till att bränna någon skiva. Need some help over here.

  8. #8
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    För att få in EvoXdashen måste du ha den på en skiva & ett flashat bios/chip för att komma åt den på en CD-R/RW för en installation.

  9. #9
    Registrerade
    Apr 2004
    Inlägg
    4
    Respekt
    0

    Question linux?

    kan man köra linux på detta?

    starta en FPT server?

    kan man koppla in tangentbord via USB ingången?

  10. #10
    Registrerade
    Jul 2002
    Från
    göteborg
    Inlägg
    11
    Respekt
    0
    Jag har 1:a modellen av xbox och jag har flashat moderkort.
    Kan jag flasha om bioset med 256k eller måste bioset vara 1024??
    Vågar inte testa innan jag frågar.
    Make1m.bat funkar inte heller...Damn

  11. #11
    Registrerade
    Jun 2004
    Inlägg
    6
    Respekt
    0
    Några frågor bara...
    1. Vad betyder/är LED..? (jag kanske e lite dum i huvve lr inte tillräckligt insatt bara)
    2. XeniumICE chippet sägs ju ha stöd för USB-inkopplingar, betyder det att man kan koppla i princip vilka USB-enheter som helst till boxen? Kommer det finnas något spel eller något Dashboard som är kompatibelt så man har nån användning?

  12. #12
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    1: Lysdiod
    2: Det är väl bara för framtida bruk
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  13. #13
    Registrerade
    Jun 2004
    Inlägg
    6
    Respekt
    0
    För framtida bruk..? Menar du att man inte kommer ha någon användning av det det närmaste året lr vadå? Och isf, kommer man kunna ha någon användning för det till spel t.ex. lr är det mest bara för att kunna koppla in en muggvärmare när man tagit med sig boxen till sommarstugan mitt i vintern(när det är svinkallt asså)...?? Eller är det bara jag som inte ser någon mening med att köpa det om det inte funkar till spelen?

  14. #14
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Jag har inte hunnit kolla in exakt vad som sitter på XeniumICE chippen, men är det USB på själva chippet så är det inga nuvarande applikationer som utnyttjar det. Jag har iofs för mig att det var meningen att xeniumchippet i sig skulle kunna läsa t.e.x bios för flashning från ett USB-minne vilket vi installatörer har nytta av.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  15. #15
    Registrerade
    Jun 2004
    Inlägg
    6
    Respekt
    0
    Jahaaa...oookey
    Men bra, då finns det iaf en anledning till att klämma in en USB-kontakt på chippet då=)

  16. #16
    Registrerade
    May 2004
    Inlägg
    216
    Respekt
    20
    Citat Original inlägg av eriksson
    Starta din xbox, stoppa i SUPERDISC skivan som nämndes i början på denna guide.

    I huvudmenyn väljer du "www.psxcare.com" och sedan "Install Evo-X (SMALL Drive)". Om du har bytt ut hårddisken till en större ska du istället välja "Install Evo-X (LARGE Drive)".

    Nu installeras det nya "operativsystemet".
    När det är klart kan du ta ut skivan och starta om xboxen.

    Klart!
    Du får själv leka med mjukvarudelen =)
    Make sticky?
    Välj menyn WWW.PSXCARE.com, sedan väljer man Format C-E-F sedan efter det så väljer man Install Evox Small/Large.

    Mvh
    Granqvist

  17. #17
    Registrerade
    Jun 2004
    Inlägg
    6
    Respekt
    0
    Nu har jag stött på en ny grej...vad är EEPROM och vad används det till?

  18. #18
    Registrerade
    Aug 2004
    Inlägg
    7
    Respekt
    0
    Hej var hittar jag superdisc 3.7rc8 någonstans jag har letat lite men hittar inte datta.mvh janne

  19. #19
    Registrerade
    Aug 2004
    Inlägg
    7
    Respekt
    0
    Sorry det ska vara detta i slutet.janne

  20. #20
    Registrerade
    Mar 2004
    Från
    Kalmar
    Inlägg
    5
    Respekt
    0
    Janne. s har du kollat DC?

  21. #21
    Registrerade
    Aug 2004
    Inlägg
    7
    Respekt
    0
    vad är dc janne.s

  22. #22
    Registrerade
    May 2004
    Inlägg
    158
    Respekt
    20
    Direct connect .

  23. #23
    Registrerade
    Nov 2004
    Inlägg
    40
    Respekt
    20
    Kan nån säga hur man lägger in en ny tråd, ja har letat å letat men hittar inte hur man läger in nytt inlägg...

  24. #24
    Registrerade
    Feb 2004
    Inlägg
    139
    Respekt
    21
    Ställ dig på det forum du vill lägga tråden i men gå inte in och titta uppe till höger
    där har du new topic.

  25. #25
    Registrerade
    Nov 2004
    Inlägg
    1
    Respekt
    0
    Hej.

    Jag är mycket ny inom X-Box världen. Men kan någon ge en bra länk till där man kan köpa Chippet som guiden handlar om?

    Och är detta chip bra? Jag menar så de går att lira brända spel å se dvd me detta chip?

    Mvh Jimboo

  26. #26
    Registrerade
    Sep 2004
    Inlägg
    519
    Respekt
    21
    men du såg väll alla länkar om chippet.... en till internetshoppen där det fanns.... och en till deras ogfficiella hemsida.....

  27. #27
    Registrerade
    Nov 2004
    Inlägg
    53
    Respekt
    20
    Okej har läst igenom allt här nu. Men det är en sak jag inte förstår. Om du installerar bioset på chippet, kan man då för över saker via flash fxp till sin data. Eller måste man köra superdisc på den gamla hårddsiken först? Jag har tänkt att köpa ett xbit chip i veckan men är det idé att köpa en större hårddsik på en gång?
    Måste du föra över filer till datan från den gamla hårddsiken och sedan föra tillbaka dem till den nya för att xboxen ska fungera korrekt?
    Måste man formatera den nya hårddisken som du köper i datan först eller räcker det att köra superdisc på den med en gång???

    blir jätteglad om nån kan svara på mina frågor, skulle hjälpa otroligt....!
    HEJA DIF!!!

  28. #28
    Registrerade
    Sep 2004
    Inlägg
    519
    Respekt
    21
    men sööööök lite...... det finns en guide här och en med billder på www.xbox-scene.com

  29. #29
    Registrerade
    Nov 2004
    Inlägg
    24
    Respekt
    0
    Okej, en fråga bara gäller den här guiden och det för alla xbox-versioner. Vart kan man se exakt vilken version jag har??
    Xbit-chips e vadå? Alla som heter just det, har den ngn speciell funktion. Tänkte fixa ett SmartXX har det det som ett X-bit har?

  30. #30
    Registrerade
    Dec 2004
    Inlägg
    21
    Respekt
    0
    Någon som vet vars man hittar ISO Craxtion. Jag har letat på DC, men hittar inget. Kanske finns någon sida man kan dra ner från?

    - Orphtek

Sida 1 av 2 12 SistaSista

Liknande diskussioner

  1. Bränna i mode1?
    By Jurke in forum Playstation 2 - backup/patchar
    Inlägg: 4
    Senaste inlägg: 2004-07-02, 09:48
  2. 5.1 Vilket chip/vilken modifikation skall man välja egentligen!
    By Hansi in forum XBOX / Evolution-X FAQ och Guider
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2004-03-08, 12:09
  3. Vad behöver jag göra för XBOX Live?
    By Roger in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 7
    Senaste inlägg: 2003-05-05, 01:59
  4. Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2003-03-10, 21:48
  5. Inköp av Xbox inom två månader
    By ConraDargo in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 13
    Senaste inlägg: 2003-01-05, 20:29

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •