Visar resultat 1 till 10 av 10

Diskussion: Vilket chip?

  1. #1
    Registrerade
    Feb 2004
    Inlägg
    7
    Respekt
    0

    Vilket chip?

    Hej,
    Jag har just anskaffat mig en xbox, och ska således göra den lite mer användbar.
    Tittar på lite olika chip, och enligt vad jag har kommit fram till så är det vanligast att man använder X-Ecuter chip?
    Jag är inte intresserad av xbox live, då jag sköter mitt oline spelande på datorn.
    Men vad är att rekommendera? mkt utrymme för bios? vad har jag för nytta av det? boxen är tänkt att användas till film, musik, spel och annat lull lull.
    Räcker det med ett X-Ecuter 2 Lite version 2.3b?
    Dom verkar ju prisvärda, samt att jag inte tror jag har så mkt användning för massor av olika bios? Någon som har nått att invända mot detta?
    Såg även Xenium 2M XBOX chip, är det något för mig?
    Hur vet jag vilken version jag har av xboxen, och spelar det nån roll?

    Många tack på förhand, har hittat mycket matnyttig info. i dessa forum.

    mvh. krille.

  2. #2
    Registrerade
    May 2002
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    314
    Respekt
    23
    Jag skulle rekommendera Xenium eller X-Bit, eftersom Xecuter2 biosen är den mest bekväma biosen, MEN vissa spel (t ex Ghost Recon Island Thunder) fungerar inte med X2 4981, därför kan det vara nödvändigt att kunna switcha bios... om du vill mjukvaru switcha eller hårdvaruswitcha är upp till dig, därav ett chip per alternativ du väljer.

    Här kan du se vilken Xbox version du har: http://www.xbox-scene.net/versions_1.php

  3. #3
    Registrerade
    Feb 2004
    Inlägg
    7
    Respekt
    0
    Har tittar närmare på Xenium 2M nu, och det verkar vara ett riktigt bra chip.
    Blir nog ett sådant, någon som har nått negativt att säga om detta jämfört med andra chip?

    Fick syn på detta

    "Dela upp chippets minne (1M för BIOS, 1M reserverat för chipets operativsystemet, EPROM backup osv) i olika banker valbara med handkontrollen vid uppstart:
    1x1024K
    2x512K
    1x512K + 2x256K
    4x256K
    Backup-BIOS på chippet - det finns alltid möjlighet att flasha om chippet om man råkat flasha in ett ej fungerande bios. Välj valfri bios-fil på hårddisken eller CDROM. Inga kablar/ingen dator behövs till skillnad från x-ecuter 2 PRO / XBIT"


    Men när jag tittar på specsen här: http://www.xbox-scene.com/modchips4_table.htm
    så ser jag att Xenium inte stödjer "Backup rom". Är jag måhända ute och snurrar lite nu? eftersom xbox-scene inte kallar chippet xenium 2? är det fel version jag tittar på?
    Last edited by Ankfoot; 2004-02-23 at 18:12.

  4. #4
    Registrerade
    May 2002
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    314
    Respekt
    23
    Backupen på Xenium är för EEPROM, inte för BIOS... men eftersom du har recoverymode på Xenium kan du ju alltid ha tillgång till biosfilen på hårddisken...

    Jag tycker Xenium funkar utmärkt och det blev mycket bättre iom v1.1

  5. #5
    Registrerade
    Feb 2004
    Inlägg
    7
    Respekt
    0
    Då får det bli ett sådant
    Tack för informationen.

  6. #6
    Registrerade
    Feb 2004
    Inlägg
    7
    Respekt
    0
    Sådär ja, då va chippet installerat. busenkelt ju d0 var lite svår att hitta med hjälp av den medföljande dokumentationen. en titt på xenium tillverkarens hemsida löste det hela snabbt.
    Har bootat igång boxen och kommer in i Xenium OS 1.0 ))))
    ska nu titta på vad jag ska göra mer

  7. #7
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Uppdatera till os 1.1, lägg in ett bios, installera superdisc
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  8. #8
    Registrerade
    Feb 2004
    Inlägg
    7
    Respekt
    0
    Faktiskt exakt det jag har kommit fram till själv oxå, bra att få bekräftelse på ens ideér inte är så felaktiga, som man ibland tror.
    os 1.1 - installerat
    4981.06_256k.bin - flashad till bank1

    Håller på att "organisera" superdisc 3.7 rc8 LITE, får ångest så lång tid det tar att bränna i 4x B<

    btw. hur är det med nätverksinställningar med superdisc?
    Har i dagsläget en dator kopplad till en router. routern har 192.168.0.1 min dator har 192.168.0.2
    Är det något jag bör göra innan jag bränner superdisc? några inställningar som bör modifieras?

  9. #9
    Registrerade
    Feb 2004
    Inlägg
    7
    Respekt
    0
    Så, då var Superdisc installerat.
    Kan ansluta med ftp till boxen. allt flyter på fint
    Vad bör jag göra i detta skedet? Göra backup på något? Om ja, vad exakt?
    C: är full med grejer
    D: är dvdn vilken det ej sitter nån skiva i
    E: verkar ha massor av prylar som superdisc lagt in.
    F: tom
    G: tom
    X: ligger några 2st .pak filer och 2st .toc filer samt en katalog som heter Data
    Y: tom
    Z: tom
    Varför alla dessa enheter? Sen står det när jag kör Administrator skinnet, Freespace on F:\ 0 bytes.

    Sprid lite ljus över detta för mig

  10. #10
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Välj kommandot "backup" i din meny, tror den finns under system utils.
    Kopiera sedan allt i c:\ och e:\ till din pc, bränn det gärna på någon skiva också.

    c: är ms dashboard och evo-x dashboard samt lite biosar m.m.
    d: är dvdn ja
    e: är enheten för gamesaves och allt annat du vill lägga in i boxen så länge du har original hårddisk
    f: är enheten du får om du sätter i en bamsigare hårddisk
    g: kan man använda om man har en hårddisk >137GB och av någon anledning inte vill ha allt på f:
    x,y,z är för temporär lagring, kör du t.ex. halo från dvd så märker du nog att det tar mycket lång tid första gången man laddar en level, nästa gång går samma level mycket fortare att ladda. Du kan lägga vad du vill här, men när något spel tycker det är läge att radera dessa enheter så POOF
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Liknande diskussioner

  1. Vilket chip?!?
    By KikkomaN in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2003-11-05, 22:40
  2. Vilket bios till vilket chip?
    By Recman in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2003-06-24, 13:24
  3. Vilket chip?
    By camilla in forum Playstation 2 - produktsupport - MULTI-X CHIP
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2003-03-07, 18:50
  4. Vilket multi-x chip ska jag ha?
    By Zwager in forum Playstation produktsupport - Multi-X
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2003-01-13, 03:59
  5. Vilket chip?
    By Stefan in forum Dreamcast produktsupport - Multi-X
    Inlägg: 13
    Senaste inlägg: 2002-12-05, 19:05

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •