Visar resultat 1 till 11 av 11

Diskussion: HDTV med PAL spel?

  1. #1
    Registrerade
    Sep 2003
    Inlägg
    109
    Respekt
    0

    HDTV med PAL spel?

    Fick en fråga av en kille som jag inte hade tänkt på själv
    Så här ligger det till. Boxen har ett Executer Lite 2.2 som går att stänga av. Det måste man göra för att lira på Xbox LIVE. Jag har ändrat boxen till NTSC läge vilket även kvarstår då jag stänger av chippet.
    Jag har en HDTV kabel till min projektor. Där har jag ändrat så att 480P, 720P samt 1080i är enabled.
    Sen kör jag LIVE spelen på projektorn. Frågan är således, hur blir det med signalen när man lirar LIVE spel som är PAL, PAL har ju mer antal linjer än NTSC. Blir den konverterad till NTSC 480P eller 720P eller vad det nu är direkt från Xboxen?

  2. #2
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Jag brukar spela PAL spel i 480P iaf, verkar fungera hur bra som helst.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  3. #3
    Registrerade
    Feb 2004
    Inlägg
    12
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Hansi
    Jag brukar spela PAL spel i 480P iaf, verkar fungera hur bra som helst.
    Och detta fungerar utan patchar eller dyrlikt? Kan man dra den slutsattsen att HDTV stöden fortfarande finns kvar i spelen och kan användas om man har en moddad xbox? Så att om man t ex skulle bränna PAL versionen av Soul Calibur så skulle man ändå kunna spela spelet i 720p tack vare att NTSC versionen av spelet stödjer det, eller?
    Last edited by Gamer s; 2004-03-22 at 22:16.

  4. #4
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Det kan ju säkert vara olika i olika spel, vilket man märker om man provar sig fram lite. 480P verkar som sagt inte vara något problem, jag har kört en del Project Gotham på live i 480P de senaste dagarna.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  5. #5
    Registrerade
    Feb 2004
    Inlägg
    12
    Respekt
    0
    Ok, nu har jag provat om PAL spel fungerar i 480p med en x2vga adapter, och det fungerade inte. Spelen jag provade var:

    Prince of persia

    Moto GP 2

    SSX 3

    Mafia

    Tiger Woods PGA

    Finns det någon patch som gör att man även kan spela PAL spel i 480p?

  6. #6
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Citat Original inlägg av Gamer s
    Ok, nu har jag provat om PAL spel fungerar i 480p med en x2vga adapter, och det fungerade inte. Spelen jag provade var:

    Prince of persia

    Moto GP 2

    SSX 3

    Mafia

    Tiger Woods PGA

    Finns det någon patch som gör att man även kan spela PAL spel i 480p?

    http://forum.psxcare.com/support/sho...39&postcount=9
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  7. #7
    Registrerade
    Feb 2004
    Inlägg
    12
    Respekt
    0
    Blir dessa spel som ett PAL spel fast med HDTV stöd eller en "fullfjädrad" NTSC version?

  8. #8
    Registrerade
    Sep 2004
    Inlägg
    31
    Respekt
    0
    Tycker ni blandar ihop HDTV och progressiv bild.. 720p är den lägsta upplösningen för att klassas som HDTV, inte 480p eller 576p.

  9. #9
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Enligt vilken officiell beskrivning av HD standarden då?
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  10. #10
    Registrerade
    Sep 2004
    Inlägg
    31
    Respekt
    0
    Ja du, jag undrar snarare var det inte framgår.

    hdtv.net:
    Now true HDTV signals are signals that are broadcast in a format of 720p or 1080i. 720p means that there are 720 horizontal lines that are scanned progressively and 1080i means there are 1080 horizontal lines that are scanned in an interlaced format. Although there is a big difference in the number of horizontal lines, the fact that 720p is progressive and 1080i interlaced means that the resulting pictures are very similar.

    Dessutom är samtliga HD-filmer man kan köpa i 1080i, iallafall de jag köpt och sett till salu. Om inte det duger så har vi..

    howstuffworks.com:
    The formats used in HDTV are:
    * 720p - 1280x720 pixels progressive
    * 1080i - 1920x1080 pixels interlaced

    VOOM:
    There are two high definition broadcast formats: 1080i and 720p.

    Euro1080 (Europas första HDTV-kanal):
    In order to be able to receive high definition television, you will need a tv set with a lcd or a plasma wide screen, that is minimally equipped for the reception of a 720 lines broadcast, but preferably 1080.

    Här finns en fin tabell..

    By the way, finns de lödfria SmartXX-chipen i lager?
    Last edited by nurfen; 2004-09-16 at 13:15.

  11. #11
    Registrerade
    Jul 2004
    Inlägg
    97
    Respekt
    21
    Jag har PAL-versionen av GTA III och GTA Vice. Jag ställt om med e.switchdisc till NTSC och bockat för 480 och 720 i MS Dash.

    När jag startar dessa spel blir hälften av skärmen delad där grafik (ser ut som en del av bakgrund, himmel, etc) ligger till höger, till vänster ser man gubben. Alltså ingen knasig inställning i TVn, andra spel funkar.

    Har någon råkat ut för GTA-problemet och vet vad jag ska göra åt det?

Liknande diskussioner

  1. Nån ftp med ps2 spel
    By thangil in forum Playstation 2 - spelfrågor
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2003-07-01, 15:49
  2. PAL Xbox och HDTV
    By Flamboyance in forum X-BOX Spel/Mjukvara
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2003-05-13, 09:15
  3. Problem med nya spel!!!
    By Rickedicke in forum X-BOX Spel/Mjukvara
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2003-03-24, 15:42
  4. messiah klon + psx spel med amerikans licens = error...
    By mbse in forum Messiah - Teknisk support
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2002-06-12, 21:48
  5. Import Spel Med Neo 2.2 å AR2
    By DunderKlumpen in forum Playstation produktsupport - Multi-X
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2002-03-04, 11:15

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •