Tänkte att jag en gång för alla skulle förklara hur IRC funkar och hur man får ner programvara till boxen..
Det du behöver är en IRC klient och en FTP klient.
I denna guide använder jag mig av mIRC som IRC klient - tillgänglig via www.mirc.com. Samt valfri FTP-klient (kör Windows commander själv).
#1 Först installerar du mIRC och startar programmet. Du får upp rutan "mIRC Options" första gången du startar programmet. Fyll där i en passande nick välj sedan sektionen Servers!
#2 Välj där EFnet som IRC Network och välj Efnet: Random server som IRC server.
#3 Gå vidare ner i detta fönstret till avdelningen DCC och välj där Ignore. Välj Accept only som Method och lägg till (Add) filtypen *.rar .
#4 Klick OK för att stänga fönstret och välj nu File -> Connect. Den försöker nu koppla upp sig mot första bästa EFnet server.. det kan ta sin tid ibland..
Nu börjar det roliga. Först beskriver jag hur man laddar ner Superdisc.
#5 skriv : /join #super-disc .
#6 Som det sedan står i Topicen till denna kanal (topic - den första texten) skriver du : /msg sd-dcc xdcc list för att lista vilka filer som finns tillgängliga.
#7 skriv /msg SD-DCC xdcc send #x där X-et är nummret på filen som du vill ha..
#8 du får nu en pop-up av mIRC ! Godkänn denna .. voila .. du laddar ner..
Om vi nu istället vill plocka programmen var för sig gör du enligt följande:
#9 I det första kanalen/fönstret du fick när du kopplar upp dig mot EFnet skriver du nu istället: /join #xbins
#10 I denna kanal skriver du /msg xbins !list eller möjligen /msg xbins_ !list
#11 Du får då ett privat meddelande i mIRC där du får instruktioner och login/lösen för en FTP server.
#12 mata in dessa i din FTP klient och koppla upp dig.
#13 Nu är det bara att ladda ner.. :-)
#14 Kom ihåg att din inloggning endast är giltig 1 gång. Så för att det skall funka igen måste du upprepa steg 9 & 10.
Lycka till
Whopper
Bookmarks