Visar resultat 1 till 7 av 7

Diskussion: "erasing bios"

Registrerade
    Sep 2002
    Från
    Malmö
    Respekt
    0

Question "erasing bios"

När jag skall flasha om min bios till X2 4981 via evolutionx så stannar den vid erasing bios i flera minuter. Den stod så i 10 min innan jag startade om boxen och då funkade den som vanligt, men dock utan den nya biosen.

Jag har lagt till det som står på http://forums.xbox-scene.com/index.php?showtopic=43437 i min evox.ini och startat om men det hjälper inte ändå.

Citat Original inlägg av Ixzat
    När jag skall flasha om min bios till X2 4981 via evolutionx så stannar den vid erasing bios i flera minuter. Den stod så i 10 min innan jag startade om boxen och då funkade den som vanligt, men dock utan den nya biosen.

Jag har lagt till det som står på http://forums.xbox-scene.com/index.php?showtopic=43437 i min evox.ini och startat om men det hjälper inte ändå.
    När jag flashade om stod det: Erasing bios ett tag, det var lite småläskigt kan jag tala om, men sen bytte den till writing bios.... Då blev jag lugn igen
    * Xbox V1.1
    * Omflashat originalbios (Xecuter 4983.67)
    * 160 GB Samsung HD
    * 10 000+ Roms
    * 70+ XBOXspel

Registrerade
    Sep 2002
    Från
    Malmö
    Respekt
    0
    Men över 10 min skall det väl ändå inte ta?

Registrerade
    Oct 2003
    Från
    hellby.se
    Respekt
    0
    Har samma problem.

Använder en flashad original tsop, inget chip. Den lilla information jag lyckats få fram är att man ska ha nån form av "Write Enable" jumper nånstans på moderkortet men har inte lyckats hitta var denna ska sitta. Kan nån mer insatt hjälpa oss vanliga dödliga..?

Xbox v1.3
    Evox M7ej
    EvolutionX 3921
    friendly fire, isn't

Citat Original inlägg av watar
    Har samma problem.

Använder en flashad original tsop, inget chip. Den lilla information jag lyckats få fram är att man ska ha nån form av "Write Enable" jumper nånstans på moderkortet men har inte lyckats hitta var denna ska sitta. Kan nån mer insatt hjälpa oss vanliga dödliga..?

Xbox v1.3
    Evox M7ej
    EvolutionX 3921
    Den hänger sig alltså på "erasing" INNAN mätaren har hunnit gå upp. Min kompis ahr samma problem, han säger att det beror på att BIOSes inte känns igen av EvoX... Vet inte riktigt vad ni ska göra utan förslår bara att ni försöker ett annat program. Min kompis har box v 1.5, vad har ni?

PS. Att erasa tar för mig ca 15 sekunder och att skriva runt 30 DS.
    * Xbox V1.1
    * 160 GB Samsung HD
    * 10 000+ Roms
    * 70+ XBOXspel

Registrerade
    Oct 2003
    Från
    hellby.se
    Respekt
    0
    Jag har en 1.3. Har uppdaterat evox.ini för 256k X2 4981.06 och 4981.67 som det instrueras tidigare post. Har även provat andra Evox och X2 bios versioner men samma fel hela tiden.

En annan fråga. Om man har skaffar ett lödfritt chip kan man använda det för att flasha om original biosen på en maskin och sedan plocka ur chipet och använda på en annan maskin?
    Total gröngöling på det här med chip etc...
    Last edited by watar; 2004-03-04 at 10:01.
    friendly fire, isn't

Citat Original inlägg av watar
    Jag har en 1.3. Har uppdaterat evox.ini för 256k X2 4981.06 och 4981.67 som det instrueras tidigare post. Har även provat andra Evox och X2 bios versioner men samma fel hela tiden.

En annan fråga. Om man har skaffar ett lödfritt chip kan man använda det för att flasha om original biosen på en maskin och sedan plocka ur chipet och använda på en annan maskin?
    Total gröngöling på det här med chip etc...
    jadå det går, men jag tror att du måste göra på följande sätt:

* Sätta på chippet och sätta på boxen
    * När boxen har laddat och kommit in i dashboarden tar du bort chippet (Ja du ska alltså ta ut det när boxen är på)
    * Sedan går du till flashmenyn, den kommer att identifiera ditt originalbios och sen så är det klart

MEN eftersom EvoX inte hittar ditt originalbios och därför itne kan flasha tvivlar jag på att det skulle funka + att du kan ta sönder din box ifall du gör fel (Även ifall jag till och med har lött på min när den var på utan problem.... )

Jag föreslår att prova ett annat flashprogram, som tex Xflasher (Finns på SD) Notera att Xflasher INTE automirrar bios utan du måste flasha med rätt storlek annars så dör ditt bios...

PS Xflasher funkar itne för mig, hänger sig på uppstart - har provat både med EvoX och Xecuter2bios.... DS
    * Xbox V1.1
    * 160 GB Samsung HD
    * 10 000+ Roms
    * 70+ XBOXspel

Bookmarks

Behörigheter

• Du får inte starta nya diskussioner