Nån som vet nån helst svensk guide till installation av Mythtv?...
Nån som vet nån helst svensk guide till installation av Mythtv?...
Jag installerade mythtv igår (och halva natten inatt). Det fungerar rätt bra. Här kommer en crashcourse i hur du gör.
Först och främst, jag förutsätter att du kör ditt masterbackend på en annan linuxdator med TV-kort och går därför endast igenom hur du sätter upp ditt frontend på linuxburken. Notera att vissa steg är optionella.
1. Är du som jag och kan inte leva utan emacs, installera det genast:
# emerge emacs
2. Om det inte redan är installerat, installera mysql:
# emerge mysql
3. Skapa mysql-databasen till mysql genom att köra följande script:
#/usr/bin/mysql_install_db
4. Se till att alla paket som kan kompileras med mysql påslaget. Det gör du genom att lägga till följande rad i /etc/make.conf:
USE "mysql"
5. Ominstallera qt, nu med mysql-support:
# emerge qt
6. Om du vill ha en lokal mysql-demon, gör följande steg: (du behöver nog inte en om du endast ska köra frontend, men mysql är alltid bra att ha...)
6.1 Se till att mysql-demonen startar vid uppboot:
# rc-update add mysql default
6.2. Starta mysql-demonen
# /etc/init.d/mysql start
7. Om du vill kunna använda din xbox-remote, installera lirc_xir enligt följande steg:
7.1 Installera lirc. Ladda hem källkoden från http://www.lirc.org (t.ex. lirc-0.6.6). packa upp den i något lämpligt dir. Kör setup-scriptet:
# ./setup.sh
Välj där ett TV-kort som kräver lirc_dev (t.ec. TVCard->TView99). Välj sedan save config && run configure. Slutligen, kör:
# make
# make install
7.2 Installera xpad. Ladda hem källkoden, t.ex. http://www.bmx-chemnitz.de/Zeugs/xpad-0.1.4.tar.bz2 och packa upp den i lämpligt dir. Kör sedan:
# make clean
# make
# make install
7.3 Installera lirc_xir. Ladda hem källkoden, t.ex. från http://www.bmx-chemnitz.de/Zeugs/lirc_xir.tar.bz2 och packa upp den i lämligt dir. Kör sedan:
# make clean
# make
För make-steget kan du behöva kopiera xpad.h från xpad-diret och ändra raden <xpad.h> till "xpad.h" i lirc_xir.c
# make install
# copy etc/lircd.conf /etc/lircd.conf
7.4 Se till att lirc-demonen startas vid boot:
# rc-update add lircd default
Starta också demonen nu utan att behövs boota om:
# /etc/init.d/lircd start
7.5 Testa så att demonen fungerar som den ska. Kör följande kommando och tryck på diverse knappar på fjärren och du bör se text om vilka knappat du tryckt ner.
# irw
8. Ladda hem och packa upp mythtv från http://www.mythtv.org.
9. Om du vill ha remote-stöd, editera settings.pro och ta bort kommentarerna framför raderna för native lirc-stöd:
CONFIG += using_lirc
LIRC_LIBS = -llirc_client
Själv valde jag också att köra med native ALSA-stöd, men det är också optionellt.
10. Kompilera mythtv:
# ./configure
# qmake mythtv.pro
# make
# make install
11. Konfigurera mythtv att använda mysql-databasen i ditt backend. Editera /usr/local/share/mythtv/mysql.txt så att raden "DBHostName=localhost" istället pekar ut ditt backend. (I mitt fall "DBHostName=192.168.1.1").
12. Starta ditt frontend:
# mythfrontend
Hoppas att det går bra och att jag inte gjort alltför många fel i min beskrivning.
Tips och tricks för mythfrontend på linux(xbox):
1. Eftersom det är ont om minne på boxen så är det bra att inte starta xfc4 eller kde om man ska köra mythfrontend.
2. Om dina filmer och tv-inspelningar hackar så kan du testa med att stänga av dubbelbuffringen i X.
Båda dessa saker löser man enklast genom att editera .xsession i sitt hembibliotek. Jag har följande rader i min .xsession och har inga problem att se vare sig filmer eller tv-inspelningar (eller tv i realtid för den delen):
Självklart kan sökvägarna till binärerna variera. Glöm inte heller att du kan behöva installera xvattr:Kod:/usr/bin/xvattr -a XV_DOUBLE_BUFFER -v 0 exec /usr/local/bin/mythfrontend
Kod:# emerge xvattr
En annan intressant sak är att när man startar linux på boxen för första gången för dagen så har det antaligen legat ett cron-jobb som varit schedulerat för att köra "updatedb" under natten. Om då boxen inte körde linux under den tiden kommer anacron att se till att det körs när du bootar upp, vilket innebär att de första 2-5 minuterna kommer ditt system att vara mycket upptagen med att läsa och skriva från/till loopback-disken. Det innebär att om man försöker se filmer eller liknande så kommer allt att hacka rätt bra i början. updatedb tar dock bara några minuter...
Bookmarks