Visar resultat 1 till 22 av 22

Diskussion: Xboxen startar ej...

  1. #1
    Registrerade
    Jan 2005
    Inlägg
    8
    Respekt
    0

    Xboxen startar ej...

    Fick en box, där de var monterat ett Aladdin Live chip, av en kompis som ja skulle titta på. En dag när han skulle spela, så vägrade boxen starta! De enda som händer, är att den kör tre starter och sen blinkar den rött och grönt. Ja sa att de är säkert en lödning som är galen, så ja öppna den och lödde om allt. Men den funkade inte iaf. Gjorde ett nytt försök med att operera in ett Smarttxx LT chip iställe. Men samma visa, vägrar starta. Inte ens Smartxx os kommer fram, bilden är helsvart och boxen blinkar. Lödde då bort allt utom själva pinheaden i LPC:n, men den startar inte orginal heller.
    Tror nu att jag tyvärr måste meddela min kompis att han får ta avsked av sin kära xbox, om de inte finns någon här som har något bra tips! Xboxen är av version 1.6.

  2. #2
    Registrerade
    Oct 2004
    Från
    Luleå
    Inlägg
    72
    Respekt
    20
    Har samma problem med ett moderkort V1.6.
    Har ingen aning om vad som har hänt med det. Har flashat om ett nytt eeprom och installerat det, men det gav inte så mycket. När man startar maskinen så lyser (blinkar) den grönt och startar om 3ggr sen börjar den blinka rött/grönt.
    Men den verkar läsa skivor iaf. men någon video eller ljud ut finns inte.
    Nu kör jag den utan chip iaf.
    Ska själv testa men med ett smartxx chip och se vad som händer men jag gissar på att det inte kommer hända något nytt.

  3. #3
    Registrerade
    Apr 2005
    Från
    Östersund (Frösön)
    Inlägg
    2 568
    Respekt
    25
    lödspill? Någon kula som ligger och spökar? Kan vara microskopiska byglingar, som man inte ser också...
    "pappa är rätt jävla less på pengar nu så det måste vara billigt!!!" - Unicross 25/10-07

    SmartXX 2.0 *Lödd Av Mig *
    Maxtor D-Max 200gig
    v. 1.6 crystal

    Ps2 V7, med DUO2 chip, lödd av mig...

    Bor du i Östersund och kliar dig i skallen över en lödpunkt, tveka inte att maila!

  4. #4
    Registrerade
    Oct 2004
    Från
    Luleå
    Inlägg
    72
    Respekt
    20
    Jag har löst det nu.
    Det var eepromet som var lösningen på problemet.
    Anldeningen att maskinen inte starta för mig efter att jag hadde fixat eepromet var att d0 spökade för mig.

  5. #5
    Registrerade
    Apr 2005
    Från
    Östersund (Frösön)
    Inlägg
    2 568
    Respekt
    25
    Förstod det...
    "pappa är rätt jävla less på pengar nu så det måste vara billigt!!!" - Unicross 25/10-07

    SmartXX 2.0 *Lödd Av Mig *
    Maxtor D-Max 200gig
    v. 1.6 crystal

    Ps2 V7, med DUO2 chip, lödd av mig...

    Bor du i Östersund och kliar dig i skallen över en lödpunkt, tveka inte att maila!

  6. #6
    Registrerade
    Oct 2004
    Från
    Luleå
    Inlägg
    72
    Respekt
    20
    Det gjorde jag oxå =)

  7. #7
    Registrerade
    Apr 2005
    Från
    Östersund (Frösön)
    Inlägg
    2 568
    Respekt
    25
    Det är bra att du förstår saker o ting.
    "pappa är rätt jävla less på pengar nu så det måste vara billigt!!!" - Unicross 25/10-07

    SmartXX 2.0 *Lödd Av Mig *
    Maxtor D-Max 200gig
    v. 1.6 crystal

    Ps2 V7, med DUO2 chip, lödd av mig...

    Bor du i Östersund och kliar dig i skallen över en lödpunkt, tveka inte att maila!

  8. #8
    Registrerade
    Oct 2004
    Från
    Luleå
    Inlägg
    72
    Respekt
    20

    Så enkelt var det visst inte.

    Nu jäklar vill den inte igen. Gör tre startförsök med endast grön led, sen grön röd blink. d0 är 3.3V när den bootar så den bordes läsa från orginal bios men tydligen inte. Med chip i så beter den sig precis likadant. Har lött om orginal biosen men det hjälpte inte. Måste nästan vara avbrott på någon bana/ via på kretskortet.
    När den startar om 3ggr med endast grönt ljus så betyter det att den inte hittar bios va? eller kan det vara något annat?

  9. #9
    Registrerade
    Apr 2005
    Från
    Östersund (Frösön)
    Inlägg
    2 568
    Respekt
    25
    Är nog nån via-knul som har tappat kontakten med en bana...
    "pappa är rätt jävla less på pengar nu så det måste vara billigt!!!" - Unicross 25/10-07

    SmartXX 2.0 *Lödd Av Mig *
    Maxtor D-Max 200gig
    v. 1.6 crystal

    Ps2 V7, med DUO2 chip, lödd av mig...

    Bor du i Östersund och kliar dig i skallen över en lödpunkt, tveka inte att maila!

  10. #10
    Registrerade
    Oct 2004
    Från
    Luleå
    Inlägg
    72
    Respekt
    20
    Möjligt, Upptäckte att Lclk på lpc´n försvinner när maskinen börjar blinka rött/grönt men den finns där när maskinen försöker starta. Men jag gissar på att det ska vara så. Fan nu börjar det bli personligt.
    Xbox DeeJayPA
    0 - 1
    1 - 0
    0 - 1
    1 - 0
    Ska jävla vinna den här matchen =)

  11. #11
    Registrerade
    Apr 2005
    Från
    Östersund (Frösön)
    Inlägg
    2 568
    Respekt
    25
    Hehe, det står fan jämnt...
    "pappa är rätt jävla less på pengar nu så det måste vara billigt!!!" - Unicross 25/10-07

    SmartXX 2.0 *Lödd Av Mig *
    Maxtor D-Max 200gig
    v. 1.6 crystal

    Ps2 V7, med DUO2 chip, lödd av mig...

    Bor du i Östersund och kliar dig i skallen över en lödpunkt, tveka inte att maila!

  12. #12
    Registrerade
    Jan 2005
    Inlägg
    8
    Respekt
    0
    Har börjat grubbla på den döda boxen igen. Har mätt upp allt på LPC:n och de är samma spänningsvärden som dkcp här mätt upp i sin xbox i en annnan tråd här på PSX ( http://forum.psxcare.com/support/showthread.php?t=18602 ). Förutom då att LCLK (1) och LRst (5) bara har spänning under tiden som boxen försöker starta. Har snackat lite med ägaren till boxen och han säger att den låste sig ett par gånger innan den till sist blev helt död. Hur går det för dig DeeJayPA i din match? Fått in nån shysst träff?? I min match känns de som om jag kommer att förlora på KnockOut...

  13. #13
    Registrerade
    Oct 2004
    Från
    Luleå
    Inlägg
    72
    Respekt
    20
    Jag har lött bort Xyclops chipet (bios) Eftersom jag misstänker en via som satt under den, men det var okej. Det känns som om jag är ute på fel spår men det verkar vara något som har med bios att göra iaf..
    Hade behövt få tag på ett skrotat 1.6moderkort iaf för att labba lite.
    Sicke: Testa och mät så det inte är kortis mellan några pinnar på LPC´n har varit med om det en gång tidigare. kolla oxå så att d0 är 3.3V när maskinen startar.

  14. #14
    Registrerade
    Jan 2005
    Inlägg
    8
    Respekt
    0
    deejaypa: De ligger 3,3V på d0 när boxen föröker starta och när den står å fragar. Har mätt upp motståndet mellan alla pinnar på LPC:n, men någon kortis ser de inte ut att vara. Motståndet ligger på från cirka 100 Ohm, upp till en massa kOhm. Förutom då mellan pin 2 och 12 (ground) där det är 0 Ohm.
    Tror jag skall vidareutveckla den gamla goda sporten "kast med liten video"....

  15. #15
    Registrerade
    Oct 2004
    Från
    Luleå
    Inlägg
    72
    Respekt
    20
    Aha tyvärr(!!) så verkar det okej. Och det är bara grönt medans den gör omstartsförsöken?

  16. #16
    Registrerade
    Jan 2005
    Inlägg
    8
    Respekt
    0
    Japp, den lyser enbart grönt under omstarterna förutom då på den tredje gången, då börjar den blinka grön...röd...grön...röd...
    Kan även berätta att jag har testat med en annan orginal hårddisk och dvd-läsare, men samma resultat. Ser även att släden på dvd´n behagar bara att åka ut lite sporadiskt, efter att man har tryckt på ejekt knappen. De gånger som den inte kommer ut på, så låter de bara som om dvd spinner upp men de händer inget mer. De kan vara en på tjugo att den kommer ut. Där i mot ser jag att efter ett tryck på ejektknappen, så kommer de spännning (1,66V) på LCLK och stannar där!

  17. #17
    Registrerade
    Oct 2004
    Från
    Luleå
    Inlägg
    72
    Respekt
    20
    Har en till xbox (V1.6) med exakt samma fel. Enligt den infon jag fick så blev den troligen flashad med fel bios. Ett duo X2 chip var det i den.
    Testade med ett nytt eeprom men det hjälpte inte.
    Testade ett fungerande chip oxå men jag blev inte förvånad när det inte fungerade.
    NU måste vi ju fixa det hära
    Update: Nu jäklar lever den igen men den lider av svåra hjärnskaddor sen den var hjärndöd(se ny tråd). Löde bort LPC rebuilden och hitta ett avbrott på en bana samt rengjorde så hoppa den igång.
    Last edited by deejaypa; 2006-01-22 at 03:44.

  18. #18
    Registrerade
    Oct 2004
    Inlägg
    20
    Respekt
    0
    Hej!
    Jag har precis samma problem, den startar, stänger av sig tre gånger, sedan blinkar den rött/grönt. Efter ett tag så startade den inte alls och jag mätte då strömmen ifrån nätaggregatet, det visar sig att det inte ger tillräckligt med kräm. Sedan provar jag med ett annat xbox nätagg som jag har fått tag på, som fungerar. Men detta hjälper mig inte mycket, samma fel där, den stängs av, sätts på osv tre gånger, sedan blinkar den rött/grönt.

    Jag har ett v1.6 moderkort och Xenium ICE chip. Jag vet inte riktigt vad som kan vara fel men det fungerar uppenbarligen inte....

  19. #19
    Registrerade
    Jan 2005
    Inlägg
    8
    Respekt
    0
    Tjena! Hur går de Hagfjäll? Fått någon lösning på problemet? Har själv förlorat och lämnat tillbaka boxen till sin ägare. Alla mina mätningar och andra tester som jag hittat på nätet stämmer, men den e död iaf. Men kommer någon med ett kalastips, så har ja lovat att titta till den igen
    Lycka till och meddela hur det går för dig!

  20. #20
    Registrerade
    Oct 2004
    Inlägg
    20
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Sicke
    Tjena! Hur går de Hagfjäll? Fått någon lösning på problemet? Har själv förlorat och lämnat tillbaka boxen till sin ägare. Alla mina mätningar och andra tester som jag hittat på nätet stämmer, men den e död iaf. Men kommer någon med ett kalastips, så har ja lovat att titta till den igen
    Lycka till och meddela hur det går för dig!
    Jag har gett upp hoppet nu, eftersom den enbart blinkar med ett fungerande nätaggregat så tror jag att det är något annat som är fel, jag vet bara inte vad... Hoppas någon får en lösning på det här!

    Jag kom och tänka på ifall det har något med den nya kabeln man kunde få hemskickad att göra, men jag vet inte.

  21. #21
    Registrerade
    May 2004
    Inlägg
    15
    Respekt
    0
    Tjena på er.
    Jag sållar mig till mängden och säger att jag har 2 boxar hemma här som jag lovat kolla på, ena boxen är 1.5 och den andra är 1.6. De är båda chippade med duoX2 och har samma fel som era båda. Jag har gjort alla tänkbara tester och även lödat av lpc och använt kablar istället, men utan framgång. Tänkte kasta båda boxarna över axeln då jag testade att använda mig av ett helt oanvänt chipp, som jag startade i cromwell läge. Då startar box-eländet och allt ser bra ut ända tills den är flaschad och klar, startar om boxen och då är det samma, svart skärm, 3 startförsök och sen röd-grön.
    Nån som har förslag på vad mer man kan göra för att fixa dom?
    Ha det bra med x-box reparationerna
    /Stigrolf.

  22. #22
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Kanske eeprom problem?

    Skaffa hem ett SmartXX chip eller två. Perfekt att ha i verktygslådan, laddade med eeprom dumpar från olika xboxversioner.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Liknande diskussioner

  1. Xboxen startar bara om sig.
    By Minifunk in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2005-01-07, 09:30
  2. Inlägg: 24
    Senaste inlägg: 2004-12-13, 13:31
  3. xboxen startar inte med chippet
    By bikerunner in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2004-12-06, 23:16
  4. Xboxen startar om tre ggr sedan svart bild?
    By carman in forum X-ecuter 2 LITE support
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2004-11-25, 23:27
  5. Satte i ny hårdisk, nu startar bara xboxen om och lyser rött.
    By Madman in forum XBOX Hårddiskbyte / Minnesuppgradering
    Inlägg: 4
    Senaste inlägg: 2003-05-04, 19:33

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •