Visar resultat 1 till 3 av 3

Diskussion: gentoox

Registrerade
    Aug 2003
    Respekt
    22

gentoox

har installerat gentoox på e:, fått upp en ftp server.
    Samtliga spel och filmer ligger på f: Dem skulle jag vilja dela ut i min ftp server i linux.

HUr ska jag gå till väga?
    Klarar linux bios stora diskar?
    om jag kör en linux inst. på f: istället kommer all data finnas kvar på f:?
    har försökt att lägga en genväg till linux i evox, men linux vill inte boota då? någon som vet varför?

Problemet nu när jag har linux installerat på e: är att det verkar inte kunna mounta f: jag kommer inte in i f: Jag vet inte om det är konstigt eller normalt.

många frågor, men skulle vara tacksam om nån visste nåt svar!

Tack på förhand

Registrerade
    Nov 2003
    Respekt
    22
    Kan svara på en fråga iallafall, ja spelen blir kvar om du kör det på F det enda som händer är att gentoox flyttar filerna till F i stället för att dom ligger på E

Registrerade
    Aug 2003
    Respekt
    22

Stöd för lba48 i gentoox

Efter en hel del informationsjagande så har jag svaren själv.

Väljer man att installera gentoox på e; på boxen så förstörs ingen data.
    Antingen bootar man sedan med linux bios eller så bootar man från evox-menyn. Om det då inte går att boota beror det på att IGR är aktiverat i evox. Välj no på alla 3 IGR i evox så kommer det boota utan problem.

Gentoox linux klarar inte nu längre stöd för stora diskar av någon anledning.
    Detta kan man dock kringgå! Genom att editera filen xbox.c och sedan kompilera om så får man stöd för detta.

Jag använde mig av en SSH klient som kallas Putty. med den loggar jag in i linux på datorn och kan enkelt skriva mina kommandon.

gå in i katalogen /usr/src/linux/fs/partions/
    skriv först cp xbox.c xbox.orig för att göra en backup kopia.
    skriv sedan pico xbox.c sen är det bara att editera texten där efter denna mall http://cvs.sourceforge.net/viewcvs.p...1=1.11&r2=1.12

Du ska ta bort och ändra det som finns i version 1.12 så att den liknar version 1.11 (den vänstra) OBS ta inte bort övrig text som du har i din xbox.c men som inte finns i dessa tidigare versioner. När du är klar tryck ctrl-x och sen y för spara. Var noggrann, har du gjort fel i xbox.c så går kompileringen inte igenom och man får göra om.

sedan är det bara att kompilera. skriv in följande:
    cd /usr/src/linux
    make dep && make clean bzImage modules modules_install
    mv /mnt/fatx/e/vmlinuz /mnt/fatx/e/oldlinuz
    cp /usr/src/linux/arch/i386/boot/bzImage /mnt/fatx/e/vmlinuz

notera det stora I:et i bzImage. Kompileringen tar cirka en timme. När det är klart utan några errors så boota om, går det att boota så är allt klart. Om det inte går att boota så ftp:a in i boxen när den är i evox. döp om filen oldlinuz till vmlinuz i e: på boxen. Nu bootar linux igen och så gör om allt från början. Tills slut blir ändringarna i xbox.c rätt så linux bootar med stöd för stora diskar.

Mitt nästa steg är att få till så att proftpd i linux delar ut mappar i min f: så min xbox fungerar som ordentlig server. Tacksam för hjälp om någon kan!
    Last edited by Finkeln; 2004-03-12 at 15:41.

Liknande diskussioner

1. Installations guide av Gentoox Linux Home
    By nidas in forum Linux på XBOX
    Senaste inlägg: 2007-01-15, 14:42
  2. Installation av gentoox
    By LaserFaser in forum Linux på XBOX
    Senaste inlägg: 2004-03-06, 04:01
  3. Livelinux,Debian och gentoox fungerar inte.
    By Mikael71 in forum Linux på XBOX
    Senaste inlägg: 2004-01-22, 09:38
  4. Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2003-11-05, 21:27
  5. Gentoox
    By *Nemesis* in forum Linux på XBOX
    Senaste inlägg: 2003-09-21, 21:51

Bookmarks

Behörigheter

• Du får inte starta nya diskussioner