Taget ur PS2-manualen:
MONTERA ALDRIG ISÄR KONSOLEN
*Använd endast PlayStation2 enligt instruktionerna i handboken. DET ÄR INTE TILLÅTET ATT ANALYSERA ELLER MODIFIERA PLAYSTATION2-KONSOLEN eller analysera och använda dess kretskonfiguration.
*Det finns inga komponenter som användaren får utföra service på i PlayStation2-konsolen. Om du monterar isär den upphör garantin att gälla. Dessutom finns risk för att du utsätts för laserstrålning och elektriska stötar.
-----------------------------
Det förvånar mig inte det minsta att detta nu händer med chiptillverkarna. Min PS2-modell (SCPH-30004) har för övrigt inga skruvar, ingångarna är förtäckta. Det går säkert att komma runt men det är uppenbart att det har gjorts svårt att öppna konsolen.
Jag tycker att ALLA som tillverkar/distribuerar/säljer chip eller produkter som kräver eller uppmuntrar till chippning (piratspel, importspel) är oseriösa, jag förstår inte hur man kan påstå annat.
Det enda jag kan gå med på som är ok är den lödfria fuskadaptern till gamla PS som möjliggjorde spelande av importspel, men den funkar ju inte på de senare modellerna.
Däremot säger jag inte att det är DÅLIGT att sådana som Channeltechnologies och PSXcare finns, raka motsatsen. Annars skulle vi ju aldrig fått spela Xenogears, Chrono Cross, Parasite Eve (kommer inte på annat än Square spel för tillfället) och andra USA only-titlar.
Men det är olagligt och därmed inte möjligt att kalla sig för en seriös återförsäljare om man tillhandahåller modchip-produkter.
Bookmarks