Visar resultat 1 till 13 av 13

Diskussion: Chip är olagligt, PSX care och alla andra är oseriösa

  1. #1
    Registrerade
    Oct 2001
    Inlägg
    49
    Respekt
    23

    Post Chip är olagligt, PSX care och alla andra är oseriösa

    Taget ur PS2-manualen:

    MONTERA ALDRIG ISÄR KONSOLEN

    *Använd endast PlayStation2 enligt instruktionerna i handboken. DET ÄR INTE TILLÅTET ATT ANALYSERA ELLER MODIFIERA PLAYSTATION2-KONSOLEN eller analysera och använda dess kretskonfiguration.

    *Det finns inga komponenter som användaren får utföra service på i PlayStation2-konsolen. Om du monterar isär den upphör garantin att gälla. Dessutom finns risk för att du utsätts för laserstrålning och elektriska stötar.

    -----------------------------

    Det förvånar mig inte det minsta att detta nu händer med chiptillverkarna. Min PS2-modell (SCPH-30004) har för övrigt inga skruvar, ingångarna är förtäckta. Det går säkert att komma runt men det är uppenbart att det har gjorts svårt att öppna konsolen.

    Jag tycker att ALLA som tillverkar/distribuerar/säljer chip eller produkter som kräver eller uppmuntrar till chippning (piratspel, importspel) är oseriösa, jag förstår inte hur man kan påstå annat.

    Det enda jag kan gå med på som är ok är den lödfria fuskadaptern till gamla PS som möjliggjorde spelande av importspel, men den funkar ju inte på de senare modellerna.

    Däremot säger jag inte att det är DÅLIGT att sådana som Channeltechnologies och PSXcare finns, raka motsatsen. Annars skulle vi ju aldrig fått spela Xenogears, Chrono Cross, Parasite Eve (kommer inte på annat än Square spel för tillfället) och andra USA only-titlar.

    Men det är olagligt och därmed inte möjligt att kalla sig för en seriös återförsäljare om man tillhandahåller modchip-produkter.

  2. #2
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10

    Post

    Så för att SONY skriver i sina anvisningar att man inte får skruva isär SIN EGEN PS2 så är det OLAGLIGT?

    Nog för att SONY gärna skulle vilka skriva egna lagar, men så enkelt är det inte...

    Tänk när du köper din nya Volvo V-7000 och läser i manualen att det är olagligt att lyfta på motorhuven.

    Vad är nästa steg isåfall? Skall du låta storebror bestämma hur du skall gå på trottoaren? När du får gå på toaletten?

    Det finns ingen PS2 som är skyddad mot att bli isärtagen. Skruvarna sitter mycket lätt åtkomliga bakom de där plastblupparna.

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  3. #3
    Registrerade
    Jul 2001
    Inlägg
    52
    Respekt
    23

    Post

    finns ju inte ens ord för att beskriva hur dom Gustav_A är!!

  4. #4
    Registrerade
    Oct 2001
    Inlägg
    49
    Respekt
    23

    Post

    Jo, det var det jag antog men glömde skriva. Det som står i PS2 manualen och det som Sony säger behöver inte stödjas av någon lag.

    Jag har aldrig förstått varför spel måste vara regionsskyddade, om de inte skulle vara det så skulle multi-x chip få en mycket mera "piratstämpel" på sig då de endast är till för att spela kopior. Alla skulle kunna spela alla spel precis som man kan med game boy. Perfekt! Vad har konsoltillverkarna att förlora på det? De skulle sälja mycket fler NTSC-spel då betydligt fler europeer skulle köpa dem. Och därmed få in fler licensintäkter.

    Men det finns ju chip som NEO som inte möjliggör något annat än att spela piratspel (JA "backup" kopior är också piratspel, det finns ingen vits att ha dem förresten om man bara ska ha dem som backup), och jag tycker det verkar som att PSX care uppmuntrar folk till att spela olagliga kopior genom att sälja NEO chip.

    Självklart är jag lite sarkastisk nu. Jag spelar ju själv "backuper" och importspel då och då med min Gameshark jag köpte hos PSXcare. Jag tycker PSXcare gör ett väldigt bra jobb. Men jag ställer mig bara frågan hur lagligt och seriöst det de (och alla andra som tillhandahåller chip) håller på med egentligen är.

    [This message has been edited by Gustav_A (edited 11 December 2001).]

  5. #5
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10

    Post

    Jag kan bara tala för mig själv, hur andra (miss)brukar möjligheten att kunna spela kopierade spel vill jag inte gå in på.

    Jag har tillgång till mer spel än jag någonsin kommer orka spela. Jag har även två barn i 4-6 års åldern. Det finns inte en chans att jag låter dom handskas med spel som kostar runt 500:-. Däremot får dom gärna repa sönder några cd-r skivor för 5-10:-/st.

    Detta gäller både PSX och PC-spel (ja, dom stackars barnen har en egen PC samt "viss" tillgång till typ alla moderna spelkonsoler)

    Den som sedan påstår att barn inte skall hålla på med "dyra" saker som PS2 öht vet inte vad han/hon snackar om.

    Mina ungar har kunnat hantera vidobandspelaren innan dom lärde sig gå. Videobandspelaren står där den står, men ungarnas disneyfilmer ligger oftast spridda på golvet över hela rummet.

    DVD-filmer och originalspel får dom inte hålla på med själva av den anledningen, cd/dvd-media är inte lika tåligt som VHS-band.

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  6. #6
    Registrerade
    Oct 2001
    Inlägg
    49
    Respekt
    23

    Post

    Jag tycker såhär: Om Sony verkligen vill stoppa piratkopieringen så finns det inget lättare sätt än att helt enkelt nita ihop konsolen eller åtminstone sätta specialskruvar som Nintendo.

    Och även om Hansis ursäkt till att bränna spel är någorlunda godtaglig, så kan jag garantera att det är maximalt 0,00001% av alla som spelar backupspel som bara gör det av denna anledning.

    Kan man inte handskas med spel, då ska man inte spela spel. Någon annan får väl sätta i skivan åt ungarna när de ska spela. Eller så ger man dem en Nintendo 64 istället. Om de är så små att de inte kan låta bli att repa skivorna så ser de förmodligen ingen skillnad på en PS2 och en N64 heller.

    Sedan finns det ju vuxna som också handskas ovarsamt med sina spel, men det är ju deras problem. Själv har jag aldrig haft några problem att stoppa i skivorna i fodralen när jag inte spelar med dem. Det är faktiskt ganska enkelt.

  7. #7
    Registrerade
    Dec 2000
    Från
    Sthlm
    Inlägg
    2 386
    Respekt
    28

    Post

    Jag kan hålla med om att piratspel inte är bra i längden för ALLA spelare men då borde faktiskt spelbolagen rycka upp sej och ge ut mer & större spelbara demo´s. Jag har testat typ 80 Ps2 spel och kan faktiskt säga at jag bara skulle betala för max 6st av dom. Tänk om man gått och köpt Crazy Taxi, Quake, Thunderhawk, TopGun, Top Gear Dare Devil eller nått liknade skit spel (smaken är olika så ta inte upp att ni tyckte om dom).
    Jag skulle känna mej as lurad på 5-600sek.
    Men om dom släpper demos, och gör det i samban med releasen så kan man ju testa om man vill ha det eller inte.
    Demo skivorna man fick med PlayStation Magazine var ju alltid ett par månader gamla och då är dom ganska värdelösa tycker jag.

  8. #8
    Registrerade
    Oct 2001
    Inlägg
    49
    Respekt
    23

    Post

    Det är av anledningen du nämner som jag vill bli speljournalist.

  9. #9
    Registrerade
    Oct 2001
    Från
    Umeå
    Inlägg
    16
    Respekt
    0

    Post

    Jag brukar köpa utländska tidningar för att få tag på bra demoskivor till PS2. Problemet är bara att dom är så dyra, runt 135:- brukar dom kosta...

  10. #10
    Registrerade
    Nov 2001
    Från
    Sollentuna
    Inlägg
    35
    Respekt
    23

    Post

    'Kan man inte handskas med spel, då ska man inte spela spel.'

    Vi är alla nybörjar i början, ingen kunde hantera spel första gången dom spelade tv-spel (ja, jag generaliserar vilt, men det är acceptabelt i detta sammahang imho).

    Sen bryr sig inte spelbolag om ifall dom får in protestlistor på ett par hundra namn för att dom inte översatt spel X, när denna lista skulle komma till bolagen skulle spelet säkerligen redan vara ett par år gammalt, och totalt värdelöst att översätta..och europa är faktiskt ingen speciellt lönande marknad för tvspelstillverkare.

    Regioner är något dumt påhitt so företag enbart använder sig av för att tjäna grova pengar på rättigheter och likn. (ett nytt GBA-spel i USA kostar ~200:- mindre än ett ditto i Sverige..you do the math). Personligen tycker jag allt som görs för att förbigå denna rena idioti är av godo, även om det är chip som även tillåter kopierade spel. Däremot kan väl chip som Neo4, som inte tillåter importerade spel att fungera på ps2an som har chippet, diskuteras om det är bra eller dåligt...

  11. #11
    Registrerade
    Oct 2001
    Inlägg
    49
    Respekt
    23

    Post

    "europa är faktiskt ingen speciellt lönande marknad för tvspelstillverkare"

    Så vitt jag vet så är den största andelen av de som spelar Metal Gear Solid Européer. Åtminstone såg det så ut när SP presenterade resultatet av "ditt namn i MGS2"-kampanjen. 36% var Européer mot 35% Nordamerikaner.

  12. #12
    Registrerade
    Nov 2001
    Från
    Sollentuna
    Inlägg
    35
    Respekt
    23

    Post

    Tja, du kan ju döma hela spelvärlden efter MGS om du vill, men det vore ganska konstigt imho. Visst, otroligt många europeér spelar MGS, men ett spel som jag tidigare nämnt, Dragon Quest VII är det mest sålda PSX-spelet i japan genom tiderna, det har folk i sverige inte hört talas om (men kommer nog ha gjort det när gamle gode Victor från SP recenserar det, och påstå att dom alltid tyckt om DQ-serien).

    På senare år spelar folk iofs en del tv-spel, men jag antar att du, precis som alla vi andra, sett bilder på köerna när FFVII (och alla andra FF-spel, och Dragon Quest-spelen o.s.v.) släpptes i japan? Kilometer långa köer för att få köpa ett endaste spel tyder på en lukrativ tvspelsmarknad, 200 pers som förhandsbokar ett spel gör det inte.

  13. #13
    Registrerade
    Dec 2001
    Från
    Trollhättan
    Inlägg
    14
    Respekt
    0

    Post

    Jag har Dragon warrior 7 på engelska.
    En anledning till att det är ganska okänt här kan vara att de började med spelet samtidigt som final fantasy 7 och sen tog det ytterligare mer än 1år(efter japan realisen) innan det kom på engelska.


Liknande diskussioner

  1. psX
    By pege63 in forum Playstation - Övrigt
    Inlägg: 4
    Senaste inlägg: 2003-06-17, 13:56
  2. PSX och multi-x problem
    By TB_NoRatZ in forum Playstation produktsupport - Multi-X
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2003-04-13, 17:42
  3. Vill ha svar...
    By Calle_A in forum Ris & Ros
    Inlägg: 19
    Senaste inlägg: 2003-04-08, 16:23
  4. ARG...över PSXCare och en massa andra saker
    By wyntoon in forum Playstation 2 - produktsupport övrigt
    Inlägg: 13
    Senaste inlägg: 2002-10-06, 18:13
  5. vcd vs psx one (psx care)
    By daniel_e53@hotmail.com in forum Playstation - Övrigt
    Inlägg: 4
    Senaste inlägg: 2002-06-25, 21:55

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •