Visar resultat 1 till 20 av 20

Diskussion: Får inte igång MS Dashboard...

  1. #1
    Registrerade
    Feb 2004
    Inlägg
    16
    Respekt
    0

    Red face Får inte igång MS Dashboard...

    Jag har ett litet problem med ms dashboard. Bytte hårddisk för ett tag sen och allt gick bra... ända tills idag. Eftersom jag inte installerat Ms dashboard ännu fick jag för mig att göra det idag.

    Jag stoppade in SD 3.7rc8 och valde install original ms dashboard i menyn psxcare. Installationen gick bra.
    Men nu när jag startar om xboxen och väljer ms dashboard-menyvalet kommer jag bara tillbaka till EvolutionX-dashboarden.

    Går det inte att alls att installera och använda ms dashboard om man inte har låst hårddisken?? För jag tror det kan vara det som är problemet.
    Om det är det som är felet kan jag inte använda ms dashboard med den hårddisken jag har nu eftersom min hårddisk inte går att låsa.

    Finns det någon nackdel med att inte ha ms dashboard installerat?? Jag tänker på sånt som inställningar av klockan, lägga in egen musik till spelen o så vidare. Går det o göra ändå?

    Hoppas att någon kan svara på de flesta frågorna iaf...

  2. #2
    Registrerade
    Aug 2003
    Från
    Gävle
    Inlägg
    25
    Respekt
    0
    Felet beror inte på låst hårddisk eller så, den enda anledningen att du kommer tillbaka till Evox dash är för att ditt bios söker efter ett annat filnamn än det som din msdash är döpt till. SD 3.7rc8 installerar Msdash som xboxdash.xbe
    ditt bios kan söka efter msxboxdash.xbe vilket kan bli om du har ett äldre bios, eller om du har micklat med det så att det söker efter någon annan fil.

    Om du har möjlighet till FTP, kan du kopiera evox.ini till PCn och öppna den med typ wordpad eller någon annan motsvarighet, bläddra i början av filen till msdash = xxxxxx. Vid xxxxx bör det stå xboxdash.xbe, annars får du ändra till det.

    Flasha om till X2 4981.06 bios så blir allt frid och fröjd!

    Lycka till!
    X2 Pro 120Gb/8Mb Seagate Barracuda... & updating

  3. #3
    Registrerade
    Feb 2004
    Inlägg
    16
    Respekt
    0
    Tack för tipset! Men det konstiga var att jag inte kan hitta "msdash=" nånstans i evox.ini.

    Jag la in en länk själv under [misc]. Jag såg på en annan sida att man skulle lägga in det där under, men det hjälpte inte ändå.
    Vad kan felet egentligen vara? Man måste alltså inte ha en låst hårddisk för att ms dashboard ska fungera??
    Last edited by ille_g; 2004-03-25 at 23:34.

  4. #4
    Registrerade
    Aug 2003
    Från
    Gävle
    Inlägg
    25
    Respekt
    0
    Jag har varit utan MS Dash sedan SD 3.4 men nu när jag installerade senaste SD och MS Dash från den fungerade det. Jag tror min inte fungerade pga att jag tallat på "live" knappen i Ms Dashen! Men som sagt, när jag formaterade C,E,F och inst på nytt fungerade det klockers! Tidigare var jag livrädd för strömavbrott och så, har hört att om boxen blir utan ström ett tag så vill Msdash ställa in klockan och om den inte fungerar ska det tydligen bli felmeddelanden...

    Så här ser övre delen i min evox.ini ut, den är nyligen installerad av SD 3.7rc8.
    [Misc]

    AutoLaunchGames = No
    AutoLaunchDVD = No
    DVDPlayer = "f:\apps\dvdx_v2\default.xbe"
    AutoLaunchAudio = No
    AudioPlayer = "c:\xboxdash.xbe"
    MSDashBoard = "c:\xboxdash.xbe"
    UseFDrive = Yes
    UseGDrive = No
    SkinName = GSX-R
    IGR = No
    UseItems = Yes
    ScreenSaver = 5
    Fahrenheit = No
    ShadeLevel = 90
    EnableSMART = Yes
    HDD_Temp_ID = 194
    DebugTSR = No
    ChameleonLed = 15
    TSR_Type = 0
    GameRegion = 0

    Notera fetstilta MsDash, detta ska fungera för jag tror du har en fil på c: som heter xboxdash.xbe om du inte fifflat sedan installationen. Prova starta den i boxplorer eller nån annan utforskare... Det kan som sagt bero på bios versionen...
    X2 Pro 120Gb/8Mb Seagate Barracuda... & updating

  5. #5
    Registrerade
    Feb 2004
    Inlägg
    16
    Respekt
    0
    Min evox ser faktiskt lite annorlunda ut. Men jag tror nog att det kan vara nåt med bioset för jag har redan försökt starta "xboxdash.xbe" i boxplorer och det händer samma sak då; tillbaka till evox.

    Nu har jag biosversion 4980.67. Ska försöka få tag på den nyare o testa med den då...

  6. #6
    Registrerade
    Aug 2003
    Från
    Gävle
    Inlägg
    25
    Respekt
    0
    Om du saknar raden MsDashBoard = "C:\xboxdash.xbe"
    så är det troligt att det är där felet ligger...

    Skriv tillbaka och tala om hur det löser sig...
    X2 Pro 120Gb/8Mb Seagate Barracuda... & updating

  7. #7
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    Installera om MSdash fr SD byta till bios 4981.67

  8. #8
    Registrerade
    Feb 2004
    Inlägg
    16
    Respekt
    0
    Nu har jag bytt till bios 4981.67 och installerat om msdashboard, men det fungerar fortfarande inte.
    Om jag försöker starta xboxdash.xbe i boxplorer fungerar det inte heller. Man kommer bara tillbaka till evox-menyn.
    Finns det nåt mer jag kan testa nu eller är det kört??

  9. #9
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    Kolla under [Misc] skall stå så här: MSDashBoard= "c:\xboxdash.xbe"

    Kolla sedan [Menu] Section "Root" lägg till om det inte finns:
    Item "MS Dashboard",ID_MS_Dash

    Kolla om du har en msxboxdash.xbe i xboxens C:\ har du en sådan kan du ju pröva med följande MSDashBoard= "c:\msxboxdash.xbe"

    boota om kolla OM det funkar istället då
    Last edited by pege63; 2004-03-27 at 12:09.

  10. #10
    Registrerade
    Feb 2004
    Inlägg
    16
    Respekt
    0
    Nu har jag kollat upp min evox.ini-fil och det verkar stämma med alla inställningar och sökvägar. Någon msxboxdash.xbe har jag inte.
    Men någon ms dashboard får jag ändå inte igång...

    Vet inte vad det kan vara. Kanske är nåt med evox.ini-filen ändå, men jag tycker att det ändå borde gå att starta ms dashboard från boxplorer isf.

    Och det kan abslut inte ha o göra me att min hårddisk inte är låst då? För jag har för mig att jag läst nånstans att det kan bero på det.

  11. #11
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    Du måste låsa HD för att köra med chipet avstängt på ORGINAL MSdashen annars får man upp en felkod

  12. #12
    Registrerade
    Feb 2004
    Inlägg
    16
    Respekt
    0
    Jo jag vet att man måste låsa hårddisken för att kunna köra me chipet avstängt i ms dashboard.
    Men jag kan ju inte låsa den hårddisken jag har nu.

    Men går det inte att komma in i ms dashboard med en olåst hårddisk och utan att chipet är avstängt??
    Det är ju bra att kunna ställa in klockan och ändra lite inställningar för bild och ljud och sånt.
    Sen vill jag kunna använda fjärrkontrollen för att titta på dvd o så me.

    Om det går så har jag inte lyckats iaf. Kommer ju bara tillbaka till evox igen.

  13. #13
    Registrerade
    Aug 2003
    Från
    Gävle
    Inlägg
    25
    Respekt
    0
    FTPa backup av C,E,F på PCn, boota SD 3.7rc8

    Tryck på www.*******.com

    Välj format C,E,F (om du har bytt hårddisk...) (Du måste ha backup på all musik/film/spel+save som du vill ha kvar eftersom det blir soptomt på alla hårddiskar)

    Välj sedan install Msdash från SD3.7rc8

    Välj därefter install Evox largedrive ( om du fortfarande bytt hårddisk )

    Så gjorde jag och det fungerade som sagt inte innan för att jag kommit åt "Live!" knappen i MsDashen tidigare, men nu fungerar det klockrent.

    Du vet väl förresten att du kan ställa om tiden i Unleash X också...?
    X2 Pro 120Gb/8Mb Seagate Barracuda... & updating

  14. #14
    Registrerade
    Feb 2004
    Inlägg
    16
    Respekt
    0
    Har nu installerat om allt i den ordningen dj Fred rekommenderade. Hjälpte inte heller. Börjar ge upp nu! Blir väl tvungen att skaffa en hårddisk som går att låsa nån gång istället...

    Jag är mest rädd för vad som händer om strömmen går eller om jag flyttar på xboxen och klockan nollställs. Då vill den ju ställa in den på nytt och om den inte kommer åt ms dashboard startar den väl inte. Men jag har origanlhårddisken i reserv i värsta fall..

    Nej jag visste inte att man kunde ställa om klockan i Unleash X. Hade faktiskt aldrig varit inne i det programmet tidigare Men det hjälper ju inte om strömmen har gått, kommer väl inte in där då.

  15. #15
    Registrerade
    Aug 2003
    Från
    Gävle
    Inlägg
    25
    Respekt
    0
    Jag tror inte att hårddisken måste vara låst, men det kan du ju göra i Evo-x, i settings där man kan flasha mm. finns alternativ för att låsa hårddisken och låsa upp den. Prova där...

    Annars vet jag att man kan göra det i Config Magic...!
    X2 Pro 120Gb/8Mb Seagate Barracuda... & updating

  16. #16
    Registrerade
    Feb 2004
    Inlägg
    16
    Respekt
    0
    Jo jag vet att man kan låsa den där. Men det är ju det att det inte går att låsa min hårddisk. Den är 3 år så den kanske är för gammal. Det är en western digital och jag tror jag läst nånstans att det kan vara svårt att låsa dem.
    Men om inte hårddisken måste vara låst, varför får jag det inte att fungera då?? Vad är det då som kan vara fel?

  17. #17
    Registrerade
    Feb 2004
    Inlägg
    16
    Respekt
    0
    Nu har jag löst det! Det var helt enkelt fel på min superdisc! Har haft problem me massa andra program på xboxen som jag varit tvungen att ladda hem på nytt som xbox media player mm. Därför tänkte ja idag att de kunde ju kanske va de som var fel på ms dashboard me. Efter att jag laddat hem en ny superdisc och testat så fungerade de faktiskt!

    Nu har jag bara en till fråga. Om strömmen skulle gå nu eller om jag flyttar på xboxen så att klockan nollställs.
    Räcker det då att ha ms dashboard installerat som jag har eller måste man ha en låst hårddisk så att xboxen kan komma åt originalbioset??

  18. #18
    Registrerade
    Feb 2004
    Inlägg
    16
    Respekt
    0
    Finns det ingen som vet vad som händer om strömmen skulle gå eller om man flyttar på xboxen och man inte har en låst hårddisk.
    När strömmen kommer tillbaka vill ju xboxen ställa in klockan. Måste det då vara en låst hårddisk eller räcker det bara att ha ms dashboard installerat på hårddisken?
    Jag vågar inte flytta på min xbox förrän någon har förklarat hur det ligger till.

  19. #19
    Registrerade
    Apr 2003
    Från
    Linköping
    Inlägg
    20
    Respekt
    0
    Har oxå samma problem att jag inte kommer in i ms dashboard för att tex ändra till 16:9 tv mm. Installerade från superdisc 3.7rc8 lite då jag inte lyckades bränna ut icke lite versionen. cd-rw 700mb skivor var för små och när jag skulle bränna på dvd-r gnällde nero om att det var fel skivtyp och den ville ha cd-rw =/

    Min evox.inf eller vad det heter pekade iofs mot fel dashboarfil men trots att jag ändrat till samma namn som filen heter som ligger på c: så funkar det inte...går itne att via filhanteraren att starta den heller...
    har ni andra oxå installerat från superdisc 3.7rc8 LITE ? kanske är fel på den dashboardfilen som ligger med?

    Räcker det med att jag snor msdashboard.xbe eller vad den heter från nån annans xbox å lägger den i roten så ska det funka eller?

    /Magnus

  20. #20
    Registrerade
    Feb 2004
    Inlägg
    16
    Respekt
    0
    Jag hade ju först laddat hem superdisc 3.7rc8 för DVD. Eftersom jag inte har någon dvd-brännare plockade jag bort emulatormappen och brände på cd-rw. Det fungerade att installer men inget ville starta.
    Sen ladda jag hem superdisc 3.7rc8 lite istället. Då fungerade allt perfekt!

    Nu är det bara det att jag inte kan låsa min hårddisk och jag vet inte vad som händer om strömmen skulle gå nu. Vet inte om det bara räcker att ms dashboard installerat för att xboxen ska kunna ställa in klockan igen eller om hårddisken måste vara låst för att ms dashboard ska starta.

Liknande diskussioner

  1. Hej. Jag får inte mitt x-b.i.t chip att funka
    By nokia in forum X-B.I.T. support
    Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2004-03-04, 18:31
  2. Får inte igång spelen...
    By axbard in forum Playstation 2 - backup/patchar
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2003-12-15, 16:02
  3. MS Dashboard fungerar inte
    By loaded in forum Evolution-X Dashboard
    Inlägg: 4
    Senaste inlägg: 2003-11-10, 09:12
  4. Får inte till det med signaturen...
    By Bagaboo in forum Test
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2002-05-16, 15:59
  5. cd2,cd3,cd4 osv. Dessa går INTE att ladda. Bråttom.
    By Mantis in forum Playstation produktsupport - Multi-X
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2001-06-04, 22:10

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •