Visar resultat 1 till 10 av 10

Diskussion: Ip nummer? Bredbandsbolaget

Registrerade
    Mar 2004
    Respekt
    0

Ip nummer? Bredbandsbolaget

Jag har bredbandsbolaget och jag undrar om man kan få en ip adress tilldelad (av bredbandsbolaget) till xboxen om jag kör med 2 nätverkskort i datorn och hur konfigurerar man det om det går?

Citat Original inlägg av Vashie
    Jag har bredbandsbolaget och jag undrar om man kan få en ip adress tilldelad (av bredbandsbolaget) till xboxen om jag kör med 2 nätverkskort i datorn och hur konfigurerar man det om det går?
    hmm vet inte om det där går riktigt, är dock itne jättebra på sådana saker. Vet dock att det funkar via router, samt att du kan ha 5 IP-adresser med BBB
    * Xbox V1.1
    * Omflashat originalbios (Xecuter 4983.67)
    * 160 GB Samsung HD
    * 10 000+ Roms
    * 70+ XBOXspel

Registrerade
    Jun 2003
    Från
    In this old world..
    Respekt
    23
    IP pallar inte med att köra samma nät på två olika nätverkskort... skaffa dig en billig switch och koppla in nätet från BBB, PCn och Xboxen i denna switch..

Registrerade
    Apr 2004
    Respekt
    21
    Citat Original inlägg av whopper
    IP pallar inte med att köra samma nät på två olika nätverkskort... skaffa dig en billig switch och koppla in nätet från BBB, PCn och Xboxen i denna switch..
    Så du säger att det inte går?

Registrerade
    Jun 2003
    Från
    In this old world..
    Respekt
    23
    Det personen i fråga ville göra var att koppla enligt följande:
    [BBB]--nät1--[Nätkort1-PC-Nätkort2]--nät2--[XBox]

Och använda IP-adresser tilldelade från BBB på båda sidor om PCn... (alltså både till PCn & XBoxen) !

Detta går inte !
    Först och främst kan inte XBoxen plocka upp en IP-adress via det automiska protokollet DHCP om det sitter en host (PCn) emellan och blockar..
    Sedan är det så befängt med IP att den både har nätverkts och hosts-adressen i samma IP så kan man inte bara dela upp IP-adresserna som kommer från BBB (och tillhör samma nät) över två olika nät (nät1 och nät2 i figuren ovanför) !

Men du behöver inte göra det heller. Det finns ett IP-nät som du kan använda dig av för nät2 i detta fall: 192.168.0.0 / 255.255.0.0.

Så låt PCns Nätkort1 köra med IPs från BBB och ge Nätkort2 och XBoxen IPs från ovan nät, t.ex:
    Nätkort2 : 192.168.0.1
    XBox : 192.168.0.2
    Sedan sätter du 192.168.0.1 som Default Gateway och DNS i XBoxen och därefter är det bara att tuta och köra... du kan nå internet från Boxen samt spela nätverksspel typ KAI eller XBoxLink..

Lycka till.

Registrerade
    Apr 2004
    Respekt
    21
    Jag har bredband och har fått det att dela ut till xboxen så att det går är fakta. Jag bryggade nätverkskorten. Och på så vis fick jag ett ip till datorn och ett till xboxen. MEN, jag ska säga att jag blev avstängd av bredbandbolaget för att jag använde för många mac-addresser.. jag förstår inte hur? .. När jag tänker efter så stod det i x-link under "Local xboxes" att det var 8 st mac-addresser där. Men det.... pfffff,, jag fattar bara inte. Whopper eller nån annan kanske vet varför?

"Så låt PCns Nätkort1 köra med IPs från BBB och ge Nätkort2 och XBoxen IPs från ovan nät, t.ex:
    Nätkort2 : 192.168.0.1
    XBox : 192.168.0.2
    Sedan sätter du 192.168.0.1 som Default Gateway och DNS i XBoxen och därefter är det bara att tuta och köra... du kan nå internet från Boxen samt spela nätverksspel typ KAI eller XBoxLink.."

Får jag inte att fungera.
    Last edited by xaixon; 2004-05-15 at 13:44.

Registrerade
    May 2004
    Respekt
    21
    Jag hade precis samma problem som dig xaixon att porten blev avstängd hos bbb pga för många mac-adresser. Jag vet inte varför. Hursomhelst så testade jag xlink förut och då fungerade det tills jag blev avstängd av bbb. Nu har det kommit uppdateringar och grejjer så jag tänkte att jag testar igen men nu kan inte xlink konfigurera min xbox så nu fungerar det inte alls. Jag har 2 nic i datorn, en switch. Jag kan ftp:a till boxen och streama från internet med boxen så jag har kontakt men jag vet inte varför xlink vägrar fungera med min box. Någon som har något förslag?

Registrerade
    Jun 2004
    Respekt
    0
    Vilka problem. Man kan köpa sin en router idag som inte kostar mer en 200:- kan tillockmed finnas billigare, då är problemet löst. Routern tilldelar nät1 och nät 2 ett lokalt ip- samt att båda kan tuta o köra utåt.

Registrerade
    May 2003
    Från
    Göteborg
    Respekt
    22
    Varför krångla till det med en router när BBB ändå delar ut 5 publika IP-adresser? Bara att plugga in en billig switch eller hub och koppla dator och xbox till den så är det klart.

Registrerade
    May 2004
    Respekt
    21
    Men om boxen ska få ip från bbb blir det väl olika från gång till gång? Isf blir det jobbigt med FTP osv.

Liknande diskussioner

1. Ip nummer
    By Seimon_87 in forum XBOX Nätverksspel / LIVE
    Senaste inlägg: 2004-11-09, 01:07
  2. Tillverknings Datum på XBOX!
    By andreas_r in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Senaste inlägg: 2003-08-14, 14:50

Bookmarks

Behörigheter

• Du får inte starta nya diskussioner