Visar resultat 1 till 7 av 7

Diskussion: Fel på lödningen??

Registrerade
    Jan 2004
    Respekt
    0

Fel på lödningen??

Hej!

Hoppas det finns någon här som kan hjälpa mig med att lösa min Xbox problem. Har nämligen hållit på med boxen i flera timmar....samt läst här forumet.
    Jag som hade föreberett mig på det bästa möjliga sätt genom att flitigt läsa igenom både här i forumet och på xbox-scene, men tyvärr så har det inte funkat för mig, problemet är att boxen startar och stänger av två ggr innan den startar på den 3:de gången (ej tillräcklig med ström?). Väl då den har startat, så fick jag ingen bild, det enda som hände var att eject knappen blinkade grönt/rött. Ingeting hände med lysdioden (switchen). Läste på ett ställe att det hade något med kabeln att göra. Minns inte riktigt vad för sorts kabel det gällde, själv använder jag den kabeln som medföljde Xboxen på en modern Tv. Har provat med att stoppa in SD och EvoX 3935 utan något resultat. Kan det vara dåligt löddat på de stiftkontakerna, eller kanske på d0? Dessa värde fick jag då jag felsökte med multimetern.

Stift: 1 - 3 fick jag 0 V
    4 = den stiften som man skulle klippa bort
    5 = 0,16 V
    6 = 4,79 V
    7 och 9 = 3.09 V
    8, 10 och 11 = 3,06 V
    12 = 0 V

Stämmer värderna bra, eller de är för låga?

En sak till, hur många d0 punkter finns det egentligen på moderkort?
    För jag har nämligen beskrivningar med bilder där det förekom två olika d0 punkter. Har testat och "lödat" på bägge punkterna.
    Vilken av dessa två punkter är det att föredra och hur lödar man d0 på bästa/enklaste sätt. Insåg att det var inte lika enkelt som med stifterna..

Dessa saker använde jag av.

Xecuter 2 Pro v. 2.3b
    SD 3.7rc8 på CD-RW
    XBox v. 1.4

Jag hoppas verkligen någon snäll själ kan hjälpa mig med att lösa problemet.
    STOR GÄSP......Jag ger upp (så länge) och tar nya tag när jag vakna om några timmar...och kanske har någon då redan hunnit hjälpt mig och besvarat mina frågor? Godnatt....

Registrerade
    Jan 2004
    Respekt
    0

Problemet är delvis löst

Det lyser nu grönt på dioden, men däremot får jag fortfarande ingen bild och cdspelaren matas ut. Det låter inget på hårddisken, vilket betyder att den inte jobba. Är det lödpunkten på d0 som det är fel på? Snälla....hjälp mig någon. En tålmodigt newie som vill lära sig..

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    Jag tycker det verkar som om chippet fungerar helt perfekt, läs de "klistrade" trådarna om hur du lägger in ett bios i chippet nu.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Registrerade
    Jan 2004
    Respekt
    0

Ska det inte visas något bild i rutan först?

@ Hansi

Jag är mycket tacksam för att Du svarade Håller på med att leta efter de trådarna hur man lägger in biosen. Men rätta mig om jag har fel, ska man inte får upp något bild på rutan för att lägga in bioset, för jag hade tänkt använda mig utav Ozxflash. Enligt readmetexten i Ozx ska man får upp en bild med linux för att därefter kunna göra sina val.

Registrerade
    Jan 2004
    Respekt
    0

Kan man inte använda RGB-kabeln när man ska flasha?

Hmmm....läste nyss igen manualen som medföljde med chipet. I sista meningen så stod det att man inte kunde använda RGB-kabel med "linuxbioset". Vilket gjorde att jag minns en tidigare tråd här om att man inte kunde använda en "sorts" kabel, men tyvärr har jag ännu inte hittat tillbaks till den tråden. Vad ska man då använda sig av? Har nämligen provat med scarten kontakten inpluggat, men det blev samma sak där.

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    Strunta i att du inte får bild.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Registrerade
    Jan 2004
    Respekt
    0

Har lyckas med flashning av bioset

@ Hansi

Jag tackar hjärtligt för de hjälp jag har fått

Var glad man blev när det fungerade, men det var fel redan från början...
    skapade en biosfil med 4981.67_256k.bin, som också var tanken allra början eftersom jag tänkte lägga in 80GB hårddisken redan då så att man slipper "dubbeljobbet" senare, men under resans gång så ville jag behålla orginalet för att med den inkopplade så vet jag iaf att den fungera. Men efter några inspektioner och småingrepp på lödningen så kom jag till sist fram vad felet låg. Så det hela har delvis varit den mänskliga faktorn som spelade in Nu ska jag prova med att lägga in dashboarden...eller nä...först 80GB Hd:n..

Ha det...

Liknande diskussioner

1. Fel installerat eller något fel med bioset?
    By Jompapompa in forum X-ecuter 2 LITE support
    Senaste inlägg: 2003-12-20, 10:51
  2. Fel Fel Fel....code 13
    By Ubbe in forum Evolution-X Dashboard
    Senaste inlägg: 2003-05-20, 22:40
  3. Laser fel eller chip fel?
    By Gatufight in forum Messiah - Teknisk support
    Senaste inlägg: 2002-12-20, 13:31
  4. Fel som suger - 06
    By dorkhead in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Senaste inlägg: 2002-12-11, 23:39
  5. Betyder detta att det är något fel, eller?
    By ate-bitt in forum Playstation 2 - produktsupport övrigt
    Senaste inlägg: 2001-11-11, 21:35

Bookmarks

Behörigheter

• Du får inte starta nya diskussioner