Visar resultat 1 till 10 av 10

Diskussion: Uppgradering av minne!

Registrerade
    Oct 2003
    Respekt
    0

Question Uppgradering av minne!

Har mest på kul gått och lekt med tanken att uppgradera minnet i Xboxen.. Jag menar hur svårt kan det vara?? Tydligen ganska svårt för nu funkar inte min Xbox längre!! =(
    Men innan jag tar bort kretsarna så undrar jag om det är någon som givit sig på detta konst stycke och uppgradera minnet? Jag har letat runt på otaliga sidor om info i detta ämne men informationen har varit ganska fattig. Har sett allt ifrån att man skulle sätta dit 2 kretsar till att det beror på BIOS om den klarar av att hanterar och adressera mer än 64MB RAM.
    Hur som helst så när jag försöker starta min box nu så försöker den bota om automatiskt 2-3 gånger sen börjar eject lampan blinka rött/grönt.
    Någon som har något tips?

/Zewen - The MaN, ThE MytH, ThE LeGenD

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    Det skall bara vara att löda dit 4 extra minneschip (2 på varje sida). Sedan måste man givetvis använda program som är kompilerade eller patchade för att utnyttja minnet.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Registrerade
    Oct 2003
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Hansi
    Det skall bara vara att löda dit 4 extra minneschip (2 på varje sida). Sedan måste man givetvis använda program som är kompilerade eller patchade för att utnyttja minnet.

Undrar vart det gick snett för mig då? För jag har använt identisk kretsar (med de som satt orginal), jag har dubbel kolla 3 gånger med microskop att det inte är några lödbryggor och minst 10 gånger att kretsarna är vända åt rätt håll! Ändå så botar den om bara hela tiden.. Får ta bort kretsarna och se om det har blivit några bestående men på boxen!

Hansi har du själv gjort detta praktist någon gång?

Registrerade
    Oct 2003
    Respekt
    0

Exclamation Min Xbox lever igen!! =)

Efter mycket jobb och lite ressultat så fungerar min box igen! Men jag hade givit upp hoppet flera gånger när den startade om igen.. Men utan extra minne!
    Hur som helst, tydligt är att det inte är "bara" att löda in kretsarna. Det måste bero på flera faktorer om det skall funka, det är iallfall slutsatsen jag dragit. På någon sida har jag sett att det bara skall funka med Cromwell. Kan det vara så? Är det någon som faktist praktiskt lödit i minnen och fått det att fungera? Under vilka förutsättningar isåfall.. bios, chip etc.
    Kretsarna är inte svåra att få tag på, eller det beror på hur man ser det.. grejen är att Samsung säljer dom i så stora förpackningar så det blir att röra sig om tämligen mycket pengar! Den minsta förpackningen jag hittat på någon firma i sverige är på 360 stycken kretsar.. Dessutom verkade det finnas två varianter av kretsen i Xboxen K4D263238F-QC50 och K4D263238M-QC50. Det är lite som skiller dom åt men trots allt är dom olika. Den som heter M är lite långsammare än F versionen.. Om det har någon betydelse om man skulle blanda dessa två minnen i boxen vet jag inte, man kan ju tycka att snabbare är bättre!
    Vore tacksam om folk som mixtrat med detta kan berätta om deras erfarenheter!

Registrerade
    Sep 2002
    Från
    Trollhättan
    Respekt
    24
    Jag har försökt mig på detta 2 gånger.
    Bägge gångerna så sket det sig

Troligtvis så var den metoden som jag lödde loss kapslarna inge bra så dom skadades troligtvis.

Det är däremot flera som har fått det att fungera på xbox-scene´s forum och det skall fungera med både D minnen och M. Det sitter dessutom D minnen i dom nayre boxarna och M i dom äldre.

Bägge dom boxarna som jag försökte mig på startade dock när jag väl lött ur alla 4 kapslarna igen.

Vad var felet på din när du väl lött ur alla 4 o den fortfarande var död?

Det ska fungera med vilket bios som hellst, även med 128mb. Men man kommer dock enbart åt alla 128mb med ett bios som stödjer det. (tex. alla nya X2)
    Så att den blinkar Grön/Rött har i dessa fall inget med bioset att göra.

Jag sitter just och funderar på om jag skall försöka mig på detta igen. Dock med en annan demonteringsmetod

Registrerade
    Oct 2003
    Respekt
    0
    Felet på min box när jag väl hade lödit bort kretsarna var att jag någon gång under prosessen hade "råkat" slarvat bort två stycken kondingar. Riktigt när de försvan vet jag inte. Mest troligt är att dom lossnade när jag använde en avlödnings robbot för att få bort kretsarna. Den använder sig av hetluft och förmodligen hade den blåst bort de två kondingarna eftersom dom var så små och satt så nära kretsen. Som tur var hittade jag på dem igen och efter att jag lödit dit dom igen så funkade det. Men hade jag "tappat" dom tidigare så kan det mycket väl vara så att mina minnen funkade men att den botade om för att kondingarna saknades. Just då när jag kom på det var jag inte upplagd att prova löda tillbaka kretsarna igen.

Efter det har jag inte fipplat något mer med minnes uppgradering på min box.. men det är fortfarande ett mycket intressant ämne.

Har även varit i kontakt med Friendtech som gör DreamBox min fråga var till dem om det stämmer att alla spel inte är programerade att adressera minne över 64MB

Deras svar var: "On the contrary, we've found all games benefit from the added 128MB memory. It's mainly a enpanded frame buffer, the bigger the better video and audio effect.
    Like the Radeon 9600XT card, they also have 64, 128 and 256 MB, is it true that 128 and 256 MB is useless? No doubt, right?!

Have a good day!

Paul at FriendTech"

Men det kommer nog en dag då jag försöker få dit minnen igen, vet bara inte när var och hur! Enda skillnaden nu är att jag vet hur jag skall få dit dem på ett bra sätt..

Registrerade
    Sep 2002
    Från
    Trollhättan
    Respekt
    24
    Jasså, så du har tillgång till så fin utrustning

Sist när jag lödda utav minnen så använde jag hetluftstation och "lyfte" kretsen i ett hörne och värmde tills den släppte, kretsen böjer sig lite lite och det kan vara det som inte är så omtyckt.

Nu skall jag värma ifrån undersidan med hjälp utav en vanlig varmluftstation och helt enkelt lyfta kretsen rakt upp.

Sen får vi se hur det går.

Vart fick du tag på minnena?

Det där dom svarade om att alla spel använder det extra ramminnet är ju ganska så bullshit skulle jag tro.

I en dator så vet ingen speltillverkare målstationen spec. Xbox speltillverkarna vet ju däremot exact på byten hur mycket varje box har och kan då optimera sin kod till just målstationen.
    Sen kan det ju finnas fall där dom helt enkelt bara kompilerat över pc källkoden till xboxen (till exempel Unreal Torunament 2003) där tom. tangentborddelen finns kvar i källkoden.
    Last edited by Hedis; 2004-04-11 at 01:17.

Registrerade
    Sep 2002
    Från
    Trollhättan
    Respekt
    24
    Citat Original inlägg av Hansi
    Tjena Hansi
    Har du gjort något försök med minnen sedan jag var där?

Registrerade
    Oct 2003
    Respekt
    0
    Har sina fördelar att jobba på en elektronik firma!
    Kretsar kan vara lite känsliga för yttre påverkan och då även värme, dom tål inte hur mycket som helst. står säkert specade hur mycket värme dom tål men över 300 grader skulle jag nog tro dom klarar. I en omsmältnings ugn för ytmonterade komponenter så brukar väl peaken ligga kring 250-270 grader. när man sen går över på blyfritt så får man elda på lite extra så då kommer man upp en bit över 300 grader..

Vet inte riktigt hur du menar att du skall värma underifrån för att få kretsen att släppa men jag hoppas du inte menar att du skall värma igenom kortet. Eldar du på så mycket undersidan att du får kretsen att släppa på motsatta sidan av kortet så kan du få så mycket spänningar i kortet så att lödningar kan spricka, paddar kan släppa eller i värsta fall att andra komponenter släpper.

Robboten jag änvänder är väl igentligen bara en mekanisk Varmluft station men som jag kan ställa in vart den skall blåsa hur mycket och hur varm och hur länge och sen lyfta kretsen rakt upp. man får en jämnare fördelning på värmen på det viset över hela kretsen och kretskortet.

Som sagt, det har sina fördelar att jobba på en en elktronik firma. Pratad med en leverantör om att vi behövde test kretsar och labba med till företaget och vi köper väl komponenter ifrån dom för ett par miljoner per år så att skicka ett par kretsar "gratis" var inte hela världen!

Hur vida boxen använder allt minne eller inte skall jag låta vara osagt men rent teoretiskt borde det krävas mer kod för att begränsa minnet istället för att skriva koden som att använd allt som finns tillgängligt för stunden.
    men som sagt på den här punkten är jag novis. var många år sedan jag satt och knackade kod..

Registrerade
    Sep 2002
    Från
    Trollhättan
    Respekt
    24
    Jo jag menade just att värma på kortet underifrån (för att få loss dom ifrån det kassa kortet alltså
    För o lossa dom ifrån ett fungerande kort så är man ju "lite" mer försiktig

Man ställler varmluftspistolen rakt uppåt på golvet.
    Håller kretskortet rakt ovanflr med den kretsen man vill löda loss på ovansidan o lyfter den när tennet smällt.

Liknande diskussioner

1. Uppgradering av DMS3
    By Speedy in forum DMS3, DMS4 lite, DMS4 PRO
    Senaste inlägg: 2004-09-19, 01:30
  2. Uppgradering?
    By roine_johnsson in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Senaste inlägg: 2003-11-13, 23:19
  3. ram minne
    By znappy87 in forum XBOX Hårddiskbyte / Minnesuppgradering
    Senaste inlägg: 2002-12-22, 22:35
  4. Byta CPU & Minne ?
    By GroGGmanneN.se in forum X-BOX Hårdvaruforum