Tja har precis installerat Gentoox på xboxen allt funkar perfect förutom internet...nån som vet hur man ska fixa det ???? måste man skriva in nån command eller nått....plz hjälp
Tja har precis installerat Gentoox på xboxen allt funkar perfect förutom internet...nån som vet hur man ska fixa det ???? måste man skriva in nån command eller nått....plz hjälp
Ditt nätverk ska vara enable:at per default. Det behövs dock lite mer info för att kunna säga något om problemet.
Hur ser ditt nätverk ut?
Kan du ping:a din närmaste host (gateway eller brandvägg)?
Har du en statisk ip-adress till xbox:en eller kör du dhcp?
Hur ser din nätverkskonfiguration ut (/etc/conf.d/net)?
Vad säger ifconfig i gentoox?
ehehe alltså jag kan typ inget om linux..jag har typ kopplat allt till en hub,,, testat till nätvärks kort så som jag skickar till xboxen men det går inte.... Dhcp?? vet ej var ifconfig ligger....mer hjälp plz...mitt ip är 192.168.1.13 vet att det inte ska va det men vet ej hur man ska ändra det???
Last edited by CyRuZ_86; 2004-04-14 at 23:54.
Ok, DHCP ar ett satt att automagiskt dela ut ip-adresser till olika host:ar i ditt natverk. Nar du sager att du har en hub som den ar kopplad till antar jag att du har alla dina datorer kopplad till ditt yttre nat via hub:en. I sa fall behover du en IP-address for varje dator/xbox som du har kopplad till hub:en (om de ska vara paslagna samtidigt vill saga) Lat oss da saga att du ska ha ip-adress x.x.x.x till din xbox. Lat oss vidare saga att din gateway (specificerad av din ISP) ar y.y.y.y och din nameserver ar z.z.z.z. Gor da som foljer:
1. Se till att vara root. Antingen genom att logga in mer root-anvandaren direkt eller, om du loggat in som nagon annan anvandare kora kommandot:
> su -
Kommandot fragar efter ett losenord och du anger da root-losenordet (vilket per default i gentoox ar "xbox".
2. Oppna filen /etc/conf.d/net for editering, antingen med pico eller med emacs (om du installerat det):
>pico -w /etc/conf.d/net
eller
>emacs /etc/conf.d/net
3. Leta efter en rad som borjar med "iface_eth0". Jag tror att dhcp ar pa per default i gentoox, vilket innebar att raden borde se ut sa har:
iface_eth0="dhcp?
Kommentera bort raden genom att satta ett #-tecken framfor. Skriv sedan foljande rader under den du just kommenterade bort:
iface_eth0="x.x.x.x broadcast x.x.x.255 netmask 255.255.255.0
gateway="eth0/y.y.y.y"
For att spara och avsluta, gor foljande
pico: Tryck ctrl-x. Svara 'y' pa fragan om du vill spara
emacs: Tryck ctrl-x sedan ctrl-c. Svara 'y' pa fragan om du vill spara.
4. Nu ar din ip-adress och gateway uppsatta, vilket gor att du strax kan komma at natet. Du vill dock antagligen inte bara anvanda dig av ip-adresser utan aven hostname, vilket innebar att du maste satta upp pekare till de(n) namnserver som din ISP har gett dig. Pa samma satt som tidigare, oppna filen /etc/resolv.conf for editering.
5. Lagg till foljande rad i filen:
nameserver z.z.z.z
Spara sedan och avsluta pico/emacs.
6. Jag TROR att dina andringar tas om hand om du startar om inet-demonen:
>/etc/init.d/inetd restart
men for sakerhets skull rekomenderar jag att du bootar om xbox:en:
>reboot
7. Om allt ar korrekt installt borde ditt nat fungera nu. Verkar nagot lurigt, testa i foljande steg:
7.1. Pa xbox:en, ping:a en annan dator som sitter pa din hub (anvand ip-adressen).
7.2 Pa den andra datorn, ping:a xbox:en.
7.3 Pa xboxen, ping:a ett hostname, t.ex:
>ping www.psxcare.com
Funkar det?
Lycka till.
rolemaster du kanske kan svara på varför jag har samma IP till min xboxlinux som datorn har? (inte 192.blaha.blaha.xx) utan "internet" ipn 217.blaha.blaha.xx
jag kan surfa med båda sammtidigt å så å så. men tänkte iom att jag funderar på att lägga upp CS server så är det nog inte så bra om xboxen å datorn har samma internet IP....?
å när jag ska FTPa till xboxen i evox så har jag gett boxen IPt 192.168.0.102.....
så för att förska förklara min fråga i allt det här så frågar jag: hur byter man IP i Linux?![]()
I stort sett som jag beskrev i tidigare inlagg. Se till att iface_eth0 du har foljande rad i din /etc/conf.d/net:
iface_eth0="192.168.0.102 broadcast 192.168.0.255 netmask 255.255.255.0
istallet for nagon annan iface_eth0-rad.
Vad du ska ha for gateway beror pa hur ditt nat ser ut.
Kom ihag bara att 192.168.x.x inte ar nagra adresser du kan anvanda pa internet, bara pa ditt lokala LAN.
Tank dig foljande nat: (ignorera mina punkter, jag kom inte pa hur jag skulle lyckas gora flera space i rad som syndes i texten):
ISP------X------Annan Datanmaskin
.........|
........Xbox
sa beror det pa vad X ar for nagot. Om X ar en hub eller vanlig switch behover du tva publika IP-adresser for att kunna anvanda bade datanmaskinen och xbox:en samtidigt. (notera att 192.68.x.y inte ar nagon publik IP-adress). Du ska da anvanda den gateway du fatt fran din ISP pa dina bada maskiner.
Om X daremot ar nagot som klarar IP-forwarding (Windows- eller linuxdator med dubbla natverkskort och IP-forwarding eller en bredbandsrouter) sa kan du ha en lokal adress pa din datanmaskin och en annan lokal pa din xbox (t.ex. fran 192.168.x.y-serien). X oversatter da dina lokala IP adresser till den publika. I det har fallet ska du anvanda X:s IP-adress som gateway pa dina tva lokala maskiner.
Hoppas att jag inte lyckas krangla till allt alltfor mycket.
Tog bort huben har 2 nätvärks kort i datorn o en korsad sladd till xboxen ska jag ge nätvärks kortet ett ip eller ska jag låta den va tom ???
Jag har gjort en guide här som visar hur man får bestämd ip.Original inlägg av Lucif3r
http://forum.psxcare.com/support/showthread.php?t=10583
Hoppas den är begriplig!
Ps. Håll ut, Counter-Strike-serverguiden kommer snart!
//Nidas
va bra! ska ta å fixa det där me IPn snart..... upptäckte att om jag har som jag har nu å connectar till IRC på xboxen sammtidigt som jag är inne på IRC på PC så blir xboxen connectad som clon :/... å det är inte så ql....
hmm funkade inte att skriva pico -w /etc/conf.d/net..... no such file or directory..... :/ hjalp?
Mysko.... Den ska finnas där... Prova att tabba dig fram och se om den finns där.Original inlägg av Lucif3r
//Nidas
du vet jag har inte gentox... har juh debian..... kan det va nått me det?
Det kan vara så men det är inte rätt... Jo, naturligtvis kan det vara det!Original inlägg av Lucif3r
//Nidas
Hmm, det var rätt länge sedan jag körde debian. Fedora har blivit min nya favoritdist. Vad jag har för mig så ska dock följande hjälpa dig:
Istället för /eth/conf.d/net så ska du editera /eth/network/interfaces.
Där borde du hitta något i stil med (om du kör dhcp):
Om du ska använda IP address x1.x2.x3.x4 på xboxen och köra mot gatewan y1.y2.y3.y4 så ska dessa rader istället ändras till:Kod:auto eth0 iface eth0 inet dhcp
Sedan startar du bara om inet-demonen medKod:auto eth0 iface eth0 inet static address x1.x2.x3.x4 netmask 255.255.255.0 network x1.x2.x3.0 broadcast x1.x2.x3.255 gateway y1.y2.y3.y4
# /etc/init.d/networking restart
Hoppas att det hjälper.
Det funkade inte :/............... försökte byta IP till 217.210.19.xxx..... men det gick inte...... kom inte ut på nätet lr nått då....... efter ca en timmes jävlandes så fick jag iaf igång internet igen....... me den gammla IP.... dvs 192.168.0.102......
slog på DHCP för att iaf få en egen IP till linux..... men neeej då hade fortfarande samma IP som min PC :/....... nån mer ide???
har fått ett litet problem när jag skriver su - så kommer det att man ska skriva password men det går inte att skriva nått där...nån hjälp ?
Skriv på bara....... det är Linix sätt att "gömma" lösenordet... windows har ju "*****" medans linux verkar vara dött t-bord......
Skriv bara lösenordet å tryck enter!!!
Funkar det inte om du i /eth/network/interfaces göra exakt samma inställningar som du har i din PC, sätta Xboxen på samma position som PCn och starta om inet-demonen?
hahaha har upptäckt en sak!!!!! ALLA datorer i hemmet har samma IP........
så det är inte så konstigt att det inte funkar att byta IP till boxen.....
snåla telia å bara ge oss en IP :/............
Bookmarks