Visar resultat 1 till 9 av 9

Diskussion: Boxen startar ej

  1. #1
    Registrerade
    Apr 2004
    Inlägg
    3
    Respekt
    0

    Boxen startar ej

    På företaget jag jobbar lämnade stadens häkte in en xbox. Den tillhörde en av de inspärrade, och vi skulle öppna upp den och kolla så inget fanns gömt innuti. Således skruvad jag upp apparaten och konstaterade att inget fanns gömt. Jag kunde inte testa den varken före eller efter, då det inte följde med några kablar.
    Ganska snart kommer boxen in igen, men den här gången följer kablar och handkontroller med. Det visar sig att den inte startar efter att jag undersökt den.
    Det står: "Your xbox requires service. Please call xbox customer support."
    Sedan finns siffran 16 uppe i hörnet.
    Jag har öppnat upp den igen, och konstaterat att inga kablar är lösa.
    Jag vet ju inget om boxen, den kanske var sönder redan innan jag öppnade den första gången. Det är omöjligt att bevisa någonting. Hur som helst så är boxen så vitt jag vet inte modifierad, men jag är ingen expert på området. Den hade varit öppnad förr i alla fall, det syntes på etiketterna i botten.
    Vad kan det vara fel på, någon som har någon idé?

  2. #2
    Registrerade
    Dec 2000
    Från
    Sthlm
    Inlägg
    2 386
    Respekt
    28
    Felkod 16 = dashboard - Fel som beror på inställningar i ms dashboard, eller filer som används av ms dashboard...

    http://forum.psxcare.com/support/sho...ghlight=felkod

    Starta upp boxen med SuperDisc och ftpa över en ny dash om du inte kan se om nån fil saknas eller dyligt...

    Annars kan du säkert skicka in den till PSXCARE så fixar dom garanterat till det. Låt tjuvjä**ln betala!!!
    Last edited by ktd; 2004-04-19 at 18:13.

  3. #3
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Du borde ha sett om de silverfärgade klisterlapparna som täcker två av skruvarna var orörda eller ej. Felkoden tyder på att boxen är modifierad, så den borde ha varit öppnad innan du fick den, men det kan ju även vara så att den varit "softmoddad".

    Kolla om superdisc går i gång som sagt. Är den modifierad med x-ecuter 2 4980 så räcker det nog att installera evo-x.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  4. #4
    Registrerade
    Apr 2004
    Inlägg
    3
    Respekt
    0
    Etiketterna i botten var skadade, så boxen har varit öppnad förr. Nu har jag aldrig varit inne i någon box förr, så jag vet inte exakt vad jag skall kolla efter. Det fanns inte något lödat chip i alla fall. Däremot fanns det ett litet kort i botten som satt med en skruv och hade fjädrande kontakter mot moderkortet. Kan det ha varit något slags mod? Tyckte det var en klumpig lösning för att vara original.
    Vad skulle hända om jag fick tillbaka detta kort lite snett, skulle det kunna ge sådana här fenomen?

    Jag inser att det har hänt en del sedan jag satt och lödade multi-X chip i gamla playstation

  5. #5
    Registrerade
    Jul 2002
    Från
    Göteborg
    Inlägg
    237
    Respekt
    23
    Defentift moddad med et sk, No soilder chip. är dock inget hårdvarufel utan mjukvarufel. så du har inte gjort något fel.

    edit: är ios lite skumt att ms orginal dash föröker startas, evox eller liknande borde ligga inne, chipet kanske inte startar: inte påslaget? ingen riktig kontakt?


    Dock så bode nog stades häkte inte lämnat den till dig från början utan till Ms pga garanti, gissar på att ni inte är autoricerade Mircosoft reparatör/servce
    (spelar iofs kanske ingen roll nu när den var moddad)

    Efter som den redan var öppnad så, tvekar jag om ägaren kan begära ersättnign då han brytit mot garantin. ägaren har säkert en masa olicensierade spel på hdd'n som han inte vill att rättsväsendet skall veta om(1700 för boxen är lite gämför med 10-20 spel*700 i införskaffande av licenser).
    Last edited by Wizz; 2004-04-20 at 07:25.

  6. #6
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Den var moddad med något lödfritt chip, t.ex. Matrix. Så någon MS garanti kommer inte på fråga. Felkoden innebär att chippet kommit snett, samt att boxen varit kasst konfigurerad så att den inte fungerar utan chippet.

    Dom kan inte begära att du skall fixa detta kostnadsfritt.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  7. #7
    Registrerade
    Apr 2004
    Inlägg
    3
    Respekt
    0
    Nu har det löst sig, det var bara moddkortet som inte satt helt rakt. Jäklar vad spel han hade på hårddisken, det blir nog inte mycket jobbat i dag

    Edit: Xecuter 2 hette chippet visst

    Tack för all hjälp!

  8. #8
    Registrerade
    Jul 2002
    Från
    Göteborg
    Inlägg
    237
    Respekt
    23
    bra att det löste sig,

    ett klargörande chippet heter INTE xecutor 2 utan det är bioset i chippet som heter Xecutor.

    Team Xecutor borde verkligen ändra de till typ "Powered by Xecutor bios"

  9. #9
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Japp, hade det varit ett lödfritt X-ecuter 2 lite+ (PLUS) så hade det varit lite switchar monterade på framsidan.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Liknande diskussioner

  1. Boxen blinkar och startar inte! :(
    By TordYvel in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 7
    Senaste inlägg: 2005-01-25, 08:16
  2. Boxen startar inte från skiva efter hdd byte
    By ChArMoT in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2004-01-01, 18:00
  3. Boxen startar inte upp längre
    By Backen in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 8
    Senaste inlägg: 2003-11-21, 13:05
  4. HJÄLP! BACKUPEN STARTAR INTE!!
    By fabbe in forum Playstation - backup/patchar
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2003-05-25, 13:09
  5. FF10 Boxen ?
    By nirre in forum Playstation 2 - produktsupport - MULTI-X CHIP
    Inlägg: 7
    Senaste inlägg: 2002-08-20, 18:10

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •