Visar resultat 1 till 9 av 9

Diskussion: Ny hårddisk med Avalaunch - är det vettigt?

  1. #1
    Registrerade
    Apr 2004
    Från
    Piteå
    Inlägg
    20
    Respekt
    0

    Ny hårddisk med Avalaunch - är det vettigt?

    Här kommer en riktig newbie-fråga:
    Jag har sträckläst en hel del av trådarna på det här forumet, och undrar några saker. Hoppas att jag inte fått allt om bakfoten...

    Jag har en nyligen chippad xbox, med ett 1Mb chip med EvolutionX M7 BIOSet, (förmodligen) senaste EvoX dashboard, och original hårddisken. I dagarna tänkte jag byta ut HD:n till en 40Gb, och tänkte då även uppdatera boxen litegrann.

    Många skriver att Avalaunch är bäst av de Dashboard som finns, så jag tänkte: varför inte prova det? Och hur gör man i så fall:

    1) Behöver man något speciellt BIOS för att Avalaunch skall fungera, och
    vilket BIOS/dashboard är egentligen bäst?
    2) Kan man installera Avalaunch från en Superdisc?
    3) Går det att reparera ett fel-flashat BIOS?
    4) ...och räknas en 40Gb HD som en "large drive" i Superdisc?

    Jag vore MYCKET tacksam för lite tips!
    Last edited by Bam-Bam; 2004-04-21 at 03:24.

  2. #2
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    1: Borde inte spela någon roll. Senaste är x-ecuter 2 4983. Välj .06 varianten om du flashar med det.

    2: Det installeras som en applikation du kan välja från evo-x dashboarden.

    3: Du lär få plocka ur chippet och lämna in det, beror på vilket chip du har.

    4: Ja
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  3. #3
    Registrerade
    Apr 2004
    Från
    Piteå
    Inlägg
    20
    Respekt
    0

    Tack Hansi!

    Nu ska jag jaga rätt på bioset, och förhoppningsvis lyckas att flasha chippet. Det funkar väl genom det inbyggda flashverktyget i EvoX. Eller?

  4. #4
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Beror på vilket chip du har
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  5. #5
    Registrerade
    Apr 2004
    Från
    Piteå
    Inlägg
    20
    Respekt
    0
    OK..?
    Jag tror att det är ett sådant här budget-chip, AKIRA, som alla verkar såga. Men, det är typ det enda som finns att få tag på här uppe i Norr.

    Någon som med säkerhet vet om man kan chippa detta 1MB chip med ovanstående BIOS?
    Last edited by Bam-Bam; 2004-04-21 at 17:35.

  6. #6
    Registrerade
    Apr 2004
    Från
    Piteå
    Inlägg
    20
    Respekt
    0
    Det är lite lustigt, det verkar som om alla skyr Akira chipet som pesten.
    Det borde ju finnas ett antal där ute som har det, eller har monterat det, och därför vet något om chippet.
    Dock verkar alla ha nåt emot det. Lustigt. Jag ser ingen större skillnad på det och t.ex. ett budgetchip som Alladin Advance.
    Men, men. Jag får leva i ovisshet...

  7. #7
    Registrerade
    Apr 2004
    Inlägg
    101
    Respekt
    21

    X-flash...

    En fråga...ska man anända sig av "flash bios" under system utils eller "x-flash" under apps? Har ett executer 2.3 lite me nuvarande bios 4980 tror ja... Jo det va de Tänkte slänga dit 4983...Lägga över den 512Kb stora bios.bin & baa kööö...liksom

  8. #8
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Citat Original inlägg av peppeyea
    En fråga...ska man anända sig av "flash bios" under system utils eller "x-flash" under apps? Har ett executer 2.3 lite me nuvarande bios 4980 tror ja... Jo det va de Tänkte slänga dit 4983...Lägga över den 512Kb stora bios.bin & baa kööö...liksom
    Med x-ecuter 2 lite skall du flasha hela 1M minnet i chippet. Skall du ha olika bios så sätter du ihop en fil med 2x512K. Har du en 1M bios image så kan du använda x-flash. Annars använder du "flash bios" som automatiskt gör om 256K eller 512k till 1024K
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  9. #9
    Registrerade
    Apr 2004
    Inlägg
    101
    Respekt
    21
    thaaanx for svaret....körde in min 512kb(som jag gjorde av en 256kb 4983 bios fil) bios & de funkade fint
    Under "system utils" ska till läggas... Efter IE transport till boxen...

Liknande diskussioner

  1. >>> Allt du behöver veta om att modda din xbox!
    By eriksson in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 50
    Senaste inlägg: 2010-01-18, 00:09
  2. Är det plus eller minus att använda en hårddisk med 8 mb cache
    By _Bagarn_ in forum XBOX Hårddiskbyte / Minnesuppgradering
    Inlägg: 7
    Senaste inlägg: 2004-07-27, 23:51
  3. Hjälp med X-bit Chip igen
    By Vallås Locos in forum X-B.I.T. support
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2004-02-28, 16:02
  4. Hjälp med Hårddisk köp
    By Bagger in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 8
    Senaste inlägg: 2003-10-13, 18:04
  5. Import Spel Med Neo 2.2 å AR2
    By DunderKlumpen in forum Playstation produktsupport - Multi-X
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2002-03-04, 11:15

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •