Visa Omröstnings-resultat: Är detta en bra Guide?

Voters
13. Du får inte rösta på denna omröstning
  • Ja - fler och mer i samma stil! Du e GUD!

    5 38.46%
  • Bra - den är lättförstålig och pedagogisk

    6 46.15%
  • Den va OK men inte mycket mer...

    2 15.38%
  • Sög fett!

    0 0%
Sida 1 av 4 123 ... SistaSista
Visar resultat 1 till 30 av 98

Diskussion: Guide till streaming i XBMC

  1. #1
    Registrerade
    Sep 2003
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    128
    Respekt
    21

    11.2 Guide till streaming i XBMC av fArGo_sWe

    Guide till fungerande windowsmedia streaming i XBOX_Media_Center_2004-04-19_build-PROPER-IND

    OBS! Denna guide är gammal nu och mycket har förändrats i XBMC sedan den skrevs. Förhoppningsvis behöver du inte göra några förändringar XML filen alls. Istället görs alla inställningar i XBMCs GUI. Anvisningar för hur man skapar en .strm fil är dock fortfarande aktuell.

    Denna guide är skriven 20-21 April 2004 då jag efter att ha installerat den senaste versionen av XBMC hade problem med att få streamingen att fungera tillfredställande.
    Denna guide kommer endast att fungera om följande förutsättningar är uppfyllda:

    1. Du äger en en modifierad Xbox (så klart)
    2. Du har en bredbandsuppkoppling
    3. Du har en Xbox kopplad till en bredbandrouter som är kopplad till Internet (eller en Xbox kopplad till en hubb som är kopplad till ett ADSL-modem).
    4. Du har en installerad version av EvolutionX dashboard eller annan dashboard i din Xbox där du kan göra förändringar i Xbox:ens nätverksinställningar.
    5. Du har en installerad version av XBOX_Media_Center_2004-04-19_build-PROPER-IND (I skrivande stund är detta den senaste versionen. Mer information på IRC/Efnet /xbins eller www.xbins.org )


    Vi förutsätter alltså nu att du har en Xbox som du kan komma åt via din dator med hjälp av ett ftp-program. Vidare förutsätter vi att din Xbox har kontakt med Internet.
    Det finns många välskrivna guider för hur du gör detta så om du har frågor som berör detta ämne specifikt föreslår jag att du läser dem först. Du hittar dessa guider här: http://forum.psxcare.com/support/index.php? eller http://www.xbox-scene.com/tutorials.php


    Det jag omedelbart kunde konstatera efter att ha installerat XBMC 2004-04-19 var att det inte var några som helst problem att spela Shoutcast länkar (pls-filer). Inga förändringar behövdes göras i XBMC konfigurationsfil: XboxMediaCenter.xml. Däremot var det problem att spela strm-filer. För att så många som möjligt ska få glädje och tillgång till XBMCs numera inbyggda stöd för strömmande windowsmedia (=strm-filer) beslutade jag skriva denna guide. Kom gärna med kommentarer och rättelser till denna guide. Posta dem i så fall på http://forum.psxcare.com/support/index.php? där denna guide ursprungligen publicerades.

    Lycka till!

    fArGo_sWe


    Strm-filer är alltså filer som innehåller länkinformation till strömmande windowsmediainnehåll som XBMC nu stödjer.

    Det du måste göra är att:

    1. Hitta några direktlänkar till strömmande media som du vill spela upp XBMC
    2. Skapa en strm-fil med länkinnehåll
    3. Flytta över strm-filen till en lämplig katalog i din Xbox med ett ftp-program
    4. Konfigurera XBMCs konfigurationsfil: XboxMediaCenter.xml

    Direklänkar
    Att ta reda på en direktlänk till en windowsmediaström kan vara lite knepigt och många gånger försöker man ?gömma? länken i koden för ?tvinga? dig att gå in på sajten för att DÄR titta på innehållet. Denna guide beskriver inte hur du hittar direktlänken till ett visst innehåll i HTML, JAVA och XML-kod. Men kort beskrivet gör du det genom att studera koden på hemsidan eller studerar informationen i mediaspelaren på din dator. Ett tips är att ladda ner asx-filen (om den finns en sådan) och öppna upp den Anteckningar.

    Ett exempel som i skrivande stund fungerar är följande direktlänk:

    Sveriges Radio P3: mms://wm-live.sr.se/SR-P3-High


    Testa denna länka i windowsmediaspelaren på din dator ? om du inte hör/ser något är länken ?död? och du måste ta redan på den nya adressen.

    Skapa en strm-fil
    1. För att skapa strm-filer måste kunna ändra filändelser i windows. Detta gör du genom att dubbelklicka på ?Den här datorn? ? Verktyg ? Mappalternativ ? Visning ? Avmarkera ?Dölj filtillägg för registrerade filtyper?
    2. Öppna Anteckningar. Skapa en fil som heter ?test? och spara den på skrivbordet.
    3. Gå till skrivbordet och ändra filens filändelse ?test.txt? till ?test.strm?. En varningsruta kommer dyka upp. Tryck OK.
    4. Nu har du en fil på skrivbordet som heter ?test.strm?. För att kunna editera denna fil måste du associera den med ett program. Förslagsvis ?Anteckningar?.
    5. Dubbelklicka på filen eller högerklicka på filen och välj ?Öppna med? ? välj programmet ?Anteckningar? i listan. Glöm inte kryssa i rutan ?Använd alltid detta program för att öppna dessa filer?
    6. När du nu klickar på test.strm kommer Anteckningar öppnas och du ser ett tomt anteckningsblad.
    7. Klista in länken tex. mms://wm-live.sr.se/SR-P3-High och INGET annat i anteckningar och spara filen.
    8. Använd ett ett ftp-program och för över filen till Xboxen (förslagsvis: /E/radiostream/)

    Konfigurera XBMC
    För att kunna titta på windowsmediainnehåll i XBMC måste du konfigurera XboxMediaCenter.xml. Du hittar den filen i mappen där du installerade XBMC. Kopiera över filen till skrivbordet på din dator och öppna filen med Anteckningar.
    Nästan längst upp i (i en omodifierad, nyinstallerad XBMC) kan du se följande:

    <ipadres>-</ipadres>
    <netmask>-</netmask>
    <defaultgateway>-</defaultgateway>
    <nameserver>-</nameserver>

    _______________________________________

    Xbox:ens IP-adress=192.168.0.105
    Xbox:ens nätmask=255.255.255.0
    Din routers IP-adress192.168.0.1
    _______________________________________

    Vi förutsätter att din nätverkskonfiguration ser ut som ovan. Då ska förändringarna i XML-fllen se ut som följer:

    <ipadres>192.168.0.105</ipadres>
    <netmask>255.255.255.0</netmask>
    <defaultgateway>192.168.0.1</defaultgateway>
    <nameserver>192.168.0.1</nameserver>

    Förklaring:
    <ipadres>
    Troligen har du en annan IP-adress på din Xbox och därför måste du ange den du angivit i EvlolutionX (Dessa inställningar hittar du här i EvolutionXs meny: System Utils/Settings)

    <netmask>
    Den vanligaste konfigurationen när det kommer till nätmask är 255.255.255.0 (kolla dina nätverksinställningar i EvolutionX)

    <defaultgateway>
    Ange IP-adressen till din gateway (det samma som ip-adressen på din router)
    Genom att logga in på din routern hittar du dess IP-adress. En vanlig IP-adress på en router är 192.168.0.1 (kolla manualen om du vet med dig att du inte ändrat någon IP-adress)

    <nameserver>
    Ange IP-numret till din router, även här.


    Lite längre ner i xml-filen hittar du dessa rader:

    <musicextensions>.m4a|.flac|.aac|.strm|.pls|.rm|.m pa|.wav|.wma|.ogg|.mp3|.mp2|.m3u|.mod|.amf|.669|.d mf|.dsm|.far|.gdm|.imf|.it|.m15|.med|.okt|.s3m|.st m|.sfx|.ult|.uni|.xm|.sid</musicextensions>

    <videoextensions>.ty|.nfo|.strm|.rm|.m3u|.ifo|.mov |.qt|.divx|.xvid|.bivx|.vob|.img|.pva|.wmv|.asf|.a sx|.ogm|.m2v|.avi|.bin|.dat|.mpg|.mpeg|.mkv|.avc|. vp3|.svq3|.nuv|.viv|.dv|.fli</videoextensions>

    Se till att ".strm|" finns med i både <musicextensions> och <videoextensions>.


    Spara XboxMediaCenter.xml-filen på din PC. För sedan över filen till din Xbox med hjälp av ftp-programmet. Filen ska ligga i XBMCs installationsmapp.

    Spela upp strm-filer i XBMC
    För att kunna spela upp din strm-fil (i detta fall heter den test.strm om du följt exemplet) från XBMC måste du nu starta igång XBMC på din Xbox.

    Om det är video du ska spela letar du dig fram till strm-filen genom att välja ?Mina Filmer? och sedan navigera dig till katalogen där du placerat strm-filen (förslagsvis: /E/videostream/)

    Om det är radio du ska spela letar du dig fram till strm-filen genom att välja ?Mina Musik? och sedan navigera dig till katalogen där du placerade strm-filen (förslagsvis: /E/radiostream/)

    Kommentar: När jag skulle spela upp en strm-fil innehållandes video ?såg? inte XBMC strm-filen i mappen där jag hade placerat den. Lösningen på detta problem är att klicka på stack/unstack knappen i "Mina Filmer" så dyker filen/filerna upp.
    Last edited by fArGo_sWe; 2009-08-04 at 04:55.

  2. #2
    Registrerade
    Dec 2000
    Från
    Sthlm
    Inlägg
    2 386
    Respekt
    28
    WOW! Att du orkade!!!
    Nu har du hjälp MÅNGA nybörjare och klåpare.

    Bra jobbat!!!

    Ang. att du inte såg .strm i My Video är det en bugg. Jag hade så för ett tag sedan men det funkar nu igen.

  3. #3
    Registrerade
    Mar 2004
    Inlägg
    29
    Respekt
    0
    för att vara lite mer moderat. snygg guide som sagt kommer att hjälpa många

  4. #4
    Registrerade
    Apr 2004
    Inlägg
    101
    Respekt
    21

    Scrollvänlig?

    Jättefin guide...
    Speciellt tack till dig ktd för hd spin down 0

  5. #5
    Registrerade
    Sep 2003
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    128
    Respekt
    21

    Question

    Citat Original inlägg av ktd
    WOW! Att du orkade!!!
    Nu har du hjälp MÅNGA nybörjare och klåpare.

    Bra jobbat!!!

    Ang. att du inte såg .strm i My Video är det en bugg. Jag hade så för ett tag sedan men det funkar nu igen.
    Hur fixade du det? Eller fixade det sig av sig själv bara sådär?

  6. #6
    Registrerade
    Sep 2003
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    128
    Respekt
    21

    Post Så ser man strm-filerna

    I "Mina filmer", klicka på "stack/unstack ikonen" så dyker strm filerna upp. Så enkelt va det...

  7. #7
    Registrerade
    Dec 2000
    Från
    Sthlm
    Inlägg
    2 386
    Respekt
    28
    Japp. Gör som fArGp säger så ska ni se .strm filerna...

  8. #8
    Registrerade
    Sep 2003
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    128
    Respekt
    21
    Ja - gör som jag säger

  9. Lightbulb Har fler kanaler

    Jag har lite fler kanaler till er som vill ex ha Lugna favoriter.


    Samtliga är testade i Windows media playern (i pc & xbox)

    Lugna favoriter
    http://lugna.str.mtgradio.dgcsystems.net/lugna,14

    Aftonbladets radio
    http://www.aftonbladet.se/vss/wm/asx...20rixfm,00.asx

    Power
    http://power.str.mtgradio.dgcsystems.net/power,14

    Rix Fn
    http://rixfm.str.mtgradio.dgcsystems.net/rixfm,14

    Metro Fn
    http://metrofm.str.mtgradio.dgcsystems.net/metrofm,14
    - detta konto avstängt, troligen hackat.

    www.tcip.se | X-ecuter 2 PRO, 120GB-hårddisk |

  10. #10
    Registrerade
    Jul 2004
    Inlägg
    1
    Respekt
    0

    Windows media encoder

    Tja! jag har provat din guid, för jag tänkte kolla oi fall det går att titta på en egen stream som gör gör med windows media encoder, men det verkar inte fungera, normalt på pc så använder man mms://mitt-iport
    men det verkar inte fungera om man inte specifierar en spesifik fil man vill se, och det använder inte media encodern, så igentligen det är det inte nått unikt med streamingen i guidne, efter som xbmc har kunna streamat från första veren, via relax eller nfs. men det vore cool om nån visste nått om det i min post, Tack grabbar!

    /droopy

  11. #11
    Registrerade
    Sep 2003
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    128
    Respekt
    21
    Jag vara ditt svenskläraret

  12. #12
    Registrerade
    Jul 2004
    Inlägg
    21
    Respekt
    0
    Kanske en liten dum fråga men det står att man behöver en Router för att komma ut på nätet och att man ska ange Routerns IPadress vid inställningarna.. grejen är den att jag använder en switch där allt är kopplat och switchen är sedan kopplat direkt till nätet genom fiber-lan (BBB) Vad ska jag göra då?

  13. #13
    Registrerade
    Sep 2003
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    128
    Respekt
    21
    Delar switchen ut IP-nummer? eller kör du static ip? En router å en switch är samma sak i detta sammanhang.
    Denna guide e lite gammal nu men testa ange switchens ip-nummer... Hoppas du får det att funka.
    "All work and no play makes fArGo a dull boy"
    __________________________________
    1 v 1.0 Xbox - Xecuter 2.3B Pro -160 GB HDD
    3 v 1.6 - softmodded - 300 Gig HDD
    1 Dreambox - PLi image
    1 4TB Buffalo Tech NAS
    1 Asus Eee Box EB1006 Myth Tv/XBMC frontend
    1 3.2 GHz Dual Core, 4GB RAM, x2 TV cards, Dragon CAM Myth Tv Backend

  14. #14
    Registrerade
    Jul 2004
    Inlägg
    21
    Respekt
    0
    Japp (DHCP) jag får alltså ett ip till datorn som inte är statiskt och ett till boxen som inte är statiskt (ändras varje gång ja startar) samt så använder jag även IP telefoni till lägenheten så där har jag även ett IP.. sammanlagt 3st..
    men var kan jag se själva switchens IP nummer eftersom det märks inget i XP att jag har en switch kopplad.. det är bara som vanligt..

  15. #15
    Registrerade
    Sep 2004
    Inlägg
    21
    Respekt
    0

    Unhappy "Lugna favoriter" fungerar ej länken till

    Hej
    Som sagt "Lugna favoriter" fungerar ej länken till...

    Snälla fixa en som fungerar....

  16. Om dom inte funkar så ta bort ,14

    Lugna favoriter funkar på min wmp nu.
    http://lugna.str.mtgradio.dgcsystems.net/lugna
    - detta konto avstängt, troligen hackat.

    www.tcip.se | X-ecuter 2 PRO, 120GB-hårddisk |

  17. #17
    Registrerade
    Sep 2004
    Inlägg
    21
    Respekt
    0

    Thumbs up Tack!!

    NU fungerar det...
    Jippi!!

  18. Jo du, jag har problem med mina jag kan inte spela upp något i min xbmc. Kör du xbmc?
    - detta konto avstängt, troligen hackat.

    www.tcip.se | X-ecuter 2 PRO, 120GB-hårddisk |

  19. #19
    Registrerade
    May 2004
    Inlägg
    158
    Respekt
    20
    Japp, funkade på en gång, tack för en utomordentlig guide. Har bara en liten undran; Jag tycker att det tar en stund för att ladda stream-filen, det står "cache fill", sen räknar den upp till ca: 20 %. Ska det vara så eller är det ngn inställning som man måste ändra så att det går snabbare?

  20. Jag har inte utforskat cashningen riktigt. Men ju mer cashning man tillåter desto längre tid kan det ta att ladda in en fil. :=)
    - detta konto avstängt, troligen hackat.

    www.tcip.se | X-ecuter 2 PRO, 120GB-hårddisk |

  21. #21
    Kan man se på DVD-filmer från datorn på detta sätt ?

  22. #22
    Sigrblot Guest
    Hej!

    Jag har lagt in XBMC 1.1 på min kära xbox och tänkte att jag för första gången skulle ge mig på ett försök till att streama lite musik eller film.

    Efter att jag hittade denna tillsynes eminenta guide så tänkte jag att det bara var att tuta och köra men så var icke fallet... När jag skulle skriva in IP adressen och det andra i XboxMediaCenter.xml filen så märkte jag att man inte kunde fylla i det pga att det inte fanns med några sådana textrader. Jag har iofs skrivit in de rätta IP uppgifterna under "settings" menyn IP inställningar men det verkar inte spala någon roll.

    Vad är det som jag kan ha missat?? Hur kan jag får det att fungera??

    Ytterst tacksam för svar.

  23. #23
    Registrerade
    Sep 2003
    Inlägg
    4
    Respekt
    0
    Kanske är dum men börjar bli desperat o jävligt less!!
    Har läst alla guider och har fått en del prylar att funka och är väldigt tacksam för att ni tar er tid att lägga upp dessa; men undrar hur jag får det hela att fungera med 2st nätverkskort har provat allt jag kan komma på men inget funkar!!!
    Tacksam för alla tips!!

  24. #24
    Registrerade
    Sep 2004
    Inlägg
    4
    Respekt
    0
    En liten fundering bara:

    På XBMCs hemsida står det att den ska klara följande format också.
    - RealVideo: 1.0, 2.0 (RealPlayer G2), 3.0 (RealPlayer 8) and 4.0 (RealPlayer 9)
    - RealAudio codecs: 1.0 (14.4), 2.0 (28.8), SIPRO, COOK, DNET and ATRAC3
    Jag har testat att skapa strm och ram-filer med länkar till olika klipp på SVT men jag har inte lyckats att spela upp dem på min box. Är det nån av er som har fått det att fungera?

    /David

  25. #25
    Registrerade
    Sep 2003
    Inlägg
    4
    Respekt
    0
    Efter lite mer knep o knåp har det nästan löst sig!! Får spelaren att koppla upp mot radiolänkarna men får inget ljud!!! Vad gör jag för fel*suck* har följt din guide till punkt o pricka men...
    Hoppas på hjälp!
    Robban

  26. #26
    Registrerade
    Jan 2004
    Inlägg
    111
    Respekt
    21
    prova med:

    "turn off both types of pass throughs in audio options"

  27. #27
    Registrerade
    Sep 2004
    Inlägg
    4
    Respekt
    0
    Lyssan på typ Radio
    GÄLLER BARA ROUTER/SWITCH

    Ni behöver inte redigerade evox.ini utan gör inställningar direkt i xboxen.
    1. Starta xboxen
    2. System Utils
    3. Settings

    Nu är ni inne i "evox.ini"

    Gör dns inställningar 192.168.0.1

    Sen är det bara att välja stream filen som ni har skapat i anteckningar skriv in
    mms://wms05.nordicwebradio.com/rockklassiker2 spara den till Rockklassiker
    och ändrat ändelsen på filen typ Rockklassiker.txt till Rockklassiker.strm
    Sen är det bara att tuta o kör

  28. #28
    Registrerade
    Nov 2004
    Inlägg
    14
    Respekt
    0
    Härligt enkel guide.. tack för det!

  29. #29
    Registrerade
    Oct 2004
    Inlägg
    4
    Respekt
    0
    Spela filmer som ligger i PC´n med XBOXEN (streama)

    Jag vet att det finns många guider om detta, har testat de flesta nu i 4 dagar men i alla guider som passar min hårdvara anser de att man kan hälften + alla förkortningar de kör med + att det alltid handlar om statisk IP.
    Snälla hjälp !!!

    Mina hårdvara/mjukvara.
    PC med nätverkskort
    Xbox 1,6 (Exalibur), Alladin Advance XT , HD 160 gigg , Uppdaterat senaste bios.
    Netgear FR114P router
    Internet Bredbandsbolaget (Dynamisk)
    Raka TP kablar (RJ45)

    Mitt internet funkar bra.
    FTP till/från xbox funkar bra.
    Spela ex. internetradio från xbox funkar bra.
    Har i ?SlaYers_EvoX_Auto-Installer_v2.6FINAL?

    Jag rättar mig efter era IP nummer osv.
    Med vänlig hälsning. Steffe
    Maila om ni vill: steffe88@home.se
    Last edited by Allan88; 2004-11-27 at 18:27.

  30. #30
    Registrerade
    Apr 2004
    Inlägg
    101
    Respekt
    21
    Har du delat ut mappen på datorn som du försöker streama från?
    Har du rättigheter som krävs för att accessa mappen?
    Har du bara positiv inställning så löser det sig

    Lycka till...
    ___________
    no signatur...

Sida 1 av 4 123 ... SistaSista

Liknande diskussioner

  1. Guide till Relax!
    By Slite in forum XBOX Media Player / Media Center
    Inlägg: 43
    Senaste inlägg: 2005-02-08, 05:21
  2. Inlägg: 11
    Senaste inlägg: 2004-04-16, 20:39
  3. Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2003-11-05, 21:27
  4. Xbmc 29/10, 30/10
    By GertLind in forum XBOX Media Player / Media Center
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2003-11-02, 20:13
  5. Getting Started with Xbox Linux GUIDE
    By pege63 in forum X-BOX Spel/Mjukvara
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2002-12-15, 20:15

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •