Visar resultat 1 till 2 av 2

Diskussion: 6.6 Guide till streaming i XBMC av fArGo_sWe

  1. #1
    Registrerade
    Sep 2003
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    128
    Respekt
    21

    6.6 Guide till streaming i XBMC av fArGo_sWe

    Guide till fungerande windowsmedia streaming i XBOX_Media_Center_2004-04-19_build-PROPER-IND

    Denna guide är skriven 20-21 April 2004 då jag efter att ha installerat den senaste versionen av XBMC hade problem med att få streamingen att fungera tillfredställande.
    Denna guide kommer endast att fungera om följande förutsättningar är uppfyllda:

    1. Du äger en en modifierad Xbox (så klart)
    2. Du har en bredbandsuppkoppling
    3. Du har en Xbox kopplad till en bredbandrouter som är kopplad till Internet (eller en Xbox kopplad till en hubb som är kopplad till ett ADSL-modem).
    4. Du har en installerad version av EvolutionX dashboard eller annan dashboard i din Xbox där du kan göra förändringar i Xbox:ens nätverksinställningar.
    5. Du har en installerad version av XBOX_Media_Center_2004-04-19_build-PROPER-IND (I skrivande stund är detta den senaste versionen. Mer information på IRC/Efnet /xbins eller www.xbins.org )


    Vi förutsätter alltså nu att du har en Xbox som du kan komma åt via din dator med hjälp av ett ftp-program. Vidare förutsätter vi att din Xbox har kontakt med Internet.
    Det finns många välskrivna guider för hur du gör detta så om du har frågor som berör detta ämne specifikt föreslår jag att du läser dem först. Du hittar dessa guider här: http://forum.psxcare.com/support/index.php? eller http://www.xbox-scene.com/tutorials.php


    Det jag omedelbart kunde konstatera efter att ha installerat XBMC 2004-04-19 var att det inte var några som helst problem att spela Shoutcast länkar (pls-filer). Inga förändringar behövdes göras i XBMC konfigurationsfil: XboxMediaCenter.xml. Däremot var det problem att spela strm-filer. För att så många som möjligt ska få glädje och tillgång till XBMCs numera inbyggda stöd för strömmande windowsmedia (=strm-filer) beslutade jag skriva denna guide. Kom gärna med kommentarer och rättelser till denna guide. Posta dem i så fall på http://forum.psxcare.com/support/index.php? där denna guide ursprungligen publicerades.

    Lycka till!

    fArGo_sWe


    Strm-filer är alltså filer som innehåller länkinformation till strömmande windowsmediainnehåll som XBMC nu stödjer.

    Det du måste göra är att:

    1. Hitta några direktlänkar till strömmande media som du vill spela upp XBMC
    2. Skapa en strm-fil med länkinnehåll
    3. Flytta över strm-filen till en lämplig katalog i din Xbox med ett ftp-program
    4. Konfigurera XBMCs konfigurationsfil: XboxMediaCenter.xml

    Direklänkar
    Att ta reda på en direktlänk till en windowsmediaström kan vara lite knepigt och många gånger försöker man ?gömma? länken i koden för ?tvinga? dig att gå in på sajten för att DÄR titta på innehållet. Denna guide beskriver inte hur du hittar direktlänken till ett visst innehåll i HTML, JAVA och XML-kod. Men kort beskrivet gör du det genom att studera koden på hemsidan eller studerar informationen i mediaspelaren på din dator. Ett tips är att ladda ner asx-filen (om den finns en sådan) och öppna upp den Anteckningar.

    Ett exempel som i skrivande stund fungerar är följande två direktlänkar:

    Sveriges Radio P3: mms://sr-wm.qbrick.com/02038_p3-wm-High

    TV4s ekonominyheter: mms://qstream-wm.qbrick.com/00564/040419_eko.wmv

    Testa dessa länka i windowsmediaspelaren på din dator ? om du inte hör/ser något är länken ?död? och du måste ta redan på den nya adressen.

    Skapa en strm-fil
    1. För att skapa strm-filer måste kunna ändra filändelser i windows. Detta gör du genom att dubbelklicka på ?Den här datorn? ? Verktyg ? Mappalternativ ? Visning ? Avmarkera ?Dölj filtillägg för registrerade filtyper?
    2. Öppna Anteckningar. Skapa en fil som heter ?test? och spara den på skrivbordet.
    3. Gå till skrivbordet och ändra filens filändelse ?test.txt? till ?test.strm?. En varningsruta kommer dyka upp. Tryck OK.
    4. Nu har du en fil på skrivbordet som heter ?test.strm?. För att kunna editera denna fil måste du associera den med ett program. Förslagsvis ?Anteckningar?.
    5. Dubbelklicka på filen eller högerklicka på filen och välj ?Öppna med? ? välj programmet ?Anteckningar? i listan. Glöm inte kryssa i rutan ?Använd alltid detta program för att öppna dessa filer?
    6. När du nu klickar på test.strm kommer Anteckningar öppnas och du ser ett tomt anteckningsblad.
    7. Klista in länken tex. mms://sr-wm.qbrick.com/02038_p3-wm-High och INGET annat i anteckningar och spara filen.
    8. Använd ett ett ftp-program och för över filen till Xboxen (förslagsvis: /E/radiostream/)

    Konfigurera XBMC
    För att kunna titta på windowsmediainnehåll i XBMC måste du konfigurera XboxMediaCenter.xml. Du hittar den filen i mappen där du installerade XBMC. Kopiera över filen till skrivbordet på din dator och öppna filen med Anteckningar.
    Nästan längst upp i (i en omodifierad, nyinstallerad XBMC) kan du se följande:

    <ipadres>-</ipadres>
    <netmask>-</netmask>
    <defaultgateway>-</defaultgateway>
    <nameserver>-</nameserver>

    _______________________________________

    Xboxens IP-adress=192.168.0.105
    Xboxens närmask=255.255.255.0
    Din routers IP-adress192.168.0.1
    _______________________________________

    Vi förutsätter att din konfiguration ser ut som ovan. Då ska förändringarna i XML-fllen se ut som följer:

    <ipadres>192.168.0.105</ipadres>
    <netmask>255.255.255.0</netmask>
    <defaultgateway>192.168.0.1</defaultgateway>
    <nameserver>192.168.0.1</nameserver>

    Förklaring:
    <ipadres>
    Troligen har du en annan IP-adress på din Xbox och därför måste du ange den du angivit i EvlolutionX (Dessa inställningar hittar du här i EvolutionXs meny: System Utils/Settings)

    <netmask>
    Den vanligaste konfigurationen när det kommer till nätmask är 255.255.255.0 (kolla dina nätverksinställningar i EvolutionX)

    <defaultgateway>
    Ange IP-adressen till din gateway (det samma som ip-adressen på din router)
    Genom att logga in på din routern hittar du dess IP-adress. En vanlig IP-adress på en router är 192.168.0.1 (kolla manualen)

    <nameserver>
    Ange IP-numret till din router, även här.


    Lite längre ner i xml-filen hittar du dessa rader:

    <musicextensions>.m4a|.flac|.aac|.strm|.pls|.rm|.m pa|.wav|.wma|.ogg|.mp3|.mp2|.m3u|.mod|.amf|.669|.d mf|.dsm|.far|.gdm|.imf|.it|.m15|.med|.okt|.s3m|.st m|.sfx|.ult|.uni|.xm|.sid</musicextensions>

    <videoextensions>.ty|.nfo|.strm|.rm|.m3u|.ifo|.mov |.qt|.divx|.xvid|.bivx|.vob|.img|.pva|.wmv|.asf|.a sx|.ogm|.m2v|.avi|.bin|.dat|.mpg|.mpeg|.mkv|.avc|. vp3|.svq3|.nuv|.viv|.dv|.fli</videoextensions>

    Se till att ".strm|" finns med i både <musicextensions> och <videoextensions>.


    Spara XboxMediaCenter.xml-filen på din PC. För sedan över filen till din Xbox med hjälp av ftp-programmet. Filen ska ligga i XBMCs installationsmapp.

    Spela upp strm-filer i XBMC
    För att kunna spela upp din strm-fil (i detta fall heter den test.strm om du följt exemplet) från XBMC måste du nu starta igång XBMC på din Xbox.

    Om det är video du ska spela letar du dig fram till strm-filen genom att välja ?Mina Filmer? och sedan navigera dig till katalogen där du placerat strm-filen (förslagsvis: /E/videostream/)

    Om det är radio du ska spela letar du dig fram till strm-filen genom att välja ?Mina Musik? och sedan navigera dig till katalogen där du placerade strm-filen (förslagsvis: /E/radiostream/)

    Kommentar: När jag skulle spela upp en strm-fil innehållandes video ?såg? inte XBMC strm-filen i mappen där jag hade placerat den. Troligen är detta en bugg eller SBS (skit bakom spakarna). Det gick däremot utmärkt att spela upp filmen när jag gick vägen via ?Min Musik? trots att strm-filen innehöll videomaterial.


  2. #2
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    kommentera denna guide så klicka här:

    http://forum.psxcare.com/support/showthread.php?t=14013
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •