Visar resultat 1 till 5 av 5

Diskussion: Kontrollera / Skydda lasern på PS2 version SCPH-50004 (V9-V10)

  1. #1
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10

    Kontrollera / Skydda lasern på PS2 version SCPH-50004 (V9-V10)

    Många nya PS2 har problem med att både lasern och laserns drivkrets (LA6508) dör under mystiska omständigheter.

    Det verkar som om spolarna som styr focus och tracking (dvs flyttar linsögat i höjd och sidled) blir överbelastade när ps2:an försöker läsa vissa media.

    När detta händer smälter lindningarna i spolarna så att dom kortsluts och därmed får lägre resistans. Ju lägre resistans desto mer ström (ampere) måste levereras från drivkretsen vilken slutligen blir överbelastad och går sönder.

    Om du märker att din PS2 har svårt att läsa en skiva, mata genast ut den. Är det en bränd skiva så kassera den och prova att bränna på andra media.

    För att se om en PS2 börjar få problem kan man mäta resistansen i spolarna enligt bilderna nedan.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  2. #2
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Skruva isär lasern och lossa hela laserhuvudet enligt bifogade bilder
    Attached Images Attached Images
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  3. #3
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Peta loss den svarta kåpan runt linsen. Har du tur sitter den bara med de tre "hakarna" och är lätt att få loss. Har du otur sitter den med två hakar och med lim på sidorna, men limmet brukar "spricka" av sig självt så att man får loss kåpan.

    Mät upp spolarna enligt bild "7-laserhuvud-matpunkter.jpg"

    Mät först mellan de blåmarkerade punkterna och notera resistansen.
    Mät sedan mellan de rödmarkerade punkterna och notera resistansen.

    En frisk laser mäter c:a 4-5 Ohm. En "döende" laser mäter c:a 3 Ohm. När den hamnar under 2 Ohm så fungerar den inte längre.
    Attached Images Attached Images
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  4. #4
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    För att försöka skydda lasern och styrchippet brukar vi montera 1.5 OHMS motstånd i signalvägen.

    För att göra detta måste man försiktigt kapa två banor på moderkortet, lämpligen med en bra skalpell. Och på varsin sida av "kapningen" skrapar man bort lite lack så att man kan löda på motstånden.

    Det kan även vara en bra ide att montera säkringar i signalvägen, men vi har inte hunnit experimentera med detta ännu. Vi har sett två PS2 som kom i retur från samma kund där t.o.m. motstånden brunnit av, vilket troligen beror på att denna kund använt väldigt svårlästa media.
    Attached Images Attached Images
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  5. #5
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Diskutera denna "guide" i följande tråd:

    http://forum.psxcare.com/support/showthread.php?t=14023
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Liknande diskussioner

  1. Version av ps2
    By Iceman87 in forum Playstation 2 - produktsupport - MULTI-X CHIP
    Inlägg: 9
    Senaste inlägg: 2004-03-12, 11:37
  2. Vilken Version av ps2?
    By CatFur in forum Playstation 2 - produktsupport - MULTI-X CHIP
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2003-04-05, 10:47

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •