Sida 1 av 3 123 SistaSista
Visar resultat 1 till 30 av 73

Diskussion: Angående PS2 version SCPH-50004 (V9/V10) där lasrarna slutar fungera

  1. #1
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10

    Angående PS2 version SCPH-50004 (V9/V10) där lasrarna slutar fungera

    Jag har gjort en liten guide med bilder angående problemet med PS2 version SCPH-50004 (V9/V10) där lasrarna slutar fungera.

    Vi har ingen definitiv lösning på problemet, utan har bara samlat information från olika källor på internet och lite egna teorier.

    Guiden hittar du här
    http://forum.psxcare.com/support/showthread.php?t=14022

    Använd denna tråd för att diskutera mer om problemet.

    Jag hävdar bestämt att problemet INTE beror på vilket chip man använder, utan på vilka CD/DVD media man använder. Så jag vill inte som på andra forum se några diskussioner om att vissa chip skulle vara "säkrare" än andra.

    Messiah 2 PRO fick dåligt rykte som "laserdödare" ett tag, men det berodde bara på att det chippet var det absolut vanligaste chippet på marknaden när PS2 version 9 släpptes.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  2. #2
    Registrerade
    Apr 2004
    Inlägg
    3
    Respekt
    0
    Iden med att begränsa strömmen genom att kapa layouten och sedan löda fast ett 1,5 ohms motstånd i serie med vardera spole i laserenheten tycker jag är mindre bra. Strömmen blir densamma eftersom chippet ändå tvingas ge tillräcklig ström i syfte att fokusera genom att driva elektromagneterna (spolen samt delen av magnetiskt material fungerar som en sådan). Den behövliga strömmen för att flytta laserdioden (eller optiken) kan vi omöjligt förändra utan att förändra de ingående komponenterna i laserenheten, tyvärr.
    Det vi kan göra är att begränsa den maximala strömmen som LA-chippet ger - så att detta ej "brinner upp". Detta borde dock endast vara intressant då någon av spolarnas resistans minskat mycket kraftigt och chippet ger maximal utspänning. I så fall fungerar det bara som en slags säkring anser jag.
    Situationen för chippet blir faktiskt värre än tidigare utan era "skyddsresistorer" genom att den nödvändiga strömmen för elektromagneten erhålls först vid en högre spänning än tidigare på grund av spänningsfallet över resistorn. Spänningen bör öka i motsvarande grad som resistansen - alltså ungefär 1,5/(1,5+5) = 1,3 gånger. Eftersom strömmen bibehålls enligt tidigare resonemang ökar effekten med ungefär 30%.

    Vilka resultat har ni fått med era skyddande resistorer? Jag står själv inför jobbet att modda min första version 9 PS2.

    Som ni ser var det VÄLDIGT sent och jag kunde nog ha tänkt igenom detta en smula bättre

    /Ohm aka Jörgen

  3. #3
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Vi har fått ner antalet reklamerade PS2 ordentligt iaf. Det verkar som om motståndet hindrar att strömmen till spolarna blir så hög att spolen börjar smälta sin isolering även om lasern verkligen jobbar hårt med att försöka läsa skivan.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  4. #4
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    Men gäller detta bara om man har moddat sin PX2a?

  5. #5
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Det är nog mest moddade PS2 som man använder mycket brända media på, och eftersom vi bara säljer moddade PS2 så vet jag inte hur vanligt detta problem är på icke moddade PS2.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  6. #6
    Registrerade
    Mar 2004
    Inlägg
    16
    Respekt
    0
    jag har fått problem med min v9 och jag misstänker att det är det här laserproblemet, efter bootsekvensen och när det är tänkt att spelet ska starta så händer ingenting, varken med original eller dvdr, vad jag tycker är lite konstigt i sammanhanget är att om man startar om några gånger så kommer inte ens booten fram, om det skulle vara lasern, är det försent att löda in ett motstånd nu?jag försökte att mäta upp spolarna som ni visade men jag fick det till ca: 13-17 ohm så det verkar som jag gjorde något fel där, jag har även en v3, kan jag flytta över dvd enheten från den? och blir jag av med problemet som v9na har då? vad skulle det kosta ca om jag lämnar in den till er?

    tack på förhand

  7. #7
    Registrerade
    Mar 2004
    Inlägg
    16
    Respekt
    0
    tillägg till ovanstående, jag öppnade ps2an och såg att dvdn orkade knappt dra runt skivan och lasern lyser inte vad är det som gör att felet finns bara på v9an? eller kan det bli så även på v7??

  8. #8
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Det är inte samma styrchip i v9/v10 som det var på de äldre, antagligen ligger problemet där.

    Kostnaden för att lämna in den blir nog c:a 2000:-, dvs vi slaktar en helt ny PS2 för att fixa delar till din.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  9. #9
    Registrerade
    Dec 2001
    Från
    sweden
    Inlägg
    540
    Respekt
    24
    detta kanske är en genomtänkt grej av sony som gör att man inte ska kunna spela backupper spec länge, haha

  10. #10
    Registrerade
    Nov 2002
    Inlägg
    919
    Respekt
    23
    Hansi:

    Om man köper en ny ps2 från er med något chip och den får laser problem efter någon dag/dagar gäller det på garantin man har fått av er?

  11. #11
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Ja, du har ett års garanti.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  12. #12
    Registrerade
    Mar 2004
    Inlägg
    16
    Respekt
    0
    kan jag plocka hela dvd`n från en V3 ? , då får jag väl med styrchipet och kommer förbi problemet?

  13. #13
    Registrerade
    May 2004
    Inlägg
    298
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av ToKjOn
    kan jag plocka hela dvd`n från en V3 ? , då får jag väl med styrchipet och kommer förbi problemet?
    Dock brukar inte V3'orna vara ganska slitna?

  14. #14
    Registrerade
    Mar 2004
    Inlägg
    16
    Respekt
    0
    Nu skiter jag i det här , Hansi, kan inte jag få byta mitt ripper2 ultra mot ett bra x-box chip

  15. #15
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Visst du får 50:- i inbyte
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  16. #16
    Registrerade
    Nov 2003
    Inlägg
    50
    Respekt
    21
    Hmm, vågar man chippa sin PS2:a. har en v.9 som jag tänkt chippa men nu blev man ju lite rädd....Om man låter er installera ett chipp köpt av er hur blir det då med garantin?
    *XBOX 1.0 *PS2 v.9
    *Executer 2.2 lite
    *X2 4981.06 BIOS
    *Samsung 7200rpm 120Gb
    *Creative Speaker Inspire 5.1

  17. #17
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Din garanti på din PS2 försvinner.

    Här är en bra länk om hur man skyddar lasern genom att driva styrchippet med 5v istf 12v:

    http://www.cyber-mag.com/station/laserV9.htm
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  18. #18
    Registrerade
    Nov 2003
    Inlägg
    50
    Respekt
    21
    Citat Original inlägg av Hansi
    Din garanti på din PS2 försvinner.

    Här är en bra länk om hur man skyddar lasern genom att driva styrchippet med 5v istf 12v:

    http://www.cyber-mag.com/station/laserV9.htm

    vad skulle ni ta för att göra den proceduren i samband med chippning?
    *XBOX 1.0 *PS2 v.9
    *Executer 2.2 lite
    *X2 4981.06 BIOS
    *Samsung 7200rpm 120Gb
    *Creative Speaker Inspire 5.1

  19. #19
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Modifikationen av LA-chippet ingår utan ett du behöver fråga efter det.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  20. #20
    Registrerade
    Nov 2003
    Inlägg
    50
    Respekt
    21
    Ok, tack för svar =)
    *XBOX 1.0 *PS2 v.9
    *Executer 2.2 lite
    *X2 4981.06 BIOS
    *Samsung 7200rpm 120Gb
    *Creative Speaker Inspire 5.1

  21. #21
    Registrerade
    Nov 2003
    Inlägg
    13
    Respekt
    0

    Cool

    för er som undrar hur man lagar problemet med en bränd laser på V9-V10 så kan jag berätta att man gör som följande och vad orsaken är.

    när lasern läser av skivan så flexar laserpickupen normalt ca 1-2V med orginal media chippet som kontrollerar detta klarar av ett flex på ca 4V men viss media gör att den flexar ända upp till ca 12V vilket är bra mycket mera än vad chippet klarar, kedje reaktionen blir att laser kontroller chippet skickar in bra mycket ström i spolarna på lasern som då brinner av och skickar tillbaka strömen till chippet och steker det.
    felet har INGET med ditt modchip att göra oavsätt vad folk säger problemet är median endast och en feltillverkning i lasern på enheten.
    för att gardera sig mot felet kan man innan man installerar chippet öppna lasern och mäta magnet spolarna värdet ska vara ca 4.5 Ohm på respektive spole, 3ohm eller mindre brukar ofta innebära att spolarna kommer att brinna av.

    för att laga problemet så krävs att man installerar nya magnet spolar i lasern det gör man lättast genom att köpa en helt ny laser (lilla metal grejjen som rör sig i cdromen) och byter ut chippet LA6508 (ligger i hörnet på moderkortet intill flatkabeln som går direkt till lasern sitter en grå silikon dämp kudde på chippet) ersättningschip och lasers går att köpa tex hos www.liksang.com

  22. #22
    Registrerade
    Jul 2003
    Från
    Sweden
    Inlägg
    52
    Respekt
    21
    Vilka dvd skivor är bäst att andvända då ?
    Är Verbatim bäst ?
    Sen TraxData ?
    Eller vad blir bäst för Ps2 lasern ?

    Ska man bara titta så inte det går att se igenom mot ljuset ?
    PSP 1.5 Jap Original, 4gb Hd, 2x batteri (3.40 flash)
    Xbox (Flashad, ej chippad)
    Xbox 360 (iXtream 1.2)
    EEE 901 WinXp

  23. #23
    Registrerade
    Jan 2004
    Inlägg
    5
    Respekt
    0
    Är det rekommenderat att utföra bytet till 5V på styrchippet till lasern samtidigt som man installerar chip som förebyggande åtgärd?
    Skulle även vilja ha reda på vilket märke av media som det brukar vara minst problem med.
    Last edited by Peter.nilsson; 2004-06-27 at 12:02.

  24. #24
    Registrerade
    Jun 2004
    Inlägg
    10
    Respekt
    0
    En enkel men kanske rätt dum fråga är, varför det kostar så mycket om ni ska sätta i ett chip i mitt ps2?

  25. #25
    Registrerade
    May 2004
    Inlägg
    298
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Icanos
    En enkel men kanske rätt dum fråga är, varför det kostar så mycket om ni ska sätta i ett chip i mitt ps2?
    Arbetsersättning, tar tid att löda in ett chip i en ps2a då det är ca 20lödpunkter.

  26. #26
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Det är väl inte speciellt dyrt att få ett chip monterat nuförtiden, bara löjligt att klaga på ett behöva betala 600-1200:- vilket man sparar in på att inte ha behövt repa sönder 1-2 originalspel.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  27. #27
    Registrerade
    May 2004
    Inlägg
    298
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Hansi
    Det är väl inte speciellt dyrt att få ett chip monterat nuförtiden, bara löjligt att klaga på ett behöva betala 600-1200:- vilket man sparar in på att inte ha behövt repa sönder 1-2 originalspel.
    Dessutom att man får ett garanterat fungerande chip + garanti, minst sagt värt det

  28. #28
    Registrerade
    Jan 2004
    Inlägg
    5
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Peter.nilsson
    Är det rekommenderat att utföra bytet till 5V på styrchippet till lasern samtidigt som man installerar chip som förebyggande åtgärd?
    Skulle även vilja ha reda på vilket märke av media som det brukar vara minst problem med.
    Skulle gärna vilja veta...
    Eller kör ni på psxcare med resistorer?

  29. #29
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Citat Original inlägg av Peter.nilsson
    Skulle gärna vilja veta...
    Eller kör ni på psxcare med resistorer?

    Ja, än så länge tror jag vi har NOLL returer på ps2 där vi modifierat styrchippet till 5V så det rekommenderas. Resistorer skall inte användas, det blir nog lite för mycket tårta-på-tårta då.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  30. #30
    Registrerade
    Jul 2004
    Inlägg
    14
    Respekt
    0
    Förlåt för att jag frågar en till sak så snabbt, men era förmoddade ps2:or, har dom styrchippet modifierade redan när man köper dom? eller kostar det nåt extra för att få det?

Sida 1 av 3 123 SistaSista

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •