Visar resultat 1 till 16 av 16

Diskussion: kartprogram till linux?

Registrerade
    Apr 2004
    Respekt
    0

kartprogram till linux?

håller på med att lägga in linux på xboxen och sen kommer jag ha den i min bil med en 120 giggare med spel film och sånt men sen så ska jag ha orginal hårddisken till linux har jag tänkt (bara en enkel strömbrytare för att byta)

men till frågan.. skulle vara roligt om det fanns nån karta eller ännu bättre en ruttplanerar typ den som finns på http://www.mekonomen.se fast i program version, gärna gratis program...

men sen vilket tycker ni jag borde välja, gentoox eller debian, verkar som gentoox är lite lättare att installera?
    jag behöver inte vara rädd för att inte kunna spela eller nått sånt då allt det ligger på den andra hårddisken...

Registrerade
    Feb 2004
    Respekt
    25
    gentoox resp. debian är en smaksak.... för det mesta så beror det på vilket som fungerar själv kör jag debian för gentoox fungerade inte på min box men debian funkar aldeles utmärkt....(förutom att jag inte kan ett skit om linux)...

Registrerade
    Mar 2004
    Respekt
    0
    Jag frågade google, och hon sade att http://roadmap.digitalomaha.net/ kanske kunde vara något. Verkar vara ett sourceforgeprojekt. Screenshotsen verkar sådär tycker jag, men du kan ju kolla på det.

En intressefråga: Vad för slags och hur tänkte du integrera en gps med din xbox? Eller fattade jag något fel?

Ang. gentoox eller xebian så har jag bara testat gentoox, men en skillnad är väl att det borde gå ofantligt mycket snabbare att installera paket i xebian eftersom du använder apt-get för att installera färdiga paket. Gentoox använder emerge istället, som laddar hem source-distarna och själv kompilerar upp paketen innan de installeras. Det går mycket långsammare, men du får paketen kompilerade för just ditt target...

Registrerade
    Apr 2004
    Respekt
    0
    jag har googlat ett antal timmar men hittade inget tyckte jag...men tack för länken, får se om det funkar utan gps..så kartan vet ju inte vart man är utan man får knappa in det..

det blir ju inte med gps, det går säker på nått klurigt sätt att koppla in men jag vill inte gå dit och sen blir det nog ganska dyrt, tnkte bara att man kunde skriva in startadressen och sen målet för resan och då får man ut bästa vägen/snabbaste vägen/närmaste..
    sen får man veta (i text) tex sväng höger efter 2,3 km och sen 500 meter tar du vänster..osv,

bara så ni vet så la jag in gentoox med hjälp av guiden här i forumet och det fungerar perfekt, tackar så mycket, nu blir det att sätta sig och läsa några "how to learn Linux, for EXTREME dummies" eftersom jag kan inte ett enda kommando...

Registrerade
    Mar 2004
    Respekt
    0
    Hmmm, spännande. Berätta hur det går framöver...

Registrerade
    Feb 2004
    Respekt
    25
    nu blir det att sätta sig och läsa några "how to learn Linux, for EXTREME dummies"
    Hittar du nån sån guide så länka den gärna

Registrerade
    Apr 2004
    Respekt
    0
    okej, laddade hem roadmappen, men ny börjare som jag är så vet jag inte hur jag ska installera det, jag har loggat in som root, sen även fått igång magic på nått konstigt vis, men hur ska jag installera det, gentoox ligger på E:\ och jag la in filen där också men vad är kommandot för att hitta filen och för att installera den.. filen heter roadmap_0_13_armv4l.gz få hoppas att den funkar (eller är det här rätt? roadmap_0_13_i686)

jaja, skratta inte åt mig nu bara för jag inte vet hur linux funkar, har suttit vid det i ca 20 minuter...max, men har också kollat på lite sidor men fattar noll....

Registrerade
    Feb 2004
    Respekt
    25
    ingen som skrattar åt dig... (iaf inte jag)... är lika dålig på linux jag åxå så
    Men va jag har fattat så måste man ladda ner filen i linux... det går asså inte att ladda ner filen i PCn å sen lägga över det till xboxen..... ändå sättet är att skicka över det via nätverket (hela nätverket\microsoftblabla\Workgroup)....

Registrerade
    Mar 2004
    Respekt
    0
    Det finns lite olika möjligheter för dig att komma åt filen i linux på xboxen men det allra lättaste är nog att använda wget. Starta upp linux i xboxen och kör följande kommando:
    eller
    om du vill ha den färdigkompilerade versionen.

Wget hämtar filen via http och lägger den i i dir:et du står i. Den fil du hade angett verkar dock inte korrekt (roadmap_0_13_armv4l.gz) är för ARM-processorer och är antagligen för att köra det på en handdator eller liknande.

Jag rekomenderar att du laddar hem källkoden och kompilerar upp den istället för att ladda ner de färdiga binärerna men förhoppningsvis funkar båda.

Annars borde det "bara" vara att fälja vad som står i README.

Registrerade
    Apr 2004
    Respekt
    0
    okej, tog hem filen nu genom xboxen, home/gentoox/roadmap0.gz heter den nu, vad är då kommandot för att installera det, har packat upp gz filen och fick fram en readme fil där det står nåt med idkg -d ext install roadmap-gtk är det rätt? måste man säga exakt vart filen ligger, alltså idkg -d ext install home/gentoox/roadmap/arm/roadmap-gtk ?

Registrerade
    Feb 2004
    Respekt
    25
    tror det är följande..:

cd *mappen/du/har/filen/i*
    tar xvf *finamnet*
    make
    make install

eventuellt måste du skriva ./configure efter tar xvf å sen make....

jag e lite osäker på om det va xvf efter tar..... men det märker du....
    om det inte funkar med xvf pröva zxvf......

hoppas det hjälper!

Registrerade
    Feb 2004
    Respekt
    25
    såg nu att du hade filen i gz format......
    skriv:

cd *mappen/du/har/filen/i*
    gzip *filnamn*
    tar xvf *filnamnet*
    make
    make install

Registrerade
    Mar 2004
    Respekt
    0
    Eller helt enkelt låta tar göra uppackningen av filen:
    Kod:
    # tar -xvzf roadmap_1_0_5_src.tar.gz
    Följ sedan bara vad som står i README-filen som följer med distributionen.

Kolla under kapitlet "* INSTALLING FROM THE SOURCE TARBALL"

Det är lite olika beroende av vilken version du vill göra (gtk, gtk++ eller qt). Jag tror att qt är installerat per default i gentoox så det valet kan nog vara bra
    1.
    Kod:
    # cd roadmap/src
    # make build
    2.
    Kod:
    # cd qt
    # make
    # cd ..
    osv...

Registrerade
    Apr 2004
    Respekt
    0
    jag får nog ta det lungt med det här tills jag får min usb adapter, jobbigt som satan med kontrollern och det virtuella tangentbordet, men jag tackar och bockar för all hjälp, hoppas att man får igång det nu sen, ger er en uppdate sen nån gång

Registrerade
    Mar 2004
    Respekt
    0
    Om du inte har lust att vänta kan du alltid göra allt via ssh. Skaffa någon bra ssh-klient till din windowsburk bara...

Registrerade
    Feb 2004
    Respekt
    25
    [QUOTE]
    Om du inte har lust att vänta kan du alltid göra allt via ssh. Skaffa någon bra ssh-klient till din windowsburk bara...

t ex "putty"

Liknande diskussioner

1. Guide till streaming i XBMC
    By fArGo_sWe in forum XBOX Media Player / Media Center
    Senaste inlägg: 2010-07-27, 19:09
  2. 6.6 Guide till streaming i XBMC av fArGo_sWe
    By fArGo_sWe in forum XBOX / Evolution-X FAQ och Guider
    Senaste inlägg: 2004-04-21, 09:14
  3. Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2003-11-05, 21:27
  4. PS2 emulator till linux på xbox??!!!
    By Boogie Man in forum Emulatorer