Visar resultat 1 till 18 av 18

Diskussion: Hjälp!

Registrerade
    Jan 2001
    Respekt
    25

Red face Hjälp!

Skulle chippa ett 7502 häromdagen...
    Lödde på chipet och så som vanligt, sen när jag skulle testa det fungerade det inte med brända spel det stod "Please insert....".
    Så jag tog mig en titt till och konstaterade att jag lött fast en tråd på fel ben på chipet. Sen när jag testar igen startar inte playstationet över huvud taget,, lampan lyser men det är det enda.,.. skivan snurrar ingenting och man hör inga ljud...
    jag prova sätta i en kompis kretskort i det och då funkade det, alltså måste det vara fel på mitt kretskort...
    Sen plockade jag bort chipet å alla trådar,,, det var inga fula spår på lödpunkterna alls och jag hade inte spillt tenn eller så heller, ändå startade det inte över huvud taget nu heller, vad ska jag göra?!

mvh
    /Måns+

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10

Kolla om alla små svarta fyrkantiga komponenter märkta PS601...PS605 på kretskortet fortfarande leder ström.

Byt ut den som INTE leder ström längre, antagligen PS605.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Registrerade
    Jan 2001
    Respekt
    25

Question

Hur kollar jag om dem leder ström, voltmeter?
    Vad kostar det med en ny komponent?

/Måns

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10

Vad gör du i din playstation om du inte vet hur man kolla om en komponent leder ström?

Skämt åsido, använd en multimeter. Du ska inte mäta strömstyrka/Volt. Du skall mäta resistans/Ohm. Symbolen för Ohm kan se ut ungefär som en hästsko.

Du kan även använda ett 1.5V batteri och en liten glödlampa.

Vi använder multimetrar som har ett läge där multimetern "piper" när vi mäter.

Komponenten är en säkring! Det går att byta ut den mot en vanlig glassäkring på 1-2A, det är ju bara att löda på lite elektronikkabel och tejpa fast den någonstans där den inte är ivägen. Den trasiga säkringen kan isåfall lika gärna sitta kvar.

Vi brukar plocka säkringar från kasserade kretskort. Men skall du köpa av oss måste du betala vår "hanteringsavgift" på 200:- för att plocka komponenter. Det är upp till dig...

Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Registrerade
    Jan 2001
    Respekt
    25

Exclamation

Mätte idag med en Multimeter... Alla säkringar visade 0.03 OHM utom en som visade hur många som helst, den trasiga...
    Det var 204:an tror jag, den som sitter precis ovanför strömsladdskontakten...
    Så jag stack iväg och köpte en vanlig glassäkring, jag tror den var på 1A.
    Efter mycket jobb lyckas jag tillsist få tennet att fasta någorlunda på varje sida av den och så koppla jag en kabel från varje sida till varsin sida på 204:an...
    Sen när jag starta psx:et är det 100% dött!
    Inte ens den gröna lampan lyser!!!

Kan man inte bara löda bort hela j-vla säkringen, så funkar det?...

/Måns

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10

Antagligen var det "huvudsäkringen" du bytte. Den är på mer än 1A isåfall. Fungerar säkringen du bytte till?

Registrerade
    Jan 2001
    Respekt
    25

Jo den fungera då jag nyss köpt den.
    Jag har för mig att det stor 2.5A på huvudsäkringen, så man borde kanske satsa på en 3A säkring?... Men kan man inte löda bort säkringen och sen sammansmälta båda sidor med tenn så det täcks?

/Måns

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10

Du kan naturligtvis löda en sladd eller bara hälla lödtenn istället för att löda dit en säkring.

Men säkringen är ju till för att skydda andra komponenter.

Du riskerar alltså att totalförstöra din playstation om du använder en för "stor" säkring eller helt bara kopplar förbi den.

Du kanske har spillt lödtenn någonstans, vilket orsakar en kortslutning.

Jag tycker att det är läge att lämna in din playstation till oss, eller någon annan som är van vid reparation av playstation.

Registrerade
    Jan 2001
    Respekt
    25

Unhappy

Jag snacka med en kompis som håller på en del med psx, han sa att det skulle räcka att koppla en kabel tvärs över säkringen bara.
    Det gjorde jag, och till min stora förtjusning fungerade det.
    Jag gav sen min kompis hans kretskort (jag hade testkört det i min egen maskin)
    men när han skulle testa på sitt PlayStation så fungera det inte och lampan lyste inte, och när han drog ur sladden till tv:n sa han att det började ryka ur det, så han drog ur kontakten...

Vad kan ha hänt, det fungerade ju med min maskin som är 100% likadan ju!
    Är hans psx totalförstört nu?!!

/Måns

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10

Så där kan det gå om man löder en kabelstump istället för att använda en säkring.

Säkringens syfte är ju att "brinna av" ifall det är ett fel någonstans. Anledningen till att det inte fungerade när du satte på en säkring är antagligen att den brann av direkt.

Nu när du lödde en kabelstump så var det något annat som brann av, istället för en billig och lättbytt säkring.

Nu har du antagligen ett rejält trasigt kretskort att plocka reservdelar ifrån...

Registrerade
    Jan 2001
    Respekt
    25

Question

Men så du tror bara det är kretskortet som pajat och inga andra komponenter på psx:et?

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10

Det kan vara fel på nätdelen också. Sedan finns det ju inte så mycket mer i en playstation...

Har du maximal otur så kan ju kanske även lasern råkat illa ut.

Registrerade
    Jan 2001
    Respekt
    25

Exclamation

Fick tillbaka kretskortet idag... Chipet luktade bränt och en lödning hade losnat, du vet den längst upp till höger...
    Tror du chipet har pajat?
    Vågar jag löda bort chipet och testköra med ett original spel?

/Måns

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10

Visst, se till att använda jordfelsbrytare och ha en bra brandsläckare tillhands. Du verkar inte ha turen med dig...

Registrerade
    Jan 2001
    Respekt
    25

Exclamation

ja du! den som lever får se =)

Registrerade
    Jan 2001
    Respekt
    25

Unhappy

Hansi! Tror du att du skulle kunna ta reda på exakt hur många Á huvudsäkringen är på eller om du vet nån som vet...?
    tacksam för snabbt svar!

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10

Jag har ingen officiell information. Prova att öka 1A i taget upp till max 5A. Stanna där säkringen slutar "blåsa".

Blåser 5A så har du kvar andra fel att fixa först...

Registrerade
    Dec 2001
    Från
    Sweden
    Respekt
    24

Cool

höhö..värsta novelen man kan läsa på morgonen ...tråkigt för ägaren till psx'et men förbannat kul de låter när de börjat spåra ur mer å mer

------------------
    /SockUlF
    /SockUlF

Liknande diskussioner

1. Hjälp Hjälp Hjälp
    By Shankol in forum X-ecuter 2 PRO support
    Senaste inlägg: 2004-04-11, 15:48
  2. Newbie hjälp!!
    By Calle_A in forum DVD och Hembio - Övrigt
    Senaste inlägg: 2003-11-06, 18:46
  3. Hansi Någon Hjälp!!
    By Nikko in forum BIOS versioner och flashning