Sida 1 av 2 12 SistaSista
Visar resultat 1 till 30 av 35

Diskussion: vilka program behövs för att lägga in spel på hdd?

  1. #1
    Registrerade
    May 2004
    Inlägg
    27
    Respekt
    0

    vilka program behövs för att lägga in spel på hdd?

    halloj igen!
    full rulle just nu.

    jag har installerat X2.4983.BIOS med någorlunda framgång.
    nu undrar jag vilka fler program som måste läggas in för att jag ska kunna köra brända spel samt kunna lägga in spel på hårddisken?
    om du ändå vet så vore jag även tacksam om jag fick reda på vilka program som behövs för att köra dvd-filmer utan fjärr.

    tack tack tack

  2. #2
    flash fxp program

  3. #3
    Registrerade
    May 2004
    Inlägg
    27
    Respekt
    0
    hur fungerar detta och vart finns det att hämta?
    kan man kopiera över spel från sin PC direkt till xboxren?

  4. #4
    de programet vet jag inte hur man använder ...jupp de gåratt llägga in spel genom de programet ...men då måste man ha en störe hårdisk .....tyvär så kan jag inte hjälpa mera ...

  5. #5
    Registrerade
    May 2004
    Inlägg
    27
    Respekt
    0
    he he he, "hårdisk"
    den var bra =)
    tack för all hjälp!

  6. #6
    Registrerade
    May 2004
    Inlägg
    328
    Respekt
    21
    "men då måste man ha en störe hårdisk" - inte nödvändigtvis.

    Du har ca 5Gb ledigt utrymme på originalhårddisken, det räcker kanske bara till 2 spel och en film. Men ändå

    Flash FXP är ett FTP program och ett FTP program används för att koppla upp datorn
    mot xboxen via ett nätverk och skicka över/ta hem filer. Det finns många FTP program. Andra bra är t.ex CuteFTP och SmartFTP.

    Om du vill kunna se DVD filmer på en chippad Xbox utan fjärrkontrollen rekomenderar jag DVDx 2.0. Det finns på Superdisc 3.7rc8.

    Är det något mer du undrar så bara skriv.

    ps. chileman det e ganska bra att du vet själv hur det funkar INNAN du försöker lära andra
    Last edited by natno; 2004-05-19 at 01:17.

  7. #7
    Registrerade
    May 2004
    Inlägg
    27
    Respekt
    0
    tack för svaret natno!

    så jag ska alltså lägga in Flash FXP på xboxen och sedan tanka hem filer från min dator.
    kräver inte detta att jag har en ftp igång på min dator, eller hittar xboxen datorn ändå?
    du nämde även CuteFTP och SmartFTP. dessa program har jag använt tidigare men dock inte med en xbox. ska jag köra ett av dessa programen på min PC och köra Flash FXP på xboxen eller hur är det tänkt?

    (jag vet i princip hur alla program är uppbyggda m.m. men jag har inte fått in det "rätta tänket" när det gäller xbox än, men håll ut! )

  8. #8
    Registrerade
    Feb 2004
    Inlägg
    10
    Respekt
    0
    Hmm.. Det blir rörigt när för många som "kan" skriver... Flash FXP, CuteFTP och SmartFTP är ftpclienter som man kan använda sig av på PC:n. FTPserver finns inbyggt i bland annat Evoxdash, XBMP, XBMC och säkerligen fler program/dashboards. Du behöver ett nätverk eller en korsad patchkabel (finns på tex Kjell & Co). Det underlättar aningen om du vet lite om ftp och nätverk i allmänhet. I din ftpclient ställer du in ipadressen som du har ställt in xboxen på. och användarnamn "xbox" samt lösenord som "xbox" om du inte har bytt det. Nätverk är inte självklart att ställa in rätt. Jag startar min xbox och ser till att jag står tex i Evoxmenyn o sen använder jag mig av filezilla för tillfället (Oxå en ftpclient) för att ansluta till min xbox som har ipnumret 192.168.0.101. Vilket ipnummer du har kan bara du själv veta/ta reda på eller någon som kollar på din box.
    Mvh
    Bump

  9. #9
    Registrerade
    Feb 2004
    Inlägg
    10
    Respekt
    0
    När du har nätverket rättkonfigurerat så kan du ftp:a upp filerna till xboxen. Men även här behövs kunskap om VAR du skall lägga filerna för de skall fungera/hittas i menyerna/osv.. Du gör rätt i att kolla runt på nätet om hur du använder/konfigurerar den ftpclient som du använder dig av. Samt kollar upp vilken dashboard du använder dig av, OM den har ftpserver inbyggd, vilken ipadress den har. Efter det så borde du inte ha några större problem. Lycka till !

    Mvh
    Bump

  10. #10
    Registrerade
    May 2004
    Inlägg
    328
    Respekt
    21
    okej, till att börja med måste du få upp en länk mellan boxen och datorn.

    1. Se till att du har ett nätverk kopplat mellan xboxen och din dator, antingen via en switch/hub/router med RAKA nätverkskablar, eller en KORSAD nätverkskabel direkt mellan xboxen och ett nätverkskort i din dator.

    2. Se till att du har en dashboard (tex Evox, men det har du antagligen redan) installerad på xboxen.

    3. Installera ditt FTP program på datorn. FlashFXP är precis som SmartFTP och CuteFTP ett FTP program till datorn, vilket du antagligen missuppfattade.

    4. Kolla vilken IP adress xboxen har (antingen om den har blivit tilldelad en av DHCP från till exempel en router, annars får du manuellt ställa in en IP adress i Evox inställningar).

    5. Sätt igång boxen med chippet på så att dashboarden är igång. Starta ditt FTP program på datorn och anslut till xboxen med uppgifterna:

    IP-adress: Den du kollade innan, oftast 192.168.*.* nånting.
    Användarnamn: xbox
    Lösenord: xbox
    Port: 21

    Funkar det inte så skriv vad som händer och förklara din nätverkskoppling samt vilken mjukvara etc du använder så ska vi lösa detta.

  11. #11
    Registrerade
    May 2004
    Inlägg
    27
    Respekt
    0
    hyggligt grabbar!
    jag ska sätta igång så fort jag ätit middag!
    låter inte knepigt för fem öre, men man ska inte ropa hej...
    förresten, vilket format ska spelet vara i när man lägger det på xboxen?
    just nu har jag de som .iso på min dator.
    hur startar jag sedan spelet?

    tack tills vidare!
    Last edited by mTTs; 2004-05-19 at 20:35.

  12. #12
    Registrerade
    May 2004
    Inlägg
    328
    Respekt
    21
    om du använder qwix ( http://forum.psxcare.com/support/showthread.php?t=8499 , ett program för PC) laddar du helt enkelt in iso'n i programmet ock sen skickar programmet över över spelet samtidigt som det packar upp det till rätt mapp och allt. perfekt

    förresten har du en dashboard installerat?

  13. #13
    Registrerade
    May 2004
    Inlägg
    27
    Respekt
    0
    jammen det är ju helt underbart!
    =)
    yes yes, jag har evox.

    fick precis LCDn att funka med, jag lödde om alla punkter, var nogrannare denna gången, fasen vad fint det blev. *glad som ett barnkalas* =)

  14. #14
    Registrerade
    May 2004
    Inlägg
    328
    Respekt
    21
    smartXX? de e så de ska va

    du får posta lite bilder när du har fixat iordning LCD:n!

  15. #15
    Registrerade
    May 2004
    Inlägg
    27
    Respekt
    0
    jag skulle kunna lägga upp bilder på LCDn redan nu för allt är så gott som klart, men p.g.a. dålig lödning (antagligen) så får jag ingen info i den högra halvan av LCDn, så det ser lite skumt ut för tillfället. MEN DET SKA FIXAS!
    =)

  16. #16
    Registrerade
    May 2004
    Inlägg
    328
    Respekt
    21
    hehe, du fixar med den ända in på natten lycka till med lödningarna

  17. #17
    Registrerade
    Sep 2003
    Från
    Ankarsrum
    Inlägg
    196
    Respekt
    21
    mTTs: Vilken LCD använder du och var har du monterat den?

  18. #18
    Registrerade
    May 2004
    Inlägg
    27
    Respekt
    0
    jag köpte en Blå LCD display till SmartXX från psxcare och jag har monterat den i locket på xboxen parallellt med en sida på det stora "krysset".
    nu har jag för övrigt lyckats med det mesta (utan LCDn för tillfället). jag ställde bara in ip, nätmask samt gateway på xboxen och lade in spel i .iso-format från datorn med Qwiz101. ett helt underbart program, litet men ack så stort! det måste ha varit det lättaste, trots allas olika lösningar.
    tack så mycket för hjälpen, nu är det bara (halva) LCDn kvar. om någon har något tips om hur jag ska göra så vore jag tacksam om jag fick reda på det. tror själv att jag bör kolla till lödningarna, sen ska det väl ändå vara klart!
    nu ska jag bara övertala brorsan (hans xbox) att köpa en större hårddisk. han borde inte vara så svårövertalad. =)
    Last edited by mTTs; 2004-05-20 at 18:23.

  19. #19
    Registrerade
    May 2004
    Inlägg
    14
    Respekt
    0
    tjenis...Natno...du verkar veta precis det jag undrar över...ja e osäker på hur ja ska föra över filer med FlashFXP...ja testa...men inget hände...ja antar att ja gjorde fel....om ngn vet..kan ni vara så snäll o skriva vilka steg o hur man går till väga för att de ska funka....jag har en korsad sladd...o FlashFXP...men sen vet ja inte hur ja ska göra...

  20. #20
    Registrerade
    May 2004
    Inlägg
    27
    Respekt
    0
    hoppar mellan frågorna...
    wo-hoo, jag fick LCDn att funka!
    det var inga fellödningar, man skulle bara ställa in hur många tecken varje rad skulle innehålla i smartxx-menyn. (känner mig som ett fån)
    stod på 10, jag ökade till 20 och nu syns texten som det ska!
    nu blir brorsan glad =)
    hej å tack för mig!//
    mTTs

  21. #21
    Registrerade
    May 2004
    Inlägg
    328
    Respekt
    21
    shaft, förlåt att jag inte svarat tidigare, jag lyckades få migsjälv bannad

    Om du har en korsad sladd ska den kopplas direkt mellan xboxen och nätverkskortet i din dator, alltså inte via en hub/switch.

    Sen ska du slå på xboxen och starta evox (eller avalaunch eller xbox media center/player, med dom går det snabbare). Sen så måste du göra rätt inställningar, vi tar som exempel att du börjar med att använda evox:

    Gå in på System utils>settings
    Gör följande inställningar:

    SetupNetwork = Yes
    StaticIP = Yes
    Ip = 192.168.100.10
    Subnetmask = 255.255.255.0
    Defaultgateway = 192.168.100.1
    DNS1 = 0.0.0.0
    DNS2 = 0.0.0.0
    SkipIfNoLink = No
    SetupDelay = 0

    Sen under i dina nätverksinställningar på datorn så ställer du in följande:
    (vet du inte hur så säg vilket operativsystem du har på datorn så visar jag dig)

    IP = 192.168.100.1
    Subnetmask = 255.255.255.0
    Defaultgateway = 192.168.100.1

    Sen i flashFXP kopplar du upp dig med uppgifterna:

    IP = 192.168.100.10
    User = xbox
    Pass = xbox
    Port = 21

    Sen ska du se:

    C:
    D:
    E:
    F:
    Z:
    Y:
    X:

    Nu kan du skicka filer till xboxen om allt funkar. Skicka spel till E: (och/eller F: om du inte har originalhårddisk)

  22. #22
    Registrerade
    Feb 2004
    Från
    linköping
    Inlägg
    470
    Respekt
    21
    Om du kör xp lr 2000 (kanske nt) så kan du använda "anslut nätverksenhet" och fylla i ftp://xbox:xbox@xboxensipnummer. Sedan har du alltid en snabb genväg till xboxen utan att starta något program.

  23. #23
    Registrerade
    May 2004
    Inlägg
    328
    Respekt
    21
    jepp, men överföringshastigheten är inte lika snabb då.

  24. #24
    Registrerade
    Feb 2004
    Från
    linköping
    Inlägg
    470
    Respekt
    21
    D e sant, ligger oftast 1MByte långsammare med windows egna ftp-klient. Går ju ändå ganska snabbt tycker ja( ~7000kBytes/s med en sunkig biltema switch imellan, dvs 8000kBytes/s med annan klient). Snabbast går det med Qwix tillsammans med avalaunch (iaf för mig) pga boostmode.
    Använder normalt sett qwix när jag ska ladda upp ett spel å windows egna ftp-klient när jag ska redigera några inställningar alt. ladda upp/ner småfiler.

  25. #25
    Registrerade
    May 2004
    Inlägg
    27
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av psychocowboy
    D e sant, ligger oftast 1MByte långsammare med windows egna ftp-klient. Går ju ändå ganska snabbt tycker ja( ~7000kBytes/s med en sunkig biltema switch imellan, dvs 8000kBytes/s med annan klient). Snabbast går det med Qwix tillsammans med avalaunch (iaf för mig) pga boostmode.
    Använder normalt sett qwix när jag ska ladda upp ett spel å windows egna ftp-klient när jag ska redigera några inställningar alt. ladda upp/ner småfiler.
    A hoj-hoj!
    jag använder mig utav qwix men mina överföringshastigheter sjunker drastiskt efter ~10 minuter från 6-7Mb/sek till 300-400kb/sek.
    vad är det för tok? jag har originalhårddisk och evox!!!
    (finns det något motsvarande boostmode i evox som det finns till avalaunch?)

  26. #26
    Registrerade
    May 2004
    Inlägg
    328
    Respekt
    21
    nope, endast avalaunch/qwix har det just nu. som sagt var i en annan tråd, det är antagligen dags att köpa ny hårddisk mTTs.

  27. #27
    Registrerade
    May 2004
    Inlägg
    27
    Respekt
    0
    suck
    man måste försöka iallafall!

  28. #28
    Registrerade
    May 2004
    Inlägg
    328
    Respekt
    21
    vet du vad du kan testa sålänge? ta hem mapparna UDATA och TDATA från E: till datorn (med alla dess innehåll såklart) och formatera sedan E:. Jag tror du kan göra det från superdisc. skicka sedan tillbaka UDATA och TDATA och installera eventuella spel igen.

  29. #29
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    behöver inte SD för att formatera utan vad du kan göra är att lägga till i din evox.ini följande rader under [MENU]:
    # Item "Warning! Format C partition",@212
    # Item "Warning! Format E partition",@213
    # Item "Warning! Format F partition",@214
    # Item "Warning! Format G partition",@215
    # Item "Warning! Format C-E-F",@216

    sen lägger du till längst nere på din ini fil:
    [Action_12]
    Info "Format C partition WARNING!"
    warning "This will FORMAT THE C PARTITION!"
    Progress "Partitioning/Formatting..."
    Format C:

    [Action_13]
    Info "Format E partition WARNING!"
    warning "This will FORMAT THE E PARTITION!"
    Progress "Partitioning/Formatting..."
    Format E:

    [Action_14]
    Info "Format F partition WARNING!"
    warning "This will FORMAT THE F PARTITION!"
    Progress "Partitioning/Formatting..."
    Format F:

    [Action_15]
    Info "Format G partition WARNING!"
    warning "This will FORMAT THE G PARTITION!"
    Progress "Partitioning/Formatting..."
    Format G:

    [Action_16]
    Info "Format C-E-F WARNING!"
    warning "This will FORMAT ALL DRIVES!"
    Progress "Partitioning/Formatting..."
    ConfigSector "\inst\disk.bin"
    Format c:
    Format e:
    Format f:
    format x:
    format y:
    format z:

    För att du skall få fram det i din meny nu behöver du bara ta bort # framför Item sen lägger du tillbaka dom igen så att ingen klåfingrig formaterar åt dig igen

  30. #30
    Registrerade
    May 2004
    Inlägg
    328
    Respekt
    21
    jag tänkte att han inte kommit så långt med sitt xboxande än du kan ju antingen använda superdisc (lättast), eller som pege63 sa. eller så här:

    lägg detta i menydelen i evox.ini:

    Item "Formatera E:",@212

    längst ner i evox.ini:

    [Action_12]
    Info "Formatera E:"
    warning "Varning! Detta formaterar E: partitionen!""
    Progress "Formaterar.."
    Format E:

    skit o hålla reda på

Sida 1 av 2 12 SistaSista

Liknande diskussioner

  1. Vilka program kan deletas ?
    By packep in forum Evolution-X Dashboard
    Inlägg: 9
    Senaste inlägg: 2005-12-20, 22:57
  2. Köra brända spel på skivor.
    By zargo in forum X-B.I.T. support
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2004-03-02, 20:26
  3. kan inte spela brända spel...
    By Andreas_T5 in forum NEO4 - Teknisk support
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2003-07-31, 13:12
  4. Inlägg: 7
    Senaste inlägg: 2003-07-03, 08:55
  5. hjälp vet nån var för mina spel hakar upp sig?
    By Johan_psone_multix in forum Playstation produktsupport - Multi-X
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2002-01-09, 13:40

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •