Visar resultat 1 till 7 av 7

Diskussion: NTSC eller PAL

Registrerade
    May 2004
    Respekt
    0

NTSC eller PAL

vissa spel finns att ladda ner både i NTSC och PAL. vilken av dom ska man välja? och vad är skillnanden?

Registrerade
    May 2004
    Respekt
    0
    PAL är nog att föredra här i europa, för det är videosystemet som används, NTSC är det som används i USA. Skillnaden i de olika systemen är olika antal rader på skärmen och olika uppdateringsfrekvens kan man säga kortfattat. Oftast funkar det även om du kör "fel" version, men videofilmer kan bli lite hackiga och osynkade.

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    Det är mer porr i PAL versionen och mer blod i NTSC versionen.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Registrerade
    Aug 2003
    Från
    Kungsbacka
    Respekt
    22
    Hahah Hansi! rodde du bara skrev seriösa inlägg
    Är det inte så att det e uppdateringsfrekvensen som skiljer? Att PAL har 25 fps medans NTSC har 27,5 och uppdaterar bara varannan rad? Rätta mig om jag ha fel...

Registrerade
    May 2004
    Respekt
    0
    okej..så man kan ta hem NTSC spel å köra på sin chippade box utan problem å de ska funka? måste inte tvn stödja ntsc?

Registrerade
    May 2004
    Respekt
    21
    oftast räcker det att köra enigmah video mode switch eller vafan de heter. ställa om boxen till NTSC därigenom annars kan man få svartvit bild.
    en del spel är också crackade så dom funkar på både PAL och NTSC.

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    Zelloc, mitt inlägg var seriöst. På grund av olika kultur i olika länder/världsdelar och spelutgivarnas lathet så accepteras hur mycket våld och blod som helst i titlar som ges ut i USA (NTSC), men hu om det råkar visas lite för mycket naken hud.

Och spelen som skall släppas i Europa anpassas efter den tyska marknaden där eventuellt blod måste vara grönt, folk som skall mosas måste göras om till zombier osv...

En modifierad XBOX kan starta både PAL och NTSC spel.

Har du boxen i PAL läge så körs NTSC-spelen med PAL videoläge, vilket gör att filmsekvenser "rycker" lite och att t.e.x tiden för att klara en bana i ett bilspel räknas fel. Vissa spel startar inte alls, men dom som startar startar i färg på vilken vanlig TV som helst.

Vill man spela NTSC spel utan strul så måste man ställa in boxen i NTSC läge, men då blir bilden svartvit om tv:n inte har stöd för NTSC färgbärvåg. En RGB-kabel / Advanced scart brukar fixa så att man får färgbild, och på köpet får man isåfall mycket skarpare bild än med den vanliga compo-skit-kabeln.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Liknande diskussioner

1. Går det och kolla om ett spel är PAL eller NTSC
    By sumo in forum X-BOX Spel/Mjukvara
    Senaste inlägg: 2004-02-18, 21:23
  2. Starta DVD-r ???
    By steff in forum Playstation 2 - backup/patchar
    Senaste inlägg: 2003-01-29, 23:19
  3. TOC-filen på GTA3 Vice city
    By Fredde in forum NEO4 - Teknisk support
    Senaste inlägg: 2002-12-21, 19:40
  4. skillnader mellan NTSC xboxar och PAL xboxar.
    By tjoff in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Senaste inlägg: 2002-08-19, 22:23
  5. MGS2 Dvdr
    By Wanner in forum NEO4 - Teknisk support
    Senaste inlägg: 2002-03-18, 19:12

Bookmarks

Behörigheter

• Du får inte starta nya diskussioner