Visar resultat 1 till 26 av 26

Diskussion: Allvarligt Fel!!!!!!!

  1. #1
    Registrerade
    Feb 2004
    Inlägg
    1 728
    Respekt
    24

    Allvarligt Fel!!!!!!!

    OK så här ligger det till.......
    Jag har en xbox v1.4 lr 1.5 chippad med aladdin advance.... (PSX care chippade den)
    120gb HDD disc....
    Den har fungerat som en dröm hela tiden tills för ca en vecka sen..
    satt å spela lite Zelda: Alttp på xsnes9x emun.... sen skulle jag spara å då låser sig boxen..... "jaha där låste den sig", "microsoft i ett nötskal" tänkte jag.....
    stängde av boxen å skulle starta upp den.... då hittar den inte HDDn... får den där felkoden som blir då.....
    "VA I HELVETE" skriker jag..... stänger av boxen drar ur strömmen i ca 20 sek.... stoppar i strömmen startar, allt funkar igen "puh" tänkte jag.
    satte mig å spela zelda igen.... kunde typ lira 5 min sen SAMMA SAK IGEN!!!
    ska tillägga att jag har prövat andra spel å det blir samma sak då.... kommer till det senare...

    till saken hör att jag hade byggt en "HDD LED" lampa.....

    efter detta fel så skruvade jag isär hela boxen... tog ur allt utom moderkortet... stoppade ihopp allt igen.... kopplade ur hdd leden....
    DÅ funkade allt igen! ........................ tills igår...... samma fel..... då hade den funkat i ca en vecka sen förra gången det hände.........

    Det jag funderar på är att precis innan allt låser sig så hör man hur HDDn "stänger av" sig.... ni vet hur det låter.... "bzupp" typ .....
    Är det HDDn som är körd lr är det nått annat? Har prövat allt typ... det ända jag inte har prövat är att köra med orginaldisken igen... men ska göra det om jag inte får nått bra svar här :/.....

    och som sagt så är det inte zelda det är fel på.....
    "rallisport Challange 2" låser sig när HDDn "stänger av" sig....
    "red dead revolver" får man fel medelande "your disc may be dirty or damage" när man ska spara/ladda efter HDDn har "stängt av sig"
    osv osv osv osv..............

    behöver verkligen hjälp med detta.......
    å om ni inte har fattat det än så har jag juh ingen garanti kvar på boxen
    (köpt på PSXcare).........

    Hjälp?

    EDIT: Spel har börjat hackat i xsnes9x sen HDDn "stänger av" sig å så......
    Last edited by Lucif3r; 2004-05-20 at 13:57.

  2. #2
    Registrerade
    Jul 2003
    Inlägg
    22
    Respekt
    0
    Kolla så alla sladdar till hdd sitter i ordentligt, fick samma felmeddelande att your disc may be damage bla bla bla, och då satt strömkabeln till hdd löst

  3. #3
    Registrerade
    Feb 2004
    Inlägg
    1 728
    Respekt
    24
    du kanske itne läste allt jag skrev........

    efter detta fel så skruvade jag isär hela boxen... tog ur allt utom moderkortet... stoppade ihopp allt igen.... kopplade ur hdd leden....
    det är alltså inga kontakter som glappar.......

  4. #4
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Vad får du för felkod?

    Kan ju vara styrkortet på hårddisken som fått sig en törn av ditt experimenterande.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  5. #5
    Registrerade
    Feb 2004
    Inlägg
    1 728
    Respekt
    24
    hmmm ja kommer inte ihåg va det va för felkod men ja tror det är den som blir om man startar "utan" HDD (felkod 21?)...... har inte brytt mig om det på senare tid iom att jag har "lärt" mig hur jag måste göra för att få igång den............ skruva ner hela boxen å sätt ihopp den igen då funkar den igen...... tills nästa gång...... :/

  6. #6
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Uppdatera bios till x-ecuter 2 4983.06, isåfall försvinner problemet om det är klockrelaterat.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  7. #7
    Registrerade
    Feb 2004
    Inlägg
    1 728
    Respekt
    24
    tycker d et låter konstigt om det är klockan...... för den är rätt inställd.... men skulle HDDn "stänga av" sig då? å jag menar att den stänger av sig för man hör verkligen det....... :/

  8. #8
    Registrerade
    Mar 2004
    Inlägg
    3
    Respekt
    0
    men du får säga till psx care att byta hdd till dej även om du har öppnat boxen du får säga till dom att dom ska pröva hddn på en av deras boxar och om den inte funkar då då får dom ge dej en ny.......... notera att det har inget med garantin dels för att du öppnade boxen inte hddn dessutom är det ju två helt olika maskiner

  9. #9
    Registrerade
    Feb 2004
    Inlägg
    1 728
    Respekt
    24
    jo men det är jusst det att den funkar...... fasst sen ibland så "lägger den av" å då måste man plocka ner allt...å ihopp..... å då funkar den igen..... tills den slutar....
    + att jag skulle vilja lösa det här "på egen hand" (göra sakerna själv fasst lite hjälp ideer)

  10. #10
    Registrerade
    Mar 2004
    Inlägg
    3
    Respekt
    0
    men har du prövat att kolla i ww.xboxscene.com där har dom en massa bilder/guider hur du ska göra dessutom har dom mycket bättre forum där än här

  11. #11
    Registrerade
    Mar 2004
    Inlägg
    533
    Respekt
    22
    Jobbar med att reparera PC:s, har på sistone fått in massa datorer med samma fel, läckande kondensatorer (vilket ger märkliga fel). Kanske även XBox fabrikerna har fått dessa dåliga kondensatorer?!
    Kolla om kondingarna på ditt moderkort är "uppsvällda" eller läcker gul sörja i toppen (toppen ska vara helt platt).
    Ver 1.4 <> SmartXX v2
    LCD(blå)<>Blå/Röda Eject dioder
    IR-Mod<>XBMC

  12. #12
    Registrerade
    Feb 2004
    Inlägg
    1 728
    Respekt
    24
    hmm..... ska kolla det där som Merlin.swe sa nästa gång xboxen "pajjar"....... funkar jusst nu hur bra som helst efter att jag har skruvat isär hela skiten å byggt ihopp den igen..... :/.... skumt fel tycker jag........
    aja annars är det väl inte värre än att man får ha med sig en skruvmejsel överallt där boxen är
    är mest orolig över att detta fel kanske blir värre å värre å till slut kanske det inte funkar att göra som jag har gjort dom senaste 2ggrna nu.......

  13. #13
    Registrerade
    May 2004
    Inlägg
    328
    Respekt
    21
    men skicka in xecuter 4893 ändå, om du inte redan har det. det är ju i vilket fall det bästa.

  14. #14
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    har du en egen version av den biosen han menar 4983 antingen .06 (F el .67 (G

  15. #15
    Registrerade
    Feb 2004
    Inlägg
    1 728
    Respekt
    24
    Jag har INGEN ANING vilket BIOS jag har...... köpte den fördig chippd/flashad från PCXcare för ca en månad sen......

  16. #16
    Registrerade
    May 2004
    Inlägg
    328
    Respekt
    21
    nej men flasha in det nyaste då. då vet du vilket du har

  17. #17
    Registrerade
    Feb 2004
    Inlägg
    1 728
    Respekt
    24
    bah orka den funkar jusst nu så.... får väl se om det kommer tillbaka nångång.....

  18. #18
    Registrerade
    May 2004
    Inlägg
    328
    Respekt
    21
    haha, det tar en halv minut gör som du vill.

  19. #19
    Registrerade
    Feb 2004
    Inlägg
    1 728
    Respekt
    24
    tar nog lite längre än så
    först måste jag hitta den rätta BIOSen....... sen måste jag bränna ut det på en skiva....... sen måste jag sno boxen från morsan ( ) SEN kan jag flasha.......... så.......... orka

  20. #20
    Registrerade
    May 2004
    Inlägg
    328
    Respekt
    21
    hehe kan du inte lägga in bioset på hårddisken och flasha därifrån? vilket chip har du?

  21. #21
    Registrerade
    Feb 2004
    Inlägg
    1 728
    Respekt
    24
    jag har aladdin advace.... tror inte det går att flasha från hddn.......?

  22. #22
    Registrerade
    Feb 2004
    Inlägg
    160
    Respekt
    21
    jo..........

  23. #23
    Registrerade
    May 2004
    Inlägg
    328
    Respekt
    21
    ladda ner det nyaste bioset (xecuter 4983), dom båda .bin filerna i c:\bios, sen i evox välj system utils>flash bios, välj xecuter2 4983.06, flasha och se glad ut.

  24. #24
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    innan man gör det så hjälper det om man FTP över dom till xboxen C:\Bios skiva behöver man inte.

    Man ska flasha x-ecuter med 1024K biosar, MEN flashar du från dashboardens flashkommando så görs en 256k bios om till en 1024k automatiskt. Använder du Xflash måste du ta rätt storlek på bioset.

  25. #25
    Registrerade
    Feb 2004
    Inlägg
    1 728
    Respekt
    24
    Man ska flasha x-ecuter med 1024K biosar, MEN flashar du från dashboardens flashkommando så görs en 256k bios om till en 1024k
    mitt chip klarar bara 256k BIOS..... spelar det nån roll?

  26. #26
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    flasha från dashboardens flashkommando bara

Liknande diskussioner

  1. Fel installerat eller något fel med bioset?
    By Jompapompa in forum X-ecuter 2 LITE support
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2003-12-20, 10:51
  2. allvarligt fel eller?
    By spenne in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 4
    Senaste inlägg: 2003-09-22, 09:12
  3. Fel Fel Fel....code 13
    By Ubbe in forum Evolution-X Dashboard
    Inlägg: 7
    Senaste inlägg: 2003-05-20, 22:40
  4. Laser fel eller chip fel?
    By Gatufight in forum Messiah - Teknisk support
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2002-12-20, 13:31
  5. Allvarligt...hur funkar det?
    By Dinky in forum Playstation 2 - produktsupport - MULTI-X CHIP
    Inlägg: 6
    Senaste inlägg: 2001-07-19, 19:25

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •