Visar resultat 1 till 11 av 11

Diskussion: SmartXX - Evo-X

  1. #1
    Registrerade
    May 2004
    Inlägg
    22
    Respekt
    0

    SmartXX - Evo-X

    Hej!

    Jag har precis monterat ett SmartXX i mina söners XBOX och laddat XECUTER2 4983.67 BIOS i den första banken, funkar perfekt!
    Uppdaterade firmwaren på SmartXX via browsern över mitt LAN, suveränt!
    Kunde dock inte spela ett spel som jag bränt på en CD-R (från en ISO-fil) så nu håller jag på och bränner den på en CD-RW istället...

    Jag undrar vad som händer när jag installerar Evo-X Dashboard ?
    Nu bootar boxen med SmartXX-menyn och jag kan sedan välja "Original BIOS" eller "XECUTER2 4983.67".
    Enligt vad jag läst i detta forum så kommer Evo-X att bli "default" dashboard och man kan sedan välja andra dashboards ifrån Evo-X's menyer.
    Kan jag komma tillbaka till SmartXX-menyn efter att jag installerat Evo-X?

    Vill gärna veta detta INNAN jag installerar andra dashboards...

    backvall

  2. #2
    Registrerade
    Mar 2004
    Inlägg
    533
    Respekt
    22
    Du kommer alltid att först få upp SmartXX menyn innan någon dashboard har laddats och får då möjlighet att välja vilket BIOS du vill boota på.
    När du lägger in EvolutionX dashboard från Superdisk så läggs även Microsofts dashboard in.
    För att starta MS dashboard måste du först låsa HD:n (finns med ett program för detta under "apps" i Evo-X) sedan kan du starta MS dashen antingen från Evo-X eller så väljer du Orginal Bios i SmartXX menyn.
    Har aldrig testat "Live" tjänsten men jag tror att du måste starta XBoxen enligt det senare alternativet för att det ska fungera, dvs Original Bios.
    Ver 1.4 <> SmartXX v2
    LCD(blå)<>Blå/Röda Eject dioder
    IR-Mod<>XBMC

  3. #3
    Registrerade
    May 2004
    Inlägg
    22
    Respekt
    0
    OK, tack för det!

    Så jag får alltså upp SmartXX-menyn, väljer sedan "Evo-X" via en av BIOS-bankerna? eller...?
    Alternativen blir alltså "Original BIOS", "XECUTER2 4983.67" eller "Evo-X" ?
    Angående att låsa HD'n... jag har inte låst upp den (behövs det?) eller blir den upplåst automatiskt vid nå'n installation?

    Jag monterade INTE EJ-kabeln vid monteringen av SmartXX-kortet, hur gör jag för att starta boxen helt "ren" d.v.s. utan chippet? Eller går inte det att göra utan EJ-kabeln?

    Om jag startar MS dashboard från SmartXX-menyn kan jag då spela LIVE utan att bli bannad?

    Varför läggs även MS dashboard in vid installation av Evo-X?

    Tack för hjälpen!

    backvall

  4. #4
    Registrerade
    Mar 2004
    Inlägg
    533
    Respekt
    22
    Det enda du kan göra när du har monterat ditt SmartXX chip är att starta XBoxen med det översta alternativet "Orginal bios" (XBox startas utan chipet och du kan köra LIVE). Då startas XBoxen med Orginal bioset och MSdashboard, din XBox fungerar precis som den har gjort innan du chipade den.

    Men du vill förmodligen köra filmer, säkerhets kopierade spel visa bilder osv...
    Då måste du först lägga in ett BIOS på ditt SmartXX tex Executer2 eller EvoX (OBS förväxla inte EvoX BIOS med EvolutionX Dashboard).
    När du har lagt in ett BIOS kör du Superdisk, denna innehåller verktyg för att formatera och förbereda din HD samt installera "operativet" EvolutionX (MSdashboard installeras också för att du ska kunna köra LIVE).
    Ver 1.4 <> SmartXX v2
    LCD(blå)<>Blå/Röda Eject dioder
    IR-Mod<>XBMC

  5. #5
    Registrerade
    May 2004
    Inlägg
    22
    Respekt
    0
    Aha...

    Jag har nu lagt in XECUTER2 BIOS som jag kan boota på, var väljer jag sedan att jag vill starta EvoluationX Dashboard? (har inte installerat EvoluationX Dashboard ännu...).
    Startas EvoluationX Dashboard automatiskt när jag väljer något annat BIOS än "Original BIOS" ?

    Var hittar jag EvoX BIOS? Vad är fördelen med EvoX BIOS jämfört med Xecuter2 BIOS?

    Jag har SuperDisc 3.7 rc8 som verkar innehålla en MASSA prylar som jag knappt vet vad jag skall använda dem till, men, pryltokig som jag är så vill jag givetvis installera så mycket "godis" som möjligt...

    Har ännu inte bytt HD'n men skall göra detta inom kort, installerade ED@chip i en 2Mb bank på SmartXX så jag har kunnat spara undan allt på den befintliga HD'n via FTP.
    Kan man lägga tillbaka ALLT på den nya HD'n?
    Mina söner vill inte förlora alla avklarade nivåer i t.ex. Halo...

    Tacksam för alla tips!
    Jo, jag har lusläst (och printat mycket) i detta forum men det är alltid bra med mer info...

    Johan

  6. #6
    Registrerade
    Mar 2004
    Inlägg
    533
    Respekt
    22
    Innan du kan starta EvolutionX dash så måste du installera det.
    Om man jämför XBox med en vanlig PC så har du även där ett BIOS som håller reda på hårdvara och inställningar och du har ett operativ system tex Win98. Om du uppgraderar bioset på en dator så kan du inte starta WinXP automatiskt om du hade Win98 innan utan du måste installera WinXP först.

    Så om du vill spara alla game saves och sådant så är det bäst du gör det innan du kör Superdisk (hur man gör får någon annan svara på för jag vet inte).
    För att installera EvolutionX boota på Superdisk, välj formatera drive och sedan installera.

    EvoX bios hittar man bla på DC men den allmänna uppfattningen verkar vara att Executer bioset för tillfället är det bästa, så om du har det installerat så klarar du dig på det!
    Ver 1.4 <> SmartXX v2
    LCD(blå)<>Blå/Röda Eject dioder
    IR-Mod<>XBMC

  7. #7
    Registrerade
    Feb 2004
    Inlägg
    10
    Respekt
    0
    Savegames till xbox-spel sparas i E:\UDATA. Du kan ftp:a dem till datorn för att ftp:a in de på ny box t.e.x. Eller så kan du använda dig av ett USB-Minne som stöds av FatX. Har använt mig av bägge sätten så jag vet att det fungerar. Savegames till emulatorer hamnar inte där, men i E: de oxå. Så vill du spara alla savegames till allt så spara allt som finns på E:.
    Lycka till !

  8. #8
    Registrerade
    Feb 2004
    Inlägg
    10
    Respekt
    0
    Måste tillägga att det kanske kan finnas undantag i var spelen sparas. Halo, Midtown madness3, unreal championship, James Bond-Agent under Fire och Worms 3D lägger iaf sig i E:\Udata. Och emulatorerna har en mapp som skapats o kallas för 90x26 rakt in i roten på E:. Varför den heter så har jag inte an aning om.

  9. #9
    Registrerade
    May 2004
    Inlägg
    22
    Respekt
    0
    Tack för svar!

    Några frågor till:

    1. Behöver jag lägga tillbaka något till C: (från den gamla HD'n) när jag byter till en ny HD?

    2. Efter bytet av HD är det alltså bara att boota på lämpligt BIOS och installera Evoluation-X Dashoboard och MS Dashboard från SuperDisc?
    3. När jag bootar på "Original BIOS" startar MS Dashboard och när jag bootar från annat BIOS startar Evoluation-X Dashboard ? Rätt uppfattat ???

    4. Om jag vill lägga in spel direkt på HD'n via FTP, lägger jag dem på F: eller G: ?
    5. Måste jag konfigurera något i nå'n meny för att kunna starta dem från Dashboarden?
    Jag vill att mina söner (8 & 9 år) skall klara av att starta spelen själva...
    Jag har nämligen lite problem med brända skivor...
    (se mitt inlägg på http://forum.psxcare.com/support/showthread.php?t=12139 )

    Xecuter2 BIOS finns tydligen i två varianter (.06 och .67) där den sistnämnda lägger allt över 137Gb på G: istället för på F:
    6. Betyder det att .06 inte stödjer HD's över 137Gb?
    Nu kör jag med .06 på original-HD'n.

    7. Finns det nå'n fördel med att löda EJ-kabeln vid montage av SmartXX-kortet?

    Många frågor blev det...

    // Johan

  10. #10
    Registrerade
    Mar 2004
    Inlägg
    533
    Respekt
    22
    1. Nej, det ska inte behövas.

    2. Japp

    3. Alldeles riktigt!

    4. Det går bra på bägge.

    5. De kommer upp under menyn "Games" om du lägger spelen i Games mappen på HD:n.

    6. Ja, så har jag uppfattat det också...

    7. Enda fördelen är att du med ett tryck på Eject knappen kan starta XBoxen i orginal bios läge. Trycker du på power så kommer du ju till SmartXX menyn och får välja "Orginal bios" där istället.
    Jag lödde även denna kabel för jag hade vid det tillfället inte fattat vad den var till för, men jag har aldrig använt det start alternativet så min rekomendation är att skita i EJ kabeln (onödigt att göra mer ingrepp än vad som krävs i XBoxen).
    Ver 1.4 <> SmartXX v2
    LCD(blå)<>Blå/Röda Eject dioder
    IR-Mod<>XBMC

  11. #11
    Registrerade
    May 2004
    Inlägg
    22
    Respekt
    0
    Tusen tack för svaren!
    Nu får jag springa och inhandla en STOR HD...

    Johan

Liknande diskussioner

  1. smartxx vs xenium
    By psychocowboy in forum SmartXX Support
    Inlägg: 24
    Senaste inlägg: 2004-03-26, 00:16
  2. Problem med Evo X o live
    By RedDragon in forum Evolution-X Dashboard
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2003-02-05, 09:45
  3. Problem med Evo X o live
    By RedDragon in forum Evolution-X Dashboard
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2003-02-04, 16:06
  4. Evo eller X-ecuter
    By jukkat in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2002-08-11, 17:50
  5. X-ecuter eller evo 2.2 ? ?
    By miKey in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2002-08-09, 15:02

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •