Visar resultat 1 till 6 av 6

Diskussion: Död?

Registrerade
    May 2004
    Respekt
    0

Död?

Tjena gott folk

Jo jag har problem med en "död" xbox. En kille som jag kände erbjöd sig att "modda" min xbox och jag lät han göra det (tog bara 400:- inklusive allt vilket lät skitbra). 6 månader senare så tvärdog den med symptomen grön/röd lampa som blinkar och ingen bild på tv'n (den startar även om 3 ggr). Jag öppnade den och det visade sig att han bara flashat över original bios'et fast han påstod sig ha satt in ett chip. Nu får jag inte tag på den j*veln och undrar vad man ska göra.

Tänkte att om man sätter in ett modchip i maskinen så kanske man kunde få igång den (typ "bypassa" original chippet och "problemet"), så satte in ett Aladdin Advance 64 modchip.

Exakt samma problem kvarstår dock.

Några förslag?

Slänga skiten eller?

Kristian

Registrerade
    May 2004
    Respekt
    21
    om det är xboxens bios som pajat så ska det funka genom att sätta i ett modchip. isf så bootar din inte från chipet så se till att alla lödningar är bra, speciellt d0 eftersom det är den som aktiverar chipet.

Se framför allt till att aladdinchippet är flashat med ett bios!

Registrerade
    May 2004
    Respekt
    0
    Tack för svaret natno!

En n00b som man är, hur använder jag en multimeter för att kolla om lödningarna är rätt utförda? Räcker det med att bara testa kontakten mellan 2 lödpunkter med "pip" signalen på multimetern? Det SKA väl pipa?

Och jag tror nog inte Aladding chippet var flashat innan jag satte in det men jag försökte med att sätta in en cdrw med det senaste EvoX 256 (omdöpt till BIOS.BIN) men samma sak: ingen bild & röd/grön lampa...

Någon som orkar hjälpa e n00b?

Kristian

Registrerade
    May 2004
    Respekt
    21
    Chippet MÅSTE vara flashat med ett BIOS innan. Har du ett Aladdin Advance Plus så kan du ta loss BIOS-kretsen och få den flashad av nån, tex psxcare skulle jag tro. Du måste ha ett icke-original BIOS flashat annars kan du ju inte läsa några andra skivor än xbox original heller.

Sen när du ska kolla lödningarna så finns det en guide nånstanns om man e lite n00b Annars kan du ju försöka se kopparbanorna går till efter dom punkterna som du har lött. Till exempel om du har lött d0 på undersidan (vilket du borde) så mäter du från den vanliga d0 på ovansidan till en punkt på chippet som den plattan du löder fast kabel till leder till. Lite klurigt men du borde fatta vinken. Mät både med "pipet" och mät resistansen, som borde vara runt 0-0,02 ohm högst.

Lampan ska lysa först rött och sedan orange innan du släpper powerknappen när du ska starta med chipet på, och sen ska den oranga lysa hela tiden, om chipet e aktiverat, annars grönt.

Säg hur det går och om du inte förstår något så säg till så ska jag försöka förklara lite mer noggrant.

Registrerade
    Mar 2004
    Respekt
    21

Question orange blir grön när man släpper knappen

Citat Original inlägg av natno

Lampan ska lysa först rött och sedan orange innan du släpper powerknappen när du ska starta med chipet på, och sen ska den oranga lysa hela tiden, om chipet e aktiverat, annars grönt.

Om det blir "Grönt" när man släpper knappen efter det blivit "orange" vad e det för fel då?

Det konstiga e att om man drar ut sladen och låter boxen vara stömlöst en stund så funkar allt som det ska .. DVS att det förblir orange , men detta funkar bara någon gång.

Jag har en 1.0 med ett aladdin advance+ och bios 4983.67.
    Alla lödpunkterna har kontakt (har mättmed "pip") och har lödat efter aladdins hemsidas lödshhema med BT till höger om R3G3 , L1 till vänster om R2G10 och D0 på undersidan

.... tacksam för all hjälp
    Niclas

Registrerade
    Jun 2004
    Respekt
    0
    har precis samma problem
    har också en 1.0 med samma chip och den beter sig likadant.
    lysdioden blir först orange och sen grön.
    evoxmenyn startas men inga applikationer startar.
    MEN! Håller jag in on/off knappen vid start så funkar chippet så länge jag håller in den och allt funkar så länge jag orkar hålla in den
    Drar jag strömmen en timme så funkar det igen men bara ibland.
    Skumt eller?
    tacksam för hjälp!
    (chippet är rätt lödat utan nått kladd!)

Liknande diskussioner

1. ps2 död ?
    By stargatefour in forum DMS3, DMS4 lite, DMS4 PRO
    Senaste inlägg: 2004-05-04, 09:34
  2. DVD död
    By MPower in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Senaste inlägg: 2003-08-14, 09:26
  3. Död box - inte nätaggregatet!
    By Arne Minis in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Senaste inlägg: 2003-05-02, 12:13
  4. Fläkt död?
    By Ixzat in forum Playstation 2 - Övrigt