Visar resultat 1 till 21 av 21

Diskussion: Hur kan man..

  1. #1
    Registrerade
    Apr 2004
    Inlägg
    14
    Respekt
    0

    Hur kan man..

    ..se vilket typ av chip man har i boxen? Vilket version man har?

    Det är så att jag köpt min box begagnad för ca 2 månader sen och har nu äntligen fått tummen ur och börjat configurera den som jag vill ha den. Hade EvoX 3921 i den när jag fick den och har nu lyckats få in den senaste versionen, 3935. Men nu har jag ist fått "Bios Unknown" i infon, kommer inte ihåg vad det stod tidigare.

    Men hur som helst tänkte jag flasha om bioset och blev skraj när jag såg att jag hade 5 olika biosar att välja mellan, vill ju inte flasha fel. De olika biosarna jag har är: evoxM7.bin, evoxM7_ef.bin, EvoxM7_ef_huge-f_purple.bin, EvoxM7_ef_huge-g_red.bin, evox-m7-ef-pink.bin.

    Jag misstänker att dom 3 sista fanns på boxen när jag köpte den, så då återstår det bara 2 biosar.. Vilken ska jag använda och vilket program ska jag flasha med? xflash?

    Kan tillägga att jag har en 120GB hdd i boxen och den är partionerad korrekt, så jag vill helt inte att nånting skall strulas till..

    Hoppas nån orkar läsa =) Tack på förhand!

  2. #2
    Registrerade
    May 2004
    Inlägg
    328
    Respekt
    21
    anledningen att det står unknown är att evox inte känner igen bioset. det är ingen som är fel utan det är bara att det är ett bios som inte har sin så kallade "md5 checksum" inskriven i evox.ini. varken evox m7 eller xecuter2s nyaste bios har sina checksums inskrivna i nyaste evoxdash.

    jag tycker du ska ladda ner senaste xecuter bioset 4983 och flasha in det istället. du kan använda evox när du flashar, vet du inte hur så sök på forumet.

  3. #3
    Registrerade
    Apr 2004
    Inlägg
    14
    Respekt
    0
    Men kan jag använda ett xecuter bios? Har det ingen betydelse vad man har för chip i boxen? Jag hoppas på att bios uppdateringen löser problemet med IGR eftersom den försvann helt när jag uppdaterade Evox till v.3935. Har testat IGR on/off men det blir ingen skillnad, måste kliva upp ur soffan när jag ska byta spel, lat =)

  4. #4
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    1.Nej ingen betydelse
    2. IRG off x2 4983 har den funktionen inbyggt i sig
    3. Under [BIOS] i din evox.ini lägger du in:
    Rom = "X2 4983.06 - 256k",0x5a1e9bce94dd8183906745841850f839
    Rom = "X2 4983.67 - 256k",0x80690587d8b936dd5c3e689fcaef8ae6

  5. #5
    Registrerade
    May 2004
    Inlägg
    328
    Respekt
    21
    kolla på E: om det ligger nån fil som heter "x2_IGR_disabled" och ta bort eller döp om den så ska du ha IGR. annars får du flasha om till Evox M7 bios så kan du ändra det från System utils>Settings precis som du gjort tidigare.

  6. #6
    Registrerade
    Apr 2004
    Inlägg
    14
    Respekt
    0
    Tack för alla vettiga svar! Har flashat biosen nu och det funkade prima, har snart fått till boxen som jag vill ha den..

  7. #7
    Registrerade
    May 2004
    Inlägg
    328
    Respekt
    21
    bara snart?

  8. #8
    Registrerade
    Apr 2004
    Inlägg
    14
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av natno
    bara snart?
    Hmm, du har nog rätt.. Det börjar kännas som ett livslångt uppdrag innan man blir helt nöjd.. Sen när man lyckas med en uppdatering så faller nåt annat bort och sen har flera timmar försvunnit igen =)

  9. #9
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    varför rota i ngt som funkar fel fritt från början och man är nöjd, jag bara frågar?

  10. #10
    Registrerade
    May 2004
    Inlägg
    328
    Respekt
    21
    varför inte vara säker på att man har det senaste bioset?

  11. #11
    Registrerade
    Jan 2004
    Inlägg
    26
    Respekt
    0
    JAg undrar hur jag ser vilket chip jag har!? hittar inget chip i lådan! :S kan ngn hjälpa!?

  12. #12
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    kan ju ha flashat Tsop (orginalbioset)

  13. #13
    Registrerade
    Jan 2004
    Inlägg
    26
    Respekt
    0
    va? kan du förklara lite mer ingående!?
    kan jag få ställa en fråga till..
    Vad är det här med bios och hur funkar det?
    bring it on.

  14. #14
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    istället för ett chip kan man ha flashat orginalbioset med ett bios.
    Men då kan man inte spela LIVE med ett orginalflashabios.

    chip behöver för att xboxen skall kunna boota om på ett externt bios så den inte startar upp på orginalbioset.
    Men skifftar mellan bioser med en knapp/div tryckningar på start knappen osv osv beroende på var för sorts chip man har i sin xbox.

  15. #15
    Registrerade
    Jan 2004
    Inlägg
    26
    Respekt
    0
    ok. men när jag startar lådan så står det: Xcuter2 i början vid xboxloggon!! betyder inte det att de e ett sådant chip där i då?
    bring it on.

  16. #16
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    nä den talar bara om att du har ett tex X2 bios av typ 4981 den nyaste är 4983.06.
    Som sagt öppna lådan titta om det sitter ett chip med sladdar av ngt slag om inte du kan se ngt alls har du én xbox med flashat orginalbios.

  17. #17
    Registrerade
    Jan 2004
    Inlägg
    26
    Respekt
    0
    jag och min polare konstaterade att inget chip fanns.. eftersom han har ett men inte jag på det stället i min låda..då e de flashat alltstå..
    OK tack så mycket! men du! vart får jag tag på versionen 4983.06 då?? hur lägger jag in den??!

    tack på förhand!
    bring it on.

  18. #18
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    Oj hur man flashar ett Tsop är lite komplicerat man kan göra på två sätt man kan lödda ett externt chip som man flashar med hjälp av det, sen kan man göra det med ngt james bondspel ett menorycard, har själv inte gjort det om man gör fel e det kört & man får installera ett externt chip.

    1: Use a modified xbox to copy the contents of the folder "to memory card" to a memory card
    2: Attach the memory card to an unmodified xbox
    3: Use ms dashboard to copy the "007 James Bond Agent Under Fire" save to hard drive
    4: Insert James Bond Agent Under Fire original game disc
    5: Select "Load Mission"
    6: Choose to load from Hard Disc
    7: Weird shit - EVOX-X dashboard loads!


    Want to flash? Make sure you soldered the TSOP jumpers, and that you have a supported TSOP. Select www.psxcare.com, and then Flash Using Evo-x.

  19. #19
    Registrerade
    May 2004
    Inlägg
    328
    Respekt
    21
    netkid, det är ganska (väldigt) komplicerat för en nybörjare. det hade varit bäst om du satte ett chipp istället.

  20. #20
    Registrerade
    Apr 2003
    Inlägg
    23
    Respekt
    0
    Har man redan "pirat-bios" i boxen är det ingen skillnad att byta bios jämfört med "riktigt" chip!

  21. #21
    Registrerade
    Jan 2004
    Inlägg
    26
    Respekt
    0
    så hur gör man då lattjo??
    bring it on.

Liknande diskussioner

  1. Vad har man egentligen chippet till om man nu kan...
    By kristian78 in forum X-B.I.T. support
    Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2004-01-31, 18:08
  2. Hur gör man för att flasha med nya bios
    By ECO in forum X-BOX Spel/Mjukvara
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2003-12-25, 01:10
  3. Kan man använda multi-x till att tanka?
    By ama in forum Playstation produktsupport - Multi-X
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2003-01-29, 15:46
  4. 1.1 Grundläggande info om Evolution-X och modifikation av XBOX
    By Hansi in forum XBOX / Evolution-X FAQ och Guider
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2002-08-20, 20:05
  5. Hur försikig ska man vara med en ps2 med missiah installerad??
    By Sonik in forum Messiah - Teknisk support
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2002-07-15, 00:08

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •