Visar resultat 1 till 13 av 13

Diskussion: Xbox 480p -> Prog TV = "dubbel" bild???

  1. #1
    Registrerade
    Oct 2002
    Inlägg
    36
    Respekt
    22

    Xbox 480p -> Prog TV = "dubbel" bild???

    Hejsan, snälla hjälp mig med mitt problem!!

    Jag har en nyinköpt Panasonic TX-36PL35, som stödjer progressiv scan på komponentingången. Jag har kopplat Xboxen till tv'n via "MS HD AV Pack" och aktiverat NTSC-läge. Så länge jag nu inte aktiverar 480p el 720p i MS Dashboard är allt fint...
    MEN om jag aktiverar antingen 480p eller 720p eller bägge får jag en "dubbel" bild, något flimrig. Kolla på denna länk för en "screenshot":
    http://www.engman.de/diverse/tv-fel.JPG

    Jag är tacksam för hjälp eller information som kan hjälpa mig angående detta.
    Jag kanske totalt har missförstått något? Eller?

    //"Lost" Mozez!

  2. #2
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Det enda datablad jag hittade på din TV var mycket informationsfattigt runt vad den egentligen har för progressive scan stöd. Jag misstänker att det bara är någon PAL variant av progressive scan den stöder, annars hade dom ju varit mycket mer noga med att lista exakt vilka standarder som stöds...

    http://217.7.21.86/pdf_printing_neu/...del=TX-36PL35D
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  3. #3
    Registrerade
    Oct 2002
    Inlägg
    36
    Respekt
    22
    Tusen tack Hansi för att försökte hjälpa mig!
    Däremot upptäckte jag att felet var "skit bakom fjärrkontrollen" (som jag misstänkte!).
    Var bara tvungen att ställa in tv'n till Progressive scan så funkade det... dock blev kvaliten sämre då jag körde 480p jämför med interlaced!?
    Vet någon varför??
    Kika på denna bild för exempel:
    http://www.engman.de/diverse/Xboxprogscan2.jpg

  4. #4
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    När du inte kör progressive scan så arbetar tv:ns bildförbättringskretsar för fullt med att "gissa" sig fram till vad som skall göras för att på snyggast möjliga sätt använda tv:ns fulla upplösning.

    När du kör progressive scan så ser du exakt det boxen skickar ut.

    Så progressive scan har antagligen mer äkta detaljer :-)
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  5. #5
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Hmm, verkar som om du får lite "ghostning". Det kan bero på att dina kablar är av för dålig kvalitet för att hantera den högre videobandbredden i progressive scan.

    Precis som en 21" vga-monitor som kör 1600x1200 i >85Hz kan se skit ut med en vanlig billig vga-kabel, för sådana upplösningar krävs oftast kvalitetskablar med separata bnc-kontakter.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  6. #6
    Registrerade
    Oct 2002
    Inlägg
    36
    Respekt
    22
    Citat Original inlägg av Hansi
    Hmm, verkar som om du får lite "ghostning". Det kan bero på att dina kablar är av för dålig kvalitet för att hantera den högre videobandbredden i progressive scan.

    Precis som en 21" vga-monitor som kör 1600x1200 i >85Hz kan se skit ut med en vanlig billig vga-kabel, för sådana upplösningar krävs oftast kvalitetskablar med separata bnc-kontakter.
    Hansi, du måste ju sova lite också!!

    Tack för tipset, ska försöka låna bättre komponent-kabel då och kika... jag kör som sagt Microsoft's orginal HD-pack... Jag undersöker och återkommer!

  7. #7
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Man kan ju inte slösa bort halva livet med att sova?
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  8. #8
    Registrerade
    Oct 2002
    Inlägg
    36
    Respekt
    22
    Hansi: Jag har en gammal v1.1-box med bios som nog börjar bli 1½ år gammalt. Tror du detta kan ha något med det att göra? Dessutom är min evo-x säkert ännu äldre...

    Funkar "Superdisc 3.7.rc8.iso" med min gamla box med gammalt bios?

    (Bios törs jag nästan inte flasha, har bara moddad box, inte chippad... vad händer om flashingen pajjar boxen?)

  9. #9
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Jag kan inte tänka mig att bios har något med detta att göra.

    Du måste nog uppdatera bios om du skall använda nyare superdisc, eller så får du döpa om evoxdash.xbe till xboxdash.xbe om du har för gammalt bios.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  10. #10
    Registrerade
    Oct 2002
    Inlägg
    36
    Respekt
    22
    Hur nytt bios kan man köra på en gammal moddad v1.1'a?

  11. #11
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Du kan använda det senaste, just nu x-ecuter 2 4983.06
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  12. #12
    Registrerade
    Feb 2004
    Inlägg
    12
    Respekt
    0
    Ehum, ursäckta om jag lägger mej i. Jag kör nämligen min box på en FET crt monitor som har en 15pins D-sub och bnc kontakter. Jag har både en x2vga adapter och en MS HD AV-pack. Kan jag på något sätt uppnå en bättre bildkvalité genom att på något sätt använda bnc kontakterna? I så fall hur?

  13. #13
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Det skulle vara om du modifierade x2vga adaptern isåfall.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Liknande diskussioner

  1. dvd+R i xbOx?
    By oskarthekungen in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 10
    Senaste inlägg: 2004-09-10, 10:06
  2. Varför så'n stor skillnad mellan montering på PS2 och XBox?
    By Gasbananen in forum Playstation 2 - produktsupport - MULTI-X CHIP
    Inlägg: 25
    Senaste inlägg: 2004-06-08, 00:21
  3. Linux på omidifierad XBOX med direkt boot
    By Hansi in forum Linux på XBOX
    Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2004-03-31, 00:28
  4. Ombytta Roller :-)
    By Hansi in forum Fritt Forum
    Inlägg: 7
    Senaste inlägg: 2003-04-01, 10:23
  5. Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2002-08-05, 20:24

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •