Visar resultat 1 till 19 av 19

Diskussion: XBMC: streama från PC med två nätverkskort

  1. #1
    Registrerade
    Apr 2004
    Från
    Piteå
    Inlägg
    20
    Respekt
    0

    XBMC: streama från PC med två nätverkskort

    Jag sliter snart mitt hår...

    Har inte fått det att fungera över huvudtaget med att streama Video från PCn till Xboxens Media Center. Jag använder två nätverkskort, men har inget behov av att koppla upp boxen till nätet (även om det skulle vara kul).

    Har tidigare kört XBMP med en Relaxserver på datorn. Dock buggade detta för mycket, och jag skulle gärna prova på XBMC. Hittar dock ingen tråd där två nätverkskort används, eller hur man gör för att kunna koppla upp sin box med bredbandsuppkopplingen vid användandet av två nätverkskort.

    Någon som kan hjälpa mig?

  2. #2
    Registrerade
    Aug 2003
    Från
    Kungsbacka
    Inlägg
    220
    Respekt
    21
    Hur hade du tänkt streama då? Men SMB, relax eller nåt annat?

  3. #3
    Registrerade
    Apr 2004
    Från
    Piteå
    Inlägg
    20
    Respekt
    0
    Eftersom jag inte verkar få Samba att fungera, fast där har jag kanske felaktiga inställningar, så antar jag att jag använder ccXstream eller Relax.

  4. #4
    Registrerade
    Feb 2004
    Inlägg
    43
    Respekt
    0
    Ja jag vill också veta. Får det inte alls att funka med Samba.....

    Är det verkligen så ovanligt att man kör med 2 nätverkskort istället för router ? Tyckte det var bökigt med router så jag köpte ett till nätverkskort för 75 spänn istället....

  5. #5
    Registrerade
    Feb 2004
    Från
    linköping
    Inlägg
    470
    Respekt
    21
    Använder två nätverkskort och smb. Vad är det som inte fungerar? Tycker själv att det är jättesmidigt.

  6. #6
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Prova stänga av firewalls/internetdelning för felsökningens skull. När du fått det att fungera så aktivera en sak i taget av det du plockade bort.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  7. #7
    Registrerade
    Apr 2004
    Inlägg
    99
    Respekt
    0
    ska man ha samma subnet när man har 2 nätverks kort...
    Har låtit bli o göra så för jag känner på mig att det kommer bli problem...

    så jag får bråka vidare me min roouter

  8. #8
    Registrerade
    Feb 2004
    Från
    linköping
    Inlägg
    470
    Respekt
    21
    Samma subnät? På båda korten lr vad? Spelar ingen roll vad du har för subnät, du konfigurerar ju korten var för sig.

  9. #9
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Kortens ip-adresser skall ligga på olika subnät. Subnetmasken kan vara samma, det beror ju på respektive nätverkskorts adress-serie.

    T.ex. 192.168.0.x på ett kort, 192.168.1.x på det andra kortet, båda med subnetmask 255.255.255.0

    Men det skulle ju lika gärna kunna vara någon helt annan adress på ett av korten och en subnetmask 255.255.0.0 osv.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  10. #10
    Registrerade
    Apr 2004
    Från
    Piteå
    Inlägg
    20
    Respekt
    0
    Behöver man något speciellt program för att kunna koppla upp boxen mot nätet, om man kör med två nätverkskort, eller går det att göra ändå?

    Mitt största problem just nu är att mina två nätverkskort börjar bråka om vilket kort som skall koppla upp sig mot nätet, så ibland måste jag stänga av kopplingen mot boxen för att kunna surfa.

    Det ultimata vore ju att få uppkopplingen att funka till boxen, så att man kan spela online, samt utnyttja de lite mer obskyra funktionerna i t.ex. avalaunch.


    (...och för alla intresserade kan jag meddela att jag nu slitit mitt hår. ORDENTLIGT! Inte ett hårstrå finns numera kvar av min föredetta storslagna kalufs. Jag är lika kal om huvudet som en smiley! )
    Last edited by Bam-Bam; 2004-06-04 at 11:48.

  11. #11
    Registrerade
    Feb 2004
    Från
    linköping
    Inlägg
    470
    Respekt
    21
    Nja du behöver ju nån slags routerprogramvara.. men om du har xp så finns det från början. Välj bara "dela ut internetuppkoppling". Vad kör du med för nätadress till det interna nätet? 192.168.0 lr?

  12. #12
    Registrerade
    Apr 2004
    Inlägg
    99
    Respekt
    0
    Det absolut lättaste e ju faktiskt att köra en vanlig router...
    typ en d-link 604 eller nått...
    Så länge man har alla inställningar rätt så funkar det skit bra!

    så slipper man klydda me 2 olika nät!

  13. #13
    Registrerade
    Feb 2004
    Från
    linköping
    Inlägg
    470
    Respekt
    21
    Lättast vet jag inte, är väl ungefär lika svårt bägge två men två nätverkskort är ju billigare iaf.. Fast snyggaste lösningen är ju helt klart en router.

  14. #14
    Registrerade
    Apr 2004
    Från
    Piteå
    Inlägg
    20
    Respekt
    0
    Jo, som jag sa tidigare, så "bråkar" båda nätverkskorten om vilket av dem som skall koppla upp mot nätet. Jag kör XP, och har konfigurerat nätverket så att det "ska" stämma, men när jag sedan kollar IP-adresserna på korten efter att ha kört igång både internet och ftp:n till boxen, så har xboxkortet plötsligt fått helt andra inställningar, bl.a. samma subnät som internetkortet.

    Det känns som om det är fler än jag som har problem med två nätverkskort, kanske någon duktig och vänlig själ skulle kunna slänga ihop en guide. Eller åtminstone starta en ny grundtråd i forumet för xboxare med två nätverkskort.

  15. #15
    Registrerade
    Feb 2004
    Från
    linköping
    Inlägg
    470
    Respekt
    21
    Du hart inte råkat brygga nätverkskorten?

  16. #16
    Registrerade
    Feb 2004
    Från
    Stockholm Sweden
    Inlägg
    34
    Respekt
    21

    Nätverk osv

    Jag sitter själv o strular med Media center av andra anledningar men kan ju passa på o förklara hur man kopplar up boxen mot nätet och media center med 2 nätverkskort.

    Förutsätter att du använder Windows 2K eller XP, det går att göra i 98 också men det e lite anorlunda.

    Nätverskort nr 1, kopplar vi up mot internet, alltså den sladd som går från ditt modem eller bredband osv. I tcp/ip protokollet skriver du i dina vanliga upgifter, vilket antingen är automatisk up eller om det e manuel brukar det vara en extern ip slinga, alltså inte 192.168 eller liknande, utan typ 217.215.x.x, 81.113.x.x osv.

    När det e klart o du kan surfa, går vi vidare till kort 2. se bara till att kortet e aktiverat, sladden som går till xboxen är Ikopplad och att du minst har tcp/ip protokollet installerat. Sen låter du inställningarna vara.

    Gå tillbaks till kort 1, så borde du få en flik som heter internet utdelning, eller sharing, nånting i den stilen. klicka sedan i rutan så borde den säga att det kommer ge kort nr 2 en ip adress, tryck ok, vänta tills den e klar. Ibland behöver man starta om ibland inte.

    Om allt har funkar som det ska borde du fortfarande kunna surfa och din xbox borde nu va ihopkopplad med datorn, det e bara o testa.

    Om det ändå inte funkar kan du testa o manuellt skriva in adressen 192.168.0.1 och submask 255.255.255.0 i kort nr 2.

    Om det ändå inte funkar så gå in i xboxen och i alla inställningar du kan inte, tex ms dashboard så skriver du inte gateway som 192.168.0.1.

    Men se till att du har låst Live så du inte blir svartlistad.

    Det va det, om nåt e fel så får ni ursäkta, skrev snabbt från minnet

  17. #17
    Registrerade
    Feb 2004
    Inlägg
    43
    Respekt
    0
    Ja jag har kunnat spela Live med 2 nätverskort utan några som helst problem. Däremot verkar jag inte komma åt nått annat på Xboxen som har med internet att göra. Likaså får jag inte SMB att funka i Center. Allt annat funkar som det ska. Kopplingen mellan dator och Xbox för FTP tex är det inga problem med heller. Jag kör även Relax med Player utan problem.....

  18. #18
    Registrerade
    Feb 2004
    Inlägg
    25
    Respekt
    0
    Tror att Xbox Live stödjer internetdelningsfunktionen som finns inbyggd i XP, det är därför det funkar.
    "Homebrew" applikationer saknar dock stöd för detta.
    -=|_||_\/[-|\|=-

  19. #19
    Registrerade
    Feb 2004
    Inlägg
    43
    Respekt
    0
    Men jag har ju inte internetdelningsfunktion påslaget i XP.

Liknande diskussioner

  1. Problem med xboxens nätverkskort.
    By degart in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 10
    Senaste inlägg: 2005-08-11, 19:39
  2. Problem med koppling PC - XBMC
    By isch in forum XBOX Media Player / Media Center
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2004-05-18, 21:26
  3. XBMC: Sygate firewall bråkar med SMB utdelning
    By GustavG in forum XBOX Media Player / Media Center
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2004-05-18, 08:36
  4. spel från Malaysia med Messiah?
    By ewil in forum Playstation 2 - produktsupport - MULTI-X CHIP
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2002-10-15, 18:41
  5. Import Spel Med Neo 2.2 å AR2
    By DunderKlumpen in forum Playstation produktsupport - Multi-X
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2002-03-04, 11:15

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •