Visar resultat 1 till 16 av 16

Diskussion: Aladdin Advance BT/L1 på Xbox 1.4

  1. #1
    Registrerade
    Jun 2004
    Inlägg
    21
    Respekt
    0

    Aladdin Advance BT/L1 på Xbox 1.4

    Hej!

    Jag försökte inatt tröstlöst att installera Aladdin Advance V3 (V32 tror jag) på min nya Xbox v 1.4. Lödningen gick bra och jag testade alla punkter och sladdar med min multimeter. Även d0 som jag hört så mycket om har bra kontakt med Aladdin chippet. Tyvärr tyvärr händer ingenting när jag bootar upp Xboxen. Det blir precis som förut, dvs att MS Dashboard startas (det står Microsoft under det gröna X:et, precis som innan). Jag verkar således inte ens få modchippet att starta. Detta är mycket frustrerande och jag har slitit mitt hår och trippelkollat alla lödningar. Det kan tilläggas angående d0 att jag lödde fast det på baksidan och kollade kontakten med chipet genom att mäta på chippet och d0 punkten på moderkortet som sitter på ovansidan, och det fungerade bra.

    Nu har jag surfat runt i ett par timmar till och jag får överallt olika instruktioner om hur BT och L1 ska lödas på, alltså _var_ på moderkortet sladdarna till dom ska lödas fast.

    Även fast jag varit noga med att bara läsa guider för version 1.4, så får jag dubbla budskap. Jag valde när jag lödde att löda fast BT på höger sida om R3G3, och L1 på vänster sida om R2G10. Precis som chippets officiella sida, www.aladdin-*********, instruerar. Nyligen har jag upptäckt att visa guider säger att man ska löda fast L1 på vänster sida om R3G5. Vilket ska vara rätt???

    Eller kan det vara något annat fel som jag har utfört/fel på själva chippet?

    Jag vore mycket tacksam för svar på detta.

  2. #2
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Du har inte glömt att trycka lite längre på powerknappen när du bootar?

    Vad förväntar du dig skall hända när chippet går igång? Beroende på vilket bios det är på chippet är det inte säkert det blir någon skillnad alls vid uppstart.

    Du kan alltid löda om så att d0 går direkt till jord istället för till chippet, du tvingar du igång det och kan alltså se om problemet beror på BT eller inte.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  3. #3
    Registrerade
    Jun 2004
    Inlägg
    21
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Hansi
    Du har inte glömt att trycka lite längre på powerknappen när du bootar?

    Vad förväntar du dig skall hända när chippet går igång? Beroende på vilket bios det är på chippet är det inte säkert det blir någon skillnad alls vid uppstart.

    Du kan alltid löda om så att d0 går direkt till jord istället för till chippet, du tvingar du igång det och kan alltså se om problemet beror på BT eller inte.
    Nej jag har testat alla möjligheter med powerknappen. Xboxen startar så fort jag nuddar den, oavsett om jag håller in den eller inte.

    Däremot har du rätt angående bios, jag vet faktiskt inte. Jag förväntar mig väl ett Evo-X M7 eller vad det heter, dvs så det ska stå Xecutor eller något sånt istället för Microsoft under gröna X:et när den bootar.

    Men jag ska löda på d0 nu på jord o testa, tack för tipset.

  4. #4
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Och jag vet faktiskt inte om gamla aladdin 32 chippen fungerar på 1.4 boxar. Vi har bara sålt aladdin 64 och aladdin +
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  5. #5
    Registrerade
    May 2004
    Inlägg
    328
    Respekt
    21
    det borde dom. när du startar med Evox M7 bios så står det inte Xecutor2 under X loggan, det står Microsoft som vanligt.

  6. #6
    Registrerade
    Jun 2004
    Inlägg
    21
    Respekt
    0
    natno: ja det står microsoft men den blinkar inte som den borde, samt att den inte kan läsa superdiscskivan. men jag ska iaf bränna om superdiscskivan och testa igen.

  7. #7
    Registrerade
    May 2004
    Inlägg
    328
    Respekt
    21
    blinkar inte som den borde? den ska inte blinka.

    när chippet är aktiverat ska lampan runt ejectknappen lysa orange och grönt när chippet inte är aktiverat.

  8. #8
    Registrerade
    Jun 2004
    Inlägg
    21
    Respekt
    0
    Ja alltså den visar inte rätt som den borde. Det jag menade. O när jag bootar upp den med d0 direkt till jord börjar den fragga. bootar om 3 ggr o slutar med röd/grön blinkning.

    Jag önskar det kunde finnas några alternativa LPC punkter eller nån referenspunkt till dom så man kan testa att lödningarna är ok.

  9. #9
    Registrerade
    May 2004
    Inlägg
    328
    Respekt
    21
    här har du den.

    http://www.xbox-scene.com/articles/lpc-diag.php

    det är lödningarna, 99% säkert.

  10. #10
    Registrerade
    Jun 2004
    Inlägg
    21
    Respekt
    0
    tack, men jag har mätt på den. men den verkar ouppdaterad, för dom lär väl ändra det där när dom ändrar versioner? Jag ser iaf på resistansdelen som visas nedanför volt-tabellen att den baksidan nite stämmer med min del.

    det som skiljer i min voltmätning jämfört med den tabellen är att pinne fem visar 0.2 volt istället för 3.3. och att pinne 1 visar 0.0v istället för 0.2.

  11. #11
    Registrerade
    Jun 2004
    Inlägg
    21
    Respekt
    0
    Nu tog jag tjuren vid hornen o lödde om alla lpc-pinnar. nu visar alla helt korrekt enligt lpc-diag guiden.

  12. #12
    Registrerade
    Jun 2004
    Inlägg
    21
    Respekt
    0
    Jag gav upp o lämnade in boxen där jag köpt chippet. Det visade sig att chippet var trasigt, men jag hade iaf lött korrekt

  13. #13
    Registrerade
    Jun 2004
    Inlägg
    3
    Respekt
    0
    ifall chippet funkar som det ska blir X:et inte grönt utan blått.

  14. #14
    Registrerade
    May 2004
    Inlägg
    328
    Respekt
    21
    inte nödvändigtvis Nickish. det beror på vad man har för bios.

  15. #15
    Registrerade
    Jun 2004
    Inlägg
    21
    Respekt
    0
    mm, mitt bios var exakt likadant förutom att det stod xecuter 2 istället för microsoft. men vissa bios har inte ens ändrat det utan dom ser exakt likadana ut. har man inte skitit i att löda på L1, L2 o BT pinnarna ska man iaf se skillnad på led:en runt ejectknappen som ska blinka till i oranget

  16. #16
    Registrerade
    Feb 2004
    Inlägg
    1 728
    Respekt
    24
    inte bara "blinka till" den ska lysa "orange" när chippet är aktivt
    Du är kung Lucif3r, jag bugar mig inför dig!
    respekt


    Jag har nu gått vidare i livet och hänger inte här längre.
    Min xbox kör web/bild/irc-server nu för tiden...
    http://945gl.no-ip.org
    #svenska7/900klubben @ eu.undernet.org bara kika in!

Liknande diskussioner

  1. dvd+R i xbOx?
    By oskarthekungen in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 10
    Senaste inlägg: 2004-09-10, 10:06
  2. Varför så'n stor skillnad mellan montering på PS2 och XBox?
    By Gasbananen in forum Playstation 2 - produktsupport - MULTI-X CHIP
    Inlägg: 25
    Senaste inlägg: 2004-06-08, 00:21
  3. xbox version 1.5 med aladdin advance
    By cmaster in forum Aladdin Advance Support
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2004-04-29, 09:09
  4. Paketet med Xbox inkl. Aladdin Advance + 120 GB HDD
    By hadepeter in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2004-01-29, 13:45
  5. Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2002-08-05, 20:24

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •