Visar resultat 1 till 9 av 9

Diskussion: Bios Problem (Andra försöket)

  1. #1
    Registrerade
    Feb 2004
    Från
    Stockholm Sweden
    Inlägg
    34
    Respekt
    21

    Unhappy Bios Problem (Andra försöket)

    Det här är mitt andra försök att få hjälp på forumet, i den här tråden fick jag hjälp men vi kunde tyvärr inte lösa problemet eftersom det visade sen att jag hade tagit fel på vilket chip som satt i xboxen.

    Hur som helst. Jag har en xbox med 120G WD. Xenium chip. X2 4980.06 Bios och Evox 3935 som dashboard. Jag vill upgradera till X2.4983.06.

    Jag kopierade "x2_4983.06_256k" till c:/bios/ på xboxen.
    Startade om Xboxen och gick in i "Sytem Utils / Flash Bios " I Evox dash.
    Valde x2_4983.06_256k i listan och trycke A. En blå ruta kom up och efter några secunder så sa den

    "Manufacturers ID 01 Device ID c4
    !! Unknown Flash Type !!"

    Jag kunde då trycka på vilken knapp som helst och allt var som förut, mitt gamla 4980 bios och allt gick att använda utan problem.

    Efter det fick jag tips så jag kollade i min evox.ini att hash koderna till det nya bioset fanns med i listan. Och testade en till kopia av bioset från en annal källa. (ie xbins)

    Efter att ha läst ett 20 tal guider på nätet o hundratals foruminlägg så börjar jag bli mer förvirrad än vanligt.
    Är jag tvungen och öpnna xboxen o fixa med nån switch/jumper för bios protection fast jag inte vill updatera xeniums OS, bara bioset?

    Och i Evox.ini ska "current=" hashen under flash övernstämma med det bios man vill ändra till? , och i så fall ska man ändra den för hand eller görs det under proccessen? Just nu så är den samma som mitt nuvarande bios vilket får mig att undra.

    Se evox.ini här

    Om jag har missat ett steg nånstans eller om ni ser nån miss i evox.ini så skulle jag upskatta hjälp eftersom jag är nybörjare och får huvudvärk av all information jag läst idag

  2. #2
    Registrerade
    Jan 2004
    Inlägg
    26
    Respekt
    0
    Är mycket intresserad av detta svar... håller på att ska flasha om mitt x2 till samma version jag med..
    bring it on.

  3. #3
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Du skall använda xeniums egen systemmeny för att flasha, inte evo-x e.dyl.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  4. #4
    Registrerade
    Feb 2004
    Från
    Stockholm Sweden
    Inlägg
    34
    Respekt
    21

    Talking Alright

    Ah, såg nån snabb guide du skrivit om det för ett tag sen, om att bränna skivan med bios o dummie files. Trodde bara det gällde om man inte hade evox dom dash och kunde flasha därifrån, tack för hjälpen.

    ..ger sig på flashnings försök nr 3453556....

    //Far$ighT

  5. #5
    Registrerade
    Feb 2004
    Från
    Stockholm Sweden
    Inlägg
    34
    Respekt
    21

    Jaha, det kom jag inte långt på

    Nu sket det sig på bränning stadiet.

    Jag följde dina anvisningar

    Använde nero 6, iso mode 1 8+3 chars.no multisession.closed disk.
    Under olika försök döpte jag först bin filen till BIOS.BIN, orginal namnet x2_4983.06_256k, skivans namn och slutlingen testade jag och skapa en cue fil för att kunna loada bin filen direkt i nero och bränna på det viset, det funkade inte heller.

    Dom ändå gångerna det funkade o bränna var i 10x hastighet, men då kände inte xboxen av skivan, utan startade som vanligt i evox dashboard.

    Testade CD-R skivor av 3 olika märken som jag vet funkar, avänder all 3 till andra xbox skivor , tex SD 3.7rc8 och det har aldrig varit nåt problem. Sitter en samsum dvd i xboxen.

  6. #6
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Det går väl att läsa bios-filen du har på hårddisken när du använder xeniums egna menyer? Det var så länge sedan jag själv flashade ett xenium så jag minns inte exakt hur man gör, men har för mig att man först väljer "bios location" och då kan välja om man skall läsa från dvd-läsaren eller xboxens hårddisk, och sedan kör man bara flash bios. Antagligen måste man välja vilken bank på i chippets minne man vill lägga bioset också.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  7. #7
    Registrerade
    Feb 2004
    Från
    Stockholm Sweden
    Inlägg
    34
    Respekt
    21

    Jag har aldrig gjort det så jag vinner:P

    Jag trodde att det var så man skulle få up xenium menyn? genom att bränna BIOS.BIN till en skiva o boota up boxen med den i. Finns det nån annan bootdisk för att komma in i menyn eller? Jag vill alltså inte updatera xenium OS, utan bara från bios X2 4980 till X2 4983

  8. #8
    Registrerade
    Feb 2004
    Från
    Stockholm Sweden
    Inlägg
    34
    Respekt
    21

    bleh

    Tackar för hjälpen, efter mycke ångest så insåg jag att man skulle trycka på den vita knappen, suck

  9. #9
    Registrerade
    Aug 2003
    Från
    Kungsbacka
    Inlägg
    220
    Respekt
    22
    Tryckte du på den vita knappen för att komma in i menyn? Ska man hålla inne den när man bootar? Min polare har en xbox som han inte vet vad det e för chip i, så han kanske har ett xenium. han får nämligen Unknown flash type när han ska flasha!

Liknande diskussioner

  1. x-bit BIOS PROBLEM
    By Vallås Locos in forum X-B.I.T. support
    Inlägg: 4
    Senaste inlägg: 2004-03-12, 19:07
  2. 5.1 Vilket chip/vilken modifikation skall man välja egentligen!
    By Hansi in forum XBOX / Evolution-X FAQ och Guider
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2004-03-08, 11:09
  3. Bios chipp
    By Marcus in forum Playstation produktsupport - Multi-X
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2001-02-07, 23:41
  4. MULTI X PROBLEM
    By JULIA in forum Playstation produktsupport - Multi-X
    Inlägg: 4
    Senaste inlägg: 2000-12-19, 21:25
  5. Disk bytes problem!
    By kalle in forum Playstation produktsupport - Multi-X
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2000-10-31, 08:16

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •