Sida 1 av 3 123 SistaSista
Visar resultat 1 till 30 av 81

Diskussion: Playstation 2 10/100 mbit nätverksadapter (original)

  1. #1
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10

    Playstation 2 10/100 mbit nätverksadapter (original)

    Skriv gärna frågor och kommentarer om Playstation 2 10/100 mbit nätverksadapter (original) här.

  2. #2
    Registrerade
    Jun 2003
    Inlägg
    1
    Respekt
    0

    Re: Playstation 2 10/100 mbit nätverksadapter (original)

    Originally posted by Hansi
    Skriv gärna frågor och kommentarer om Playstation 2 10/100 mbit nätverksadapter (original) här.
    jag och min brorsa är spelfreaks och har set det nya socom: navy seals spelet och undrar om den här adaptern är ett måste för att spela online och om det funkar att koppla den till en router med adsl inkopplat.
    OBS, jag och min brorsa spelar väldigt ofta på online spel till datorn.
    tack för de svar jag får!!!

  3. #3
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Vad jag förstått (Ktd är freaken på det här, han kommer säkert svara senare) krävs denna (original) adapter för de nya onlinespelen, t.ex. nya socom.

    Det går bra att koppla till en router, alla ethernetbaserade bredbandslösningar fungerar.

  4. #4
    Registrerade
    Jun 2003
    Inlägg
    2
    Respekt
    0
    Kommer det var några problem att spela online med moddade maskiner nu eller i framtiden?

  5. #5
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Originally posted by Indish
    Kommer det var några problem att spela online med moddade maskiner nu eller i framtiden?
    Jag vet inte. Om någon har någon info så svara gärna...

  6. #6
    Registrerade
    Dec 2000
    Från
    Sthlm
    Inlägg
    2 386
    Respekt
    28
    Kan inte svara säkerom det går att spela Svenska SOCOM med USB adapter. Det går dock med det Amerikanska. Ska testa senar och meddelar resultatet här...

    OBS! Svenska (euro) SOCOM går INTE att spela online med USB adapter!!!

    Men alla nya spel (SOCOM är ett gamalt spel. Jag har haft det i mer än ett halvår) fins bara stöd för orginal adaptern. Och eftersom den finns i Sverige nu så finns ingen anledning att skaffa en USB adapter...

    Än så långe fins det inget hinder för online spleande med moddade Ps2or och om det kommer i framtiden tror jag det knäcks, som allt annat ganska fort...
    Last edited by ktd; 2003-06-18 at 14:00.

  7. #7
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Originally posted by ktd
    Kan inte svara säkerom det går att spela Svenska SOCOM med USB adapter. Det går dock med det Amerikanska. Ska testa senar och meddelar resultatet här...

    OBS! Svenska (euro) SOCOM går INTE att spela online med USB adapter!!!

    Men alla nya spel (SOCOM är ett gamalt spel. Jag har haft det i mer än ett halvår) fins bara stöd för orginal adaptern. Och eftersom den finns i Sverige nu så finns ingen anledning att skaffa en USB adapter...

    Än så långe fins det inget hinder för online spleande med moddade Ps2or och om det kommer i framtiden tror jag det knäcks, som allt annat ganska fort...
    Ktd, du befinner dig faktiskt i tråden för ORIGINAL adaptern nu, vi pratar inte om usb-adaptern...

  8. #8
    Registrerade
    Dec 2000
    Från
    Sthlm
    Inlägg
    2 386
    Respekt
    28
    Jo, jag vet men du skrev ju

    "Vad jag förstått (Ktd är freaken på det här, han kommer säkert svara senare) krävs denna (original) adapter för de nya onlinespelen, t.ex. nya socom."

    och då svarade jag att det gör den i det Svenska SOCOM men inte i det Amerikanska...

    Men du kan ju alltid flytta, editera eller ta bort svaren så dom passar bättre in...

  9. #9
    Registrerade
    Dec 2001
    Inlägg
    55
    Respekt
    23
    Har precis köpt mig en Sony original nätverksadapter. fungerade finfint under installationen, hyfsade traceroutes och skaplig ping, allt funkar, men när jag skall köra den medföljande sony nätverksspelstations skivan för att connecta mot sony's nätverksspelsite så säger den att den inte kan conencta...

    Min PS2a är moddad med Messiah här på PSXcare (den första verren) Kan det vara så att det inte funkar med messiah kanske? verkar konstigt eftersom setup programmet har kontakt med nätet.

    Skall prova lite spel och återkommer med info.

  10. #10
    Registrerade
    Dec 2001
    Inlägg
    55
    Respekt
    23
    Testat SOCOM online nu, och det funkar jättebra! Sonys originalskiva som följde med nätverksadaptern funkar dock inte, så jag kan inte registrera mig på deras spelsite, har PS2an bakom en Freesco router utan problem oxå, finns möjlighet att ange gateways, pri å sek DNS osv, osv i setup programmet oxå. Tumme upp!

    PS2 + messiah + orig. nätverksadapter = da SHIT!


  11. #11
    Registrerade
    Mar 2003
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    111
    Respekt
    22
    Hej
    Köpte precis adaptern och det funkar klockrent.
    Har Socom THPS4 och Midnight CLub II som jag provat online och de funkar utan problem med thaikopior.
    Vi syns på servrarna
    Last edited by 3875; 2003-07-05 at 23:15.

  12. #12
    Registrerade
    Apr 2003
    Från
    Norrtälje
    Inlägg
    9
    Respekt
    0
    Ordeith - jag kan svaret på din fråga!!! jag hade oxå så i början när jag testade att lira över internet, men jag vet vad du ska göra.

    gå till minneskortet och ta bort din ps2-inställnings-fil, det är den som ser ut som en playstation 2.


    (!OBS! förväxla inte playstation 2-inställningarna med internetinställningarna. de är lika, men internetinställningarna har en blixt bredvid.)

    Ta bort filen UTAN blixten och stoppa i Central Station-skivan och välj att gå direkt till central station, när du är i den första menyn där man kan connecta till Centralen, så väntar du några sekunder, den måste spara inställningarna... efter några sekunder så bör du föras vidare till en skärm där du kan ställa in språket till din internet-meny, välj då svenska, och så kommer du till din internet-main meny. "Registrera" skall då vara högst upp eller längst ner, jag kommer inte ihåg vilken av dom, men det står "registrera" så det är väldigt svårt att missa. där så registrerar du din ps2:a, så att du kan spela över internet.

    när du har kommit så här långt så rekommenderar jag att du skriver ner din ps2:as serienummer, och att du letar reda på lappen som låg i Central Station-fodralet där det står nätverksadapter-serienumret, båda serienumren behövs senare.



    när jag ändå är här så kan jag säga att du inte bör spela brända spel över internet, iomed att sony då kan banna din nätverksadapters serienummer (och ps2:as) och då göra så att du inte kan spela ps2 över internet, vare sig om du har köpt en ny eller om du drar över din nätverksadapter till en annan ps2:a

  13. #13
    Registrerade
    Apr 2003
    Från
    Norrtälje
    Inlägg
    9
    Respekt
    0
    jag ursäktar om det var lite slarvigt skriven, men jag skrev en enkel guide, om du har några fler frågor så kan jag svara på dom

  14. #14
    Registrerade
    Dec 2001
    Inlägg
    55
    Respekt
    23
    Originally posted by Kippeves
    när jag ändå är här så kan jag säga att du inte bör spela brända spel över internet, iomed att sony då kan banna din nätverksadapters serienummer (och ps2:as) och då göra så att du inte kan spela ps2 över internet, vare sig om du har köpt en ny eller om du drar över din nätverksadapter till en annan ps2:a [/B]
    Det är precis DÄRFÖR jag blivit mer och mer skeptisk till att regga mig på sonys launchsite, då får de mitt serienummer på maskinen + att de har min MACadress på NIC'et. Så om man inte reggar sig hos SONY så kan de inte banna en. Eftersom det inte ger några större fördelar att regga sig nätet förutom att man kan registrera ett unikt nickname så tror jag att jag skiter i det...

  15. #15
    Registrerade
    Apr 2003
    Från
    Norrtälje
    Inlägg
    9
    Respekt
    0
    det är väl mer eller mindre en nödvändighet att regga sig på central station, iomed att den loggar in på spelen via ens CS-account (jag vet, inte counter-strike)..

    jag har inte försökt att lira TW:Online utan att regga mig, men eftersom det gick så bra så gjorde jag det =] om du är rädd för att bli bannad så stänger du väl av chipet? det är väl inte mer än det som behövs ?

  16. #16
    Registrerade
    Jul 2003
    Inlägg
    1
    Respekt
    0

    Med Neo 2.2 ??

    Kommer det att funka ifall jag har Neo 2.2 och AR2 discen att köra backuper med internet adaptern ?
    /Caroz

  17. #17
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10

    Re: Med Neo 2.2 ??

    Originally posted by Caroz
    Kommer det att funka ifall jag har Neo 2.2 och AR2 discen att köra backuper med internet adaptern ?
    Jag vet inte, och jag lär aldrig ta mig tid att prova då de enda tillfällen jag ser PS2 med neo 2.2 nuförtiden är när kunder kommer in för att byta till något bättre chip. Och jag tänker då inte sitta och laborera med deras serienummer osv innan jag byter chip.

    Så, någon annan får svara på den frågan. Eftersom vi inte vet om Sony kommer lägga bans på nätverksadapterns mac-adress eller liknande kan jag inte heller erbjuda öppet köp.

  18. #18
    Registrerade
    Oct 2003
    Inlägg
    6
    Respekt
    0

    Problem med uppkoppling via Internet Sharing

    Försöker koppla min PS2 till min BBB-uppkoppling via Internet Sharing på en PC med Win98SE. Fungerar ibland, men när jag startar om PS2/PC efter inst. så går det oftast inte lika bra. När jag kör diagnostikprogrammet i PS2 klagar den antingen på DNS'erna eller tracerouters. Har provat med och utan DHCP, auto-DNS och gateway-IP. Hur ska PS2/PC egentligen konfigureras när man använder internetdelning?

  19. #19
    Registrerade
    Dec 2001
    Inlägg
    55
    Respekt
    23

    Re: Problem med uppkoppling via Internet Sharing

    Originally posted by Seamonkey
    Försöker koppla min PS2 till min BBB-uppkoppling via Internet Sharing på en PC med Win98SE. Fungerar ibland, men när jag startar om PS2/PC efter inst.
    Har du testat att köra din PS2a direkt i "väggen"? Annars kostar en liten 10/100router inte många hundralappar idag, kolla de stora nätbutikerna så kan du hitta en för 2-300kr.

  20. #20
    Registrerade
    Feb 2003
    Inlägg
    24
    Respekt
    0
    Om du har bredband via bredbandsbolaget är det enklast att skaffa en switch istället för en router eftersom vi har fem ip-adresser istf andra som bara har en.

  21. #21
    Registrerade
    Dec 2001
    Inlägg
    55
    Respekt
    23
    Originally posted by Sqweek
    Om du har bredband via bredbandsbolaget är det enklast att skaffa en switch istället för en router eftersom vi har fem ip-adresser istf andra som bara har en.
    Ofan.. hade jag inte en susning om. Då är ju en switch/hub trevligare. [grrrr, vill ha BBB oxå!]

  22. #22
    Registrerade
    Oct 2003
    Inlägg
    6
    Respekt
    0
    OK, nu fick jag lära mig vad som är skilnaden på en router och en hub/switch också...tror jag. Men switchar verkar va dyrare...

    Ska det verkligen inte gå att få det att funka med internet-delning?
    Last edited by Seamonkey; 2003-10-14 at 19:05.

  23. #23
    Registrerade
    Dec 2001
    Inlägg
    55
    Respekt
    23
    Originally posted by Seamonkey
    OK, nu fick jag lära mig vad som är skilnaden på en router och en hub/switch också...tror jag. Men switchar verkar va dyrare...

    Ska det verkligen inte gå att få det att funka med internet-delning?
    Vad jag förstått så ligger det till ungefär på följande vis:

    En router är typ en switch med möjlighet att forwarda portar på det "externa IPt" till specifika portar på 'LAN-datorerna', ofta inbyggd firewall, möjlighet till remote access via telnet/ssh el. dyl. DHCPserver, skrivarserver osv. osv. beroende på modell... Praktiskt om man har flera datorer/PS2/nätverksutrustning bakom ett xdsl/kabelmodem.

    En hub skickar samma datapacket till alla portar på hubben medans en switch skickar bara till relevant port, därför är nätverket begränsat till 10 eller 100 mbit totalt om man använder en hub...

    Vet inte hur internet delning fungerar riktigt, men då agerar väl datorn DNS/gateway och routrar till PS2an i ditt fall. Se till att du inte har en firewall som stänger ute PS2an dock. [prova stäng av XPs interna FW om du kör xp]

    angående priser så kan du hitta billiga routrar/switchar på nätbutikerna för ett par hundra spänn.

    Hoppas det hjälper...

  24. #24
    Registrerade
    Oct 2003
    Inlägg
    6
    Respekt
    0
    Jag kör ju Win98SE och det uppför sig också som om jag hade en brandvägg installerad efter att jag satt in det andra nätkortet. Jag måste alltså ställa in i ICQ, DC++ m.fl. att jag har brandvägg. Finns det nån BV i 98SE och kan det vara det som hindrar PS2 att koppla upp sig via internetdelningen?

  25. #25
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    Har du en Router med inbyggd Switch & brandvägg typ D-Link, skall du skriva D-Linkens IP (står i manualen) som gateway för att komma ut på nätet, D-Linken delar sedan ut DHCP nr ut till resten av datorerna i nätverket, men använder du D-Linken som en Switch/hub i ett hemma nätverk utan bredbandsuppkoppling skall du dela ut fasta Ip adresser i datorena.

  26. #26
    Registrerade
    Oct 2003
    Inlägg
    6
    Respekt
    0
    OK, köpte en switch och nu funkar allt kanon, bara att plugga in och köra! Internetdelningen i Win98SE visade sig stänga en hel drös med portar vilket både skapar problem för PS2 och FTP-program, ICQ, DC mm. MS har ju inte inkluderat nån programvara för konfigurering av internetdelningen i 98SE utan du är tvungen att göra dessa inställningar i registret! Helt kört alltså... Hittade dock ett freeware-prog. som gör allt detta lite enklare men jag gick bet ändå:
    http://www.practicallynetworked.com/...figuration.htm

    Länken till download är död där men det finns här om nån orkar:
    http://www.firewall.cx/download-s01-wla.php
    Last edited by Seamonkey; 2003-10-19 at 17:03.

  27. #27
    Registrerade
    Oct 2003
    Inlägg
    3
    Respekt
    0

    lite frågor innan jag skaffar det

    Hej har ett par frågor innan jag skaffar Sony Nätverksadapter. Det är så här att jag har min dator i mitt sov rum och även där så har jag min router för mitt ADSL sedan så har jag min playstation2 i mitt tv rum och det jag nu undrar själva ätverksadapter vart skall man ställa den samt så undrar jag är det med någon kabbel för det är ca 4meter till mitt tv från mitt sov rum eller kan man köpa vanlig telefon kabell för att få längre sladd??

    skicka ett mail till mej joel.jo@spray.se

  28. #28
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Nätverksadaptern skruvas fast på baksidan av din PS2. Kabeln som följer med är nog bara c:a 2 meter lång, så du får köpa en vanlig nätverkskabel i en vanlig pc-butik som är så lång som du behöver.

  29. #29
    Registrerade
    Oct 2003
    Inlägg
    3
    Respekt
    0

    Unhappy kan ej ansluta

    Hej jag fick idag min nätverksadapter till PS2 och jag har satt in denna på min playstation2 makin och kopplat in kabblarna ena till min ADSL router sedan till spel maskinen. Jag sätter sedan in cd`n han hittar minnes kortet och sedan måste jag ju välja inställning för anslutningen jag har inte Telia utan jag har min anslutning från gotanet.se som och det är nu så här att jag har försökt hela dagen men kommer aldrig online min router i data rummet lyser icke riktigt när jag kopplar in den utan det lyser bara på DSL & ACT det skall även lysa på 100mb lampan jag har testat att skruva loss adapter och satt in den igen den sitter riktigt men det bara inte funkar för mej jag har heller ingen brandväg som skulle kunna störa, har försökt att ringa till playstation support men de hade stängt idag jag har ju tittat på dator och sedan nätverk att jag har ju ett IP nummer, samt nätmask och standard-gateway hat testat att lägga in detta men inget händer jag har inget användare namn samt lösen när jag loggar in på internet.

  30. #30
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    sthlm
    Inlägg
    2
    Respekt
    0

    Red face problem

    jag köpte min adapter igår...
    klart den inte funkar..
    jag har tele2 adsl.... måste man ha en rout då lr funkar det att direkt koppla sig iställe ?
    och jag behöver inte logga in varje gång jag ska surfa..
    om det e nån som vill hjälpa adda mig på msn då..
    philipsorrentino@hot mail.com
    snälla behöver hjälp

Sida 1 av 3 123 SistaSista

Liknande diskussioner

  1. USB Nätverksadapter 10/100
    By Hansi in forum Playstation 2 Produkter
    Inlägg: 12
    Senaste inlägg: 2003-06-17, 16:39
  2. Multiplayer kommer till Playstation 2!!!!!!!!
    By Unknown_PsxMaster in forum Playstation 2 - Övrigt
    Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2003-03-21, 13:38
  3. Nätverksadapter?
    By ktd in forum Playstation 2 - Övrigt
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2002-10-28, 12:56

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •